Spectri (SpecBike tadpole trike) ja Arcus II-kangaskate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.

Tämä on mielenkiintoinen hanke...

ei

1
3%

kyllä

22
69%

ehkä

6
19%

en halua vastata

3
9%
 
Ääniä yhteensä: 32

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Ei löydy kierretappeja. Se verran niitä on etsitty, että talouden toinen henkilö näki jo unta niiden löytymisestä. Ei vaan enää muistanut, että mistä ne löytyi. :P Pitänee tilata uudet. Onneksi ei olleet mitkään laatukalut. Kallein kolmen tapin sarja mitä löysin oli 200 euroa. Nää kympin pari. :roll:
https://tarviketori.fi/fin/kierretappis ... p-186650-0

Ja aivan varmasti nuo tapit löytyy sitten viikon päästä... :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Ja aivan varmasti nuo tapit löytyy sitten viikon päästä... :roll:

Raudassa ei oo raha hukassa :wink:
Tiedä häntä. Ainakin rauta ruostuu. Ehkä kohta on myynnissä täällä edulliset tapit kinnerin ripustusten tekoon. ^_^

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Ja aivan varmasti nuo tapit löytyy sitten viikon päästä... :roll:

Raudassa ei oo raha hukassa :wink:

Tiedä häntä. Ainakin rauta ruostuu. Ehkä kohta on myynnissä täällä edulliset tapit kinnerin ripustusten tekoon. ^_^

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Jarruadapteriin pidätinruuvit kierteellä M3x0,5 mm. Joku taisi ehdottaa kolmea reikää ja töissä sanoivat, että yksikin pitäisi riittää estämään pyörähdys. Laitoin sitten siitä väliltä eli 2 pidätinruuvia. :) Sitten vaan kaikki kierrelukiteella nippuun.

Jarruadapterin pidätinruuvit M3x0.5.jpg
Jarruadapterin pidätinruuvit M3x0.5.jpg (138.09 KiB) Katsottu 2640 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Jarruadapteriin pidätinruuvit kierteellä M3x0,5 mm. Joku taisi ehdottaa kolmea reikää ja töissä sanoivat, että yksikin pitäisi riittää estämään pyörähdys. Laitoin sitten siitä väliltä eli 2 pidätinruuvia. :) Sitten vaan kaikki kierrelukiteella nippuun.

Jarruadapterin pidätinruuvit M3x0.5.jpg

Ei taida olla pidäntinruuvilla mitään merkittävää virkaa. Tehdään pieni laskelma:
Kiekon ulkohalkaisija 500 mm
Kierteen halkaisija < 50 mm
Kitkakerroin renkaan ja tien välissä 1
Kuormitus per pyörä 40 kg = 400 N
Jarrumomentti 400 N x (500/50)mm = 4000 N
M3 poikkileikkausala kierteen pohjalta 4 mm²
Ruuveja 2 kpl, joten molemmille ruuveille tasattuna tulee leikkausjännitystä 500 MPa.

Tämä tarkoittaa, että tuo voi juuri ja juuri kestää hetken, jos ruuvien jännitykset tasaantuvat tasan molempien ruuvien kesken. Muuten katkeaa.

Edellinen laskettu pelkälle pidätinruuvile niin, että uuville on kunnollinen kuoppa, johon se painuu kierteen läpi. Jos navan uroskierreosassa ei ole kuoppaa, pitäisi kitkakertoimen olla teräs/teräs parille yli 1 jotta pitäisi.

Johtopäätös:
Pidätinruuvit eivät yksin kanna yksin jarrutusmomenttia. Toisaalta pidätinruuvien kiristäminen ennen liiman kuivumista ohentaa liimaa vastapuolelta ja pitävyys heikkenee. Kannattaa siis liimata kunnolla ja kiertää adapteri paikoilleen, mutta kiertää pidätinruuvit paikoilleen vasta liiman kokonaan kuivuttua –jos silloinkaan sillä ruuvit repivät ruuvin puolen liimaukseen rakoa.

Jos pidätinruuveille saa porattua kunnolliset reiät tilanne paranee hieman, mutta vaikeuttaa tekemistä huomattavasti, sillä reikien pitää olla erittäin tarkasti oikealla kohdalla, jotta jännitys tasaantuu pidätinruuvien kesken.

