Nojapyöriä Youtubessa

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »


Lyhyt kaatuiluvideo - lähes Vesku Loirin tasoa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »


Lisää romurallia, ei me vissiin ihan tämmöstä menoa Nokian kisoihin haluta? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika vähän mä noissa varsinaisia kolareita näen, eli yhteentörmäyksiä. Kaatumisia sitten senkin edestä ja niistä johtuneita törmäyksiäkin jokunen.
Kuinka kovaa Nokian radan kaarteissa pitäisi esim. Mangolla ajaa että sen saisi kaatumaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Aika vähän mä noissa varsinaisia kolareita näen, eli yhteentörmäyksiä. Kaatumisia sitten senkin edestä ja niistä johtuneita törmäyksiäkin jokunen.
Kuinka kovaa Nokian radan kaarteissa pitäisi esim. Mangolla ajaa että sen saisi kaatumaan?

Jos oletetaan Mangon kestävän 1/2 g sivukiihtyvyyden, eli 26,5 asteen kulman sivusuunnassa, pitäisi sillä kyetä ajamaan jyrkimmässä 100 m säteisessä kaarteessa 22 m/s, eli 80 km/h. Toisaalta tuo kyseinen kaarre on kallistettu ehkäpä kymmenen asteen verran, eli tarvittava kaatonopeus on 27 m/s eli 97 km/h. Sitä paitsi tuo puolen geen sivukallistusarvaus on liian varovainen.

Olisi mielenkiintoista mitata kinnerin sivusuunnan kaatokulma joskus esim lankuilla kallistamalla. Se on oikeastaan tärkeä tieto, jota ei missään ole ollut ja joka on lopultakin helppo mitata kahdella lankulla. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja janx »

Trikellä talvella Japanissa (luulisin).
http://o3-lab.asia/index/recumbent-trike/1727

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Aika vähän mä noissa varsinaisia kolareita näen, eli yhteentörmäyksiä. Kaatumisia sitten senkin edestä ja niistä johtuneita törmäyksiäkin jokunen.
Kuinka kovaa Nokian radan kaarteissa pitäisi esim. Mangolla ajaa että sen saisi kaatumaan?

Jos oletetaan Mangon kestävän 1/2 g sivukiihtyvyyden, eli 26,5 asteen kulman sivusuunnassa, pitäisi sillä kyetä ajamaan jyrkimmässä 100 m säteisessä kaarteessa 22 m/s, eli 80 km/h. Toisaalta tuo kyseinen kaarre on kallistettu ehkäpä kymmenen asteen verran, eli tarvittava kaatonopeus on 27 m/s eli 97 km/h. Sitä paitsi tuo puolen geen sivukallistusarvaus on liian varovainen.

Olisi mielenkiintoista mitata kinnerin sivusuunnan kaatokulma joskus esim lankuilla kallistamalla. Se on oikeastaan tärkeä tieto, jota ei missään ole ollut ja joka on lopultakin helppo mitata kahdella lankulla. :?

Oma veikkaus on että puoli g:tä voi olla jopa yli sen mitä vaatii kaatamaan mangon eli se kaatuisi paljon alemmassa vaihdissa jo. Sitä voisi arvioida tekemällä vähän laskelmia mangon tukipisteiden ja painopisteen sijainnin perusteella. Sehän kaatuu kun painopisteestä lähtevä tuki vektori poistuu tukisteiden alueelta. Se alue on aika kapea juuri painopisteen kohdalla koska kyseessä on tadpole malli.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Muistelisin nähneeni tassun noston videossa kinnerillä, ei kissalla :lol: Ei muistikuvaa mikä kinneri. Olisiko kaatovideota tai tassun nostoa jossain?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Muistelisin nähneeni tassun noston videossa kinnerillä, ei kissalla :lol: Ei muistikuvaa mikä kinneri. Olisiko kaatovideota tai tassun nostoa jossain?

Tuossa muutama viesti ylempänä PW:n viestissä, siitähän tämä keskustelu lähtikin:

PW kirjoitti:


Lyhyt kaatuiluvideo - lähes Vesku Loirin tasoa :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei vain osunut Mangoa kuviin kaatumaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »


Etuhaarukka "nurinpäin" - kehuu ohjauksen keskittävän (jos ymmärsin oikein).

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei tehnyt kovin tiukkaa käännöstä, joten vaikea arvata, miten hallittavissa on pienen vauhdin tiukimmissa mutkissa. Se on aika tärkeää kaupungissa ja tuplaten noin pitkällä pyörällä. Itsekeskitys on hyvästä varmasti ja varsinkin näin huonokätiselle yksikätisen tai ihan kädettömän ajamisen kannalta 8)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »


Urpo painaa pohjosen talvessa Quatrolla - mutt hänel onkii vetoapua ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Take the lane plus autojen jättämät lumettomat urat=2T3 tai quad auton renkaiden levyisenä talviajoon asfaltilla lumen sijaan? "Fättinojakki/kinneri" leveyssuunnassa rakenteeltaan. Mahtuisi kaksi rinnakkain kyyttiin, kuten autossa, mutta lähes auton ilmanvastuksella?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tänään sattunut muiden linkeistä johtuen Cruzbiken videoita katsoman ja tuo TTriken polkimen kammet takarenkaiden kiinnityspisteenä on aika nerokas kallistelun ja ehkä iskunvaimennuksenkin kannalta. Ei kai saa hirveästi vakausetua hitaasti ylämäessä ajaessa noin vapaasti liikkuva takapää kaksipyöräiseen verrattuna, vaikka tasamaalla vakaaksi kehuvatkin. Voihan ilman käsiä tai yksikätisesti ajaa kaksipyöräiselläkin, joten tuossa kohdassa ei Marian puheet oikein vakuuttaneet täysin, vaikka etua pitäisi olla lisärenkaasta johtuen.

http://www.youtube.com/watch?v=HVx3aIePO00

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Tänään sattunut muiden linkeistä johtuen Cruzbiken videoita katsoman ja tuo TTriken polkimen kammet takarenkaiden kiinnityspisteenä on aika nerokas kallistelun ja ehkä iskunvaimennuksenkin kannalta. Ei kai saa hirveästi vakausetua hitaasti ylämäessä ajaessa noin vapaasti liikkuva takapää kaksipyöräiseen verrattuna, vaikka tasamaalla vakaaksi kehuvatkin. Voihan ilman käsiä tai yksikätisesti ajaa kaksipyöräiselläkin, joten tuossa kohdassa ei Marian puheet oikein vakuuttaneet täysin, vaikka etua pitäisi olla lisärenkaasta johtuen.

http://www.youtube.com/watch?v=HVx3aIePO00

Samat pystyy tekemään kahdellakin pyörällä, oon tähän asti aatellu :roll:
Nerokas on miustakin tuo takakiekkojen kiinnitys ja siitä vois olla epätasasella hyötyä (vakautta). Talviajossa, pysyskö perä paremmin linjassa mutta kolme uraa ja kolmerengasta - menneekö raskaammaks homma :?
MBB pyörän opetteluvaiheessa, näkisin tuon perän parhaimmillaan - itse voisin tarvita python opettelussa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin