Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Kerro mielipiteesi sivustosta.

Valvojat: Pastori, lowrides, Henkka

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja janx »

Käyttökatkos ei näkynyt kaikille käyttäjille.

Viime viikolla alkanut käyttökatkos johtui unohtuneesta domainin (nojapyorafoorumi.fi) maksusta. Nyt tuo asia on hoidettu kuntoon ja saatettu tästä eteenpäin yhdistyksen (Rrf ry) vastuulle. Emmehän oleta kenenkään muistavan esim. 5 vuoden päähän ulkomuistista, joten sitä sattuu. Asiasta ei haluttu kertoa Facebookissa tarkemmin, koska "domainvarkaat" etsivät myynnin toivossa sulkeutuvia domaineita. Itseäni olisi ainakin ärsyttänyt käyttää jotain nojapyorafoorumi2.fi -tyyppistä osoitetta...

Toinen käyttökatkos on tulossa foorumin siirrosta uudelle palvelimelle. Tästä ilmoitetaan ennakkoon. Siirtoa on nyt taas edistetty, mutta kuten kaikki (toivottavasti) tiedämme perustuu sekä yhdistystoiminta että foorumin pyöritys vapaaehtoisuuteen. Jokainen henkilö määrittelee ja priorisoi asiat oman jaksamisen ja muiden kiireiden mukaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja janx »

Sanokaa nyt "kerrankin" jotain. Onko tämä tosiaan niin vakava asia, kun esim. somekirjoittelusta pitäisi ymmärtää? :shock:

Normaalisti webbipalveluille luvataan noin 95% prosentin saatavuus 24/7:stä (noin 18 päivää käytöstä poissa vuodessa). Ilmainen palvelu, jossa tosiasiassa mikään ei ole ilmaista. Se on vain käyttäjälleen maksuton (ja mainokseton).

karavaani kulkee.jpg
karavaani kulkee.jpg (37.82 KiB) Katsottu 3271 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

janx kirjoitti:

Sanokaa nyt "kerrankin" jotain. Onko tämä tosiaan niin vakava asia, kun esim. somekirjoittelusta pitäisi ymmärtää? :shock:

Omaa onnelisuustasoaan voi säätää uutis- ja somevirtaa kuristamalla :wink: Jos tuntuu että päivä paistaa koko ajan ja meinaa hymyilyttää niin mene intternettiin lukeen uutisia ja somekanavia.

Ne jotka on palveluun tyytyväisiä on pääsääntöisesti hiljaa, montakos meitä täälä nyt onkaan...

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja samuel »

:D Kyllähän tuo pikku paniikki päällä oli kun ilmoitti että "verkkosivu ei ole käytettävissä", kun useamman kerran päivässä tulee tarkistettua että mitä uutta on kirjoitettu.
Facen nojasivu ei tullut edes mieleen, ennenkuin Janxin ilmo sivun alhaalla olemisesta pompahti fiidiin.
Muuten ei mulla ollut hätää, kiintos vaan kysymästä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:
janx kirjoitti:

...Ne jotka on palveluun tyytyväisiä on pääsääntöisesti hiljaa, montakos meitä täälä nyt onkaan...

Juurikin näin, perisuomalaiseen tapaan :-).
Meitä on moneen junaan ja kommentointityylit vaihtelee, etenkin netissä kun toinen ei istukaan pöydän toisella puolella kasvotusten. Monesti muut syyt (sosiaaliset, terveydelliset, taloudelliset jne...) vaikuttaa myös sen hetkiseen kirjoitteluun: kun vituttaa niin se heijastuu sitten ulosantiinkin ja muutkin saavat osansa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Sanokaa nyt "kerrankin" jotain. Onko tämä tosiaan niin vakava asia, kun esim. somekirjoittelusta pitäisi ymmärtää? :shock:

Normaalisti webbipalveluille luvataan noin 95% prosentin saatavuus 24/7:stä (noin 18 päivää käytöstä poissa vuodessa). Ilmainen palvelu, jossa tosiasiassa mikään ei ole ilmaista. Se on vain käyttäjälleen maksuton (ja mainokseton).

karavaani kulkee.jpg

En tiedä, mistä kommentoinnista tämä kummallinen salamyhkäinen piilottelu ja kiertoilmaisut kertovat, kun en katso Facebookia kuin pakkotilanteessa. Toivottavasti kyse ei ollut minun kommenteistani, jotka näyttävät poistetun faceketjusta.

Laitan kommenttini asiasisällön tähän uudelleen, sillä minusta se oli asiallinen ja tärkeää ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa.

Tätä foorumia lukevat melkoiset entusiastit (intoilijat), jotka katsovat uudet viestit useita (kymmeniä) kertoja päivittäin. Näille (minulle) tieto siitä, että foorumi on käyttökelvottomassa tilassa on dramaattinen tieto. Koska rutiineihini kuuluu kurkistaa nojapyöräfoorumin uudet viestit lähes aina, kun tietokoneen ääreen istahdan tai jotain muuta sillä teen, tieto siitä, miten kauan foorumi on alhaalla on tärkeä.

On masentavaa napauttaa seitsemättätoista kertaa "avaa uudet viestit" painiketta ja saada taas kerran tieto: "emme saa yhteyttä". On siis erittäin tärkeää, että me intoilevat nojapyöräfoorumin käyttäjät saamme jonkin tiedon siitä, miten kauan vähintään homman korjaaminen kestää. Tieto siitä, että tilanteen korjaantumishetkeä ei voi tietää, ei ole tällainen tieto, vaan aiheuttaa epätietoista foorumilinkin naksuttelua minuuttien ja tuntien välein. Ahdistus kasvaa.

Kaikessa viestinnässä tärkeää on yrittää miettiä sanomisensa tapaa nimenomaan vastaanottajan kannalta. Se olisi ollut jo paljon helpottava tieto, että "tänään emme saa hommaa kuntoon". Ja sekin olisi helpottanut, että kyse oli hallinnollisesta ongelmasta, jonka korjaamiseen tarvitaan arkipäivää. TIeto siitä, että "Syy taisi selvitä ja korjaaminen voi kestää." ei vastannut näihin tarpeisiin mitenkään. Informaation tarve ei tyydyttynyt.

No, tilanne korjaantui, kun Mahe kysyi iltapäivällä täsmälleen sen kysymyksen, mitä itse olin tuskaillut aamusta asti, mutten halunnut käyttää facebookia. Vastaus tuli faceen kummallisen kryptisenä, mutta vasta kun sitä erikseen kysyttiin.

Vastaavassa tilanteessa toivon siis viestintään nojapyöräfoorumi-intoilijan näkökulmaa, jolle on tärkeää tietää, kannattaako sitä linkkiä napsutella minuuttien, tuntien tai vasta päivien päästä uudelleen. Tuo tieto tuskin olisi mitään salaisuuksia paljastanut, varsinkin kun harhautetaan rosvoja tiedolla, että joillakin käyttäjillä homma toimii normaalisti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja wwhv »

olen jorin kanssa samaa mieltä ja lisään vielä että
minun mielestäni kaikkien kommenttien poistaminen
facesta oli melkoinen diktatuurin osoitus.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Meikä on vaan kiitollinen kun joku jaksaa vapaa-ajallaan huolehtia palvelusta ja saattaa sen takaisin toimintaan jos menee mykäksi.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Facebookissa olleita sanamuotoja lähinnä itsekin ihmettelin ja sen vuoksi sen kysymykseni siellä esitin. Pahoittelut jos sen sävy koettiin jotenkin aggressiivisena tai vittuiluna.

Näissä katkotilanteissa kannattaa hiukan kiinnittää huomiota tiedotuksen sanamuotoihin erityisesti vastaanottajan kannalta, kuten jorikin tuossa edellä sanoi. Sillä säästyy mielipahalta puolin ja toisin eikä keskustelua tarvitse väkivalloin laittaa poikki, kun keskusteltavaa ei edes synny.

