Specbike Technics Comfort

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Koko ketjun olen mielenkiinnosta lukenut läpi kun tämän valmistajan nojakit kiinnostavat.
Miten on Mahe oletko saanut sen vahvistetun rungon ja jos olet niin oliko se paljon parempi kuin alkuperäinen?

Itselläkin on kuitenkin ainakin vielä sen verran elopainoa että mitään vääntyvärunkoista nojakkia en viitsisi ostaa vaikka kaikki taidot ja välineet rungon korjailuun löytyvätkin.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

trike76 kirjoitti:

Koko ketjun olen mielenkiinnosta lukenut läpi kun tämän valmistajan nojakit kiinnostavat.
Miten on Mahe oletko saanut sen vahvistetun rungon ja jos olet niin oliko se paljon parempi kuin alkuperäinen?

Itselläkin on kuitenkin ainakin vielä sen verran elopainoa että mitään vääntyvärunkoista nojakkia en viitsisi ostaa vaikka kaikki taidot ja välineet rungon korjailuun löytyvätkin.

Vielä odottelen, runkoa on lupailtu tän kuun lopulla, viimeiksi tänää mailailin latvialaisten kanssa tarakka-asioissa. Kuvia ja selvityksiä parannuksista olen saanut jo, kaikki rikki polkemani kohdat pitäis olla nyt vahvistettu: Paksumpaa metallia tukivarsien etukiinnistyslaippaan, 10 millin nivelpäät joka paikassa eturipustuksissa (vääntynyt oli 8mm), paksumpi penkin tukiputki. Muita parannuksia ilmeisesti tulossa ainakin ohjaustangon pikalukitus (nopeuttaa taittamista kun ei tarvitse työkaluja), tarakkaan keskikorotus jonka päälle saa trunk bagin (nyt omatekoinen vanerista ja metalliputkesta kasattu häkkyrä käytössä). Mahdollisesti jotain pientä muutosta on vielä piirustuspöydällä ohjausnivelten geometriaan ja taittoniveleen, mutta niistä en ole vielä kuullut lopullista sanaa.

Kirjoittelen kyllä lisää tarinaa sitten kun saan osat Suomeen, pyörän kasaan ja ajokuntoon taas.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Takuuprosessin lopputulos oli nyt sitten se, että uusi runko tuli kuriirilla eilen. (Uusi tarakka keskikorotuksineen tulee eri lähetyksessä vielä)

Vanhasta rungosta jää jäljelle etupuomi ja ohjaustanko, kaikki muu meni uusiksi. Parannukset:

  • tukevampi penkin tukiputki
  • paksumpi etujousituksen kiinnityslaippa
  • tukevammat nivelpäät eturipustuksessa (10mm kauttaaltaan)
  • ohjaustangon pikalukitus (nopeuttaa ja helpottaa taittamista)
  • tarakkaan suunniteltiin keskelle tuleva korotusosa trunk bagia varten, samalla koko tarakka tukevoituu.

Kasailen pyörän viikonloppuna Janxin kanssa ja ylijäävät osat jäävät hänelle jatkokokeiluja varten. Koeajot sitten kun hiekkoja on vähän siivottu pyöräteiltä. Koitetaan muistaa ottaa paljon kuvia kasausoperaatiosta :)

SpecBiken asiakaspalvelua pitää kehaista, kaikin puolin asiallista toimintaa. Aikaa tässä on tietysti palanut mutta eipä ole ollut pyöräilykelitkään.

In English:

New chassis arrived yesterday. In the end the only parts that will remain from the original are the front boom and handlebar.

Improvements:

  • Sturdier seat support tube
  • Thicker front suspension flange
  • M10 bar ends all over front suspension
  • Handlebar quick release for easier folding
  • Newly designed high center platform for the rack that is suitable for trunk bags. The rack will be more stable too.

Big thanks to SpecBike and Vladimir Izmailov, outstanding customer service from their part!

Markus Heikkilä

Specbike
Viestit: 112
Liittynyt: 18 Elo 2017, 14:26
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Specbike »

Mahe
You are welcome!
Only with customers help in break it, we can make it better. :D

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Noniin, uusi runko tosiaan tuli ja kaikki osat alkaa olla paikallaan. Samalla tuli tehtyä kevät huolto muutenkin, mm. vaihdoin öljyt takanapaan.

Tässä jokunen kuva noista rungon modauksista:

Jämymmät ohjausnivelet. Nivelet on itseasiassa niin isot että tarvitaan 180-milliset jarrulevyt että jarrusatula ei ota niveleen. Mullahan oli ne 180-milliset alunperinkin, joten ei ongelmaa sen suhteen.

IMAG0769.jpg
IMAG0769.jpg (178.75 KiB) Katsottu 7758 kertaa

Jorin ideoima "henkseli" oli esiasennettuna alatukivarsien kiinnityksissä.

IMAG0768.jpg
IMAG0768.jpg (193.54 KiB) Katsottu 7758 kertaa

Toinen kuva ohjausnivelistä. Ohjausgeometrialle ei ole käsittääkseni tehty mitään.

IMAG0767.jpg
IMAG0767.jpg (221.03 KiB) Katsottu 7758 kertaa

Paksumpi (35mm) satulaputki

IMAG0766.jpg
IMAG0766.jpg (257.36 KiB) Katsottu 7758 kertaa

Ohjaustangon pikalukitus. Tuntuisi toimivan hyvin, pelkällä lukkojen löysäämisellä ohjaustanko taittuu, ja sen tuntuisi saavan tarpeeksi kireälle noilla. Koeajo vasta näyttää riittääkö pito.

IMAG0765.jpg
IMAG0765.jpg (210.14 KiB) Katsottu 7758 kertaa

Tässä vielä yksi huono kuva josta näkee että eturipustuksen etummainen laippa on nyt paksumpaa terästä.

IMAG0764.jpg
IMAG0764.jpg (221.98 KiB) Katsottu 7758 kertaa

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Jarrujen ja aurauskulmien säätö tänään ja ekat polkasut, vajaa 3km salille ja takas :) Vähän kun olis kotiin palannut pitkän poissaolon jälkeen, tästä se taas lähtee :)

Pari löysälle jäänyttä pulttia löytyi vielä eturipustuksesta, joten kulmat saanee vielä tarkistaa uusiksi. Myöskin oli jäänyt pari nippusidettä katkaisematta, pyörässä oli siis räpätin kun ottivat ketjuun :D

Jostain pitää metsästää 35mm satulaklemmari että tarakan saa paikoilleen, ja tarakan korotusosa on vielä tulossa Latviasta, mutta pyörä alkaa olla ajokunnossa.

DHL:llä on tulossa 3D-printteri Saksasta, kunhan se tulee ja saan säädettyä toimivaksi, pitänee alkaa piirustelemaan matkamittarin sensorille pidikettä ja uusia lokasuojan pidikkeitä, vanhat meni janxille vanhan rungon mukana.

Markus Heikkilä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja janx »

Mahe kirjoitti:

... Jämymmät ohjausnivelet. Nivelet on itseasiassa niin isot että tarvitaan 180-milliset jarrulevyt että jarrusatula ei ota niveleen. Mullahan oli ne 180-milliset alunperinkin, joten ei ongelmaa sen suhteen.

Tää pitäis varmaan munkin huomioida mullinsilmiä isontaessa. Liekköhän kaikkien mullinsilmien isontaminen tarpeellista? Osa on vanhassa rungossa M6 ja osa M8. Laitan jossain vaiheessa kuvan, miten koot ovat sijoittuneet vanhassa rungossa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ne 8-milliset (?) ohjausnivelet on kestänyt ihan hyvin silleen kun ne on siinä nyt. Eli ne katsii olla ruuvattuina melkein pohjaan, kovin montaa kierrettä ei passaa jättää näkyville. Tarkottaa sitä että etupyörissä on jonkun verran camberia, mutta mun mielestä se taas paransi pyörän käytöstä, eli kantsii tehdä joka tapauksessa.

Tästä tulikin mieleen että pitää katsoa saisko tuohon uuteen runkoon sädettyä camberia. Ohjausvarsien pituus taitaa tulla vastaa

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Uudella rungolla on nyt ajelta parisataa kilometria ja tehty ainakin yksi hätäjarrutus, ei ongelmia.

Olen opiskellut CAD-ohjelmiston käyttöä ja 3D-printtausta. Tänään syntyi eka itse suunniteltu funktionaalinen osa pyörään: Matkamittarin anturin pidike.

IMAG0783.jpg
IMAG0783.jpg (181.02 KiB) Katsottu 7359 kertaa
IMAG0784.jpg
IMAG0784.jpg (185.8 KiB) Katsottu 7359 kertaa
Left odometer mount.pdf
(108.83 KiB) Tiedosto ladattu 253 kertaa

Varresta tuli vähän pitkä ja anturi tulee turhan lähelle pinnoja, kun en huomannut mitata tuota pinnoissa kiinni olevaa mötikkää ja ottaa sen kokoa huomioon mitoittaessa. Anturit pitää laittaa tuolleen vinoon että eivät osu toisiinsa. Toisaalta ne saa lähelle toisiaan ja etäisyyttä voi säätää portaattomasti :)

Vladimir Specbikelta ystävällisesti antoi käyttöön ohjausnivelten 3d-maallit joiden ympärille suunnitella, en siis ole itse mallintanut niitä.

Seuraavaksi pitäisi suunnitella uudet kiinnikkeet etulokareille.

Markus Heikkilä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja janx »

Minua kiinnostaisi saada käsiini sekä ohjausnivelen, että tekemäsi telineen 3D-mallit, mikäli aiot niitä jakaa. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kysy Vladimirilta, sain ne mallit sillä ehdolla että en jaa eteenpäin. Ton oman tekeleeni voin jakaakin jos keksin miten saan tiedostosta poistettua sen nivelen :D

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tarakan korotusosa tuli. On tarpeekis korkea ainakin, trunk bag tulee pään taakse :D Tää varmaan laskettais puolikatetuksei kisoissa laukun kanssa nyt
:) Tarakasta tuli mukavan jämäkkä eikä tuo estä myöskään sivulaukujen käyttöä.

IMAG0804.jpg
IMAG0804.jpg (417.52 KiB) Katsottu 7063 kertaa

Markus Heikkilä

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja torneol »

Mites on pyörän kanssa elämä sujunut?

Nazca Fuego

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Hyvin tuo on toiminut, ei mitän ongelmia, eli runkoon tehdyt muutokset on olleet toimivia. Toi edellisessä kuvassa ollut tarakan lisäosa jäykistää letkun tarakan mukavasti, ja kyytiin saa sekä tarakkalaukun että sivulaukut.

Heinäkuun alun Joensuu-Porvoo sekä kisat tuli tällä poljettua, myöskin porvoo-helsinki-väliä jokusen kerran.

Aurauskulmat pitää katsoa kunhan saan aikaseksi vaihtaa eturenkaat, nyt ne kuluu aika rankasti, ajoin lähes uudet big applet loppuun reilussa 700 kilometrissä :D

Semmosen pikkuasian huomasin, että takahaarukan dropparien hahlo on liian matala shimanon napavaihteiden lukkoprikoille, pultit saa vetää tosi kireälle että eivät löysty ja taka-akseni pääse liikkumaan. Vaikea selittää, pitäis ottaa kuva joskus kun ehtis. Ei iso ongelma, hyvin on toiminut kuhan metalliosat asettui toisiaan vasten mutta sitä ennen sai olla yhtenään kiristelemässä. En muista oliko vanhan rungon takahaarukassa sama homma eikä ole sitä enää käsillä vertailtavaksi.

Markus Heikkilä

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti:

Toi edellisessä kuvassa ollut tarakan lisäosa jäykistää letkun tarakan mukavasti

Höh, onpa aika hullusti suunniteltu tavarateline, jos siinä ei aluksi ole välipuolia ollenkaan. Eihän se ilman niitä voi olla tukeva.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin