LowLWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Itse koitin tuossa luonnostella vastaavanlaista kikotinta niin 28 rattailla ja piirtelin vähän tarkemmin.
Akseli väliiksi sain 225cm ja siihen ehkä tuollaisen tussukumi efektin saisi..

kokonais mitaksi jäi huimat 298cm..

Harmi kun Jviirret harrastelee nuin "kaukana", olisi helppo käydä hakemassa inspiraatiota tekemiseen paikan päällä jos olisi lähempänä..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcolle kysymys: Minkä kokoinen on Jivesi kumi-elementti? Biltemassa oikeastaan vain yksi ajateltavissa oleva koko. Sen halkaisija on 50mm, korkeus 45mm ja 10mm kierteet. Minkä verran kumi joustaa, pystyykö mittaamaan montako milliä painuu kasaan kun istuu päälle?
Toinen vaihtoehto olisi tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=45 mutta nostamista varten pitäisi tehdä rajoitin, ettei pyörä mene kaksinkerroin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Toinen vaihtoehto olisi tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=45 .

Jukka

Nuo oli toivottaman kovia, ostin nuita pari tota omaa 4 rattaista varten.. vähän niinkuin olisi muovinpalasia runnonut.
Mutta pitäisi varmaan testata metallien välissä omalla painolla tapahtuuko mitään...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, ei nuo sormien välissä varmaan paljo jousta. Kun vipusuhde olisi esim 3:1 niin 60kg:n kuorma takapyörälle puristaa kumia 180kg:n voimalla, voisi jo kuvitella jotakin tapahtuvan. Samalla vipusuhteella millin painauma on 3millin jousto renkaalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Joo, ei nuo sormien välissä varmaan paljo jousta. Kun vipusuhde olisi esim 3:1 niin 60kg:n kuorma takapyörälle puristaa kumia 180kg:n voimalla, voisi jo kuvitella jotakin tapahtuvan. Samalla vipusuhteella millin painauma on 3millin jousto renkaalla.

Jukka

heh, empäs ajatellut asiaa noin pitkälle...
pitäisi kai enemmän ajatella kuin mennä vain tällä mututuntumalla.. :oops:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Jarcolle kysymys: Minkä kokoinen on Jivesi kumi-elementti? Biltemassa oikeastaan vain yksi ajateltavissa oleva koko. Sen halkaisija on 50mm, korkeus 45mm ja 10mm kierteet. Minkä verran kumi joustaa, pystyykö mittaamaan montako milliä painuu kasaan kun istuu päälle?
Toinen vaihtoehto olisi tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=45 mutta nostamista varten pitäisi tehdä rajoitin, ettei pyörä mene kaksinkerroin.

Jukka

Lähinnä se on tuota 50x45 vastaava, tosin on tasapaksu. Pitää mitata painuma, kunhan saa jonkun kaveriksi. Kokemuksen mukaan mukavampi ajaa kumijousitetulla Jivellä 32-406 renkaalla 7 bar paineella kuin 47-559 SWB:llä (jäykkäperä) 4 barin paineella! Vipusuhde on 4:1 joten sulla varmaan 3:1 olisi sopiva, koska taakse tulee enemmän painoa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No nii, nyt on osahankintoja tehty. Kuulanivelet ohjaukseen ja laakerit joustohaarukkaan. Lisäksi poimin bilteman hyllyistä järeimpiä kumikannakkeita. Suurinta(45mm paksu 50mm halkaisija, suorat kyljet, vaikka nettikuvastossa koverat) niistä tuollaisella n. 1:3 vipuvarrella vähän runnoin. Hankala saada koko painoa vivun päälle ja yrittää samalla lukea työntömittaa, eli tyydyin täydellä voimalla painamaan yhdellä kädellä vipua ja sain noin 3mm painaumia kumiin aikaiseksi. Eli tuolla vipusuhteella saattaisi tosiaan tulla ihan järkevä ja kestävä lopputulos. Koko painollani tuolla vivulla painamalla jo pyöristyy kumin sivut selvästi, paljoko lie kestää hajoamatta puristaa, kumin vahvuushan tuossa ei ilman päätylaippoja ole kuin ehkä 40mm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vähän kesti, mutta sainpa vihdoin sen kumin painuman mitattua, vapaana eli pyörän oma paino 39 mm ja 80 kiloa päällä 34,5 mm, joten 5,5 milliä puristuu kasaan. Tässä tapauksessa jousielementissä ei ole esijännitystä. Kumijousi väsyy ja myötää kuten muutkin materiaalit. Vaikea sanoa miten paljon ja pitkään se kestää, mutta onpahan halpa uusia jos leviää.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.atomiczombie.com/gallery-lowracer.htm Tuolla aikapaljon samantapasia matalia ja pitkiä rakentajille.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

"Kyllä sokea nojapyöräilijäkin eturenkaan löytää", vai miten se meni :D Eli nyt sain käsiini kunnostuskelpoisen 20" eturenkaan ja haarukan, suunnitelma siis muuttuu entistä lähemmäs marauderia:

Kuva

Oikein tiukasti kun mitoittas, niin saisi akselivälin tasan 2metriin. Jätän kuitenkin takahaarukan sen verran väljäksi, että halutessaan saa 26" renkaan taakse. Hieman jäi kuvassa istumakorkeudeltaan korkeaksi, mutta kyllä tuon kuvan perusteella jo rungon uskaltaa tekaista. Kunhan kelit kylmenee, ei nyt vihti haalarihommiin alkaa :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Äkikseltään löytyy aika paljon yhtäläisyyksi Sakarin snake 1:enn verrattuna:

Kuva

Äkkiä tulee pituutta lisää kun pyrkii alemmas ja haluaa taakse joustovaraa, suunnitelmien mukaan snakessa akseliväli 1,6m ja istumakorkeutta n.50cm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Äkikseltään löytyy aika paljon yhtäläisyyksi Sakarin snake 1:enn verrattuna:

  • kuva poistettu-

Äkkiä tulee pituutta lisää kun pyrkii alemmas ja haluaa taakse joustovaraa, suunnitelmien mukaan snakessa akseliväli 1,6m ja istumakorkeutta n.50cm.

Jukka

Tai tähän: http://www.rotatorrecumbent.com/pursuit.html
"Heiluriohjaus" voi sittenkin toimia...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Tai tähän: http://www.rotatorrecumbent.com/pursuit.html
"Heiluriohjaus" voi sittenkin toimia...

Toimiihan se noin korkeassa/lyhyessä, tuohan on mittojen mukaan kuten oma 24/26lwb. Tuossa istumakorkeus 60cm, mulla 58. Tuossa akseliväli 160cm, mulla 158.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Eihän ne jenkit osaa metrisiä yksiköitä, 18" on 457 mm eikä 600. Mutta, olen kerrankin samaa mieltä Jukan kanssa :mrgreen: . Vaikka suora ohjaus toiminee jotenkuten, epäsuora välitankoinen on tässä tapauksessa loogisin. Se antaa mahdollisuuden säätää ohjausvälitystä ja sarvet saa oikeaan paikkaan. Hyvännäköinen suunnitelma joka mahdollistaa erilaisia ohjaustangon sijoitteluratkaisuja. Ei muuta kuin valmistukseen!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Ei muuta kuin valmistukseen!

Hyvä idea, etupää kasassa:

Kuva

Osat sentin tarkkuudella lopullisissa paikoissaan, penkki 30 ja polkimet 35cm maasta. Takarengas 205cm akselivälillä, tulennee lopullisessa versiossa vähän lähemmäs penkkiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin