Nazca Pioneer kyytiä

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ei tuosta katteesta varmaan haittaakaan ollut kun tuli paras keskinopeus mitä yöllä töihin ajaessa on tullut (28,6kmh), tai samaan olen päässyt tyynellä mutta nyt oli pieni vastatuuli.

Päivällä pääsee kovempaa kun ei taida elimistö ihan vartti heräämisen jälkeen olla parhaassa iskussa ja aamupalana on yleensä lasi mehua, tänään tosin douppasin myslipatukalla :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tapsalla on Fujinissa tuommonen ja käyttää sitä esim alamäessä niin ett nostaa ohjaustankoa sen verran ett ilmavirta menee pään yli.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Tapsalla on Fujinissa tuommonen ja käyttää sitä esim alamäessä niin ett nostaa ohjaustankoa sen verran ett ilmavirta menee pään yli.

Petri

Tuo fujin on suuri innoittajani tässä kateasiassa siinä kate taisi olla isompi ja tyylikkäämmin muotoiltu, näppituntumalta sanottuna siinä istutaan matalammalla ja pitkäjalkaisen kuskin jalat ei nouse niin ylös, tällöin katteesta voi tehdä isomman. Munkin kannattaisi seuraava tekelettä nostaa yläreunasta pari senttiä ylemmäs ja leikata yläreuna vastaavan verran alempaa niin silloin katetta voisi isontaa pikkusen alareunastaan, nyt tuntuu että jos ohjaustankoa nostaa niin alareunasta karkaa ilmaa mahan ja katteen väliin. Työmatkalla on yks kiva mäki jossa sai huiput 3 km/h kovemmat kuin ennen eli 72,7 km/h, vähästä on lapsonen ilonen :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja PW »

Aika pienellä muutoksella tuo 3km/h lisävauhti tulee :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aikasempia suorituksia ei voi verrata suoraan. Mihin aikaan päivästä ajoit. Oliko rengaspaineet samat. Oliko ilmanpaine mikä. Näitä tekijöitä on vaikka kuinka paljon. Tuloksia voi verrata vasta kun lähtötilanne on sama , alkunopeudesta lähtien. Niinkuin Jori jossain minullekin vastasi , jossain aikaisemmin. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Aika pienellä muutoksella tuo 3km/h lisävauhti tulee :D

Tulispa yhtä helposti arkisissa nopeuksissakin :roll:
Tuollaisessa nopeudessa taitaa liki yksinomaan ilmanvastus jarruttaa menoa ja pienetkin muutokset aerodynamiikassa näkyy.
Prosentuaalisesti tuo on n. 4%. Jos nopeus pudotetaan puoleen niin vakutuskin puolittuu, eli 36km/h nopeudessa tuo kate vaikuttaa enään alle 1km/h(2%). Tästä kun vielä luvut puolitetaan 18km/h ja 1%, niin nopeusero on enää 0,2km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nojanalle kirjoitti:

Aikasempia suorituksia ei voi verrata suoraan. Mihin aikaan päivästä ajoit. Oliko rengaspaineet samat. Oliko ilmanpaine mikä. Näitä tekijöitä on vaikka kuinka paljon. Tuloksia voi verrata vasta kun lähtötilanne on sama , alkunopeudesta lähtien. Niinkuin Jori jossain minullekin vastasi , jossain aikaisemmin. :)

Alussa on koeajot, katotaan kuinka käy kun tulee enemmän vakilenkkejä... eli tuo ajo tapahtui klo 2.00 jälkeen yöllä ja siis paras aika sillä normitahdilla mikä tuntuu hyvälle turhia rypistämättä (mitä nyt vika alamäki ja viimeinen kilometri). "Edellinen paras" on saman viikon maanantai eli levon jälkeen (kellonaika oli sama) ja muistaakseni oli ihan rasvatyyni, silloin oli viileämpi ehkäpä 13-15 astetta mutta jaloissa oli potkua ajaa reippaammin, nyt oli pieni vastatuuli etuviistosta ja jäsenissä viikon työt ja univelat. Rengaspaineita en ole lisännyt, edellisestä kerrasta taitaa olla pariviikkoa eli veikkaus 6-7 barin väliltä. Lähdössä laitan mittarin nollille paikallaan eli sen ei pitäisi vaikuttaa. Tyypillinen yöllinen työmatka on ollut keskinopeudella 27,jotain jos on ollut hyvät olosuhteet.

