Spectri (SpecBike tadpole trike) ja Arcus II-kangaskate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.

Tämä on mielenkiintoinen hanke...

ei

1
3%

kyllä

22
69%

ehkä

6
19%

en halua vastata

3
9%
 
Ääniä yhteensä: 32

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:
tm kirjoitti:

Onko akselin päässä tilaa toiselle mutterille? Tuplamutterit on yksi varmistustapa.

Olkatapin ulkopuolella? Jo vain. Akselin päähän saisi vaikka rooman ajoilta tutut silpomistähdet tulevia kisoja ajatellen. Vitsi vitsinä. :wink: :lol:
Joutunee varmaan pätkimäänkin hieman akselia. Ahdasta on siis vain olkatapin sisäpuolella, mutta ideana on nyt saada akselille tukea myös tuolle sisäpuolelle. Enkä nimenomaan haluaisi laittaa kierrelukitetta, kun se vaikeuttaa kiekkojen irrottamista ihan merkittävästi.

Kuvittelin ongelman olevan tuolla sisäpuoleisessa päässä, ei siellä silpomistähtien puolella :-). Jos vähän kuvaa laittaisit muistin virkistämiseksi sopivasta suunnasta (vaikka edestäpäin) niin valaisisi huomattavasti... sitten vielä kommentti missä on nyt kierre, jonka kiinnipysymistä haluat varmistaa.

Ruuvilukitteista vielä sen verran, että kuten mm. Nojanalle tuossa mainitsi, niin niitä löytyy ihan normaaleilla käsityökaluilla avattavia lujuuksia, eli ei välttämättä aiheuta isompia ongelmia...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämän ketjun uumenista niitä löytyy, mutta tässä muutama.

Alkuperäinen kiinnitys. Kun tuohon laittaa mitä tahansa kierrelukitetta, on ruuvin avaaminen vaikeaa, kun ei tuosta pyörivästä kartiosta saa kiinni.
Kuva

Ahdasta on. Kokonainen mutteri tuskin mahtuu tuohon. Nykyisellään olkatappiin on hitsattu prikka tuohon sisäpuolelle.
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Triken kasaus auttavasti pyörilleen käynnissä...
Kuvia ehkä lisää illan aikana. :idea:

Lisää kun kasaa, niin tulee yllätyksiä. (Kyllä tässä päivä närettä vielä kiertää ennen kun lähdetään ajelulle.) Toisen iskarin venttiilin hattu, ottaa kiinni tukivarteen. Auton venttiilin hattu taitaa sopia tilalle.

Koekasaus etuviistosta.jpg
Koekasaus etuviistosta.jpg (429.71 KiB) Katsottu 2300 kertaa

Olkatappi, josta akseli tulee läpi. Tuohon akselin päähän mietin sokkaa tms., sillä olkatapissa oleva kierteen pituus on vain 10mm luokkaa.

Etukiekko ja olkatappi edestä.jpg
Etukiekko ja olkatappi edestä.jpg (327.25 KiB) Katsottu 2311 kertaa

Jarrulevyn kiinnikkeeseen täytyy tehdä väliprikka, kun jarrulevyn kanssa ei saa ruvattua perille asti. Noiden kiinnikkeiden kiinnitys täytyy miettiä, joko pelkästään kierrelukitteella tai lisäksi ehkä vielä lukitusruuvit. Ainakin sille puolelle, joka aukeaa jarrutuksessa.

Olkatappi ja jarrulevy edestä.jpg

Tuonne tulee väliin vielä kartioprikka (M14x1 sisäkierteellä tai ilman), jonka mitoitus pitää selvittää, kun laittaa jarrusatulan paikalleen.

Olkatappi ja jarrulevy suoraan edestä.jpg
Olkatappi ja jarrulevy suoraan edestä.jpg (427.37 KiB) Katsottu 2311 kertaa

Penkin yläkiinnikkeestä tuli liian pitkä. No se lyhenee helposti.

Penkin yläkiinnike liian pitkä.jpg
Penkin yläkiinnike liian pitkä.jpg (280.08 KiB) Katsottu 2311 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja torneol »

Mukavaa on tätä ketjua seurata. Jotenkin mulle tulee kuitenkin epäusko, kun katson tuota renkaan ripustusta. Alamäki, kuskin paino ja monttu, niin rusahdusta vaille rusakon valtakunnassa...

Toivon mukaan olen väärässä.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Vielä yksi kuva kokonaisuudesta.

Etukiekko ulkoreunasta päin.jpg
Etukiekko ulkoreunasta päin.jpg (368.71 KiB) Katsottu 2278 kertaa
torneol kirjoitti:

Mukavaa on tätä ketjua seurata. Jotenkin mulle tulee kuitenkin epäusko, kun katson tuota renkaan ripustusta. Alamäki, kuskin paino ja monttu, niin rusahdusta vaille rusakon valtakunnassa... Toivon mukaan olen väärässä.

Senpä takia tässä ei ole nyt lähdetty soitellen tien päälle. Tuo on parempi miettiä kerralla kuntoon. Toisaalta alkuperäinen kiinnitys vaikuttaa aika paljon heppoisemmalta kiinnitykseltä sen lisäksi että se löystyy tärinästä ilman kierrelukitetta (M8 vs. M14) ja on silti kestänyt. Siinä ei ole mitään varmistusta, jos pultti päättää lähteä tangentin suuntaan. En ole asiantuntija.

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa yllä kuvassa näkyy hyvin tuo ongelma, jonka ratkaisua pohdin edellä. Kiekon puolen kartio on kuvan mukaan kiristynyt olka-akselin kartiokuoppaan vain keskiosaltaan, mistä syystä siihen on tarttunut maalia. Jos kartio kantaa vain tuolta keskeltä, tekee se pientä prekessioliiketta akselin kuormituksen vaihdellessa ja aivan varmasti avaa ruuvin. Tuo ongelma olisi helposti ratkaistavissa sorvaamalla kiekon puolen kartion keskiosaan väisteen, jolloin kartiokontakti olisi vain reunalla. Kun tuki on reunalla, riittää pienikin ruuvi keskellä pitämään akselin tukevasti paikoillaan. Tämä siis vinkiksi Specbiken rakenteen parantamiseksi.

Janx on ratkaissut tuota ongelmaa vähän toisella tavalla. M14x1 -kierteinen akseli kestää varmasti, mutta kiristystapa vaatii jonkin varmistuksen. Sokka on hyvä, mutta vaikea saada niin, että estää löystymisen, vaikka tietysti estääkin akselin kiertymisen kokonaan irti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Tuossa yllä kuvassa näkyy hyvin tuo ongelma, jonka ratkaisua pohdin edellä. Kiekon puolen kartio on kuvan mukaan kiristynyt olka-akselin kartiokuoppaan vain keskiosaltaan, mistä syystä siihen on tarttunut maalia. Jos kartio kantaa vain tuolta keskeltä, tekee se pientä prekessioliiketta akselin kuormituksen vaihdellessa ja aivan varmasti avaa ruuvin. Tuo ongelma olisi helposti ratkaistavissa sorvaamalla kiekon puolen kartion keskiosaan väisteen, jolloin kartiokontakti olisi vain reunalla. Kun tuki on reunalla, riittää pienikin ruuvi keskellä pitämään akselin tukevasti paikoillaan. Tämä siis vinkiksi Specbiken rakenteen parantamiseksi.

Janks on ratkaissut tuota ongelmaa vähän toisella tavalla. M14x1 -kierteinen akseli kestää varmasti, mutta kiristystapa vaatii jonkin varmistuksen. Sokka on hyvä, mutta vaikea saada niin, että estää löystymisen, vaikka tietysti estääkin akselin kiertymisen kokonaan irti.

Ymmärsinkö oikein, että kartiota mötikän päässä olisi syytä lyhentää millin pari ainakin? Kartion pituus on noin 8 milliä.
Kuva

Vielä huono mittakuva. Huomatkaa jokaisen itseään kunnioittavan insinöörin perustyökalu - Nalle Puh -viivotin.

Kartioprikan aihio nalle puh -mitta.jpg
Kartioprikan aihio nalle puh -mitta.jpg (134.37 KiB) Katsottu 2239 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

Tätä, lähinnä ylemmän kuvan, ideaa tavoittelin.
Kuva
En ole oikein jyvällä siitä, missä tuo "kartioaihion" kartio on, mutta arvelen tarkoittavani samaa asiaa kuin "kartion lyhentäminen".
Tarkoitus on saada kartio kantamaan vain reunaltaan, ehkä kolme-neljän millin matkalta reunasta, eli mahdollisimman laajalta ja tukevalta paikalta olka-akselirakennetta. Tämä tarkoittaa, että kartiota pitää "lyhentää" enemmän kuin pari milliä, tai sitten muuten keventää keskiosaa niin, ettei se kanna olka-akselin kartiopintaan.

Käsittääkseni olka-akselissa kartiolevy on hitsattu putken päähän ulkoreunastaan, eli tässä on erittäin tukeva kohta, johon akselin puolen kartio voi huoletta nojata. 3 mm leveä kontaktialue tuolla halkaisijalla riittää mainiosti ja varmistaa tukevan kontaktin, eikä tuota jouston suhteen prekessiosta johtuvaa avautumista, vaikka kiinnitysruuvi olisi pienempikin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Voisihan tuon alumiinisen jarrulevyn pulttikehän vain liimata pysyvästi paikalleen? Miksi se pitäisi olla irrotettavissa ja käyttää kierrelukitetta? Ei kai sitä kukaan halua silloinkaan irrottaa, jos se on tehty napaan kiinteästi.

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Voisihan tuon alumiinisen jarrulevyn pulttikehän vain liimata pysyvästi paikalleen? Miksi se pitäisi olla irrotettavissa ja käyttää kierrelukitetta? Ei kai sitä kukaan halua silloinkaan irrottaa, jos se on tehty napaan kiinteästi.

Kuva

Juu, ei tarvitse olla irrotettava. VOi liimata paikoilleen.
Se on kierteytetty, jotta tuo adapteriksi tarkoitettu osa saadaan luotettavasti oikeaan pikkaan ja suoraan. JOs se olisi pelkän lieriösovitteen varassa, tulisi liimauksesta liian haastava ja liimaavaa pinta-alaakin olisi vähemmän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Tätä, lähinnä ylemmän kuvan, ideaa tavoittelin.
Kuva
En ole oikein jyvällä siitä, missä tuo "kartioaihion" kartio on, mutta arvelen tarkoittavani samaa asiaa kuin "kartion lyhentäminen"...

Tartoitat samaa. Koitin piirtää havaintokuvan. Eli kartiota voi lyhentää reilummin kuin tuo kuvan punainen on lyhennetty.

Olka-akselin rakenne.png
Olka-akselin rakenne.png (10.53 KiB) Katsottu 2219 kertaa

Olkatappien valmistus ei minulle tuosta kuvasta täysin selviä.

Olkatapit sisäpuolelta hiekkapuhallettuna.JPG
Olkatapit sisäpuolelta hiekkapuhallettuna.JPG (261.94 KiB) Katsottu 2219 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

Älä lyhennä liikaa. TUon kartion yksi tärkeä ominaisuus on pitää kartiopinta suorana, jolloin kontakti on tasainen ympäri kontaktipinnan. JOs kartio on kovin lyhyt (kuin ohut brikka), ei se enää ole riittävän jäykkä pitämään kotaktia suorana.

MItä osaa vasten tuo kartiobrikka on navan puolella. Onko siinä napamutteri, jonka kylkeen se nojaa, vai jotain muuta. Jos se on napamutteri, sitä suuremmalla syyllä on varottava lyhentämästä kartiota liikaa, sillä sen täytyy välittää voimat keskeltä mutterin kyljeltä ulommas kartion ulkolaitaan, mikä tietenkin taivuttaa kartiota kupille, mikä muuttaa kariokulmaa terävämmäksi ja siis siirtää kontaktialuetta sisemmäksi.

TÄstä syystä kartio pitää mieluummin keventää sorvaamalla laittamani kuvan mukaisesti. Vastaisen varalta tuon kartion kun sorvaa pari astetta liian tylpäksi, homma hoituu kuin itsestään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Älä lyhennä liikaa. TUon kartion yksi tärkeä ominaisuus on pitää kartiopinta suorana, jolloin kontakti on tasainen ympäri kontaktipinnan. JOs kartio on kovin lyhyt (kuin ohut brikka), ei se enää ole riittävän jäykkä pitämään kotaktia suorana.

MItä osaa vasten tuo kartiobrikka on navan puolella. Onko siinä napamutteri, jonka kylkeen se nojaa, vai jotain muuta. Jos se on napamutteri, sitä suuremmalla syyllä on varottava lyhentämästä kartiota liikaa, sillä sen täytyy välittää voimat keskeltä mutterin kyljeltä ulommas kartion ulkolaitaan, mikä tietenkin taivuttaa kartiota kupille, mikä muuttaa kariokulmaa terävämmäksi ja siis siirtää kontaktialuetta sisemmäksi.

TÄstä syystä kartio pitää mieluummin keventää sorvaamalla laittamani kuvan mukaisesti. Vastaisen varalta tuon kartion kun sorvaa pari astetta liian tylpäksi, homma hoituu kuin itsestään.

Sorvissa oli asetuksena 58 astetta sorvaajan mukaan. Sinänsä se nyt ei suuri vaiva ole kiikuttaa palikoita takas sorvaajalle. Ennen sitä pitäisi jotenkin määritellä, että minkä verran tarvitaan vielä kartion jälkeen kartioprikalle mittaa, että jarrujen säädöt riittää.

Joko tuo isompi mutteri tms. tai suoraan napamutteria vasten. Riippuu, että karkaako väli liian suureksi levyjarrua ajatellen.

Olka-akselin ja kiekon kiinnitys hieman avattuna.JPG
Olka-akselin ja kiekon kiinnitys hieman avattuna.JPG (252.09 KiB) Katsottu 2184 kertaa

Sovittelin samalla etupuomia, joka ei mennyt kuin tuohon hahloon asti. Joutunee hoonaamaan runkoa ja hiomaan puomin putkea. Näköjään alkavaa korroosiota on havaittavissa, joten voisi heittää rungon sisään jotain suoja-ainetta, joita autojen koteloiden suojaamiseen käytetään.

Runkoputken sisäpuoli edestä päin - alkavaa korroosiota.JPG
Runkoputken sisäpuoli edestä päin - alkavaa korroosiota.JPG (394.15 KiB) Katsottu 2184 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000036004
Tällä olen rungot sisältä suojannut maaalauksen jälkeen . Sekä monet vanhat kilpurit päältäkin . Hyvää ainetta siihen .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei ruosteesta ole tarvis stressata. Kukaan ei ole tainnut koskaan nähdä pilalle ruostunutta runkoa. Ei edes ne 40-luvulla navetan räystään alle jätetyt pyörät ;) Mutta saahan sen silti suojata.

Nojanalle kirjoitti:

Mutteri terva on yksi hyvä vaihtoehto tähän hommaan .

Eipä ole tullut ajateltua tuolta kantilta. Autossa tulee käsiteltyä kaikki alustan ja pyörän pultin tervalla avaamisen helpottamiseksi :)

Vastaa Viestiin