Härmäpyörä

Nojapyörien kauppapaikka.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ite en ottais Härmäpyörää enää mukaan tohon bisnesideaan. Sehän olis vaan riippa - ihan hieno tietyn ajan ratkaisu. Mutta nämä 15 vuotta uudemmat ideat on musta ajaneet kyllä sen ohi.

Tosin - se pitäisi selvittää että onko siellä jokin järkevä kanava asiakkaisiin päin = saisko siinä jonkin valmiin ostokanavan.

Mutta enivei - tää opensource ja joukkovoiman hyvödyntäminen on musta jotain ihan muuta kuin itekseen puurtaminen jossain tallin nurkassa.

Äkkiäkös sitä esim. hajauttaa alihankkijoille näin:

  • JOKU rupeis oikeasti tekemään kuitupenkkiä tai miksen hyvää putkipenkkiä
  • JOKU tekee rungot
  • JOKU hoitaa markkinoinen ja bisneksen ja saa yrittäjänö suurimman hyödyn

Mutta enivei. Mä olen suvakkipunavihree joten mun ajatuksia ei kantsi hyödyntää.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Härmäpyörässä/nuijapäässä se hyvä, on varmaan helpompi myydä ku delta, saati 2T3. Mutta oon samaa mieltä, nuijapäitä on suhteellisen paljon maailmassa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Ite en ottais Härmäpyörää enää mukaan tohon bisnesideaan. Sehän olis vaan riippa - ihan hieno tietyn ajan ratkaisu. Mutta nämä 15 vuotta uudemmat ideat on musta ajaneet kyllä sen ohi.

Aivan samaa mieltä.

Pastori kirjoitti:

Tosin - se pitäisi selvittää että onko siellä jokin järkevä kanava asiakkaisiin päin = saisko siinä jonkin valmiin ostokanavan.

Osto- ja myyntikontaktit ovat oikeastaan ainoat asiat mitkä tuossa on myynnissä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Härmäpyörässä/nuijapäässä se hyvä, on varmaan helpompi myydä ku delta, saati 2T3. Mutta oon samaa mieltä, nuijapäitä on suhteellisen paljon maailmassa :mrgreen:

On kai Hase saanu jonkun deltan kaupaksi? Itelläki ois Kettwieseli, jos ne ei ois kullasta tehtyjä ja/tai itellä ei ois rakentelumahdollisuutta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sakarin tadpolet on itseasiassa kiinnostavampia.

Ja hei. Tää on ollu hieno idea ja Jarcco on siinä tehnyt hyvää duunia. Mutta mun mielestä tässä pitäis mennä eteenpäin.

Rajoitteisien kohderyhmälle helpommin istuttava SH tyyppinen ratkaisu etukaarinen on musta kiinnostavampi.

Muita omasta näkökulmasta muita kiinnostavampia juttuja on:

  • 2T3 tyypin edelleen kehittäminen
  • MBB tandem => näkövammainen takapenkille

Ja miksei deltatyyppinen MBB.

Arcus toki - mutta sehän on tadpolen päällä.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja KPS »

Vähän ihmetyttää herrojen kommentit. Olisko ehkä kannattunut tsekata Härmäpyörän nettisivuja ....

PW kirjoitti:

Viesti Kirjoittaja PW » 10 Marras 2016, 08:47

Miulla on semmonen käsitys ett Härmäpyörä ei itse valmista, ainakaan runkoja - tekeekö kokoonpanon, ei oo selvinny.

Härmässä annoin Jorma Lillbackan koeajaa vanhan nojakkini ja kysyin häneltä neuvoa. Hän antoi arvokkaita vihjeitä rungon hitsaajasta. Sitten löytyi hyvä suunnittelija (Jarkko Muurman), sitten löytyi kokoonpanofirma, maalaamo, istuinvalmistamo… Erikoisosat hankin itse internetin välityksellä maailmalta. Syntyi siis Härmäpyörä. ....Kotimaisuusaste 90 %. (Lainattu luvatta firman sivuilta)

Pastori kirjoitti:

Re: Härmäpyörä
Viesti Kirjoittaja Pastori » 10 Marras 2016, 11:26

Sakarin tadpolet on itseasiassa kiinnostavampia.

Ja hei. Tää on ollu hieno idea ja Jarcco on siinä tehnyt hyvää duunia. Mutta mun mielestä tässä pitäis mennä eteenpäin.

