MYYTY: Flevo trike 850 €

Nojapyörien kauppapaikka.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

MYYTY: Flevo trike 850 €

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

MYYTY
Myydään Tempelman Flevo trike, vanha harvinaisuus siistissä kunnossa, viimeistä, parasta mallia.

Julmetusti sadetiivistä tavaratilaa, mutta silti kapea, lyhyt ja kevyt kokonaisuus, ja kääntöympyrä uskomattoman pieni.

Flevotrike-vasen-640.jpg
Flevotrike-vasen-640.jpg (156.83 KiB) Katsottu 3464 kertaa

Suurenna kuva

Flevotrike-etu-640.jpg
Flevotrike-etu-640.jpg (159.12 KiB) Katsottu 3464 kertaa

Suurenna kuva

Flevotrike-oikea-640.jpg
Flevotrike-oikea-640.jpg (154.83 KiB) Katsottu 3464 kertaa

Suurenna kuva

Flevotrike-nivel-640.jpg
Flevotrike-nivel-640.jpg (116.17 KiB) Katsottu 3464 kertaa

Suurenna kuva

Katso video:
Flevotrike-video.mp4

Etuveto.
Etujousitus. Lievä takajousitus penkin ja takarungon välillä.
Tavaratila on lukittavissa riippulukolla.
Etujarru on Maguran hydraulinen vannejarru. Takana vaijerivetoiset rumpujarrut mekaanisella voimanjakajalla.
Uusi "takavaihtaja", siis vaihteensiirrin etuhaarukassa, Shimano SLX.
Penkkiin on karkea (sateen jälkeen nopeasti kuivuva) vaahtomuovipehmuste, mutta se ei ole kiinnitetty.
Kesärenkaat alla, nastarenkaat mukaan.

Runko-ohjaus. Ohjaaminen tapahtuu jaloilla, niinpä pyörän ajaminen on aloittelijalle kokovartalo-akrobatiaa. Käsiä tarvitaan vain jarruttamiseen, vaihtamiseen ja harjoitteluvaiheen hallintaan. Toisin kuin kiinteärunkoiset kolmipyörät, ei yritäkään kaatua mutkassa, koska eturunko kallistuu sisäkaarteeseen, ja ajaja sen mukana.

Ajaminen vaatii vähintään tunnin harjoittelun. Ei kuitenkaan läheskään niin vaikea ajaa kuin Flevo bike tai muut runko-ohjatut kaksipyöräiset, mutta sen verran vaikea että pyörävaras ei pääse pakoon. "Ohjaustangon" saa kiinni etu- tai takarunkoon, mikä vaikuttaa siihen, mitä lihaksia ohjaukseen käytetään harjoitteluvaiheessa.

Kysymyksiä ja vastauksia:

Kaatuuko helposti? Onko siis vaara, että koeajossa sattuu vahinko?

Ohjaaminen polkevilla jaloilla on ensin aivan käsittämätöntä, koska sivusuuntaisia jalkalihaksia tuskin on harjoitettu tarkkuutta vaativiin tehtäviin. Harjoitellessa siis lähtee kaatumaan varmaan 50 kertaa, joten hätäpysäytys on ensimmäinen haltuun otettava taito.
Ajo-ohje:
Pidä vauhti pienenä, alle 10 km/h, ja kädet aina valmiina jarruilla.
Pidä käsillä kiinni "ohjaustangosta", joka on kiinnitetty kaksipyöräiseen takaosaan.
Yritä ajaa suoraan eteenpäin - se on vaikeaa, koska vain yhtä jalkaa kerrallaan painetaan polkimeen (sen ympyräradan yläpuoliskolla), ja vain sillä hetkellä sillä jalalla voi kunnolla ohjata.
Koska kumpikaan poljin ei ole tarkalleen keskellä edessä, ohjaus vetää vasemmalle kun oikea jalka polkaisee, ja päinvastoin, mitä pitää kompensoida polkemalla "ulospäin", eli oikealla jalalla etuoikealle ja päinvastoin.
Aina kun alkaa kaatua, tempaistaan vain jarrut kiinni kahvoista pidellen ja painetaan jalat polkimilta maahan takarungon etu"pyöriksi", niin kaatuminen loppuu lyhyeen, ja eturunko palaa keskiasentoon kumijousillaan, ehkä kopsahdellen polviin heilahdellessaan.
Ajamista hämmästellessä tunti hupenee helposti, ja ennenkäyttämättömät lihakset antavat kuulua olemassaolostaan.
Ensimmäiset pari kilometriä kannattaa kerryttää turvallisella alueella, kuten aukiolla.
Harjoittelun jälkeen ennen liikenteeseen lähtemistä kannattaa nukkua yön yli, jotta oppi imeytyisi selkärankaan eli automatisoituisi.
Onhan se sitten ihan hauskaa ajella kilometrikaupalla ilman käsiä - niin pitkään kuin ei tarvitse jarruja (pöljää että etupyörässä ei ole jalkajarrullista napavaihteistoa, jolloin voisi aina ajaa ilman käsiä).
Tällaisista härveleistä pitävät henkilöt varmaankin harrastavat myös tavallisella pyörällä ilman käsiä ajamista, rullaluistelua, rullalautailua, ja sitten hankkivat vielä runko-ohjatun Pythonin tai Flevo biken saadakseen lisää vaikeusastetta. Tämä pyörä on kuitenkin huomattavan käytännöllinen noihin verrattuna.

Miten hidas/nopea on verrattuna tyypilliseen 20+ vaihteiseen hybridiin?

Pienehkön ilmanvastuksen takia kevyempi edetä vastatuulessa, ja varmaan suurempi huippunopeus alamäessä, mutta sitä en ole uskaltanut kokeilla. Ylämäessä kärsii painosta hieman, esimerkiksi 10 kg painoiseen pyörään verrattuna 70 kg ajajalla kokonaispaino on 13 % suurempi. Myös välitykset ovat maantiepyörien tapaan aika pitkät, joten jyrkimpiin nousuihin pyörä ei pysty, mutta onneksi Suomessa ei jyrkkiä mäkiä juuri ole, ja pyörää on ihan helppo vetää perässä polkimesta käsin.


Hintapyyntö 850 €. MYYTY
Koeajot Päiväkummussa Vantaalla.
Kotiinkuljetus onnistuu.

Harri K. Hiltunen
harri.k.hiltunen@gmail.com
050-5250759

Viimeksi muokannut Ydinlaskeuma, 23 Maalis 2014, 13:41. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: M: Flevo trike 1200 €

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Hintaa laskettu.

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: M: Flevo trike 1100 €

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Hintaa laskettu.

Vastaa Viestiin