Kommenttien poistoa pidin jokseenkin kummallisena ja hätäisenä toimenpiteenä. Voi tosin olla, että en nähnyt kaikkia kommentteja ennen niiden poistoa, ehkä siellä oli sitten turhan jyrkkää itseilmaisua? Niissä mitä itse ehdin nähdä ei ollut mielestäni mitään sellaista, mikä olisi edellyttänyt keskustelun moderointia.

Omalla asiantuntemuksellani ei ollut kummoinen homma selvittää mistä katko johtui, näemmä osuin päättelyssäni oikeaan. En katsonut tarpeelliseksi lähteä sillä retostelemaan, samoista syistä kuin täällä jo tiedotettiin.

Niille, joilla ei samaa asiantuntemusta ole, olisi varmaan riittanyt tarpeeksi selvästi kerrottu "Katkon syy on selvillä, korjaantuu aikaisintaan sitten kun säätäjät tulee töihin arkena" tai jotain.

No, tästäkin varmaan opittiin jotain, puolin ja toisin. Kukaan ei kuollut, kuten meillä töissä on tapana sanoa :)

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ralii kirjoitti:

Meikä on vaan kiitollinen kun joku jaksaa vapaa-ajallaan huolehtia palvelusta ja saattaa sen takaisin toimintaan jos menee mykäksi.

Sama täällä eikä ole odotuksia että joku päivystäisi vapaa-ajallaan foorumin kunnossapidon takia :D

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja janx »

Facebookkia moderoitiin (diktatuuria tähän ei kannata sotkea, mutta en moderoi enää koska poistin ylläpito-oikeudet itseltäni), koska sinne alkoi tulemaan vain lisää arvailua ongelmasta ja sen syistä. Jos hukkaa avaimen, ei siitä kannata ensimmäisen somessa huutaa, että punainen avain käy Arvauskuja 2 oveen. Yhdistys (enkä minä) ei omaa myöskään kristallipalloa, josta katsoa milloin henkilö, joka ainoana henkilönä maailmassa (toisella puolella maapalloa) voi asian korjata, ryhtyy korjaaviin toimiin. Pyrin viestimään parhaan tietoni mukaan. Yritin tehdä kaiken voitavani asian eteen, mutta toimiin tarvittavat työkalut olivat muilla.

No en tosiaan ole ymmärtänyt tämän asian vakavuutta. Pitääkin nyt miettiä kykyäni foorumin ylläpidon jatkamisesta - en uskonut sen olevan nimenomaan henkisesti näin raastavaa. Hetkeksi taitaa nyt pudota ruuvari kädestä sen asian eteen. Paljon on selvitetty, että käyttökatkos olisi päivityksessä mahdollisimman pieni ja foorumi teknisestikin kehittyisi vuosien tauon jälkeen. Itse olen lähinnä kiitollinen, ettei foorumin perustaja ole vielä kyllästynyt tämän enempää ja vetänyt tämän foorumin töpseliä irti jo vuosia sitten.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

janx kirjoitti:

Facebookkia moderoitiin (diktatuuria tähän ei kannata sotkea, mutta en moderoi enää koska poistin ylläpito-oikeudet itseltäni), koska sinne alkoi tulemaan vain lisää arvailua ongelmasta ja sen syistä. Jos hukkaa avaimen, ei siitä kannata ensimmäisen somessa huutaa, että punainen avain käy Arvauskuja 2 oveen. Yhdistys (enkä minä) ei omaa myöskään kristallipalloa, josta katsoa milloin henkilö, joka ainoana henkilönä maailmassa (toisella puolella maapalloa) voi asian korjata, ryhtyy korjaaviin toimiin. Pyrin viestimään parhaan tietoni mukaan. Yritin tehdä kaiken voitavani asian eteen, mutta toimiin tarvittavat työkalut olivat muilla.

No en tosiaan ole ymmärtänyt tämän asian vakavuutta. Pitääkin nyt miettiä kykyäni foorumin ylläpidon jatkamisesta - en uskonut sen olevan nimenomaan henkisesti näin raastavaa. Hetkeksi taitaa nyt pudota ruuvari kädestä sen asian eteen. Paljon on selvitetty, että käyttökatkos olisi päivityksessä mahdollisimman pieni ja foorumi teknisestikin kehittyisi vuosien tauon jälkeen. Itse olen lähinnä kiitollinen, ettei foorumin perustaja ole vielä kyllästynyt tämän enempää ja vetänyt tämän foorumin töpseliä irti jo vuosia sitten.

Helpo on niitä arvostella, jotka tekee tän eteen . Itse arvostan että asia taas selvä . Turhaa hötkyämistä käyttäjiltä . Mailmassa on muutakin .

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja Mahe »

janx kirjoitti:

Facebookkia moderoitiin (diktatuuria tähän ei kannata sotkea, mutta en moderoi enää koska poistin ylläpito-oikeudet itseltäni), koska sinne alkoi tulemaan vain lisää arvailua ongelmasta ja sen syistä. Jos hukkaa avaimen, ei siitä kannata ensimmäisen somessa huutaa, että punainen avain käy Arvauskuja 2 oveen. Yhdistys (enkä minä) ei omaa myöskään kristallipalloa, josta katsoa milloin henkilö, joka ainoana henkilönä maailmassa (toisella puolella maapalloa) voi asian korjata, ryhtyy korjaaviin toimiin. Pyrin viestimään parhaan tietoni mukaan. Yritin tehdä kaiken voitavani asian eteen, mutta toimiin tarvittavat työkalut olivat muilla.

OK. Kuten sanoin, en ehtinyt kaikkia kommentteja ilmeisesti näkemään. Tän tiedon pohjalta moderointi varmaankin oli oikea päätös. Ainakin minulla on koko ajan säilynyt täysi luottamus toimijoihin, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö ratkaisuista silti voisi käydä keskustelua.

Sanamuotoja kannattaa kuitenkin harkita ja välttää henkilönkohtaisuuksia / nimittelyä (itse lasken tuon diktatuurikommentin sellaiseksi)

janx kirjoitti:

No en tosiaan ole ymmärtänyt tämän asian vakavuutta. Pitääkin nyt miettiä kykyäni foorumin ylläpidon jatkamisesta - en uskonut sen olevan nimenomaan henkisesti näin raastavaa. Hetkeksi taitaa nyt pudota ruuvari kädestä sen asian eteen. Paljon on selvitetty, että käyttökatkos olisi päivityksessä mahdollisimman pieni ja foorumi teknisestikin kehittyisi vuosien tauon jälkeen. Itse olen lähinnä kiitollinen, ettei foorumin perustaja ole vielä kyllästynyt tämän enempää ja vetänyt tämän foorumin töpseliä irti jo vuosia sitten.

Jälleen tässäkin olen vain julkisesti nähtävissä olevan keskustelun varassa. Jos olet saanut yksityiskanavien kautta enemmän ns. paskaa niskaan kuin mitä täällä on luettavissa, niin olen todella hämmästynyt ja pahoillani puolestasi. Pyytäisin kuitenkin harkitsemaan vielä, olet kuitenkin paljon jo nähnyt vaivaa asian eteen, ei yksittäisestä myrskystä vesilasissa kannata vielä heittää kirvestä kaivoon.

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

No en tosiaan ole ymmärtänyt tämän asian vakavuutta.

Avaa nyt vähän, että mistä tässä on oikein kysymys? :D

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Foorumilla ollut osittainen käyttökatkos 8.5. alkaen

Viesti Kirjoittaja wwhv »

palaan vielä mainitsemaani diktatuuri-vihjaukseen:
eikös diktatuuri ole nimenomaan sellaista missä arvostelijat
vaiennetaan. poistetussa face-kommentissani en edes arvostellut
vaan yritin arvailla mistä foorumin alhaallaolo johtuu, kun kerran
todellista syytäkään ei kerrottu, saati sitten kuinka pitkästä
seisokista on kyse. yleensä on kohteliasta myös pyytää anteeksi
jos on mokannut ja tunnustaa rehdisti virheensä. sillä tavalla
asia on helpompi ja nopeampi unohtaa ja jatkaa normaalia elämää.

Vastaa Viestiin