Rajoitteisien kohderyhmälle helpommin istuttava SH tyyppinen ratkaisu etukaarinen on musta kiinnostavampi.

Muita omasta näkökulmasta muita kiinnostavampia juttuja on:

  • 2T3 tyypin edelleen kehittäminen
  • MBB tandem => näkövammainen takapenkille

Ja miksei deltatyyppinen MBB.

Arcus toki - mutta sehän on tadpolen päällä.

Sakarin kaikki tuotokset ovat mielenkiintoisia, mutta en ole nähnyt mitään tietoa niiden painoista (siis Tadpolet). Lisäksi ne lienevät tietylle kohderyhmälle tarkoitettuja. Mitä uutta niiissä on?

Onko Jarcco edellä mainittu Jarkko Muurman? Mitä tarkoitat pitäis mennä eteenpäin?

Ainakin periaatteeassa penkin nostaminen ja nojakulman modaaminen on tehtävissä vakimalliseen Härmäpyörään. Kyseinen kohderyhmä oli noin 30% asiakkaista.

Nykymallisen Härmäpyörän varaan tuskin kannattaa yrittää rakentaa bisnestä, mutta esittämäsi vaihtoehdot eivät vaikuta ainakaan voluumituotteilta.

Arto Joutsimäen kanssa suunnitellaan Härmäpyörän ja KaariKinnerin (ArcusVelomobile) yhteensovittamista (Lainattu luvatta)

Arcusta nähtävästi ollaan jo sovittamassa Härmäpyöränkin päälle?

Pari omaa mielipidettä tähän lopuksi. Minusta Härmäpyörässä mielenkiintoisinta on olemassa oleva "tuotantoketju" tai "valmistusketju", jonka varaan voisi ruveta kehittämään innovaatiota (menestys tuotetta).Toisena merkttävänä asiana pitäisin firmassa olevaa tietotaitoa, luulisin sitä hieman löytyvän..

Itse tuotteessa minusta paranneltavaa on sen leveys ja paino (kuvien ja teknisten tietojen perusteella). Leveys alle 800 mm ja paino luokkaa 16-18 kg. Nämä molemmat luultavasti aiheuttavat modaustarvetta siellä sun täällä.

Mitä sitten kannattaisi tehdä pitkällä tähtäimellä: Tämän on tunnetusti helppo vastata:) Tuotteistaa tämä 3 pyöräinen nojakki? Ehkä, ehkä ei ? Ainakaan nykymyodossaan en moista ostaisi, valitettavasti .... lähinnä ulkonäköseikoista johtuen?!

Muutama moduli ja niitä käyttäen nojakkeja eri kohderyhmille sopivasti uusia rakenneratkaisuja hyödyntäen.

KPS

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

KPS kirjoitti:

Onko Jarcco edellä mainittu Jarkko Muurman?

Juu. On.

KPS kirjoitti:

Mitä tarkoitat pitäis mennä eteenpäin?

Ihan samaa kuin sinä itsekin - itse tuotetta voisi kehittää eteenpäin!

Sehän on pysynyt samanlaisena perusratkaisuna koko ajan. Voisi tutkia materiaaleja - kuljetettavuutta, modifoitavuutta erityisryhmille etc.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minähän Härmäpyörän suunnittelin. Onhan sen malli-ikä jo lähes ikuisuus, kun
rakensin ensimmäisen tadpolen, jonka pohjalta Härmis kehitettiin 1999. Ajelin sillä pari vuotta ja sitten päätin myydä sen uusien alta. Tapio sen sitten osti ja luultavasti havaitsi liikemiehenä tälläiselle olevan markkinoita ja sai minut houkuteltua mukaan kehittämään tuotantomallia sen pohjalta.
Hankaluus oli että ei ollut kanavia hankkia pyörissä käytettyjä putkimateriaaleja. Piti tyytyä rautakaupan valikoimiin.
Nythän tilanne on kai parantunut siltä osin.

En nyt haluaisi säikytellä, mutta ei muuten heti arvaa miten iso homma tuotantoon sopivan mallin kehittely on. Sain arvokasta oppia mistä on toki ollut hyötyä myöhemmin. Lopputulos oli minusta ok, sen ajan tarjontaan verrattuna. Moni kohta olisi kaivannut lisäkehittelyä, mutta siihen ei ollut rahkeita. Hintaa tuli minusta liikaa, mutta minähän en bisneksestä mitää ymmärräkkään.:) Tässä kai käytettiin paljon paikallisia firmoja. En ole ollut mukana aikoihin, joten en tiedä mitä muutoksia on tehty.

Jos valmistajaksi päättää ruveta, on osien hankinnan takia verkostojen luominen ensiarvoisen tärkeää. Siis jos ei meinaa tehdä kaikkea itse. Yhteistyökumppanin kanssa voisi hankinnat hoitaa edullisemmin.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

KPS kirjoitti:

Vähän ihmetyttää herrojen kommentit. Olisko ehkä kannattunut tsekata Härmäpyörän nettisivuja ....

PW kirjoitti:

Viesti Kirjoittaja PW » 10 Marras 2016, 08:47

Miulla on semmonen käsitys ett Härmäpyörä ei itse valmista, ainakaan runkoja - tekeekö kokoonpanon, ei oo selvinny.

KPS

Kommentoin omaa sanomaani: Se perustuu siihen mitä oon Härmäpyörän omistajan kuullu sanovan, eikä se mitenkään halvenna tätä yritystä jos käyttää alihankkijoita ja tekee yhteistyötä - pikemminkin päinvastoin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja KPS »

PW kirjoitti:
KPS kirjoitti:

Vähän ihmetyttää herrojen kommentit. Olisko ehkä kannattunut tsekata Härmäpyörän nettisivuja ....

PW kirjoitti:

Viesti Kirjoittaja PW » 10 Marras 2016, 08:47

Miulla on semmonen käsitys ett Härmäpyörä ei itse valmista, ainakaan runkoja - tekeekö kokoonpanon, ei oo selvinny.

KPS

Kommentoin omaa sanomaani: Se perustuu siihen mitä oon Härmäpyörän omistajan kuullu sanovan, eikä se mitenkään halvenna tätä yritystä jos käyttää alihankkijoita ja tekee yhteistyötä - pikemminkin päinvastoin.

Täysin samaa mieltä. Se tässä juuri mielenkiintoisinta on että firmalla on alihankkijat nykyisen mallin (ja tulevien viritelmien) valmistukseen. Jos tästä haluaisi tehdä bisnestä, niin nykyisen mallin pävittäminen ei varmaankaan riitä, vaan tarvittaisiin pari fiksua ajatusta uuden nojakin rakentamiseksi. Pastorin mainitsema Delta tyyppinen MBB olisi minusta kiinnostava vaihtoehto.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

KPS kirjoitti:

Pastorin mainitsema Delta tyyppinen MBB olisi minusta kiinnostava vaihtoehto.

Jos tässä tarkoitetaan isopyöräistä MBB:tä esim. PW mallistoa, niin siitä tulee kiikkerä tai leveä? Tai kallistuva? Vai mikä malli tässä on kyseessä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
KPS kirjoitti:

Pastorin mainitsema Delta tyyppinen MBB olisi minusta kiinnostava vaihtoehto.

Jos tässä tarkoitetaan isopyöräistä MBB:tä esim. PW mallistoa, niin siitä tulee kiikkerä tai leveä? Tai kallistuva?

Tai Python?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH26:n poikkeavuuksia Härmä-pyörästä:

  • Jousitus kaikissa pyörissä
  • Kiekot 24"
  • Suora ohjaus etuhaarukoiden päältä
  • Napamoottorin voi asentaa etupyöriin
  • Sakaari mittareita ja ylösnousemista varten
  • Nopeasti säädettävä poljinetäisyys
SH26 15.04.15.jpg
SH26 15.04.15.jpg (309.54 KiB) Katsottu 3276 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Härmäpyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
KPS kirjoitti:

Pastorin mainitsema Delta tyyppinen MBB olisi minusta kiinnostava vaihtoehto.

Jos tässä tarkoitetaan isopyöräistä MBB:tä esim. PW mallistoa, niin siitä tulee kiikkerä tai leveä? Tai kallistuva?

Tai Python?

Jos kaupallisuutta ajattelee, niin en uskaltaisi tehdä negatiivisjättöistä kolmipyörää myyntiin. Se tuntuu aluksi niin helpolta ajella, mutta kun eka koeajolla räimii viittäkymppiä alamäkeen, niin seuraavaksi soitetaan vähintään ambulanssi jos ei raatovankkuria. :roll:

Vastaa Viestiin