Sähköpyöriä

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 437
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: Sähköpyöriä

ViestiKirjoittaja ki » 23 Heinä 2020, 22:15

Jarcco kirjoitti:
ki kirjoitti:Miten paljon sähköpyörällä pitenee se matka minkä jaksaa polkea? Voiko ( suurin) sähköavustus olla aina päällä?

Tähän ei voi vastata yleispätevästi, mutta omalta kohdalta: Matkat ei pitene, mutta vauhti kasvaa. Olen tehnyt nojakilla yli 100 km lenkkejä, mutta sähköpyörän akku ei riitä kuin 60-70 km, avustus noin puolillaan. Täydellä avustuksella pudonnee tuosta puoleen, en ole kokeillut. Muistuttaa enempi mopoilua sellainen, vaikka vehkeet on kyllä tehty kestämään sen. Sähköllä keskinopeudet kasvaneet jopa 5 km/h, eikä tuu hiki ;)
Pitemmälle retkelle sähköpyörä on hieman hankala, kun akuissa ei vielä ole pikalataus mahdollista. Muutama viesti taaksepäin näkyy kehitystä sillä rintamalla, lataus suoraan aurinkopaneeleilla.

voiko sahköpyörässa siis itse määrittää miten paljon avustusta käyttää ja avustusta voi käyttää koko teholla halutessaan. Ajoin nelisen kilometriä ja mulla tuokin tuntui.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1803
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sähköpyöriä

ViestiKirjoittaja Jarcco » 31 Heinä 2020, 09:22

ki kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:
ki kirjoitti:Miten paljon sähköpyörällä pitenee se matka minkä jaksaa polkea? Voiko ( suurin) sähköavustus olla aina päällä?

Tähän ei voi vastata yleispätevästi, mutta omalta kohdalta: Matkat ei pitene, mutta vauhti kasvaa. Olen tehnyt nojakilla yli 100 km lenkkejä, mutta sähköpyörän akku ei riitä kuin 60-70 km, avustus noin puolillaan. Täydellä avustuksella pudonnee tuosta puoleen, en ole kokeillut. Muistuttaa enempi mopoilua sellainen, vaikka vehkeet on kyllä tehty kestämään sen. Sähköllä keskinopeudet kasvaneet jopa 5 km/h, eikä tuu hiki ;)
Pitemmälle retkelle sähköpyörä on hieman hankala, kun akuissa ei vielä ole pikalataus mahdollista. Muutama viesti taaksepäin näkyy kehitystä sillä rintamalla, lataus suoraan aurinkopaneeleilla.

voiko sahköpyörässa siis itse määrittää miten paljon avustusta käyttää ja avustusta voi käyttää koko teholla halutessaan. Ajoin nelisen kilometriä ja mulla tuokin tuntui.

Polkemisen tunnistamisessa käytetään kahta eri tekniikkaa, joko polkimien pyörimisliike- tai momenttitunnistus. Kun puhutaan liiketunnisteisista avustusta voi säätää portaittain, 3-5 tehotasoa lienee yleisimmät. Ylin siis avustaa aina poljettaessa täydellä teholla - 25 km/h saakka. Kalliiden sähköpyörien myyjät kehuvat että momenttitunnistus säätää avustustehoa tarkemmin ja sitä kautta käyttää vähemmän virtaa. Varmaan, mutta minusta liiketunnistus toimii riittävän hyvin eikä ryntäile niinkuin pelotellaan. Virtaa riittää kyllä kun pitää avustuksen minimiteholla. Pisin lenkki minkä oon ajanut, oli 78 km eikä akku ollut vieläkään tyhjä. (36 V/12,5 Ah).
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri


Palaa sivulle “Linkkivinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa