MetaPhrastic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Laitoin tänään nastat alle kun jäisiä aamuja on tiedossa eikä nuo läskit oikein auta kuin lumella. Kun vertasin kiekkojen painoa 622 nastoilla vs. läskit niin tuntui että läskit olis aavistuksen kevyemmät joka voi selittyä sillä että mun nastakumit on todella painavat nokialaiset..
Pitäis varmaan ostaa kolmanneksen kevyemmät ice spiker pro renkaat..

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pistin tilaukseen kaikki tarvittavat osat napavaihteiseksi muuttamiseksi, eli nyt pitää odotella että ne saapuu sitten kiikuttaa vanteet liikkeeseen jossa rakentelevat niistä uudet kiekot paljon pienemmällä offsetillä. Vaihteistoksi tulee ajemmin suunnittelemani alfine 8 + 53/39/30 eturattaat, takavaihtajan toimiessa ketjunkiristäjän. Katsotaan jos tästä tulis paljon paremmin toimiva ratkaisu läskirenkaiden kanssa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mittasin läskikiekkojen painon ja listasin osat:
Surly Marge Lite, DT Swiss Champion puolat (32 kpl), Alfine 8-napa, Alligator Wind Cutter 160 mm jarrulevy, Shimano centerlock adapteri SM-RTAD10, ContiTube MTB 26 x 2.3-2.7, Husker Du 26 x 4.0, paino: 4520g
Etukiekko om muuten sama, mutta Shimano 3D80 napadynamolla, paino: 3130g
7650 g alkaa tuntua pyörivänä massana aika hyvin.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

No huh, on painoa, joo. Mutta taitaa olla rengas jo pitkälle toista kiloa yksistään? Miten muuten pärjääkö tullaisella rimpulalla sisurilla? Tuo on kuintenkin vaan 2,7 tuumaiseen renkaaseen ja sulla on 4 tuuman gummit alla.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

MikaL kirjoitti:

No huh, on painoa, joo. Mutta taitaa olla rengas jo pitkälle toista kiloa yksistään? Miten muuten pärjääkö tullaisella rimpulalla sisurilla? Tuo on kuintenkin vaan 2,7 tuumaiseen renkaaseen ja sulla on 4 tuuman gummit alla.

Hyvin on pärjännyt. Isot pojatkin käyttää noita ihan menestyksekkäästi. Tuo maksaa alle kolmanneksen siitä mitä Surlyn omat ja painaa käsittääkseni kolmanneksen vähemmän kans.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Asensin läskit alle taas kerran. Nyt ne pääsi tosissaan oikeuksiinsa. Ei ollut mitään vaikeuksia ajella hankeen talsittua polkua tai autojen ajouria kun molemmissa tapauksissa pyörä vaan rullas niiden päällä uppoamatta mitenkään ennakoimattomasti suuntaan tai toiseen kuten se teki kapeammilla renkailla. Ajourissa näin että joku oli ajanut kapeammilla aikamoista syheröä hankeen kun oli yrittänyt edetä kun itselläni ei ollut ongelmia renkaiden äkillisten uppoamisten kanssa. Toki umpihangessa vastusta tulee kiitettävästi, mutta pitoa löytyi niin että pääsin etenemään ongelmitta ainakin 20 cm syvisessä hangessa :) Ongelmia tuotti lähinnä käännökset joita ei voi kovinkaan tiukasti tehdä ilman että menettää tasapainon ja joutuu laittamaan tukijalan maahan tai pyllähtämään hankeen jos kaikki tapahtuu liian nopeasti. Yritän huomenna ottaa työmatkan nauhalle niin saatte nähdä miten tuo kulkee erilailla auratuilla teillä ja varmaan osin auraamattomillakin.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Asensin läskit alle taas kerran. Nyt ne pääsi tosissaan oikeuksiinsa. Ei ollut mitään vaikeuksia ajella hankeen talsittua polkua tai autojen ajouria kun molemmissa tapauksissa pyörä vaan rullas niiden päällä uppoamatta mitenkään ennakoimattomasti suuntaan tai toiseen kuten se teki kapeammilla renkailla. Ajourissa näin että joku oli ajanut kapeammilla aikamoista syheröä hankeen kun oli yrittänyt edetä kun itselläni ei ollut ongelmia renkaiden äkillisten uppoamisten kanssa. Toki umpihangessa vastusta tulee kiitettävästi, mutta pitoa löytyi niin että pääsin etenemään ongelmitta ainakin 20 cm syvisessä hangessa :) Ongelmia tuotti lähinnä käännökset joita ei voi kovinkaan tiukasti tehdä ilman että menettää tasapainon ja joutuu laittamaan tukijalan maahan tai pyllähtämään hankeen jos kaikki tapahtuu liian nopeasti. Yritän huomenna ottaa työmatkan nauhalle niin saatte nähdä miten tuo kulkee erilailla auratuilla teillä ja varmaan osin auraamattomillakin.

Samoja havaintoja kun off-roaderilla ja Racing Ralph 2.25" gummeilla ajelin yli viiden sentin hangessa. Tällä on etuna vielä ilman tasapainoilua toimiva ohjaus joten hiljaa ajo on helpompaa. Mutta kun renkaassa on tavallaan kantikkaampi profiili niin joissakin tilanteissa se jotenkin kanttaa ja tulee vähän vääriä refleksejä ohjaukseen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tänään totesin että kampien keskimmäinen ratas on tullut tiensä päähän. Ei voi valittaa kun se esti n. 13.000 km samalla taidan vaihtaa ketjun ja takapakan ensimmäistä kertaa :D näköjään laatuosat kestää hieman pidempään..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Tänään totesin että kampien keskimmäinen ratas on tullut tiensä päähän. Ei voi valittaa kun se esti n. 13.000 km samalla taidan vaihtaa ketjun ja takapakan ensimmäistä kertaa :D näköjään laatuosat kestää hieman pidempään..

Ihan totta ? Oliko ketju päässyt venymään reilusti vaihtovälin ohi ?

Nimittäin itse ajoin 50+ tonnia Campy Record lehdillä joilla oli jo ajettu alle varmaan 100 tonnia ennen kuin piti vaihtaa. Mutta en päästäny ketjua kulumaan liikaa. Niitä menikin useat vuodessa 90-luvulla.

Btw, mulla on nyt SRAM Rival 50/34 lehdet joutilaana, ja kohta myös FSA K-Force Light Carbon Compact rinkulat... jälkimmäisillä ajettu vajaat 600 kilsaa, BCD 110. On korvattu ovaaleilla kaikki nuo valmiit kohta kaikki. Täältä lisää tietoja noista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Konsuli
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Heinä 2007, 20:22
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Konsuli »

Tässä kun harkitsen Metaphrasticin ostoa, joko runkosettinä tai pakettina, niin voisiko joku arvioida takalevyjarrun vaijerin tai letkun pituutta tai onko joku jopa laittanut hydrauliset levarit sekä eteen että taakse? Tämä kysymys siis siksi että mietin kävisikö tuohon joku valmis hydraulinen levarisetti ilman letkun pidennystä. Takajarruletkun pituus saattaa kuitenkin vaihdella valmistajasta riippuen 20-30 senttiä.

Ja muillekin muuten tiedoksi kun kysyin noista nestelevareista ligfietswinkel.nl:stä niin sanoivat että tehdasasennuksena saa sellaiset +100e lisähintaan vaikka sitä ei Metan sivuilla luekaan. Ilmeisesti Shimanot.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Konsuli kirjoitti:

Tässä kun harkitsen Metaphrasticin ostoa, joko runkosettinä tai pakettina, niin voisiko joku arvioida takalevyjarrun vaijerin tai letkun pituutta tai onko joku jopa laittanut hydrauliset levarit sekä eteen että taakse? Tämä kysymys siis siksi että mietin kävisikö tuohon joku valmis hydraulinen levarisetti ilman letkun pidennystä. Takajarruletkun pituus saattaa kuitenkin vaihdella valmistajasta riippuen 20-30 senttiä.

Ja muillekin muuten tiedoksi kun kysyin noista nestelevareista ligfietswinkel.nl:stä niin sanoivat että tehdasasennuksena saa sellaiset +100e lisähintaan vaikka sitä ei Metan sivuilla luekaan. Ilmeisesti Shimanot.

Pitää käydä mittaamassa. Mulla on BB7 mtb edessä ja road takana. Nestejarrut on parempi ostaa todella pitkillä putkilla, ainakin taakse.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

mhelander kirjoitti:

Pitää käydä mittaamassa. Mulla on BB7 mtb edessä ja road takana. Nestejarrut on parempi ostaa todella pitkillä putkilla, ainakin taakse.

Eteenkin tulee normaalia pidempi letku, kun tanko tulee syliin. Siis etujarrua pidempi, mutta normi takajarrulla pärjää. Kuljettajan pituus vaikuttaa myös letkujen/ vaijerien pituuteen, joten hienosäädön joutuu tekemään itse kuitenkin.

MetaPhrastic 2012

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Eteenkin tulee normaalia pidempi letku, kun tanko tulee syliin. Siis etujarrua pidempi, mutta normi takajarrulla pärjää. Kuljettajan pituus vaikuttaa myös letkujen/ vaijerien pituuteen, joten hienosäädön joutuu tekemään itse kuitenkin.

Näin se menee. Mun maastonojakissa ylsi maastopystärissä takana ollu Hayes-nestejarrun putki etujarrulle nippa-nappa kun oiottiin. Taakse yltäisi kans nippa-nappa täysimittainen takajarrun putkisto. En ole raaskinu vielä hommata ja voi jäädäkin hankkimatta jos etujarru ei osoita erinomaisuuttaan BB7:n suhteen joka nyt on takana ja toimii moitteettomasti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Konsuli kirjoitti:

Tässä kun harkitsen Metaphrasticin ostoa, joko runkosettinä tai pakettina, niin voisiko joku arvioida takalevyjarrun vaijerin tai letkun pituutta tai onko joku jopa laittanut hydrauliset levarit sekä eteen että taakse? Tämä kysymys siis siksi että mietin kävisikö tuohon joku valmis hydraulinen levarisetti ilman letkun pidennystä. Takajarruletkun pituus saattaa kuitenkin vaihdella valmistajasta riippuen 20-30 senttiä.

Kävin mittaamassa oman pyöräni vaijerit. Etujarrun vaijeri oli noin 120 cm, ja taakse 162 cm. Tosin takavaijerin mittaaminen hyvin suuntaa antava, kun vaijeri menee osan matkasta rungon sisällä. Itse ajattelin vaihtaa sekä eteen että taakse hydrauliset jarrut, kunhan vaan keksin jonkun hyvän tekosyyn siihen. Nyt pyörässä on siis mekaaniset levyjarrut, ja Metaphrastic pyöränä.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tässä niitä kaivattuja kuvia runkoni murtumasta.

Kuva

Kuva

Vastaa Viestiin