LowLWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

dodiin, on se hienoa katsoa kun rakentaminen sujuu.

joko on ajokokemuksia?

mikä kokoinen tuo ala putki on?

Pakko tehä valmiiksi ku ei mahu tallissa lojuun keskeneräisiä projekteja.
Vähän tuossa pihatiellä kokeilin ku vaihteita säätelin, mutta ei siinä kovin kummoista tuntumaa saa. Ajaa voi, joskaan ei kovin hitaasti. Juttu jatkuu kun saan vähän jarruja ja ajoaikaa. Vielä viikko kesälomaa ettei voi työmatkoilla kokeilla :(
Alaputki on ohutseinäistä 2" putkea, eli jotain 50x1,5 tai 50x2

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt on sitten ajokokemuksia parikymmentä kilometriä. Hyvältä tuntuu, ajoasento mukavan pysty eikä polkimetkaan ole paljon ylempänä kuin penkki(penkki 27cm kampikeskiö 34cm). Vaikka nojakulma on pystympi ja takana monta kiloa vähemmän painetta kuin lwb:ssä niin silti alamäkinopeus tismalleen sama. Tässä olisi siis ainesta nopeaan pyörään jos runko ei olisi auttamattoman löysä, ei se muuten haittaa, mutta ohjaus tuntuu "kumimaiselta".Nopeissa kaarteissa voisi alkaa pelottamaan.
Jousituksen toimintaa muun jouston seasta vaikea erottaa, mutta kun kädellä koettaa kumia kun ajaa töyssyyn niin joustaa se.
Noita 150mm kampia ei huomaa kun tällä lähtee ajaan, mutta kun hyppää nojakiin jossa 170 kammet niin tuntuu epäluonnollisen pitkiltä. Eli tähän astisen perusteella nuo 150 tuntuis luontevammalta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt vaihtui tähän nopeammat kumit, schwalbe marathon slicksit. Aiemmin markettikumeilla sain tuossa 1,7km testissä aikoja 3.30-3.20, nyt tuli 3.00. Nopeus nousi siis n.10%.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Nyt vaihtui tähän nopeammat kumit, schwalbe marathon slicksit. Aiemmin markettikumeilla sain tuossa 1,7km testissä aikoja 3.30-3.20, nyt tuli 3.00. Nopeus nousi siis n.10%.

Hurja parannus, en olis uskonut halpiskumeja noin hitaiksi. Vai onkohan mukana uuteen pyörään tottumista ja siitä nopeutumista?

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

1,7km @ 3 min = 34km/h. Tuossa vauhdissa tuulikin tekee jo aika paljon. Eipä silti, ei se voi sattumaa olla että isommalla tuotekehitys budjetilla saa parempia renkaita. Mitähän paineita noissa on käytetty? Kestääkö nuo maratoonarit enempi painetta?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

visiopetteri kirjoitti:

Eipä silti, ei se voi sattumaa olla että isommalla tuotekehitys budjetilla saa parempia renkaita. Mitähän paineita noissa on käytetty? Kestääkö nuo maratoonarit enempi painetta?

Kevyesti nuo schwalbet kyllä rullaa, varsinkin jos vertaa bilteman slickseihin... paineen kesto näyttäisi olevan 6,5bar ainakin omissani, eli pari baaria enemmän kuin markettirenkailla.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

visiopetteri kirjoitti:

1,7km @ 3 min = 34km/h. Tuossa vauhdissa tuulikin tekee jo aika paljon. Eipä silti, ei se voi sattumaa olla että isommalla tuotekehitys budjetilla saa parempia renkaita. Mitähän paineita noissa on käytetty? Kestääkö nuo maratoonarit enempi painetta?

Enemmän taitaa olla kiinni prioriteettijärjestyksen muuttumisesta kuin tuotekehitysbudjeteista. Halparenkaissa yritetään valmistaa mahdollisimman halvalla, volyymit on niin isoja että tuotekehitysbudjettia saattaa olla enemmänkin, mutta se suunnitteluvoima käytetään valmistushinnan painamiseen alas.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika tiukat oli saada nämä racerit samoille vanteille joille halpiskumit menee puristelemalla. Edessä ei noussut paikoilleen edes ilman saippuaa. Tuossa kumissa tais jotain kevlarista lukea, taitaa olla jäykempi runkoinen kuin markettikumit ja pieni vierintä vastus johtuu myös tästä. Mitään treeniä en oo tässä välissä ajellut, työmatka pyöräilyä kuten vuosia tähänkin asti. Nopeustestissä olosuhteet ei varmastikkaan olleet ihan samat, mutta tuossa just tulin töistä ja työmatka taittui sen verran nopeammin molempiin suuntiin, että tuo 10% nopeus ero on varmaan aika todellinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Mitähän paineita noissa on käytetty? Kestääkö nuo maratoonarit enempi painetta?

Marketti kumit kesti edessä 2,7 ja takana 4,5 paineet, käytin noin yhden baarin ylipainetta. Marathonit kestää 6,5 ja aika liki sen laitoin. Markettikumit oli kooltaan 47millisiä, aika sileäkuvioisia, marathonit 35milliset ja käytännössä kuviottomat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

jviirret kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Mitähän paineita noissa on käytetty? Kestääkö nuo maratoonarit enempi painetta?

Marketti kumit kesti edessä 2,7 ja takana 4,5 paineet, käytin noin yhden baarin ylipainetta. Marathonit kestää 6,5 ja aika liki sen laitoin. Markettikumit oli kooltaan 47millisiä, aika sileäkuvioisia, marathonit 35milliset ja käytännössä kuviottomat.

Jukka

Tuo tekeekin jo aika paljon, siis reilumpi paine. Ihmeen hyvin tuo supermoto+big apple yhdistelmä pelaa, vaikka paineita ei kestäkään olla kun 3 bar. Vanne rajoittaa tuota, renkaan puolesta kestäs olla muistaakseni 4,5bar, pitäs kai hommata leveämpi vanne, että kestäs laittaa nuo kuminvalmistajan maksimit. Noi vanteet sallii kapeammalle renkaalle isommat painee, joten on noitakin joku miettinyt hetken, kun on pitäny laittaa tarrat ja painesuositukset eri leveyksisille kumeille. Pitäs kai hommata jotku yli 35mm leveät vanteet, niin sais kunnon läskit alle :mrgreen: Toisaalta aika kapeita vanteita noissa polkupyörissä käytetään, kun miettii vanteenleveys/renkaan leveys suhdetta ja vertaa sitä vaikka moottoripyörään.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jori »

visiopetteri kirjoitti:

Tuo tekeekin jo aika paljon, siis reilumpi paine. Ihmeen hyvin tuo supermoto+big apple yhdistelmä pelaa, vaikka paineita ei kestäkään olla kun 3 bar. Vanne rajoittaa tuota, renkaan puolesta kestäs olla muistaakseni 4,5bar, pitäs kai hommata leveämpi vanne, että kestäs laittaa nuo kuminvalmistajan maksimit. Noi vanteet sallii kapeammalle renkaalle isommat painee, joten on noitakin joku miettinyt hetken, kun on pitäny laittaa tarrat ja painesuositukset eri leveyksisille kumeille. Pitäs kai hommata jotku yli 35mm leveät vanteet, niin sais kunnon läskit alle :mrgreen: Toisaalta aika kapeita vanteita noissa polkupyörissä käytetään, kun miettii vanteenleveys/renkaan leveys suhdetta ja vertaa sitä vaikka moottoripyörään.

Paine kuormittaa renkaan kylkimateriaalia ja vannetta sitä enemmän, mitä leveämpi rengas on. Rengas kantaa painekuorman pinnan suuntaisen kalvojännityksen avulla. Kalvojännitys saadaan laskettua kertomalla poikkileikkaushalkaisija rengaspainella ja jakamalla tämä molempien puolten (2) kylkikalvojen kannettavaksi. (=Kattilakaava)
Renkaiden paineenkestoa laatumielessä verratessa täytyy siis rengaspaine kertoa poikkileikkauksen halkaisijalla ja vertailla saatuja tuloja keskenään. Tuo Jukan 35 mm Marathon kestää 6,5 bar (35 x 6,5 = 227,5) 4,5 barin paineenkestoiselle renkaalle tämä vastaa (227,5/4,5) = 50,6 mm poikkileikkausta. Bilteman 559-51 rengas kestää myös tuon 4,5 bar, eli se on "laadultaan" yhtä hyvä kuin tämä Marathon. Ja rullaa myös lähes yhtä hyvin. Samaa rengasta saa myös 32 mm levyisenä, jolloin paineen kesto on 7 bar.
Vanteen kuormituksen suhteen tilanne on täysin sama, tosin laskelmassa pitää käyttää vanteelle asennetun renkaan leveyttä, joka leveämmällä vanteella on tietysti hiukan leveämpi. Renkaankin paineenkesto riippuu siis myös vanteen leveydestä, jolle se on asennettu. Vanne sinänsä ei voi tietää, kuormittaako sitä kapea rengas, jossa on pirusti painetta, vai onko se leveä rengas, jossa on maltillisemmin painetta. Mistä sait tämän 3 bar rajan tuolle vanteelle?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

jori kirjoitti:

Renkaankin paineenkesto riippuu siis myös vanteen leveydestä, jolle se on asennettu. Vanne sinänsä ei voi tietää, kuormittaako sitä kapea rengas, jossa on pirusti painetta, vai onko se leveä rengas, jossa on maltillisemmin painetta. Mistä sait tämän 3 bar rajan tuolle vanteelle?

Jori

Juu, arvasin/tiesin että kyseessä kattilakaavojen kautta johdettu peruste... Leveällä vanteella saisi ainakin kumin kulutuspinnan levitettyä leveämmälle ja sen kautta ehkä paremmin talvella toimivan systeemin :D Tuo annettu paine oli tosiaan noissa mavic:in vanteissa olevissa tarroissa. 1" kumille 7,7bar ja 2,3" kumille 3,3 bar. Nyt on 2,35" ja muistaakseni sen luokkaa 3 bar pistin huoltiksella (se mittarin luotettavuus onkin jo sitten toinen juttu). Noi löytyy siis ainakin mavicin MX 719 vanteista.

Eteen vois miettiä jotain leveää 20" vannetta ja siihen leveä kumi 8) Jotenkin vaan alko tuntuun vahvasti siltä, että isolla ilmatilalla olevat renkaat taitaa olla suhteellisesti kevein, toimivin ja huolettimin jousitus.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jori »

visiopetteri kirjoitti:

1" kumille 7,7bar ja 2,3" kumille 3,3 bar. Nyt on 2,35" ja muistaakseni sen luokkaa 3 bar pistin huoltiksella (se mittarin luotettavuus onkin jo sitten toinen juttu). Noi löytyy siis ainakin mavicin MX 719 vanteista.

Suoraan kattilasta:
1" x 7,7 bar =7,7bar"
7,7 bar"/2,3"=3,348 bar
7,7 bar"/2,35"=3,277 bar

visiopetteri kirjoitti:

Eteen vois miettiä jotain leveää 20" vannetta ja siihen leveä kumi 8) Jotenkin vaan alko tuntuun vahvasti siltä, että isolla ilmatilalla olevat renkaat taitaa olla suhteellisesti kevein, toimivin ja huolettimin jousitus.

Ainakin huolettomin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

visiopetteri kirjoitti:

Toisaalta aika kapeita vanteita noissa polkupyörissä käytetään, kun miettii vanteenleveys/renkaan leveys suhdetta ja vertaa sitä vaikka moottoripyörään.

Motivaationa on lähes ainoastaan keveys. Metallista tehty vanne painaa enemmän kuin kuminen rengas. Vanteen kannattaisi toiminnallisista syistä olla (ainakin) noin 2/3 renkaan leveydestä, niin poistuu mm. sellaiset virhetilat että matalilla paineilla kantatessa kumi sortuu ja päästää vanteen osumaan maahan (jolloin tietysti sattuu leukaan, koska pyörä kaatuu saman tien).

Esim. Pugsleyssa minulla on 95-milliset renkaat 65-millisillä vanteilla, ja sillä voi ajaa vaikka puolen barin paineilla ja rengas toimii mutkassakin ihan mukavasti. Näitä liian kapean vanteen takia kaatumisia näkee lähinnä maastopyörillä kisaa ajavilla, voi olla 50-millinenkin rengas jossain 20-millisessä vanteessa. Hirveällä riskillä mennään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LowLWB

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

...voi olla 50-millinenkin rengas jossain 20-millisessä vanteessa. Hirveällä riskillä mennään.

Tämä on maastopyöräiliöiden ongelma. Tiellä ei niin alhaisilla paineilla kukaan aja -ainakaan tarkoituksella. Yli kahden baarin paineilla ei 50 mm rengas alle rullaa vaikka yrittäisi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin