'Maastokelpoista' nojakkia ostamassa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

'Maastokelpoista' nojakkia ostamassa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Olen haikailemassa itselle 'maastokelpoista' nojapyörää. En ole nojakillani miihinkään varsinaiseen maastoon menossa, mutta monttuista soratietä joutuu väkisinkin ajamaan 5km kun kotoa lähtee.

Ehkä oikea vehje olisi http://www.azub.cz/en/max.php mutta kysellään nyt kuitenkin jos jollakin olisi tarjota jotain käytettyä tai muuten vaan edullisempaa.

Toiveissa nämä seikat:

  • 2-pyöräinen (trikeja on jo)
  • 26" renkaat (20" eturenkaasta voidaan neuvotella)
  • Jousitus edessä ja takana
  • Mieluusti alaohjaus
  • Tarakka, lokarit, paikka juomapullolle, mittarille, ...

Tarjouksia ja vinkkejä otetaan vastaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nazca pioneeria näyttää heidän sivujen mukaan saavan myös etujousitettuna. Ei ehkä ihan yhtä hulvattoman korkea kuin tuo azub, mutta mielestäni liian korkea kuitenkin.
Tuollaiseen käyttöön 26/26 LWB takajousituksella olisi aika ihanteellinen. Eturenkaan etäisyydestä johtuen siihen kohdistuvat iskut ei juuri kuljettajalla asti tunnu. En vaan äkkiä löytänyt yhdeltäkään valmistajalta sellaista :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Nazca pioneeria näyttää heidän sivujen mukaan saavan myös etujousitettuna.

Tiettävästi Nazcalla on joku ongelma Pioneerin etujousituksen kanssa. Aikaisemmin käytetty jousitus on muuttunut jotenkin, ettei se enää sovi, ja uutta ei ole vielä keksitty.

Tuollaiseen käyttöön 26/26 LWB takajousituksella olisi aika ihanteellinen. Eturenkaan etäisyydestä johtuen siihen kohdistuvat iskut ei juuri kuljettajalla asti tunnu. En vaan äkkiä löytänyt yhdeltäkään valmistajalta sellaista

Sepä se. Tosin LWB on siitä hankala, että sen kuljettaminen henkilö/farmariautolla (joskus on tarve) voipi olla hankalaa.

Haluaakos joku rakentaja tehdä tarjouksen 26/26 LWB:stä? :)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tampereen museokeskus Vapriikin pyöränäyttelyssä on (oli ainakin kk sitten) esillä Vision LWB jossa mahdollisesti oli takajousitus. Visionissa samaan takapäähän oli vaihdettavissa swb tai lwb:n etupuomi.

Hyötypyörä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 23:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hyötypyörä »

Selvittelin tuota samaa asiaa ja parhaaksi vaihtoehdoksi näytti muodostuvan (siis jos raha ei ole este) Lightfoot Ranger LWB

Kuva

kokeiltu ja kovin tykätty rapakon takana.

Itse tuli hankittua 26"/26" Challenge Distance SWB (aitoa antiikkia kaapelitehtaalta :) ) joka tuntuu viihtyvän aika mellevästi kevyillä poluilla ja sorateillä, tosin mikään hirveän läski rengas ei mahdu pyörimään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos hyväksyy noin korkean istumakorkeuden kuin yo. kuvassa, niin on kyllä sama hankkia SWB. Näyttää siltä, että on yritetty yhdistellä SWB:n ja LWB:n huonot puolet samaan pyörään...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Hyötypyörä kirjoitti:

Selvittelin tuota samaa asiaa ja parhaaksi vaihtoehdoksi näytti muodostuvan (siis jos raha ei ole este) Lightfoot Ranger LWB

Tuolla ei minusta ole Azubin Maxiin verrattuna oikein mitään etuja. Ja eipä tuo vaatimuslistastanikaan täytä juuri mitään:

  • Ei jousitusta?
  • Ei tarakkaa?
  • Lokarit ehkä saisi
  • Ei taida tulla halvemmaksi rahtien, tullien, ALV:ien ja ties minkä molukkien kanssa
  • Ei alaohjausta

Mitä tule Visioniin, sitä firmaa ei kai enää ole olemassa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taitaa ainoa takajousitettu LWB olla tämä:
http://www.easyracers.com/fold_rush.htm
tuota pystyisi kuljettamaan autollakin, mutta eturengas on vain 20" eikä ole alaohjattava. Eli ei oikein vaihtoeto tuokaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tavasti kirjoitti:

Mitä tule Visioniin, sitä firmaa ei kai enää ole olemassa?

Joo, lopetti vuosituhannen vaihteessa ainakin nojapyörien valmistuksen.

Mitä Azubiin tulee, ihmettelen että onko se tarkoitettu yli 2 metrisille?

Kuva

Selvästi kuitenkin tarkoitettu maastoajoon. Joku voisi hankkia sen ja kertoa sitten miten pelittää :D

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jarcco kirjoitti:

Mitä Azubiin tulee, ihmettelen että onko se tarkoitettu yli 2 metrisille?

Azub sanoo: "With 180cm you are tall enough for MAX. We have satisfied customers as small as 165cm."

Kuvittelisin, että tuo olisi minulle oikea pyörä. Hinta vähän hirvittää. 'Alkaen' hinta on jokseenkin ok. Kun lisätään etujousitus, tarakat, lokarit, pitimet juomapullolle, mittarille, istuimeen pehmuste, jne saadaankin yllättäen 500E lisää hintaa. Vielä jos ottaa samalla laukut ja tuulilasin, ollaankin jo 1000E lähtöhinnan yläpuolella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Mitä Azubiin tulee, ihmettelen että onko se tarkoitettu yli 2 metrisille?

Hinnastossa näyttää suositeltava pituus kuljettajalle olevan 172-210cm. Onkohan tuo penkin korkeus 64-69cm ilman jousitusta vai jousituksen kanssa? Jos tuohon tulee vielä 10cm lisää, niin melko fakiiri saa 172cm kuski olla, jotta liikkeelle lähdöt ja pysähtymiset onnistuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Onkohan tuo penkin korkeus 64-69cm ilman jousitusta vai jousituksen kanssa?

Varmaan ilman jousitusta, koska se ei ole vakiona mukana, Kysyin mitähän tuo mahtaa olla jousituksen ja istuintyynyn kanssa. (Kovin ovat vaan hitaita vastaamaan, kesälomat?)

Kokelin heittää selälleni 75 cm korkealle pöydälle, selällään maatenkin sain vielä varpaat maahan (ilman kenkiä), ja jos siitä nostetaan 25 astetta pystympään, niin ei tuottane ongelmaa. Ja eihän se ihan 10 cm kai nouse pelkällä etujousituksella...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juu, mulla vaan on ennakkoluuloja. Seuraava projekti voisi olla 26/26 SWB, jotta pääsis kokeileen käytännössä. Omista pyöristäni korkein on nyt käytössä oleva LWB( www.omanetti.fi/ninajukk/26lwb.htm ) jossa istumakorkeutta 55-60cm. Yks SWB on, mutta sitä ei ole mun mittaiselle säädetty...
Varmasti pienellä harjoittelulla pitävllä pinnalla onnistuu, mutta irto soralla, lumella tms. jossa pitää saada jalalle pitoa voi tulla vaikeuksia.
Vaikkei istuin 100mm etujousella nousekkaan 10cm, niin polkimet nousee ylikin, eli miten saa toisen jalan maahan, jos toinen on polkaisukorkeudella? Keskiö ilman etujousta 80-85cm, 100mm jousella ehkä 100cm? Tuohon kampi lisää, eli poljin on 115-120cm korkeudella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Varmasti pienellä harjoittelulla pitävllä pinnalla onnistuu, mutta irto soralla, lumella tms. jossa pitää saada jalalle pitoa voi tulla vaikeuksia.
Vaikkei istuin 100mm etujousella nousekkaan 10cm, niin polkimet nousee ylikin, eli miten saa toisen jalan maahan, jos toinen on polkaisukorkeudella? Keskiö ilman etujousta 80-85cm, 100mm jousella ehkä 100cm? Tuohon kampi lisää, eli poljin on 115-120cm korkeudella.

No eipä ole kokemusta. Löytyykös Tampereen seudulta jollain mitään tuonne päinkään ajokkia? Kaapelitehtaaltakin kehnosti löytyy 26/26 vehkeitä koeajettavaksi, ja alaohjattavia vielä vähemmän. Karvan hirvittää ajatus pistää rahaa palamaan ihan arvaamalla, mutta elämä on...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Optimalta näyttäs löytyvän yksi vaihtoehto:
http://www.optima-cycles.nl/main/en/mod ... ?Itemid=27
Vaikka kuvassa yläpuolisella ohjauksella, niin ymmärsin että saisi myös alapuolisella.
Ei näytä ihan yhtä korkealta kuin azub.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin