Sivu 17/22

Re: Raptobike

Lähetetty: 13 Syys 2014, 22:16
Kirjoittaja vuoltu

Tehon absoluutti arvot näyttää kivalta. Sovitaan ettei muuteta niitä W/kg muotoon... :oops:

Parhaani mukaan etsin Stravasta kohdan jossa korkeuseroa ei juurikaan olisi: pätkän pituus 0.9km, tiputusta 2 metriä (0.2%), keskikadenssi 84, keskari 38,9km/h, keskiteho 291W, lämpö 11 astetta ja Garminin sivuilta : 6km/h vastatuuli

Kreutzotter laskee noilla tiedoilla 40.3km/h (vs. 38.9km/h) eli melko lähelle meni. Tuuli on se suurin epävarma parametri tässä laskelmassa.

EDIT: Jokseenkin laakerivammaisella etupyörällä ajettu ja ei ehkä optimipaineilla - siis se 15% painuma juttu, jota varten pitäisi pumpata enemmän eturenkaaseen kuin valmistajan yläraja.


Re: Raptobike

Lähetetty: 17 Syys 2014, 19:27
Kirjoittaja vuoltu

Vähän päivitystä missä mennään fillarin kanssa tällä hetkellä kuvan muodossa:

Puomi etuvaihtajan tolpalla ja hiilarikiekko
Puomi etuvaihtajan tolpalla ja hiilarikiekko
Raptobike_rear_S80.png (711.7 KiB) Katsottu 9048 kertaa

Pitäisköhän maalata tuo etuvanne mattamustaksi? Se tuntuu jotenkin pliisulta tuossa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609539/F ... sta-400-ml
Tuonhan pysty kohtuu helposti poistamaan kun ei enää haluu sitä katsella (ja näin ei varmaan maailmanloppuun asti pysy paikallaan).

Tuomo


Re: Raptobike

Lähetetty: 17 Syys 2014, 19:38
Kirjoittaja jviirret

Kyllähän siinä vahva romuista kasatun omavalmisteen leima on kun kiekot ovat eriparia. Eli ääni mustalle ;)

Jukka


Re: Raptobike

Lähetetty: 17 Syys 2014, 19:48
Kirjoittaja PW

Punaseks :wink:

Petri


Re: Raptobike

Lähetetty: 19 Syys 2014, 16:42
Kirjoittaja vuoltu

Hähä, kiitokset kommenteista!

Ostin muuten tuon kiekon käytettynä fillaritorilta mielestäni melko kohtuullisella hinnalla.

Eilisellä lenkillä pääsin testaamaan uutta kiekkoa. Lenkistä jäi sellainen maku että pyörä olisi muuttunut vakaammaksi ajettavaksi. Raskaampi kiekko = suuremmat hyrrävoimat? Vaikutuksesta nopeuteen tai mäennousukykyyn en osaa vielä sanoa mitään. Pyrin ajamaan eilen pienemmillä tehoilla kun jaloissa alkaa tuntua ylikuormituksen oireita ja näin nopeudet jäivät maltillisemmiksi. Kuvittelisin, että jos tuosta kiekosta on nopeushyötyä tulee se esiin vasta suuremmilla nopeuksilla. Tuulenpuuskista ei myöskään ole vielä kokemusta. Ohittava rekka (noin metrin etäisyydellä - nopeutta noin 80) ei mielestäni vaikuttanut menoon yhtään sen enempää kuin vanhalla kiekolla.

Pitää katsoa huomenna, lauantaina, jos ehtisi maalata etuvannetta.

Tuomo


Re: Raptobike

Lähetetty: 19 Syys 2014, 20:18
Kirjoittaja Syväri
vuoltu kirjoitti:

Hähä, kiitokset kommenteista!

Ostin muuten tuon kiekon käytettynä fillaritorilta mielestäni melko kohtuullisella hinnalla.

Eilisellä lenkillä pääsin testaamaan uutta kiekkoa. Lenkistä jäi sellainen maku että pyörä olisi muuttunut vakaammaksi ajettavaksi. Raskaampi kiekko = suuremmat hyrrävoimat? Vaikutuksesta nopeuteen tai mäennousukykyyn en osaa vielä sanoa mitään. Pyrin ajamaan eilen pienemmillä tehoilla kun jaloissa alkaa tuntua ylikuormituksen oireita ja näin nopeudet jäivät maltillisemmiksi. Kuvittelisin, että jos tuosta kiekosta on nopeushyötyä tulee se esiin vasta suuremmilla nopeuksilla. Tuulenpuuskista ei myöskään ole vielä kokemusta. Ohittava rekka (noin metrin etäisyydellä - nopeutta noin 80) ei mielestäni vaikuttanut menoon yhtään sen enempää kuin vanhalla kiekolla.

Pitää katsoa huomenna, lauantaina, jos ehtisi maalata etuvannetta.

Tuomo

Niin se on, kun ite laitoin alle järkyttävän kalliit kuitukiekot niin keveyden huomasi kyllä heti. Nopeudessa taas eroa voisi kai kuvailla niin että 45km/h nopeutta pystyi pitämään "vähän" kauemman. Tästäkään mitään dataa ei ole :D voi olla placebo vaikutustakin :mrgreen:


Re: Raptobike

Lähetetty: 20 Syys 2014, 18:39
Kirjoittaja vuoltu

No nyt on maalattu etuvanne. Tosin en usko että pysyy kauaa kivan näköisenä - ekan kerran kun kantapää ottaa siihen niin taitaa heti lähteä maalia... Taitaisi sellainen muovikalvo, joka lämmön kanssa muotoillaan ja laitetaan paikalleen, pysyä paremmin?

Black front rim
Black front rim
Pimped_Raptobike_Lowracer.png (702.55 KiB) Katsottu 8849 kertaa

Re: Raptobike

Lähetetty: 19 Helmi 2015, 22:32
Kirjoittaja vuoltu

Kävin ekan kerran kokeelemassa (parkkitalossa :twisted: ) miltä dualismi tuntuu.

Dual 700C Raptobike Lowracer
Dual 700C Raptobike Lowracer

Vaihteet on nykyään 2x10. SRAM Red huolehtii ketjun siirrosta etulehdillä flatbar double tap'in käskyttämänä.

Tuntuu olevan ajettava 4-5kmh nopeuksissa. Kiusaus on tilata hiilikuitukiekko eteen...

Se eturengas on trainerirengas kun en viitsinyt vaihtaa testiajoa varten maantiekumia.

EDIT: Vielä pitää niskatuki korottaa kun on huomattavasti vaakasuorempi asento...


Re: Raptobike

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 00:11
Kirjoittaja tm

Tuolla setupilla miehen vauhti sen kun kasvaa.
Miltäs korotettu keskiö tuntui? Siihenkin tottuu, mun Slywayssa on myös paljon penkkiä korkeammalla (26 cm jos en väärin muista). Tosin pitemmästä kuin n. 130 kilsan lenkistä ei ole kokemusta, ja sekin sisälsi jokusen lyhyen jalottelutauon (Pirkan Pyöräily muutama vuosi sitten).


Re: Raptobike

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 20:36
Kirjoittaja vuoltu

Ensimmäisellä sessiolla harjoitteluvastuksella huomasin heti että tuntuu erilaiselta jaloissa. Runsasta tuntia pidempää sessiota ei ole vielä takana. Joku sunnuntaiaamu pitää lähteä Vaasaan Botniahalliin ajamaan kolmen tunnin sessio. Sitten viimeistään tietää enemmän.

Tätä olen katsellut:
http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... 9::18:8717
Olen juury nyt lasten kanssa Ateenassa. Pitää katsoa kun olen taas kotona jos vaikka laittais tilauksen... Voi kyllä tulla "hellasäröä".. :roll:


Re: Raptobike

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 20:51
Kirjoittaja jviirret

Mittasitko penkin ja keskiön korkeuden ennen muutosta ja sen jälkeen?
Menisikö suunnilleen niin että keskiö nousi muutaman sentin enemmän kuin kiekkojen halkaisija ero ja penkki saman verran vähemmän? Tällöin korkeusero olisi nyt noin 5cm alkuperäistä suurempi.

Jukka


Re: Raptobike

Lähetetty: 26 Helmi 2015, 09:39
Kirjoittaja mhelander
vuoltu kirjoitti:

Tätä olen katsellut:
http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... 9::18:8717
Olen juury nyt lasten kanssa Ateenassa. Pitää katsoa kun olen taas kotona jos vaikka laittais tilauksen... Voi kyllä tulla "hellasäröä".. :roll:

Anteeksi jos olen vähän ilonpilaaja mutta pikaisesti katsottuna kiekko vaikuttaa asialliselta. Sitten kun katsotaan tarkemmin niin eipä tuo ole lopulta häävi.

Ongelmat: alumiininipat täyshiilikuitukehässä, syvyys "vain" 55 mm ja painoa melkein kilo.

Vaikka onkin varustettu levarinavalla niin vastaavan kiekon saa osista tekemällä sekä halvemmalla että kevyemmän. Tein syksyllä kaverille HighBaron nojakkiin kiekkosetin jossa edessä on 60mm syvä ja takana 88mm syvä täyshiilarivanne 23mm ulkoleveys ja jarrupinnoilla. Navat Novatec ja pinnat CN Aero424 edessä radiaalina, takana radial/2x. Painoa tuli etukiekolle 722g ja takakiekolle 1002g. Maksoivat settinä jotain 600 €, kiinan kehistä ja taiwanin pinnoista meni tullit.

Tämmöset:

Kuva

Kuva

Seuraavat maantie-aero kiekot tulee mulla olemaan noita vastaavat, molemmat 88mm/23mm tubeless-ready täyshiilariset jarrupinnattomat ja levarinavoilla.


Re: Raptobike

Lähetetty: 26 Helmi 2015, 18:39
Kirjoittaja vuoltu
jviirret kirjoitti:

Mittasitko penkin ja keskiön korkeuden ennen muutosta ja sen jälkeen?
Menisikö suunnilleen niin että keskiö nousi muutaman sentin enemmän kuin kiekkojen halkaisija ero ja penkki saman verran vähemmän? Tällöin korkeusero olisi nyt noin 5cm alkuperäistä suurempi

En mitannut mutta voisi olla mielenkiintoista tutkailla asiaa tarkemmin. Perstuntumalta väittäisin että nousi ennemmän kuin 5cm. Halkaisijoiden eron lisäksi pitää ottaa huomioon uusi etuhaarukka (pidempi ja eri kulmassa). Isompi rengas ei mahtunut pyörimään originaalissa. Palaan asiaan kun kotiudun reissusta.

mhelander kirjoitti:

Ongelmat: alumiininipat täyshiilikuitukehässä, syvyys "vain" 55 mm ja painoa melkein kilo.

Vaikka onkin varustettu levarinavalla niin vastaavan kiekon saa osista tekemällä sekä halvemmalla että kevyemmän. Tein syksyllä kaverille HighBaron nojakkiin kiekkosetin jossa edessä on 60mm syvä ja takana 88mm syvä täyshiilarivanne 23mm ulkoleveys ja jarrupinnoilla. Navat Novatec ja pinnat CN Aero424 edessä radiaalina, takana radial/2x. Painoa tuli etukiekolle 722g ja takakiekolle 1002g. Maksoivat settinä jotain 600 €, kiinan kehistä ja taiwanin pinnoista meni tullit.

En halunnut/halua yhtä syvää kiekkoa eteen kuin mitä takana jo on. Jos mieli muttuu matkan varrella niin syvemmän voi aina ostaa myöhemmin. Takanahan Raptobikessa on 80mm syvä kiekko. Tuolla linkin kiekolla on eroa vain 5mm sinun HighBaron etukiekkooon. Toki 60mm syvä kiekko kävisi minulle myös. Mutta 80mm tai syvempi ei kelpaa ennen kuin on omaa kokemusta siitä miten sivutuuli vaikuttaa menoon 55-60mm etukiekolla.

Tuolla edellä näkyvässä kuvassa oleva etukiekko on itse pinnattu. Olisin ostanut jo silloin valmiiksi kasatun vaan tuolloin ei vielä ollut levyjarrullisia maantiekiekkoja myynnissä. En ainakaan löytänyt. Nyt kun niitä saa kaupasta en enää halua itse käyttää aikaa sellaisen kasaamiseen. Omalla ajallakin on arvoa. Kukin käyttäää sitä siihen mistä tykkää.

Speksi väittää tuolle linkin kiekolle painoksi 960 grammaa. Siihen tulee vielä renkaan lisäksi kasetti ja levyjarru. Oliko tuo HighBaronin takakiekon 1002 grammaa kasetin kanssa?


Re: Raptobike

Lähetetty: 26 Helmi 2015, 19:54
Kirjoittaja mhelander
vuoltu kirjoitti:

En halunnut/halua yhtä syvää kiekkoa eteen kuin mitä takana jo on. Jos mieli muttuu matkan varrella niin syvemmän voi aina ostaa myöhemmin. Takanahan Raptobikessa on 80mm syvä kiekko. Tuolla linkin kiekolla on eroa vain 5mm sinun HighBaron etukiekkooon. Toki 60mm syvä kiekko kävisi minulle myös. Mutta 80mm tai syvempi ei kelpaa ennen kuin on omaa kokemusta siitä miten sivutuuli vaikuttaa menoon 55-60mm etukiekolla.

Hyvä pointti. Itsellä nuo tulee etuvetoseen jossa koivilla saa lisää tukea puuskia vastaan. Löytyy myös 60mm syvät tuubikiekot jos on tuulisempaa tai pitää MP:llä ajaa.

vuoltu kirjoitti:

Tuolla edellä näkyvässä kuvassa oleva etukiekko on itse pinnattu. Olisin ostanut jo silloin valmiiksi kasatun vaan tuolloin ei vielä ollut levyjarrullisia maantiekiekkoja myynnissä. En ainakaan löytänyt. Nyt kun niitä saa kaupasta en enää halua itse käyttää aikaa sellaisen kasaamiseen. Omalla ajallakin on arvoa. Kukin käyttäää sitä siihen mistä tykkää.

Jep. Maantiekiekot levareille on vasta tulollaan... valikoimat niille siis. Kun löytyis vielä kevyttä levarinapaa 11-vaihteisella vapaarattaalla niin semmosilla sitten...

vuoltu kirjoitti:

Speksi väittää tuolle linkin kiekolle painoksi 960 grammaa. Siihen tulee vielä renkaan lisäksi kasetti ja levyjarru. Oliko tuo HighBaronin takakiekon 1002 grammaa kasetin kanssa?

Mun kiekkojen painot on aina paljaaltaan. Ei pikalinkkujakaan mukana. Koska kokonaispainoon voi vaikuttaa vielä kovalla rahalla muiden osien ja renkaiden valinnassa. Itse valitsen jatkossa vähintään 23-milliset tubeless-maantierenkaat.


Re: Raptobike

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 00:12
Kirjoittaja vuoltu
vuoltu kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mittasitko penkin ja keskiön korkeuden ennen muutosta ja sen jälkeen?
Menisikö suunnilleen niin että keskiö nousi muutaman sentin enemmän kuin kiekkojen halkaisija ero ja penkki saman verran vähemmän? Tällöin korkeusero olisi nyt noin 5cm alkuperäistä suurempi

Mittailin että poljinkeskiö on nyt noin 75cm ja penkin alin kohta 41cm korkeudella.

Renkaiden halkaisijoiden erosta (25-622 vs. 28-451 etuhaarukan kulma huomioiden tulee noin 5cm. Sen lisäksi haarukoiden pituuserosta tulee noin 5,5cm. Rankaiden keskipisteet ovat 130cm etäisyydellä toisistaan ja poljinkeskiö on 171cm etäisyydellä takapyörän keskpisteestä. Eli, taisi nousta poljinkeskiö melkein 14cm? En jaksanut kovin tarkkaan laskea ...