Itse luottaisin liimaan sellaisenaan ilman pidätinruuveja. Messuilla kyselin liimatiskillä millaisia jännityksiä liimasaumoille voi suunnitelmissa laskea. Kertoivat, että heikoimmillekin voi laskea 5-10 MPa ja kovimmalle heidän tiskin liimalle yli 20 MPa. Tämä tarkoittaisi halkaisijaltaan 40 mm ja pituudeltaan 5 mm kierteellä 4000 N /(200 mm² x pii x 5) = 4/pii = 1,3 MPa jännitystä, eli heikoinkin kierrelukite pitää mennen tullen, kunhan sille annetaan mahdollisuus, eli liimakerrosta ei rikota liimausvaiheessa. Joka tapauksessa liimauksessa on aivan riittävästi varmuutta ilman hankalia ja haitallisia pidäntinruuveja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Kerrataanpa hieman tilannetta, niin pysyy itsekin kärryillä. Halutaan siis kiinnittää alumiininen levyjarruadapteri BMX-kiekon napaan, jotta Spektriin saadaan lisää kantavuutta paremmilla ja kestävämmillä kiekoilla ja ne jarrut. Liimaus taisi olla ensimmäinen vaihtoehto itselläkin, mutta tm huomioi, että pinnojen vaihtaminen saattaa olla hankalaa tai jopa mahdotonta, jos jarruadapteri on kiinteästi edessä. Viljami muistaakseni mainitsi, että nämä BMX-kiekot ovat melko pomminkestäviä, joten epäili, että pinnoja ei ehkä koskaan tarvitse vaihtaa. Päädyin suunnittelulinjaan, jossa adapteria ei liimata, mutta pyritään kuitenkin takaamaan, että jarrut toimivat kuten on toivottavaa eli kierrelukite ja pidätinruuvit. jori esitti laskelman, että pidätinruuvien hyöty olisi pieni tai jopa haitallinen. Adaptereissa on nyt jo 2 reikää. Meneehän tässä pienen rakentajan pää vähemmästäkin sekaisin - onhan kyse sentään turvallisuudesta. :roll:

Noh, toimintalinjavaihtoehtoja on varmaan edelleen joitakin (en työnnä vielä koko trikeprojektia metallijätteeseen :lol: ):

  • liimata adapteri kiinni pysyvästi (ehkä haittaa pinnojen vaihtoa, mutta on ns. varmin vaihtoehto)
  • käyttää kierrelukitetta ja nykyiset pidätinruuvit (ruuvata ne vasta kun lukite on kuivunut)
  • käyttää pelkkää kierrelukitetta ilman pidätinruuveja

Saavutetaanko adapterin lisärei'ittämisellä hyötyä kierrelukitteen pitävyyden kannalta, kun kierrelukite täyttää reiät? Vai heikennetäänkö sillä adapteria turhaan?

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Teit jo reiät adapterin ohuimpiin kohtiin. Kunhan et isompia reikiä tee, niin ei se siittä enää heikkene.
Jokainen reikä tosin pienentää liimattavaa pinta-alaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Meneehän tässä pienen rakentajan pää vähemmästäkin sekaisin

Tee mitä teet, kunhan teet! Ei siitä kuitenkaan niiiin huono tule, etteikö sitä voisi myöhemmin tehdä paremmin. Mielestäni turhaa jahkailla täydellistä vaihtoehtoa loputtomiin. Käytössä ne ratkaisut testataan. Meitä sohvalta huutelijoita voi kuunnella puolella korvalla, mutta ei kannata pitää niitä absoluuttisina totuuksina. 8)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti:

Teit jo reiät adapterin ohuimpiin kohtiin. Kunhan et isompia reikiä tee, niin ei se siittä enää heikkene.
Jokainen reikä tosin pienentää liimattavaa pinta-alaa.

Miksi ajattelen, että se on juuri toisinpäin? Pinta-ala kasvaa, kun sama liimamassa on myös reiässä. :|

Vilijami kirjoitti:

Tee mitä teet, kunhan teet! Ei siitä kuitenkaan niiiin huono tule, etteikö sitä voisi myöhemmin tehdä paremmin. Mielestäni turhaa jahkailla täydellistä vaihtoehtoa loputtomiin. Käytössä ne ratkaisut testataan. Meitä sohvalta huutelijoita voi kuunnella puolella korvalla, mutta ei kannata pitää niitä absoluuttisina totuuksina. 8)

Käytössä juu, mutta koitan välttää nyt pahimmat lastentaudit. Unohdan kuitenkin, että tämä on nyt testiajoa. :D

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämmöstä tököttiä löytyy näköjään suoraan hyllystä. https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000031698

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

Tämmöstä tököttiä löytyy näköjään suoraan hyllystä. https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000031698

Jos ruuvilukitetta aiot jarrulevyadapterin ja navan väliseen kierteeseen, niin mieluummin vähän tujumpaa.
Esim. tällaisia:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606108/LO ... lukite-5gr
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602308/Pe ... l-punainen

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Jokainen reikä tosin pienentää liimattavaa pinta-alaa.

