SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja KPS »

Tuossa esimerkki alamäen vauhdeista, Mt Ventoux alaspäin Tadpolella ... huiput nähtävästi luokkaa 100 km/h.

KPS

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minulla on kaksi nojapyörää ja molemmissa SRAM Dualdrive.

HP Gekko on kaupunki- ja maastokäytössä aivan oiva peli. Edessä on 46-hampainen ratas, takana 20" rengas 11...28 takapakan kanssa. Tällä olen ajanut joka paikkaan mihin pää on antanut luvan mennä. Välitykset riittävät siihen, että pidempiä mäkiä junnataan 7 km/h vähän yli seitsemänkymmenen poljinkierroksen minuuttitahtia.

Sinner 2026 on maantiekäytössä. Siinä on edessä sama 46-hampainen ja takana ilmeisesti ihan samat kamat kuin Gekkossa, mutta 26" kiekossa. Tähän olen välillä huonoissa paikoissa kaivannut vähän pienempiä välityksiä. Silti se on tosi mukavaa kun voi roikkua tosiharrastajien treenikolmikon perässä muutaman kilometrin ja sitten kääntyä muina miehinä pikkutielle kun eivät vain saa karistetuksi. Välimatkaakin voi pitää reilusti, etteivät syytä peesaamisesta ilman lupaa. Jännä katsella niitä ilmeitä kun ihmettelevät olkansa yli... Minkäs sille voi kun yksin ajetun lenkin keskinopeus tahtoo asettua kolmenkympin tienoille vaikka kuinka yrittää hillitä. 8)

Suurin nopeus tällä on ollut alamäessä polkematta 68 km/h jossain Valkeakosken tienoilla LowRidessa. Ei uskaltanut enää polkea kun tuli silmistä niin paljon vettä ettei nähnyt kunnolla. Välityksiä olisi vielä ollut.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja vph »

KPS kirjoitti:

Tuossa esimerkki alamäen vauhdeista, Mt Ventoux alaspäin Tadpolella ... huiput nähtävästi luokkaa 100 km/h.

KPS

Bedoinin suuntaan näyttää menevän alas, ilmeisesti sähköavusteisella. Aika reippaasti kaveri laskee, vaikka ylhäällä on surkea näkyväisyys ja varmaankin kylmä. Koko tie on käytössä metsäpätkälläkin, joka on jyrkkä ja ei-niin-kovin.leveä.

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Vähän offtopiccia mutta kuitenkin samaa asiaa. Eli kun haeskelin netin syövereistä tuota SRAM dual drivea niin sitä en mistään euroopasta löytänyt jossa olisi vielä hintakin mainittu, törmäsin kuitenkin vastaavaan Sturmey Archer tekeleeseen, onko kenelläkään tuollaisesta kokemusta?
https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... S-RK3.html

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

trike76 kirjoitti:

Vähän offtopiccia mutta kuitenkin samaa asiaa. Eli kun haeskelin netin syövereistä tuota SRAM dual drivea niin sitä en mistään euroopasta löytänyt jossa olisi vielä hintakin mainittu, törmäsin kuitenkin vastaavaan Sturmey Archer tekeleeseen, onko kenelläkään tuollaisesta kokemusta?

Minullakin on Milanissa SRAM dualdrive. Ihan kiva, mutta oli vaihdettava uuteen toissakesänä, kun kului pilalle jo vajaan viiden vuoden käytön jälkeen.

Jos suunnittelet pyörää alusta lähtien, niin ota ennemmin kolmas eturatas.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja trike76 »

ajarmala kirjoitti:
trike76 kirjoitti:

Vähän offtopiccia mutta kuitenkin samaa asiaa. Eli kun haeskelin netin syövereistä tuota SRAM dual drivea niin sitä en mistään euroopasta löytänyt jossa olisi vielä hintakin mainittu, törmäsin kuitenkin vastaavaan Sturmey Archer tekeleeseen, onko kenelläkään tuollaisesta kokemusta?

Minullakin on Milanissa SRAM dualdrive. Ihan kiva, mutta oli vaihdettava uuteen toissakesänä, kun kului pilalle jo vajaan viiden vuoden käytön jälkeen.

Jos suunnittelet pyörää alusta lähtien, niin ota ennemmin kolmas eturatas.

Joo nämä on juuri ne vaihtoehdot minkä välillä tässä olen viime päivinä arponut. Ulkomaan foorumeista ei näistä kaikista oikein tullut mairittelevia lausuntoja juurikin tuon kestävyyden puutteen takia.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja MikaH »

trike76 kirjoitti:

Vähän offtopiccia mutta kuitenkin samaa asiaa. Eli kun haeskelin netin syövereistä tuota SRAM dual drivea niin sitä en mistään euroopasta löytänyt jossa olisi vielä hintakin mainittul

Ainakin Nazcan webshopista löytyy https://www.nazca-shop.nl/en/

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja trike76 »

MikaH kirjoitti:
trike76 kirjoitti:

Vähän offtopiccia mutta kuitenkin samaa asiaa. Eli kun haeskelin netin syövereistä tuota SRAM dual drivea niin sitä en mistään euroopasta löytänyt jossa olisi vielä hintakin mainittul

Ainakin Nazcan webshopista löytyy https://www.nazca-shop.nl/en/

Kiitos hyvästä linkistä. Tarkoitus on enemmän panostaa vauhtiin koska ainakin näillä kulmakunnilla ei mitään hirvittäviä pitkiä nousuja ole oikein missään joten pienempien vaihteiden tarve on aika olematon. Kokeilemalla ja yritys- ja erehdysmenetelmällä luulen parhaan kombinaation löytyvän.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ajarmala kirjoitti:

Minullakin on Milanissa SRAM dualdrive. Ihan kiva, mutta oli vaihdettava uuteen toissakesänä, kun kului pilalle jo vajaan viiden vuoden käytön jälkeen.

Jos suunnittelet pyörää alusta lähtien, niin ota ennemmin kolmas eturatas.

Olihan napa joka vuosi auki voitelua varten? Jos on normaalin napavaihdepyöräilijän tapaan jättää huoltamatta, niin kaiken saa ajettua muutamassa vuodessa loppuun. Napavaihde ei tarkoita huoltovapaata vaikka mainosmiehet sillä mielikuvalla niitä myyvätkin :(

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

trike76 kirjoitti:
MikaH kirjoitti:
trike76 kirjoitti:

Vähän offtopiccia mutta kuitenkin samaa asiaa. Eli kun haeskelin netin syövereistä tuota SRAM dual drivea niin sitä en mistään euroopasta löytänyt jossa olisi vielä hintakin mainittul

Ainakin Nazcan webshopista löytyy https://www.nazca-shop.nl/en/

Kiitos hyvästä linkistä. Tarkoitus on enemmän panostaa vauhtiin koska ainakin näillä kulmakunnilla ei mitään hirvittäviä pitkiä nousuja ole oikein missään joten pienempien vaihteiden tarve on aika olematon. Kokeilemalla ja yritys- ja erehdysmenetelmällä luulen parhaan kombinaation löytyvän.

Ymmärtääkseni SRAM on lopettanut kaikkien napavaihteiden valmistuksen joten sen ostaminen alkaa olla riski touhua kun osia ei välttämättä saa jos jotain menee rikki.

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Täysin mahdollista että SRAM ei enää tee napavaihteita ja taitaa noiden kauppojen tuotteet olla ns. vanhaa varastoa.
Sturmey-Archer kuitenkin näkyy tuollaista tekevän ja kiinnostaisi että mikä sen laatu mahtaa olla? Hinta ei nyt kauhean paha ole vaikka ihan kokeilumielessäkään, Taiwanistahan nuo taitaa tulla http://www.sturmey-archer.com/en/produc ... -rk3-black

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sturmin vehkeessä voi olla hyvin eri vaihteet kuin SRAMin. Muistelen joskus katsoneeni et ne valmistais mallia joka on tarkoitettu taittopyöriin, eli kevein välitys oli suora ja loput sitten raskaampia. Kannattaa olla tarkkana. Sturmin laadusta en tiedä kun en tiettävästi kohdannut sellaista

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Ainakin tuossa mitä itse katselin tuota sturmia niin kakkosvaihde olisi 1:1, muuten ainakin mainitaan laite ainakin shimano yhteensopivaksi.
Pitää varmaan tilata tuollainen ihan kokeilumielessä kun siitä lystistä selviää noin satasella ja se ei ole oppirahoiksi niin paljoa mitä yleensä olen joutunut niistä maksamaan :wink:

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jooseha kirjoitti:

Olihan napa joka vuosi auki voitelua varten? Jos on normaalin napavaihdepyöräilijän tapaan jättää huoltamatta, niin kaiken saa ajettua muutamassa vuodessa loppuun. Napavaihde ei tarkoita huoltovapaata vaikka mainosmiehet sillä mielikuvalla niitä myyvätkin :(

Ei suinkaan huoltovapaata SRAM Dualdrive -napaa huolleta joka vuosi. Sitä ei huolleta koskaan, koska se on valmistajan mukaan huoltovapaa. Eikä ole mitään todistetta siitä, että se vuosittain huoltamalla olisi kestänyt yhtään sitä viittä vuotta enempää. Jooko? ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SRAM Dual Drive ja triken nousukyky

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Niinpäs näyttää tehtaan manuaalin mukaan oleva huoltovapaa :shock:

SRAM kirjoitti:

DualDrive hubs are provided withpermanent lubrication and maintenance-free under normal conditions.

Ei siis ihmekään ettei kestä :roll: Voiteluaineet menettää voitelukykynsä ajan saatossa, tulevat ulos navasta ja paskaa menee sisään. Varmasti kestää huoltamalla kauemmin.
Toisaalta ohjeella on toinenkin puoli. Normaalille kuluttajalle taitaa olla halvempaa ostaa uusi napa joka viides vuosi kuin huollattaa napa vuosittain.

Vastaa Viestiin