Spectri (SpecBike tadpole trike) ja Arcus II-kangaskate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.

Tämä on mielenkiintoinen hanke...

ei

1
3%

kyllä

22
69%

ehkä

6
19%

en halua vastata

3
9%
 
Ääniä yhteensä: 32

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja ajou »

jori kirjoitti:

Paikoissa, joissa ilmanläpäisevyys on hyväksi. Pingotettua kangasta kannattaa käyttää vain siellä, missä tarvitaan aerodynaamisia muotoja ohjaamaan ilmaa.

Hyvä, että heität ajatuksia. Minä olin suunnitellut tekeväni pyöränkotelon retkipatjasta, mutta tuota "Pirkka-sukkahousuideaahan" voisi testata. Toki se kangaskin pitää johonkin pingottaa, joten jonkinlainen kehikko nyt on joka tapauksessa huoltojen edessä. Mutta, täytyypä miettiä, on taatusti hiljainen!

Pohjasta olen kyllä eri mieltä, sillä talvella on kiva, että pohjan kautta ei kylmä pääse sisään. Kantapää/istumaanmenoaukotkin olen ajatellut sulkevani kahdella limittäisellä kumilla, joista jalka/kantapää siis kinneriin astuessa/polkiessa hujahtaa mukavasti läpi, mutta aukko pysyy muuten tuulenpitävänä.

Heitelkää vaan ideoita, näitä on mukava lukea!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

ajou kirjoitti:

Pohjasta olen kyllä eri mieltä, sillä talvella on kiva, että pohjan kautta ei kylmä pääse sisään. Kantapää/istumaanmenoaukotkin olen ajatellut sulkevani kahdella limittäisellä kumilla, joista jalka/kantapää siis kinneriin astuessa/polkiessa hujahtaa mukavasti läpi, mutta aukko pysyy muuten tuulenpitävänä.

Trikookankaita on myös tiiviitä, josta ei takuulla tuule läpi, kuten uimapukukankaat ja jopa vesitiiviitä, kuten märkäpuvut. Märkäpukukankaita on myös aivan ohuita.

Ideana tuossa on vain sen kankaan venyminen niin, ettei sitä tarvitse kiristää erikseen, mikä mahdollistaa mm. kinnerin pohjalle astumisen. Hygroskooppinen kuitumateriaali, kuten puuvilla on sekin hyvä tuote, jolla on mahdollista tehdä kosteutta ulos hengittävä pinta, josta ei kuitenkaan tuule läpi. Se ei kattorakenteena pidä vettä, sillä se pisaroi läpi, mutta lattiassa tämä on vain eduksi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja ajou »

No sitten! Mulle tuli trikoosta tosiaan mieleen se kauttimen etukangas tai sukkahousut.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

ajou kirjoitti:

No sitten! Mulle tuli trikoosta tosiaan mieleen se kauttimen etukangas tai sukkahousut. Kuva

Niinniin, vaikutusta oli tietenkin myös tuon kaiutinkankaan nimen tuomalla assosiaatiolla. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Entäs tää body sockissa käytettävä kangas?
https://lonniemorse.wordpress.com/
https://lonniemorse.wordpress.com/2011/ ... frame-faq/
Edit: Täältä voi etsiä kankaita Suomesta: https://www.shelbyoutdoor.com/

Kuva

Pahimmillaan tuollainen vain on ruma.
Kuva
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja PW »

Rumuus on katsojan silmässä :mrgreen: Jätkä on kuitenkin komee 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

PW kirjoitti:

Rumuus on katsojan silmässä :mrgreen: Jätkä on kuitenkin komee 8)

Eihän se komeus näy tommosen kondomin alta. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja torneol »

Riippuu kondomin väristä :lol:.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

torneol kirjoitti:

Riippuu kondomin väristä :lol:.

Läpinäkyvällä kinnerillä ei voi ajaa ilman housuja tai voi mutta en suosittele. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

Katsokaas, miten paljon vaikuttaa, jos käyttää lyhyitä kampia ja hyödyntää tämän vaatiman pienemmän polkematilan laskemalla kampikeskiötä niin, että kantapääkorkeus alimmillaan on sama.
Kuva

leftside.jpg
leftside.jpg (25.02 KiB) Katsottu 2690 kertaa

Tuossa kampia on lyhennetty vasta noin 35 mm, jolloin kammet ovat 140 mm ja kampikeskiötä siis siirretty alemmas 70 mm.

Itse olen ajellut nyt vuoden verran 105 millisillä kammilla ja ne tuntuvat myös pystypyörässä oikein hyviltä. Puhumattakaan nojakista, joss lyhemmät kammet hyödyttävät vielä enemmän. Jos tuossa kuvassa muutos olisi tehty 105 mm kammilla, olisi kampikeskiötä voitu siirtää alemmas 140 mm, jolloin keulapallukka voisi olla niin alhaalla, että kuomun alta näkyisi vain hiukan kantapäätä, jos sitäkään.

Muistutan vielä, että 105 mm kammet vastaavat portaita, jossa porraskorkeus on 210 mm. Normaali porras on 160-180 mm. Normikampien käyttö vastaa siis portaiden kävelyä kaksi kerrallaan. :shock:

Lyhyet kammet kannattavat. Varsinkin rakenteilijat ja polvivaivaiset saavat niistä valtavia hyötyjä ilman haittaa. (Pakollinen kampisaarnaajan mainos) :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Lyhyet kammet kannattavat. Varsinkin rakenteilijat ja polvivaivaiset saavat niistä valtavia hyötyjä ilman haittaa. (Pakollinen kampisaarnaajan mainos) :mrgreen:

Vastarannankiiskenä pitää vähän vängätä. Kampien lyhennys aiheuttaa vaihteenvaihtotarvetta. Siis oma kokemus on tämä. 152mm kammilla pärjään yhdellä vaihteella 28km peruslenkkini täällä lakeuksilla. 140mm kammilla riittää nexus 3 (riittäisi kaksikin, liikkeellelähtö- ja tasamaavaihde), 130mm kammilla tarvitaan tavallinen shimanon markettipakka. 117mm kammilla piti olla jo Megarangepakka ja jokainen vaihde oli tarpeen.

Tietenkin se on toinen kysymys, että kokeeko tuon vaihteenvaihdon haitaksi? Itse koen että siinä rytmi sekoaa ja zen häipyy horisonttiin...

Räntiksessä on penkki ja kampikeskiö samalla tasolla. Kammet on 130mm. Polvi yläasennossa katteeseen jää väliä vain pari-kolme senttiä, eikä siltikään näe liian lähelle. Tätä jahkailin ja pyörittelin pitkään rakennusvaiheessa. Tältä pohjalta olen mietiskellyt, näkeekö sarjavalmisteisista kinnereistä (Arcus ja decolté-kinnerit poislukien) oikeasti tietä ollenkaan? :shock:

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja ajou »

Vilijami kirjoitti:

Tältä pohjalta olen mietiskellyt, näkeekö sarjavalmisteisista kinnereistä (Arcus ja decolté-kinnerit poislukien) oikeasti tietä ollenkaan? :shock:

Ei näe. Siis minusta tarpeeksi. Toki, jos vauhtia on koko ajan neljänkympin pintaan, niin silloin katseen pitääkin olla kaukana, mutta hitaimmissa vauhdeissa minua tuo asia häiritsee. Mutta kaikkeen tottuu, sanotaan.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Lyhyet kammet kannattavat. Varsinkin rakenteilijat ja polvivaivaiset saavat niistä valtavia hyötyjä ilman haittaa. (Pakollinen kampisaarnaajan mainos) :mrgreen:

Vastarannankiiskenä pitää vähän vängätä. Kampien lyhennys aiheuttaa vaihteenvaihtotarvetta. Siis oma kokemus on tämä. 152mm kammilla pärjään yhdellä vaihteella 28km peruslenkkini täällä lakeuksilla. 140mm kammilla riittää nexus 3 (riittäisi kaksikin, liikkeellelähtö- ja tasamaavaihde), 130mm kammilla tarvitaan tavallinen shimanon markettipakka. 117mm kammilla piti olla jo Megarangepakka ja jokainen vaihde oli tarpeen.

Tietenkin se on toinen kysymys, että kokeeko tuon vaihteenvaihdon haitaksi? Itse koen että siinä rytmi sekoaa ja zen häipyy horisonttiin...

Räntiksessä on penkki ja kampikeskiö samalla tasolla. Kammet on 130mm. Polvi yläasennossa katteeseen jää väliä vain pari-kolme senttiä, eikä siltikään näe liian lähelle. Tätä jahkailin ja pyörittelin pitkään rakennusvaiheessa. Tältä pohjalta olen mietiskellyt, näkeekö sarjavalmisteisista kinnereistä (Arcus ja decolté-kinnerit poislukien) oikeasti tietä ollenkaan? :shock:

Tämä on varmasti totta, sillä kampien pituus asettui 175 mm mittaan 1900-luvun alussa, ennen kuin pyörään oli keksitty vaihteita. Pitkillä kammilla punnertaen voi varmasti ajaa kokonaisuutena pidemmällä välityksellä myös mäkiä ylös. Momentti on suuri, mutta jalan voimat pienempiä. Lyhyillä kammilla jalan voimat voivat olla suuria, koska jalat ovat koko ajan suhteellisen suorana. Momentti ei tietenkään voi nousta aivan niin suureksi kuin pitkillä kammilla, joten ainakin ylämäet pitää ajaa pienemmällä välityksellä. Lyhytkampisella voi ajaa kovemmalla kadenssilla. Sellainen sopii hyvin määrätietoiseen paikasta toiseen polkemiseen, mutta vähän huonosti cruisailuun, jossa tavoitteena on pelkkä flaneeraus.

Omat satavitoseni on kiinni kasipakallisessa pyörässä ja eturattaassa on 28 piikkiä. Pienimmillää vaihde on 622 kiekolla 0,88, eli 2,5 metriä/kampikierros. Ketjut ovat vähän liian pitkät, joten ne toisinaan hyppivät, joten käytän suurimpana vaihteena 6 vaihdetta, eli välityssuhdetta 2, eli reilu 5 m/kierros. Missään nimessä en tarvitse pidempiä vaihteita mihinkään –paitsi cruisailuun, mikä ei tuollaisella hyrbiidipyörällä ole mistään kotoisin muutenkaan. :\

Jos siis haluaa esiintyä ultramodernina pyöräilijänä ja käyttää pyörässään vaihteita, lyhyet kammet ovat hyvä valinta. Jos haluaa sinkuloida, ei kannata kampia lyhentää liikaa. Tuo 150 mm lienee hyvä raja, jos haluaa ajaa liian isoilla vaihteilla prässäämällä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Yläohjauksen alapään 3D-hahmotelma. Punainen levy on 5mm paksua. Ehkä jopa alumiinista liian heppoista. Saati että tulostaisi.

Yläohjauksen alapää v1.JPG
Yläohjauksen alapää v1.JPG (40.17 KiB) Katsottu 2475 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja DIY-kangaskate

Viesti Kirjoittaja Wacky »

janx kirjoitti:

Yläohjauksen alapään 3D-hahmotelma. Punainen levy on 5mm paksua. Ehkä jopa alumiinista liian heppoista. Saati että tulostaisi.

En näkis et alumiinista olis mitään ongelmaa, mut noi pystylaipat kaipaa kunnolla tuentaa oli tuo melkein mistä tahansa materiaalista. Onko joku syy ettei ne ulotu lähelle reunoja ja ole varustettu sivuttaisilla tuenta kolmiolla molemmin puolin tuota reikää?

Vastaa Viestiin