LowLWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

LowLWB

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Heinä 2009, 12:31

HUOM, kotisivujen osoite muuttunut, mikäli kuvat ja linkit ei toimi niin käy täällä: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/lowlwb.htm

Tämmöinen Atomiczombien marauderin tyylinen hanke pyörinyt alkukesän mielessä

http://www.omanetti.fi/ninajukk/lowlwb.htm

Mitä ajatuksia herättää?

Jukka
Viimeksi muokannut jviirret, 23 Tammi 2014, 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 21 Heinä 2009, 21:04

Veikkaisin että tuo Stratuksen ohjausgeometria on ikävä. Nuo kaksi muuta voisi olla tosi mukavia ajettavia. Tuo Groundhugger on tietty hieno, mutta tuo nivel ohjauksessa teettää työtä.

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 21 Heinä 2009, 23:35

Teemu Kalvas kirjoitti:Veikkaisin että tuo Stratuksen ohjausgeometria on ikävä. Nuo kaksi muuta voisi olla tosi mukavia ajettavia. Tuo Groundhugger on tietty hieno, mutta tuo nivel ohjauksessa teettää työtä.


Eikös tohon voi laittaa hylsäsarjan niveltä?
luulis kestävän jonku aikaa...

jviirret kirjoitti:Tämmöinen Atomiczombien marauderin tyylinen hanke pyörinyt alkukesän mielessä

http://www.omanetti.fi/ninajukk/lowlwb.htm

Mitä ajatuksia herättää?

Jukka


Itse olen haaveillut samankaltaista sivu projektia...

Tuo maa halaaja on aika ovela kapistus, siitäkin on näkynyt monenlaista toteutusta sitten originellin jälkeen.

Koittanut katsella jos jostain saisi ostettua maastopyörän jossa teräs /vastaava runko jota olisi helppo kotikonstein hitsata luovuttajaksi..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Heinä 2009, 02:30

Mustasudenkorento kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:Veikkaisin että tuo Stratuksen ohjausgeometria on ikävä. Nuo kaksi muuta voisi olla tosi mukavia ajettavia. Tuo Groundhugger on tietty hieno, mutta tuo nivel ohjauksessa teettää työtä.


Eikös tohon voi laittaa hylsäsarjan niveltä?
luulis kestävän jonku aikaa...


Itsekkin suunnittelin aluksi, mutta eihän se toimi tällaisissa tiukkaan laakeroiduissa sovelluksissa. Hylsysarjan nivelessä kun ristikon tapit ei ole samassa linjassa:

Kuva

Eli jomman kumman akselin pitäisi päästä liikkumaan.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1729
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Jarcco » 22 Heinä 2009, 07:47

Kävisikö auton ohjauksen ristinivel? Niitä löytyy Motonetista jopa alle kympillä. Tai sitten romikselta niin saisi samalla liitososat mukaan. Ylemmän ohjaustangon voisi laakeroida muoviholkeilla jolloin pääsee liikkumaan vapaasti pituussuunnassa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Heinä 2009, 10:52

Jarcco kirjoitti:Kävisikö auton ohjauksen ristinivel?


Varmasti käy, jos vain sopivan siron löytää. Toinen ongelma tuossa on nivelen kulma, joka tekee nivelen toimimisesta sen raskaampaa mitä jyrkempi se on. 24" eturenkaalla nivel on 10cm ylempänä kuin 20" renkaalla, joten jos tangon haluaa yhtä alas niin nivelen kulmasta tulee melko jyrkkä. Tietenkin mahdollista on loiventaa etupään kulmaa, mutta mutta...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 22 Heinä 2009, 14:44

Yksi mahdollisuus olisi olla pakottamatta nivelen yläpuolisen osan asemaa pystysuunnassa. Siihen pitäisi siis laittaa joku liukulaakeri jonka varassa se putki voi elää sen verran mitä nivel vaatii.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Joutilas » 22 Heinä 2009, 21:28

Mitä olisi niveleksi vanha kunnon rättinivel, jonka tietysti voi kootaa muutakin materiaalista? Vaikka kumista, taipuisista teräslevyistä, jne.
Levykohtaisen murtokulman pienentämiseksi "murtolevyjä" voisi liittää toisiinsa ristiin useammankin peräkkäin.
Kokoahan tuohon saattaa tulla...

Joutessani väsäsin pienen demon. Katsotaan suostuuko näkymään.

http://www.youtube.com/watch?v=n-2c_O1GgMk

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja irakas » 23 Heinä 2009, 20:31

Joutilas kirjoitti:Mitä olisi niveleksi vanha kunnon rättinivel, jonka tietysti voi kootaa muutakin materiaalista? Vaikka kumista, taipuisista teräslevyistä, jne.
Levykohtaisen murtokulman pienentämiseksi "murtolevyjä" voisi liittää toisiinsa ristiin useammankin peräkkäin.
Kokoahan tuohon saattaa tulla...

Joutessani väsäsin pienen demon. Katsotaan suostuuko näkymään.

http://www.youtube.com/watch?v=n-2c_O1GgMk


Hieno idea, mutta kuinkahan kauan tuo punainen levy väsymättä kestää tuollaista muiverrusta. Eikö saman asian hoitaisi tukeva sidoksin vahvistettu kumipuki. Olen sellaista kokeillutkin ja laittaisin siitä videon, mutta auliisti tähän saakka toiminut Nokia N 73 kännykkäni teki kuvauksien suhteen yht´äkkiä lakon. En saanut tänään kuvaa pihallani olevista juuri pestyistä 9 nojakistani, joista 7 lähti Muurameen keksijä Samuli Penttisen järjestämään tapahtumaan, joka on tänä viikon loppuna, ja jonka yhteyteen tulevaan näyttelyyn tulee mielenkiintoisia, teknisiä koneita ja laitteita. Näyttelystä tulee juttua huomenna klo 10 Keski-Suomen radiosta ja sunnuntain Keskisuomalaisesta.

Niin, sinänsä tuollainen pitkä ja matala varsinainen lowraaser kiinnostaa kovasti.... :roll:


Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja irakas » 23 Heinä 2009, 21:35

Jatkoa edelliseen ..

Minulla on tällä hetkellä siinä suhteessa mielenkiintoinen vaihe, että n. yhdeksään vuoteen ei ole mitään jämptiä suunnitelmaa lähteä rakentamaan uutta nojakkia ja tuollainen matala pitkä todella louwwraaser kiinnostaisi kovasti. Jyvässeudulla on ajellut vuosia sitten yksi Snellman-niminen kaveri Säynätsalosta juuri tuollaisella hirmupitkän tuntuisella ja matalalla nojakilla. Nykyään hän ajelee jollain Baron-tyyppisellä.

Tosin olen saanut haasteen suunnitella ja rakentaa nojakin reilusti yli kaksi metriä pitkälle turkulaiselle taiteilijalle, jonka tapasin Marjatta-tyttäreni näyttelyn avaisissa Helsingissä.

Hänen ojennettu jalkansa selästä jalkapohjaan on 134 cm. Etäisyys istuimesta niskaan 80 cm (tämä on ikäänkuin selän yläreunaan, eli kaulanikamat eivät ole mukana)
Elopaino on 134 kiloa. Siis aika hoikka kaveri.

Olen tehnyt muutamia käsivaraispiirustuksia ja tuntuu, että 28 tuumaset tuntuvat jo pieniltä. Aika nyttää, mitä tulee :roll:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Joutilas » 23 Heinä 2009, 21:43

irakas kirjoitti:Hieno idea, mutta kuinkahan kauan tuo punainen levy väsymättä kestää tuollaista muiverrusta. Eikö saman asian hoitaisi tukeva sidoksin vahvistettu kumipuki.


Tuo mehukanisterin kylki ei varmasti kestäisi hetkeäkään. Hyvä kun kuvattua sain. :)
Väsäsin häkkyrän, ettei tarvinnut periaatetta selittää. "Tuotantomallissa" levyt voisivat olla vaikka sopivantukevaa kumia.

Tuo letku oli itselläkin mielessä, mutten löytänyt sopivaa pätkää kokeiluun. Rakenteenhan pitäisi olla toisaalta taipuisaa, mutta ohjauskäännön suhteen napakkaa, että tuntuma ja turvallisuus säilyisivät.

Letkun kunto - kuten tietysti kaikkien muidenkin viritysten - pitäisi olla myös helposti tarkkailtavissa, ettei tapahdu piilevää hipumista. Olisihan se ikävää, jos nivel lurpahtaisi juuri siinä pahassa paikassa...

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1729
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Jarcco » 24 Heinä 2009, 13:25

Ristinivelet on kyllä sellaista standardi tavaraa ettei kannata niiden uudelleen keksimiseen käyttää suuria voimavaroja. Jos auton nivelet tuntuu rankoilta, kevyempiä löytyy esim. SKS:ltä:
http://www.sks.fi
http://pkmoscow.ru/uploads/wys/File/Rot ... 732438.pdf
Meilläpäin on useita konetarvikekauppoja josta niitä saa ostaa. Tuskin ne kauheita maksaa. Jos kulma ei riitä voi laittaa kaksoisnivelen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Heinä 2009, 13:38

Jarcco kirjoitti:Tuskin ne kauheita maksaa.


Näinhän sitä äkkiä kuvittelis. Aikoinaan kuvittelin että nuo M8-kokoiset pallonivelet ohjausvarsien päihinkään ei paljoa voisi maksaa, mutta niimpä jäi paikallisesta laakeriliikkeestä ostamatta kun hinnan kuulin :roll:
Vaa, oikeasti, nyt pitäs vähän piirtää kuvaa ja siihen tangon paikkaa jotta näkis onko tuo suunnitelma edes mahdollinen. Alkuperäisessä GH:ssa eturengas on niinkin pieni kuin 18".

Jukka

Edit: biiltema onneksi tuonut ratkaisun ohjausvarsi nivel pulmaan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=108
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1729
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja Jarcco » 24 Heinä 2009, 15:14

jviirret kirjoitti:[...

Edit: biiltema onneksi tuonut ratkaisun ohjausvarsi nivel pulmaan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=108


Nuohan on puolet halvemmat kuin ne mitä paikallinen varaosaliike myi, ja lisäksi sinkittyjä. Jos välitankoversion teet, kantsii laittaa tangot molemmin puolin niin saa tiukattua välykset pois.

Mainitsit sivullasi että tulee kumijousitus taakse. Turhaa pituuden ja painon lisää näin pitkässä pyörässä pelkkä rungon jousto riittää.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Heinä 2009, 16:09

Jarcco kirjoitti:Mainitsit sivullasi että tulee kumijousitus taakse. Turhaa pituuden ja painon lisää näin pitkässä pyörässä pelkkä rungon jousto riittää.


Ei oikein enään riitä :( LWB:ssä oli nippa nappa mukavuuden rajoilla kun runko oli lyhentämätön. Nyt kun penkki on ihan kiinni takarenkaassa niin alkaapa kyyti olla työmatkalla liian kovaa, huonoimmalla tieosuudella pitää hidastella reilusti ja kierrellä monttuja. Paljon mukavampi kyytin on CLWB:ssä vaikka on vain 20" renkaat. Mitään 10cm jousto en toki ole tähän suunnittelemassa, mutta jos edes jonkun "tussutakakumi"-fiiliksen saisi :lol: Etupäässä ei jousta tarvi, sieltä päästähän tässä runkokin on pidempi kuin LWB:ssä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa