MetaPhrastic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Tässä niitä kaivattuja kuvia runkoni murtumasta.

No johan. Näyttää melko selvältä väsymiseltä kun on suoraan tuon vannejarrun sillan mutterin kohdalla. Runkohan ei ole edes vuotta vanha...

Paljonko on mittarissa ajoa tähän mennessä ? Onko levyjarrut olleet koko ajan käytössä ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mittarissa on n. 15 000 km ja ikää hyvin lähelle 1 vuosi. Levyjarrut on ollu käytössä alusta lähtien.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Väitäisin että kyseessä on valmistusvika. Yläpuolella jossa on tuo hitsattu jarrun paikka.On päässyt karkeneen ja sen takia siihen on jäänyt jännitys päälle . Onko toisella puolella mitään merkejä vastaavasta . Jos saat uuden rungon tilalle ja käytät levyjarruja. Eikö valmistaja vois jättää koko jarrun paikan pois , kun sitä ei eres kyseisessä tapauksessa tarvita. Jos tuotannossa ei nyt ole tätä runkoo niin ,eikö voisi samalla vaihtaa pienellä välirahalla sen hiilariksi. Aina pitää yrittää ja painostaa , ei koskaan tierä vaikka onnistuisit. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä kyllä sanoisin, että suunnitteluvirhe. Hitsaus aiheuttaa aina jonkinlaisen jännityskeskittymän ilman varsinaista valmistusvikaakin. No, valmistajan virhe kuitenkin ja selvästi takuun piirissä. Ketjuvoimahan se taas rungon on särkenyt.

Olivat läheltä nuo murtumakuvat (hyvä niin) , niin piti minunkin katsoa murtuman paikkaa toisesta kuvasta. Laitan sen tähän, niin helpottaa lukemista. Murtuma on siis takahaarukan oikean puoleisessa haarassa jarrutapin kohdalla. Kuvassa pumppu kiinnitetty siihen päälle.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

No, valmistajan virhe kuitenkin ja selvästi takuun piirissä. Ketjuvoimahan se taas rungon on särkenyt.

Olivat läheltä nuo murtumakuvat (hyvä niin) , niin piti minunkin katsoa murtuman paikkaa toisesta kuvasta. Laitan sen tähän, niin helpottaa lukemista. Murtuma on siis takahaarukan oikean puoleisessa haarassa jarrutapin kohdalla. Kuvassa pumppu kiinnitetty siihen päälle.

Kuva

Tuossa kuva samasta paikasta omasta vekottimestani levyjarruvarustettuna, toiselta puolelta. Minulla on vain jarrusillan pultit tuossa paikallaan.

Huomaa että ketjun puolelle on vielä alapuolelle hitsattu vaihtajan vaijerin kuorelle pidike. Lämpöjännitys on näin sille puolelle suurempi ja mahdollinen karkaisu tai sen poisto helpommin aiheuttaa tuollaisen murtuman.

Epäilen että runkoa saa ilman noita jarrusillan muttereita. Kun ne tehnee joku alihankkija sarjoissa kuitenkin.

On muuten ensimmäinen Metabikes:n runkovaurio josta kuulen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojanalle kirjoitti:

Väitäisin että kyseessä on valmistusvika. Yläpuolella jossa on tuo hitsattu jarrun paikka.On päässyt karkeneen ja sen takia siihen on jäänyt jännitys päälle . Onko toisella puolella mitään merkejä vastaavasta . Jos saat uuden rungon tilalle ja käytät levyjarruja. Eikö valmistaja vois jättää koko jarrun paikan pois , kun sitä ei eres kyseisessä tapauksessa tarvita. Jos tuotannossa ei nyt ole tätä runkoo niin ,eikö voisi samalla vaihtaa pienellä välirahalla sen hiilariksi. Aina pitää yrittää ja painostaa , ei koskaan tierä vaikka onnistuisit. :wink:

Ei oo vielä ainakaan hiilari runkoa näkynyt myynnissä, joten jos syksyyn menee niin varmaan kysyisin onnistuuko moinen välirahalla tilaaminen kun sillon pitäis tulla myyntiin se hiilikuiturunko.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Aaaaa-uts.. hitsausvirheeltä haiskahtaa.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Huh, tuossa olisi voinut käydä huonostikin. Kunnon vauhdissa pieneen töyssyyn ja takahaarukka vauhdissa poikki niin olisi voinut tehdä kipeää. Tuota samaa runkoa käytetään sekä levyjarrullisissa että vannejarrullisissa malleissa, siksi se jarrusillan paikka on siinä. Lisäksi siinä on haarukan yläpään vahvikelevy, joka on myös hitsattu kiinni haarukkaputkiin, eli siinä on melkoinen pläjäys hitsausta lähellä tuota kohtaa.

MetaPhrastic 2012

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun tuota pyörää katsoo niin etupää näyttää erityisen hyvin tuetulta, emäputken kohdalta. Takapää taas siihen verrattuna heiveröiseltä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Melkein voisin veikata että valmistaja alkaa mussuttamaan tuosta pumpun kiinnityksestä...

Toivottavasti vastaisivat pian ja saisit uuden rungon asap.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jori »

MikaL kirjoitti:

Huh, tuossa olisi voinut käydä huonostikin. Kunnon vauhdissa pieneen töyssyyn ja takahaarukka vauhdissa poikki niin olisi voinut tehdä kipeää. Tuota samaa runkoa käytetään sekä levyjarrullisissa että vannejarrullisissa malleissa, siksi se jarrusillan paikka on siinä. Lisäksi siinä on haarukan yläpään vahvikelevy, joka on myös hitsattu kiinni haarukkaputkiin, eli siinä on melkoinen pläjäys hitsausta lähellä tuota kohtaa.

Onneksi väsymismurtumat eivät yleensä katkea yllättäen, vaan ne huomataan rakenteeseen ilmaantuneena ylimääräisenä löysyytenä, kuten nytkin. Tuo murtuma on alkanut haarukan aisan yläpinnasta ilmeisesti siitä jarrunkiinnityskierteen hitsin vierestä jo kauan sitten.

En nyt heti löytänyt rungon materiaalia, mutta arvaan sen olevan 6-sarjan alumiinia, joka yleensä hitsauksen jälkeen hehkutetaan kokonaisena ja vanhennetaan keinotekoisesti. Tämä yleensä estää kovin suurten jännitysten jäännin runkoon. Hitsaukseen jää kuitenkin pieniä virheitä, jotka aina ennemmin tai myöhemmin aiheuttavat rakenteen rikkovan särön.

15 000 kilometrin matkalla (vuodessa :shock: ) ei väsymistä oikein mitoitetussa pyörässä pitäisi ilmaantua, ellei kyseinen paikka ole alimitoitettu rakenteen voimia silmällä pitäen. Minusta haarukka on turhaan kiinnitetty niin ylös kauas ketjulinjasta, jolloin ketjuvoima nykii tuohon paikkaan vetojännityspiikkejä ja jarruttaminen ja rullailu rasittaa toiseen suuntaan. Varsinkin, jos ja kun (Wacky on kova nojapyöräilijä) pyörällä on ajettu persettä keventäen ja kovaa runtaten ja takapuolta keventäen töyssyissä jarruttaen, ei murtuman ilmaantuminen tuohon paikkaan ole mikään ihme.

Turhaan se runkoputki istuinosan jälkeen kääntyy ylös. Suorana runkoputken ja haarukan kiinnitys olisi ollut paremmassa paikassa ja tuon vaurion ilmaantuminen olisi viivästynyt niin, että vauriot muualla ja käytöstäpoisto olisivat ehtineet ensin. Hitsien suunnittelua voisi varmaan myös parantaa, mutta minulla ei ole mahdollisuutta niiden lähempään tarkastelemiseen. Metan sivuilla on nolon huonot kuvat.

Eikös tämä ole samasta syystä aiheutunut runkovaurio, kuin niissä Performereissa tapasi olla. Suunnittelija ei ole hahmottanut pyörän käytössä vaikuttavien voimien yhteisvaikutusta ja haarukan kiinnitys liian ylhäällä ketjulinjaan nähden.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Vähän OT pyörän puolesta, mutta kuitenkin: olin eilen poljeskelmassa Malmin kentän liepeillä, tyttö peräpyörässä mukana. Yhtäkkiä alkoi tuntua rungossa kummaa kumimaisuutta. Eikun pyörä seis ja ihmettelemään...Azubin runko keskeltä poikki. Alaohjauksen laakerin ja penkin etukiinnikkeen kohdalta siististi pystysuunnassa katki. Taluttamalla himaan ja samantien Azubille s-postia aiheesta. En tiedä, meneekö takuun piikkiin...toivottavasti tulevat edes vastaan uuden rungon kustannuksissa. Onhan tuolla ajettu tolkuttoman paljon melkein neljän vuoden aikana, pitkälti yli 30.000 kilsaa, mutta silti ihmetyttää noin paksun alumiinirungon väsyminen. Tosin vielä enemmän tuo Metan väsähtäminen ihmetyttää, kun on noinkin uusi laite.
Huoh. Kesä kehissä eikä pyörää alla. Taitaa alkukesä mennä maasturilla ajeluksi...
Mitenköhän tuon rungon korjaaminen onnistuisi, jos Azubilla ollaan sitä mielä ettei mene takuuseen?

Azub2.jpg
Azub1.jpg

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Näitähän on nyt epidemiaksi asti. Jaksamista kissaniityllekin.

MetaPhrastic 2012

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Bentrideronlinessa oli jossain vastaava runkovaurio jousituksen kohdalla.. taitaa olla yleisin ongelma näissä alumiinirungoissa tällanen väsyminen joka alkaa jostain kiinnihitsatusta lärpäkkeestä. Ehkä valmistajien kannattais käyttää samanlaisia kiinnityspantoja kuin kuitupyörissä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kissaniitty kirjoitti:

Mitenköhän tuon rungon korjaaminen onnistuisi, jos Azubilla ollaan sitä mielä ettei mene takuuseen?

Kyllähän tuon joku alumiinin hitsaustaitoinen hitsaa, kunhan riittävän laajalta alueelta saa puhdistettua. Sitten murtuu kohta vierestä uudelleen. Jos/kun muut osat on vielä käyttökelpoisia niin kannattanee ostaa uusi runko, tai tehdä itse teräksestä :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin