Mikä pyörä sekalaiseen ajoon?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ei tuo 20/20-tuumainen Fiero sellaisella ns. tavallisella hiekalla mikään ongelma ole, kun on 40-milliset renkaat. 28-millisillä se oli kyllä hieman ahdistava. Sitten kun on sellainen tulivuorenpurkauksen jäljiltä oleva baana, irtokiviin ajaminen heittelee etupyörää sen verran paljon että korkeammasta painopisteestä alkaa olla etua. Luultavasti myös isompi pyörä hyppää vähemmän.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikös Nazcallakin ole jokun 26/26 swb nojakki(ei voi tarkistaa ku sivut just nyt nurin)?
Rapakon takana ois tarjolla myös 26/26 LWB malleja. Esim:
http://www.ransbikes.com/V26formula.htm
joka on toiminut esikuvana uusimalle nojakki projektilleni:
http://kotisivu.mtv3.fi/jviirret/26lwb.htm
Iso rengas rullaa keveämmin, mutta on raskaampi ja siinä on suurempi ilman vastus. Samoin isoilla renkailla oleva pyörä on automaattisesti isompi ja raskaampi kuin pienillä renkailla oleva.
Isossa renkaassa töyssyt ei tunnu niin herkästi kuin pienessä ja noihin 559 ja 622 vanteisiin taitaa olla parhaat kumivalikoimat. Eli molemmissa puolensa.
Sellaista kaksipyörä nojakkia ei ole keksittykkään, joka olisi pystypyörää parempi vähänkään pehmeällä alustalla. Jos nojakkiin siirryt, niin noista lumi-/jää-/hiekka-/huonkuntoinen soratie ominaisuuksista joudut automaattisesti tinkimään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

Hiekka tiellä kysymys on tosiaan ennemmin renkaista kuin pyörien koosta, ainakin omien kokemusten mukaan. Etujousitus olisi kyllä hyvä olla ajettaessa hiekalla. Myös 20/26 pyörät ovat hyvä vaihtoehto, suurin osa kun nojapyöristä on näitä malleja.

Mainitsemaasi ajoon sopisi mainitsemiesi pyörien lisäksi mm. HPVelotechnikin Streetmachine tai Grasshopper ja ehkä myös Speedmachine. Sen lisäksi esim. Challengen Fujin, joka on kohta joka toisella Suomessa :D , on todettu hyväksi jokapaikan käyttöpyöräksi. Myös Hurricane! Ja ainiin, tottakai M5 shockproof, jota saa myös 26/26!!!
Talvella kaksipyöräinen on vaikea, ehkä 26/26 tähän ajoon paras.

Jos pitäisi valita Condorin ja Seiranin välillä, ottaisin kyllä Seiranin. Se on korkeamman poljinkeskiön (suhteessa istuinkorkeuteen) takia aerodynamisempi, antaa paremman tuen polkemiseen eli kaiken kaikkiaan vikkelämpi. Onhan se myös kauniimpi, joka on ehdottoman tärkeää! Lisäksi Seiranillahan se yksi sälli polki maailmanympäri!

Nopea pyörä, joka kulkee myös maastossa jne. on mahdoton yhtälö. Tälläisissä tapauksissa valitsisin jonkun jousitetun semilowracerin, kuten Fujinin tai Hurricanen, tai sitten vaikka Streetmachinen, mutta ongelma säilyy. Seiran SL on varmasti vikkelä, mutta se tuskin vääntää hiekkatietä loistavasti, tosin renkaiden vaihto auttaa. Ehdottaisin kuitenkin miettimään vielä kerran mitä haluaa. Jos meinaa matkustella pitkiä matkoja vikkelään, on Seiran SL erittäin hyvä pyörä, jos taas haluaa ennemmin seikkailla, mennä teitä kuin teitä ja tuntea olevansa vapaa, normi Seiran parempi.

Nopeus kysymys on yksinkertainen. Mitä suurempi poikkipinta-ala pyörällä on, sitä suurempi ilman vastus. Siis mitä isommat renkaat ja korkeempi pyörä, sitä suurempi ilmanvastus. 20 tuumaisella ja 26 tuumaisella pyörällä ei ole ratkaisevaa eroa. 26 tuumainen ruullaa hieman paremmin, kun taas 20 kiihtyy vikkeläämpään. Väitän kuitenkin että "lowracer(fujin sl, velokraft no com)" on "highraceria(seiran sl, bacchetta aero)" nopeampi. Tuulen nopeus kun on lisäksi pienempi mitä lähempänä tienpintaa on! Tärkeä asia, jolla on suuren suuri merkitys, joka kuitenkin harvoin mainittu!
Nopeaa pyörää tavoitellessa siis parempi pitäytyä lowracereissa.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin kannattaa valita se joka miellyttää eniten. Kuten isäni sanoi äitini Streetmachinesta: "Onhan se loistopyörä, voisin ostaa itekin, mutta en kestä sitä tunnetta että kun lähtee autotallista, niin tietää ajavansa rumalla pyörällä!" :P

Muuten! Joskus tossa puhuttiin; nii rapakon takaa ei kannata lähtee tuomaa/tilaa. Maksaa niin paljon ettei kellää oo varaa :D

Viimeksi muokannut Obu, 15 Syys 2006, 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

Hei Jukka!
Tuo sun uusinhan näyttää mielenkiintoiselta! HIENO!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Obu kirjoitti:

Hei Jukka!
Tuo sun uusinhan näyttää mielenkiintoiselta! HIENO!

Kiitos kiitos :)
Eihän se tehdas tekoista vastaa, mutta kuitenkin pyritty tekemään kunnolla ja valmiiksi asti, eikä pelkäksi kokeilu versioksi. Aika hyvin onnistuikin, ei ole nyt 400km:n aikana tullut tarvetta muutoksille.
Minä olen jostakin syystä enempi innostunut tuosta LWB mallista. Saa isot renkaat ja kohtuullisen istumakorkeuden samaan pyörään, eikä jalat ole eturenkaan tiellä käännettäessä. Kettryys ja hitaan ajon ominaisuudet on huonommat kuin SWB:ssä, mutta mun työmatkalla ei noille ole käyttöä.
Talvi ajosta ja tod. näk. nastarenkaista tulee kokemuksia, kunhan tässä lunta saadaan. Pakkas rajaa ei ole :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ei taida olla nopeudessa Velokraftin NoComin voittanutta, jos puhutaan kattamattomista pyöristä sekä tasaisista ja vaakasuorista pinnoista. Ei itse asiassa taida muut päästä edes lähelle. Mutta tuossa oli jo monta ehtoa. Jos mennään vaakasuoraan tai alas, katteella saa reilusti lisää vauhtia. Kun nostetaan tien kulmaa, painon merkitys lähestyy sataa prosenttia. Ystävällinen titaanihitsari tekee kolmen kilon yksipyörän ja siinä jää pystypyöräilijät ja nojakistit yhdessä taakse ihmettelemään. Noh, tuo vaatii varmaan luokkaa 20% nousun ja ei välttämättä ole realismia nähnytkään.

Viivan alle jää kuitenkin se, että jos testireitin suunnittelija haluaa jonkun pyörän voittavan nopeuskilpailun, se myös järjestyy.

Vaikka ajankin kovaa, en kuitenkaan pidä nopeutta ensiarvoisen tärkeänä. Nojapyörillä on ennenkaikkea hauska ajaa. Ja pyörän pitää olla kaunis. Jokaisella on varmasti omat kriteerinsä, veikkaan että ainakaan tuota kauneutta eivät monet lainkaan kaipaa.

KHELL
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Syys 2006, 15:16
Paikkakunta: hki/hanko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KHELL »

Pitäis päästä kyllä testaa tollasta lwb:tä, vois olla mukava. Suurin osa eurooppalaisista pyöristä on vaan swb mallisia, ja sitten ku ameriikoista tois ni tulee ne tullit. Hasen Tagun ( http://www.hase-bikes.com/ens/tagun/index.php ) vaikuttaa kyllä aika mukavalta, melkein ainut eurooppalainen lwb.

Hurricane useimmiten alla (pian toivottavasti Flevo).

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

joo. Lähinnä ittee ainakin kiinnostais tuo bacchetta aero, joka on jo ihan legenda tuolla jenkkilässä. Jos nyt pistää sellasen tilaukseen, nii saa joskus 5-10 vuoden päästä :D

No Comin lisäks toinen olis tietenkin challenge NMJ, vai mikä nyt oli.

Puolueettomia testejä ei kyllä oikeen tahdo löytyä. Parhaat olen nähnyt M5:n sivulla, jossa on iha konkreettista watti dataa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jviirret kirjoitti:

Talvi ajosta ja tod. näk. nastarenkaista tulee kokemuksia, kunhan tässä lunta saadaan.

Itse itseäni korjaten :) Nastarenkaista ei tule kokemuksia.
Työpaikan työpystypyörässä on nastarenkaat, sekä edessä että takana. Kyllähän ne selkeästi pitoa parantaa, mutta kaatumis vaara ei poistu. Lisäksi pyörivää massaa tule lisää, joten kiihtyvyys kärsii.
Auraamaton pyörätie aiheuttaa usein sen, että työmatkavauhti asettuu tuonne 10-15km/h tietämille. Äärettömän raskasta pitää ohjauksella tuollaista LWB:tä pystyssä pitkiä aikoja tuossa nopeudessa.
Päätöstä hipparion-kopion pysyvään talvikäyttöön edisti myös se, että ensimmäinen työmatka se alla meni nopeammin kuin viimeinen tuolla LWB:llä.

Jukka

linkit ajoneuvoihin, jos jollakin unohtunut mistä puhun:
LWB= http://kotisivu.mtv3.fi/jviirret/26lwb.htm
Hipparion= http://kotisivu.mtv3.fi/jviirret/hipparion.htm

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Se Vladimirin kolmiveto-trike (www.trike.ru) saattaisi olla talvella melko oivallinen kulkuväline.

Hankala vain rakentaa :(

Epäilemättä, koska eivät itsekkään pysty niitä tekemään, sivuilla sanotaan 'Unfortunately, we don't sell at present time
because of manufacturing problems.'

Samoin pykälää yksinkertaisempi, etuvetoinen tadpole on samassa tilassa, vaikka sitä ei www-sivuilla kerrota. http://www.berkut-trikes.com/berkut-special.html

Molemmista kyselin joskus vuosi sitten, 3 vedosta ei vastattu mitään, Berkut sentään vastaa sähköposteihin. Myyvät nykyisellään vain framekittiä siihen yksinkertaisempaan, mutta eivät muuta.

Matti
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Syys 2008, 11:23
Paikkakunta: Hyvinkhää.

Viesti Kirjoittaja Matti »

Yo.

moro moro. Sattumalta löysin tän teidän foorumin ja sitä myötä käsitteen "nojakki", asiaa on tullu mietittyä tarkkaan siitä lähtien.
En ole koskaan koittanut ajaa tommosella, mutta kovasti kuvittelen sitä ajonautintoa. Tuntuu hullulta, että joku lähtisi enään tekemään pitempiä matkoja tavallisella pyörällä. Ainoa mutta on vaan toi hinta ja tommosen nojakin ulkonäkö, se on aika tökerö. :wink:
No ensinnäkin, onkos joku koittanut näitä malleja:
http://www.azub.cz/en/bufo.php
http://www.futurecycles.org/index.php?o ... &Itemid=52

Noi olen todennut parhaimmaksi vaihtoehdoksi itselleni nojakkipyöristä. Hinta ei niin paha, ulkonäkö vielä suhtkoht normaali ja jämptin kokosia.

dubwise.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Terve!

Katselet nojapyöriä vielä pari vuotta, niin alkaa silmä tottumaan nojapyörän estetiikkaan.

Eivät olleet nuo ko. mallit mitään nojapyörämaailman suosikkeja tai erittäin hyvinä malleina pidettyjä, katselepa vielä esim. M5:n ja Challengen tarjontaa.

Sekalaiseen ajoon, millaiseen tarkalleen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Eivät olleet nuo ko. mallit mitään nojapyörämaailman suosikkeja tai erittäin hyvinä malleina pidettyjä, katselepa vielä esim. M5:n ja Challengen tarjontaa.

Tärähtää vain heti 500Euroa hintaa lisää?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jviirret kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

Eivät olleet nuo ko. mallit mitään nojapyörämaailman suosikkeja tai erittäin hyvinä malleina pidettyjä, katselepa vielä esim. M5:n ja Challengen tarjontaa.

Tärähtää vain heti 500Euroa hintaa lisää?

Jukka

Köyhän ei kannata ostaa huonoa :wink:

Ottamatta tosin kantaa Matin rahatilanteeseen :oops:

Matti
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Syys 2008, 11:23
Paikkakunta: Hyvinkhää.

Viesti Kirjoittaja Matti »

Minkäs takia epäsuosiossa noi mallit?
Tykkään noitten mallien kompaktista koosta, helpottaa kapunkicruisailua, mutta löytyy kuitenkin nojakin "coolest thing" eli penkki. Jolla istuessa varmasti pitemmät matkat taittuu mukavammin kuin tavallisella pyörällä.

Sekalainen ajo tarkoittaa sekalaista ajoa. (; Semmoseen cruisailuun. Myös miettinyt, että olis mukava polkasta suomen läpi lappiin mökille ja takasin. Kaikille teille siis tarkoitus.

Nojoo, tää on vielä tämmöstä miettimistä. Tommosen ostoon kuitenkin pitää säästää kauan, siinä ajassa elämä ja mieli voi muuttua.
Alkuperäinen pyörävaihtoehto oli helkaman jääkäri-pyörä. Missä on kaikki mitä tarviin, mutta nyt kun toi nojakki on keksitty, niin siitä puuttuu toi lunki penkki. :wink: Se myös arveluttaa, että miten tommosella nojakilla ajo herättää ihmetystä. Silleen tuijotusta kestän, mutta mukava liikkua rauhassa ja enemmän huomaamatta paikasta toiseen.

Vastaa Viestiin