Miksi ajattelen, että se on juuri toisinpäin? Pinta-ala kasvaa, kun sama liimamassa on myös reiässä. :|

Ei liima kaukaa vedä :wink: Mutta vaikka vetäisikin, sisemmän kappaleen pinta-ala ei kasva ulompaa rei'ittämällä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Minusta liima (ei avata enää) ja kierrelukite (aukeaa jos tarvii) ovat eri asioita. Molemmista puhutaan tässä ketjussa. No se termistöstä. Nuo punaisen etiketin kierrelukitteet mainostavat, että ne ovat pysyviä, mutta kai se silti tarkoittaa, että ne ovat kuitenkin avattavissa, koska ovat kierrelukitteita. jorin laskelman mukaan heikoinkin kierrelukite riittäisi mennen tullen. Huonoimmillaan aukeava jarrulevyadapteri aiheuttaa kyllä ikäviä tuhoja pyörässä. Kierteiden puhdistaminen tosin sitten opettaa, jos niikseen tulee. Jossain ketjussa puhuttiin, että nykyään on paljon "turhaa varmistelua" (autot pitää kulkea yhdella tankilla 1000km, kännykän akku ei saa loppua jne.), mutta ehkä tämä kohta on nyt se, jossa kannattaa varmistella yli laskelmienkin. Kaikella kunnioituksella kommentoijia kohtaan. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Minusta liima (ei avata enää) ja kierrelukite (aukeaa jos tarvii) ovat eri asioita. Molemmista puhutaan tässä ketjussa. No se termistöstä. Nuo punaisen etiketin kierrelukitteet mainostavat, että ne ovat pysyviä, mutta kai se silti tarkoittaa, että ne ovat kuitenkin avattavissa, koska ovat kierrelukitteita. jorin laskelman mukaan heikoinkin kierrelukite riittäisi mennen tullen. Huonoimmillaan aukeava jarrulevyadapteri aiheuttaa kyllä ikäviä tuhoja pyörässä. Kierteiden puhdistaminen tosin sitten opettaa, jos niikseen tulee. Jossain ketjussa puhuttiin, että nykyään on paljon "turhaa varmistelua" (autot pitää kulkea yhdella tankilla 1000km, kännykän akku ei saa loppua jne.), mutta ehkä tämä kohta on nyt se, jossa kannattaa varmistella yli laskelmienkin. Kaikella kunnioituksella kommentoijia kohtaan. :)

Ero noilla on irrotukseen tarvittavassa lämpötilassa. Liimoissa ja korkealujuuksisissa kierrelukitteissa irrotuslämpötila on 300 astetta, joka tarkoittaa, että oheiset osat eivät sitä ilman erityistoimia kestä. Muun muassa laakerit pitää poistaa navasta, jos irrotetaan (jos ovat irtokooleilla) vanhanmalliset prässätyillä ulkokooleilla laakeroidut menevät pilalle 300 asteessa.
Kierrelukitteiksi sanotaan liimoja, jotka aukeavat jo 150 asteen lämmössä. Ne voi purkaa rikkomatta oheisia osia, jos vain lämmittää varovasti, ettei laakerirasvat pääse valumaan pois. 150 astetta ei riko vielä mitään metallien lämpökäsittelytilaa, eikä metallisen osan ominaisuudet näin muutu. Muoviosien ja voiteluaineiden kanssa pitää olla varovainen. Nekin kestävät juuri tämän 150 astetta, mutta ei yhtään enempää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Ero noilla on irrotukseen tarvittavassa lämpötilassa. Liimoissa ja korkealujuuksisissa kierrelukitteissa irrotuslämpötila on 300 astetta, joka tarkoittaa, että oheiset osat eivät sitä ilman erityistoimia kestä. Muun muassa laakerit pitää poistaa navasta, jos irrotetaan (jos ovat irtokooleilla) vanhanmalliset prässätyillä ulkokooleilla laakeroidut menevät pilalle 300 asteessa. Kierrelukitteiksi sanotaan liimoja, jotka aukeavat jo 150 asteen lämmössä. Ne voi purkaa rikkomatta oheisia osia, jos vain lämmittää varovasti, ettei laakerirasvat pääse valumaan pois. 150 astetta ei riko vielä mitään metallien lämpökäsittelytilaa, eikä metallisen osan ominaisuudet näin muutu. Muoviosien ja voiteluaineiden kanssa pitää olla varovainen. Nekin kestävät juuri tämän 150 astetta, mutta ei yhtään enempää.

Tämä selvensi asiaa. Silloinhan punaisen etiketin kierrelukitteen käyttö hankaloittaa alkuperäistä ideaa, että voidaan irroittaa jarruadapteri järkevällä vaivalla tarvittaessa ja sana "pysyvä" tarkoittaa lähes tulkoon kuten on kirjoitettu, jos ei saa lämmittää 300 asteeseen ko. käyttökohteessa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin