Kilpuria hommaamassa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ihmettelin noita rattaiden painoja mutta nehän on levyjarruversiot. SIlti tosi painavat kun kerran hiilarirunkoon pyörää kasaat, toisaalta eivät ole kalliit. Ja lisää painoa tulee levyjarruista... ovatko ne todella tarpeen jos kisavärkkiä kasaat ?

Minulla on Hope Pro 3 navat molemmissa nykyrattaissa, niistä kumpikan ei ole lähellekään noin painavia kuin sun takakiekko. Kevyempi on 808g ja painavampi muistaakseni 960g. Ja navat on takuulla tujummat kuin simpan ja kevyemmässä 36 pinnaa...

Toisaalta 10-vaihteiset osat on kevyempiä kuin mun 9-vaihteiset. Mutta aika kovalla hintaerolla. Siis ainakin viime syksynä.

Noh, ei ole tarkoitus sekoittaa päätä... aikaa on varmasti kulunut reippaasti eri vaihtoehtoja vertaillessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Ihmettelin noita rattaiden painoja mutta nehän on levyjarruversiot. SIlti tosi painavat kun kerran hiilarirunkoon pyörää kasaat, toisaalta eivät ole kalliit. Ja lisää painoa tulee levyjarruista... ovatko ne todella tarpeen jos kisavärkkiä kasaat ?

Minulla on Hope Pro 3 navat molemmissa nykyrattaissa, niistä kumpikan ei ole lähellekään noin painavia kuin sun takakiekko. Kevyempi on 808g ja painavampi muistaakseni 960g. Ja navat on takuulla tujummat kuin simpan ja kevyemmässä 36 pinnaa...

Toisaalta 10-vaihteiset osat on kevyempiä kuin mun 9-vaihteiset. Mutta aika kovalla hintaerolla. Siis ainakin viime syksynä.

Noh, ei ole tarkoitus sekoittaa päätä... aikaa on varmasti kulunut reippaasti eri vaihtoehtoja vertaillessa.

Eipä hirveen kauan ole vertailtu, jonkinlainen hinta-arvio piti repästä kasaan. Mutta nyt vasta kyselin että minkälaiset jarrut tuohon sopii. :D No maantiejarruthan ne, eli suunnitelma menee siltä osin uusiksi.

10 vaihteiset, koska ne on siististi cool.

Kyllä tässä on paljon mietittävää.. Kuten esimerkiksi mitä tarkoittaa "Front derailleur - braze-on road type mounted with just one m6 bolt."
Osaviidakko on iso :(

Vannekin pitäs näköjään ite kasata, mutta enpä ole varma jaksanko opetella..

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Syväri kirjoitti:

Tässä ois yks kokoonpanovaihtoehto jonkunlaisella paino- ja hinta-arviolla

Jos vajaa 200g haluat painoa säästää niin valkkaa polkimeksi Shimanon m540, hinta on käytännössä sama, toisaalta jos on aikomus ajella joskus ilman lukkokenkiä niin tuo 324 malli on yleispätevä... Saako kikotinta levyjarruversiona vai onko maantiejarru ainoa vaihtoehto? Velokraftin sivuilla komponenteissa oli yksi levyjarruhaarukka mutta se oli 20 tuumaiselle renkaalle. Kurkkasin Bikecomponentin sivu niin heillä srammin x7 setti jarruineen olisi 519€ mutta se on niillä levyjarruilla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No heitetään nyt tähän keskusteluun lisää löylyä... Tilasin justiinsa MetaPhysic framekitin hiilaripenkillä.

Saas nähdä onko kevyt ja jäykkärunkoinen värkki isoilla renkailla lupauksensa mukainen.

Tarkoitus on kasata nurkista löytyvistä, pääosin Campy (Super-) Record osista ja uudella SRAM Apex GXP compact -kampisetillä. Tuossa tulee 50/34 rattaat jotka korvautuvat itsetekoisilla 10% ovaaleilla.
Taakse tulee 6-lehtinen pakka piikin nousulla, löytyy 12, 13, 14 ja 16-piikkisellä alkavia. Vanteet Roval suorapuolatut.

Lowraceriin teen uuden tangon johon tilasin bar-end jarrukahvat ja vaihteet vaihtuu SRAM flat bar Double Tap -vaihtajilla, pistän varmaan samalla hiilikuituisen palkin siihen kiinni. Näin lowracerin jarrukahvat ja vaihdevivut siirtyvät MP:hen.

Saa nähdä paljonko painoa tulee, aika lähelle kymmentä kiloa pitäisi mennä. Hiilaripenkki siirtynee ainakin lumia odotellessa lowraceriin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

No heitetään nyt tähän keskusteluun lisää löylyä... Tilasin justiinsa MetaPhysic framekitin hiilaripenkillä.

Millainen on toimitusaika? mielenkiintoisia pyöriä on kohta seurattavana...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

No heitetään nyt tähän keskusteluun lisää löylyä... Tilasin justiinsa MetaPhysic framekitin hiilaripenkillä.

Millainen on toimitusaika? mielenkiintoisia pyöriä on kohta seurattavana...

Se selvinnee kunhan näkee rahat tilillään. Googlaus kertoi muiden tilanneiden saaneen kitit viidessä päivässä...

Ihan piruuttaan jätin hiilarit kauppaan, paitsi tässähän on jokunen osa siitä. Ympärivuotinen käyttö on mielessä jolloin kolahdus- tai lämpötilan vaihteluista tulevat vauriot tai korroosio on tältä osin vältetty.

Hiilikuitua ajattelin viritellä enemmän kesäkäyttöön. Kyllä tuo noin 10 kg on jo riittävän kevyt ja sitä nousukykyähän tässä myös kesälle haetaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja tm »

Komeaa kalustoa liikkuu tulevana suvena tien päällä, toivottavasti osuvat myös johonkin nojakkitapahtumaan ihasteltaviksi.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:

Komeaa kalustoa liikkuu tulevana suvena tien päällä, toivottavasti osuvat myös johonkin nojakkitapahtumaan ihasteltaviksi.

No minä ainakin yritän tulla täältä poronhoitoalueilta enemmän ihmisten ilmoille :).

Kuluneena kesänä oltiin tyttären harrastusten tiimoilta vaunukunnalla pari viikkoa kiertämässä. Lowracer oli tietysti vaunussa kyydissä (kun ei sitä juuri muuten purkamatta kuskaa). Vähän tuli ajeltua Loimaalla mutta Jyväskylässä oli flunssa päällä ja ei vaan ehtinyt. Samoin Nokian reissulle ei enää jaksanut lähteä kun just oltiin reissusta kotiin palattu.

Oletus on että taloudessa on kaksi nojakkia ja toinenkin kuski joten elättelen toiveita että ensi kevään Oulujoki-ajo ajetaan parin kolmen nojakkikuskin "komennossa". Pitäähän tuo 36.6 km/h keskari paukuttaa paremmaksi... ja oikealla strategialla saattaa maaliin tulon järjestyskin olla enemmän mieluisa.

Harmi vaan että vähemmän Oulussa on nojailijoita joiden kanssa voisi moista harkita... kolleegakin on vähän puoleisesti ajellut. Kolmen peesilinjalla ja vaikka vain osittaisella vuorovedolla pääsis ihan eri kyytiä kuin yksin, jo motivoinninkin takia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jees, varmaan vaihtuu polkimet vielä pelkkiin lukkoihin. Eipä ole ilman lukkoja tullut poljettua.

mhelander kirjoitti:

No heitetään nyt tähän keskusteluun lisää löylyä... Tilasin justiinsa MetaPhysic framekitin hiilaripenkillä.

Saas nähdä onko kevyt ja jäykkärunkoinen värkki isoilla renkailla lupauksensa mukainen.

Tarkoitus on kasata nurkista löytyvistä, pääosin Campy (Super-) Record osista ja uudella SRAM Apex GXP compact -kampisetillä. Tuossa tulee 50/34 rattaat jotka korvautuvat itsetekoisilla 10% ovaaleilla.
Taakse tulee 6-lehtinen pakka piikin nousulla, löytyy 12, 13, 14 ja 16-piikkisellä alkavia. Vanteet Roval suorapuolatut.

Lowraceriin teen uuden tangon johon tilasin bar-end jarrukahvat ja vaihteet vaihtuu SRAM flat bar Double Tap -vaihtajilla, pistän varmaan samalla hiilikuituisen palkin siihen kiinni. Näin lowracerin jarrukahvat ja vaihdevivut siirtyvät MP:hen.

Saa nähdä paljonko painoa tulee, aika lähelle kymmentä kiloa pitäisi mennä. Hiilaripenkki siirtynee ainakin lumia odotellessa lowraceriin.

Noniin :D nuo vaihdevivut vaan mietityttää mua, ku kaikki kilpasetit on tangonpäävaihtajilla. Minkälainen on sitte nojakissa tanko mihin ne saa? U-bar?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Jees, varmaan vaihtuu polkimet vielä pelkkiin lukkoihin. Eipä ole ilman lukkoja tullut poljettua.

Et halua kisamallilla ajella yhtään ilman lukkopolkimia + kenkiä. Tai ainakin epäilen sitä...

Mieti nyt haluatko "tiukat" kengät + lukot. Itse tykkään sellaisista joissa klipsissä ei ole yhtään klappia, enemmän on säätöä että saa kulmat kohdilleen mutta ajellessa ei tarvi sitten keskittyä kuin kunnon kadenssiin ja voiman tuottoon.
Ja jos kenkien jousto tuntuu ikävältä tai "hot foot" ongelmaa on niin SPD-SL tyyppinen lukkopoljin yhdessä todella kovalla pohjalla varustetulla kengällä toimii hyvin. Minulla siis simpan SPD-SL polkimet zero-float klipseillä ja saman valmistajan kengät hiilikuitupohjilla.

Jos taas hot-foot ei ole ongelma ja/tai haluat että klipseissä on vähän klappia, itse valitsisin kisavehkeeseen Crank Brothers:n polkimet. Ovat kuulemma kätevät ja jos sijoittaa titaaniin niin keveämpiä saa hakea.

Mutta kun perheessä on toinen(kin) nojailija (toiveissa) niin tilasin kisamallin SPD-polkimet (simpan) ja itselle toiset (ilman hiilikuitupohjia) kengät joihin menee molemmat klipsit. Katsotaan onko liikaa floattia ja liian pehmeät... mutta talviajo lähinnä mielessä.

Syväri kirjoitti:

Noniin :D nuo vaihdevivut vaan mietityttää mua, ku kaikki kilpasetit on tangonpäävaihtajilla. Minkälainen on sitte nojakissa tanko mihin ne saa? U-bar?

U-bar eli hamsteri-tilleri virityksissä käyttävät tangon pään vaihtajia. Hyvää niissä on että toimivat myös kitkalla (osa) mutta huonoa se että joudut siirtämään kättä kun vaihdat ja jos kaadut (tai pyörä kaatuu) ovat vivut vaarassa. Itse en tykkää grip shift vaihtajista pätkääkään ja muutenkin napsu-vaihtaminen vähän epäilyttää joten kitkoilla on tähän asti menty. Päätöstä on tukenut eri vaihtajien ja pakan rattaiden määrän käyttötarve, tähän asti.

Nuo mun double tap kamppeet tulevat uuteen tankoon jota alan työstämään kunhan vivut saapuvat. Tarkoitus on tehdä modifioitu U-tanko siten että U kääntyy ylös-alaisin ja katkaistaan, ja siihen hitsataan suorat putket kädensijoiksi. Näiden putkien yläpäihin tulee tangon pää -malliset jarrukahvat ja heti perään nuo vaihdevivut.
Ei ehkä aukea ennen kuvaa, ja sitähän ei tule ennen kuin on tehty :idea: mutta tarkoitus on M5:ssä saada kädet vähän korkeammalle, sykemittari tillerin eteen alemmas (siis keskelle), molemmat huonontamatta näkyvyyttä eteenpäin.

Edit: kädet siis ylöspäin jotta saan kyynärpäät vähän paremmin/enemmän kylkiluiden päälle. Tekasin pikaisen niskatuen ja siinä asennossa ajellessa alkoi lapojen välissä väsyä, nostin kämmenet U-tangon "päälle" ja johan helpotti kun kyynärpäät sai tukea kropasta paremmin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Joojuu, mulla on shimanon halvat spd "puolilukot" ja kengät, ei ole ollut valittamista. Samalla linjalla jatketaan.
Esim. nuo shimanon m540 mitä terppakin ehdotti.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=3760

Nyt on rungon kasaaminen kuulemma hyvällä alulla.. Sä varmaan jo ajelet onnellisena ennen ku mä saan runkoakaan kotiin :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Nyt on rungon kasaaminen kuulemma hyvällä alulla.. Sä varmaan jo ajelet onnellisena ennen ku mä saan runkoakaan kotiin :D

Toki, jos en muulla niin parannetulla lowracerilla ;)

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Googletin kokemuksia osista, sram x7 osat menee ainaki vaihtoon. Muutama heikko kohta mitkä kuluu hajalle turhan nopeasti. Pitää vielä kattoa mitä muuta löytää..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulle tuli MP-jälleenmyyjältä kuittaus että maksu on perillä. Nyt odotellaan paketin liikkeelle lähtöä... CRC:n kanssa lankataan vielä lowracerin uusia bar-end jarruvipuja kun ovat muka loppu, siellä tulee kammet tuohon uutukaiseen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tunnelma tiivistyy siis. Ja aikaa palaa hukkaan netissä osia kuolatessa ja vertaillessa... pitäs korjata tuo vanha maastopyöräkin :|

Vaihdoin Shimanon tiagraan kokoonpanon - nyt paino 9.2kg ja hinta 2880 (osat siis n. 800e) tosin osien painoa ei turhan usein ole ilmoitettu ja ovat vertailemalla haettuja.

Vastaa Viestiin