Lahti - Vääksy välille tuli myös tosi hyvä (ainakin mulle ja tolle painomäärälle) keskinopeus 29,2km/h mut en mennyt vakireittiä kotiin vaan vilvoittavien vetten äärelle joten ei ole tilastokelpoinen... ja välillä ajoin 300 metriä hiekkatietä hitaasti kun kävin eläinlääkäriltä kissanruokaa (en ittelleni :) mut ylimääräset 2,5 kg tuli kyytiin) Saman reitin olen ajanut samaan nopeuteen mutta hyvässä myötätuulessa ja sillä ajatuksella, että nyt mennään kovaa. Nyt menin vaan mukavuusrajan yläreunalla ja sivutuulessa, osan matkaa takaviisto tuulessa.

Eli kahden seurannan perusteella jossa olosuhteet on huonommat pääsi nopeammin niin olen valmis uskomaan, että tuollaisesta pienestä muovinpalasesta on hyötyä mutta kuten sanottua koeajot on vasta alussa :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Aika pienellä muutoksella tuo 3km/h lisävauhti tulee :D

Tulispa yhtä helposti arkisissa nopeuksissakin :roll:
Tuollaisessa nopeudessa taitaa liki yksinomaan ilmanvastus jarruttaa menoa ja pienetkin muutokset aerodynamiikassa näkyy.
Prosentuaalisesti tuo on n. 4%. Jos nopeus pudotetaan puoleen niin vakutuskin puolittuu, eli 36km/h nopeudessa tuo kate vaikuttaa enään alle 1km/h(2%). Tästä kun vielä luvut puolitetaan 18km/h ja 1%, niin nopeusero on enää 0,2km/h.

Jukka

Tuuli haittaa havainnointia eli tyyntä päivää odotellen mihin silloin päästään... mutta paras nopeus on aina paras nopeus :wink:

Mutta jos ajelee keskimäärin 27 keskarilla ja pienellä muovilipareella hyötyy 1,5% eli ajaisi 27,4 keskarilla niin musta se on aika kiva... Mun työmatkasiivulla ei tosin ajallinen hyöty olisi kuin 44 sekunttia (jos oikein laskin, matkaa 22,5 km) mutta rakkaudesta tilastotieteeseen näitä lukuja kirjaan :lol: . Testiajoja ei ole vielä paljoa takana niin ei tuota hyötyäkään osaa tarkasti sanoa, mutta usko on kova :D .

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Mutta jos ajelee keskimäärin 27 keskarilla ja pienellä muovilipareella hyötyy 1,5% eli ajaisi 27,4 keskarilla niin musta se on aika kiva...

Se että muovin pala nostaa nopeutta alamäessä ei tarkoita sitä että se nostaisi keskinopeutta :roll: Alamäki nopeutta saa nostettua vaikka tiiliskivellä, se kun nostaa painoa. Painon nousulla on kuitenkin aina heikentävä vaikutus keskinopeuteen. Eli paraneeko katteella aerodynamiikka niin paljon että sen positiivinen vaikutus on suurempi kuin painon nousun negatiivinen vaikutus? Paljonko tuo kate muuten painaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Mutta jos ajelee keskimäärin 27 keskarilla ja pienellä muovilipareella hyötyy 1,5% eli ajaisi 27,4 keskarilla niin musta se on aika kiva...

Se että muovin pala nostaa nopeutta alamäessä ei tarkoita sitä että se nostaisi keskinopeutta :roll: Alamäki nopeutta saa nostettua vaikka tiiliskivellä, se kun nostaa painoa. Painon nousulla on kuitenkin aina heikentävä vaikutus keskinopeuteen. Eli paraneeko katteella aerodynamiikka niin paljon että sen positiivinen vaikutus on suurempi kuin painon nousun negatiivinen vaikutus? Paljonko tuo kate muuten painaa?

Jukka

Painoa en mitannut mutta ei kahden kämmenen kokeinen muovinpala paina juurikaan, päälle viisi nippusidettä ja klöntti kuumaliimaa. Ei tuntunut 2,5 kilon kissanruuat hidastavan paluumatkaa, jotka muuten lastasin vasta tuon ison mäen jälkeen :wink: (kyydissä ehkäpä 15 kilometriä 25 kilometristä) eli huippuaika painosta ja sivutuulesta huolimatta sekä se poikkeaminen hiekkatielle.

Jos katsoo ohjaustankoa ja ajattelee, että saa vaijerit, mittarit, soittekellot ja muut härpäkkeet tasaisen muovilevyn taakse joka vielä ohjaa ilmaa ohi kuskista niin kyllä silloin väittäisin hyödyn olevan semmoisen, että sen jo huomaa (ainakin kellolla vakilenkillä :) )

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Luin juttua taaksepäin ja muutaman sadan kilometrin aikana olet tehnyt muitakin päivityksiä jotka saattavat selittää noussutta keskinopeutta. Suurimpana näkisin tuon niskatuen. Kun päätä ei tarvi kannatella niin kaula lihakset pääsevät helpommalla ja jaloille jää enempi happea. Joskus aikoinaan mittailin leposykkeitä noja-asennossa istuen. Välillä pää tuella ja välillä koholla. Ero leposykkeessä oli muistaakseni jotakin 5 luokkaa. Elimistöllä menee tietenkin hetki että tuo näkyy suorituskyvyssä. Ketjuputket on myös vaihtuneet.
Ei sillä etteikö tuollainen pieni kate saata nostaakkin nopeutta, mutta kun muuttujia on valtavasti ja erot luokkaa 1%...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Luin juttua taaksepäin ja muutaman sadan kilometrin aikana olet tehnyt muitakin päivityksiä jotka saattavat selittää noussutta keskinopeutta. Suurimpana näkisin tuon niskatuen. Kun päätä ei tarvi kannatella niin kaula lihakset pääsevät helpommalla ja jaloille jää enempi happea. Joskus aikoinaan mittailin leposykkeitä noja-asennossa istuen. Välillä pää tuella ja välillä koholla. Ero leposykkeessä oli muistaakseni jotakin 5 luokkaa. Elimistöllä menee tietenkin hetki että tuo näkyy suorituskyvyssä. Ketjuputket on myös vaihtuneet.
Ei sillä etteikö tuollainen pieni kate saata nostaakkin nopeutta, mutta kun muuttujia on valtavasti ja erot luokkaa 1%...

Jukka

Tuo niskatuki on ollut jo 4 viikkoa, laittelin sen Mäntyharjun reissulle. Se on kyllä hyvä mutta kun se on mallilltaan leveä niin se myös osaltaan lisää ilmanvastusta, tuen ylereuna tulee yli takapoksin. Sen vaikutusta nopeuteen en itse huomannut, muutama tuhat kilometriä tuli ajeltua ilman niskatukea niin niska tottui, lopullinen versio niskatuesta varmaan tulee olemaan kottikärryn sisärenkaasta värkätty korkeintaan päänlevyinen tyyny. Kampien vaihto on ollut tähän saakka isoin parannus n. 2 kk sitten. Seuraava parannus on renkaat eli Kojakit olisi tulossa.

Itse fundeerasin, että keskiarvoaika yöllä ajaessa tällä kunnolla ja korjatuilla ketjunsuojaputkilla on ollut jotain 27,5 km/h (hyvissä olosuhteissa)ja nyt tuli ihan normaalisti ajamalla 28,6 km/h pienellä vastatuulella ja ei niin levänneenä kuin edellinen huippuaika, niin eroksi tulee jotain 4%, tuon perusteella uskoisin nopeushyödyn olevan jotain 2% luokkaa ja äkkiä ajatellen hyöty vastatuuleen puskiessa olisi isompi. Huomenna toivonmukaan kerkiää taas ajamaan niin saa taas ajopäiväkirjan täytettä :) Ennätysnopeus ennen katetta on 73,1 km/h Loukkuharjunmäessä ja siinä on 60 km/h rajoitus, on aika harmillista, että jos katteesta on tosiaan iso hyöty niin kohta ollaan päiväsakkonopeuksissa ja joutuu etsimään toisen mäen :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos saan ylinopeus itse Nojapyörällä. Maksan sen ilomielellä ja ripustan seinälle. Varsinkin noissa nopeuksissa. :)
jokaisen nojakistin unelma on saada seinälle fakta nopeudesta minkä on saanut aikaiseksi. Itsellä suurin alamäkinopeus on tähän mennessä 67.5 km/h ja sitä nopeempaa en viellä ole päässyt. Enkä tiedä onnistuuko alaohjatulla Nazcan Pioneerillä.
Tarvitsee varmaan olla matalampi malliltaan tuo pyörä. Ja jos on uskominen noihin kaikkiin teorioihin niin taitaa olla minun pyörässä liikaa kaikkee ilmavirtaa haittaavaa räpellystä. Vaikka siihen Tapsan pyörään nähden ei kyllä alamäissä eroja kyllä tullut. Voi olla että painovoima , voitti airodynamiikan tässä tapauksessa. :))

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kävin lisää testiajoja: Vakilenkki Pulkkilaharjulle jossa ravintola Reimarin pihassa käännös ja samaa reittiä takaisin, matkaa tuli 28,16 km. Menomatkalla on enemmän laskuja ja tänään mennessä oli myötätuuli (vaikka tilasin tyyntä), fmi.fi sivusto kertoi 3 m/s ja puuskissa 7 m/s, lämpöä 21 astetta, puolet matkasta on pelto- tai järviaukeeta jolloin tuuli totisesti tuntuu, ekaa kilometriä lukuunottamatta käytin kevyenliikenteen väylää jossa muista tienkäyttäjistä johtuen joutuu hidastamaan useamman kerran.

Kääntöpaikalla keskinopeus oli 32,9 km/h ja en koskaan, ikinä, missään olosuhteissa ole päässyt yli kymmenen kilometrin matkalla samaan (samalla reitillä jokusen kerran menomatkalla olen päässyt yli 30 km/h keskinopeuteen myötätuulessa), nytkään en ajanut täysiä vaan sillai mukaavuusrajan yläreunalla ja esimerkiksi mäkiin en runtannurt vaan ne nousin normaalisti. Koko reissun keskinopeus oli 29,2 km/h ja aikaa meni 57min 50 sekunttia, kotimäen alla oli vielä 30 km/h keskari mutta kilometrin jyrkähkö nousu verottaa (lähdössä alamäkeen ei saa edes täyttä hyötyä kun on 40 km/h rajoitus ja paljon liittymiä, turvallisuussyistä ekan kilometrin ajan aina autotietä)... ja paluumatka siis samaa reittiä vastatuuleen.

Nykykokemuksella olisin valmis väittämään, että tuollaisesta pienestä ilmanohjaimesta on yllättävän iso hyöty. Perstuntumalta sanottuna hyöty korostuu vastatuuleen ajaessa, vastatuuleen on ikävä puskea ja jos saa ilmanvastusta vähän pienennettyä niin "kyllästymiskynnys" tulee vasta isommalla tuulella.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Nykykokemuksella olisin valmis väittämään, että tuollaisesta pienestä ilmanohjaimesta on yllättävän iso hyöty.

Olet siis tehnyt onnistuneen täsmäiskun erääseen pyöräsi aerodynaamiseen ongelmakohtaan. Jännä että onnistui ensimmäisellä yrityksellä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin