Punakettu - Hase Kettwiesel

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko kupissa laakereita yksi, vai kaksi peräkkäin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Kupissa on kaks laakeria.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Kupin magneeteissa on syöpyneitä koloja, jotka pohjalta ruosteessa - noita voi olla hankala putsata :? Jos ei teräsvillalla :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kupin magneeteissa on syöpyneitä koloja, jotka pohjalta ruosteessa - noita voi olla hankala putsata :? Jos ei teräsvillalla :?

Ei se ruoste niissä kuopissa mitään toiminnallista vikaa aiheuta. Ainoa asia on, että se lisää kosteuden kertymistä ja uusi ruostuminen on nopeampaa.

Nyt kun osaat tuon purkamisen, ei kannata siitä enää sen isompaa murhetta kantaa. Rakoa kaventava pintaruoste vain pois, koppa kiinni ja kovaa ajoa. Sitten kun alkaa taas takeltelemaan, purat nyt saamallasi ylivertaisella taidolla osiin, putsaat ruosteen ja taas homma jatkuu. 8)

Kaikille sähkömoottoripyöräilijöille voi antaa vinkin: "Pyörä tykkää, kun sillä ajetaan". Ruostuminen on vähäisempää, kun isot rautamutikat, kuten sähkömoottorit ja vaihdenavat edes kohtuullisin välein pyörivät ja lämpiävät pyöriessään. TÄmä saa höyrynpaineen kääntymään murikkaa kuivattavaan suuntaan ja ruostuminen hidastuu. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Jepulis - kiitän saavuttamistani ylivertaisista taidoistani, ylivertaista foorumiyhteisöämme! Tämäkin moottori olis päätynyt romulavalle ilman foorumilaisten apua ja neuvoja sekä arvailuja :mrgreen: Kiitos!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Lisäsin edellisen napamoottorin huoltojakson myöhemmän löytymisen helpottamiseksi huoltoprojektin aloitusviestiin hakusanoja ja apuotsikon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mika Lukumies
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Maalis 2019, 19:11

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Mika Lukumies »

Moottoria kasatessa kannattaa huomioida että mitä rasvaa käyttää vaihteistossa, koska jotkut rasvat pehmentävät nylonrattaan. Toimivaksi todettuja rasvoja on ainakin Mobil28 ja CRC sitkostettu rasva. https://www.kanair.fi/product/44/m28-rasva

https://m.motonet.fi/fi/tuote/600100/CR ... iini-100ml

Olisko muuten viisasta porata moottorin sivuposkeen reikä ruuville tai kumitulpalle? Siitä sais aina silloin tällöin tuuletettua mahdollisen kosteuden pois.. :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Mika Lukumies kirjoitti:

Moottoria kasatessa kannattaa huomioida että mitä rasvaa käyttää vaihteistossa, koska jotkut rasvat pehmentävät nylonrattaan. Toimivaksi todettuja rasvoja on ainakin Mobil28 ja CRC sitkostettu rasva. https://www.kanair.fi/product/44/m28-rasva

https://m.motonet.fi/fi/tuote/600100/CR ... iini-100ml

Olisko muuten viisasta porata moottorin sivuposkeen reikä ruuville tai kumitulpalle? Siitä sais aina silloin tällöin tuuletettua mahdollisen kosteuden pois.. :roll:

Se on kosteus, joka pehmentää nylonin. Jotkut rasvat sitovat kosteutta, ja voivat siis kuljettaa vettä rattaalle, joka imee itseensä vettä. Vähiten vettä imevät litium rasvat. Muovin pehmeneminen kosteuden takia ei välttämättä ole huono asia, sillä kosteus ei vaikuta lujuuteen, vaan jäykkyyteen. Pieni kimmokertoimen lasku pehmentää käyntiä ja vähentää kulumista, mikäli rattaalla on tilaa hieman turvota. Toisaalta tuota rattaiden kosteudenimemistä ei voi kokonaan välttää millään rasvalla.
https://www.vink.fi/muovitietopankki/pa_muovi

Voitelurasvat ja vesi.png
Voitelurasvat ja vesi.png (66.6 KiB) Katsottu 2369 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Wd-40:stä jo kerkesin vaihderattaiden laakereihin suihkuttaa - muovirattaatkin niillä tietyst hölvätty.
Kattelen vielä, saisko tuon yhden rattaan pois, laakerin vaihtoa varten kun se pyörii vähän kangerrellen. Akselin pää ei tykkää tulla läpi, pitäs vähän viilata.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Wd-40:stä jo kerkesin vaihderattaiden laakereihin suihkuttaa - muovirattaatkin niillä tietyst hölvätty.
Kattelen vielä, saisko tuon yhden rattaan pois, laakerin vaihtoa varten kun se pyörii vähän kangerrellen. Akselin pää ei tykkää tulla läpi, pitäs vähän viilata.

Kuva
Hiomanauha on hyvää tuollaiseen "viilaamiseen".
Akselinpäähän temmillä lyömällä pitäisi lähteä. Käytä sitä ulosvetäjää siihen muovirattaan laakeriin, niin tulee veto suoraan, jollei lähde pelkkä seegri irrottamalla.
Laita vaan ihan kunnon rasvaa, sitten kun lopullisesti kokoat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jooseha »

WD-4O ja vastaavat haihtuvat lähes kokonaan pois. Vaikka erittäin hyödyllisiä aineita ovatkin, niin voiteluaineena niillä on onnettoman lyhyt huoltoväli.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

WD-4O ja vastaavat haihtuvat lähes kokonaan pois. Vaikka erittäin hyödyllisiä aineita ovatkin, niin voiteluaineena niillä on onnettoman lyhyt huoltoväli.

Joo, kuvittelin jos se huuhtos mahollista ruostepölyä laakereista mut ei taida toimii siinäkään.
Menneekö vaseliini noihin peltisuojattuihin laakereihin jos ne ulkopuolelta voitelee?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

WD-4O ja vastaavat haihtuvat lähes kokonaan pois. Vaikka erittäin hyödyllisiä aineita ovatkin, niin voiteluaineena niillä on onnettoman lyhyt huoltoväli.

Joo, kuvittelin jos se huuhtos mahollista ruostepölyä laakereista mut ei taida toimii siinäkään.
Menneekö vaseliini noihin peltisuojattuihin laakereihin jos ne ulkopuolelta voitelee?

Tuskin se missään riittävässä määrin menee. Pitäis saada se pelti suoja pois edestä ensin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei tarvitse, eikä kannata suojattuja laakereita uudelleen rasvata, Jos suojan irrottaa, menee laakeriin likaista rasvaa ja käynti huononee. Jos ne juputtavat, tai takeltelevat, on laakerin kuulaura ja/tai kuula todennäköisesti ruosteessa ja laakeri pitää vaihtaa. Kyllä pieni ruoste voi tuollaisessa käytössä sieltä irrotakin ja laakerin saada toimimaan rasvan vaihtamalla, mutta liekö kannattavaa, kun sitä suojaa tuskin saa enää tiiviisti paikoilleen. Tuo on parin euron laakeri.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja MM »

Laakereiden uusiminen, nyt kun ne ovat esillä, on varmaan järkevää. Mutta agronet keskustelupalstalla on paljonkin puhetta maatalouskoneiden vaikeasti vaihdettavien laakereiden iän jatkamisesta. Esim. Dremelillä pikkiriikkinen reikä peltiin ja siitä injektioneulalla notkeaa rasvaa ( ei Tummelia) sisään. Reikä tukkoon liimamassalla yms.
Haku esim: "suojattujen laakereiden voitelu".

Vastaa Viestiin