Hanko-Nuorgam

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 869
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja TMS » 24 Heinä 2020, 21:22

Alan kallistumaan tuohon Kälviän kautta ajamiseen. Ei sinänsä haittaa että matka olisi hieman lyhyempikin, eiköhän tuossa noin 550 km siivussakin pääse jo ihan sopivasti tunnelmaan :)

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1141
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja Saukki » 25 Heinä 2020, 05:50

TMS kirjoitti:Alan kallistumaan tuohon Kälviän kautta ajamiseen. Ei sinänsä haittaa että matka olisi hieman lyhyempikin, eiköhän tuossa noin 550 km siivussakin pääse jo ihan sopivasti tunnelmaan :)

Noniin. No se reitti kulkeekin sopivasti tästä meidän talon edestä. Voisin silti polkaista vastaan tuonne Ullavaan päin.
Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 869
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja TMS » 26 Heinä 2020, 22:24

Ohtakarilla teltassa pötkötellessä on hyvä kirjoittaa muutama sananen päivän reissusta. Saukki kyllä tarjosi yöpaikkaakin, mutta päädyin kuitenkin telttamajoitukseen ihan testi/harjoitusmielessä. Perille siis päästiin, 545 km oli Ohtakarilla mittarissa. Keskinopeudeksi mittari näytti 49 km/h, kyllä se vaan osaa noiden katteiden ja nopeampien renkaiden kanssa pyörä kulkea. Tampereen ja Virtojen väli on kohtuullisen mäkinen, mielenkiintoista nähdä miten huomenna tasaisempi lännempää kulkeva reitti sujuu. Kurun jälkeen oli aika messeviä alamäkiä, 100 km/h tuli rikottua kahdessa eri mäessä, 105 km/h oli mittariin jäänyt pohjalukema. Homma järkevyydestä en kyllä tiedä, mutta tulipahan kokeiltua.

Nyt on yllättävän freesi olo ruuan ja uinnin jälkeen, mutta nähtäväksi jää miten huomenna jaksaa polkea. Voi olla että luonnostaankin tulee ajettua hieman rauhallisemmin.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1096
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja Härski » 26 Heinä 2020, 22:28

Just juu.. Vai freesi olo! Itte kävin tänään ajaa 80 ja riitti mulle.

Mikäs on tämä "läntisempi reitti"?

Tiedä vaikka kävisin pikkuhousuja heittelemässä tienposkessa..
Toni

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 869
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja TMS » 26 Heinä 2020, 22:37

Siis olosuhteisiin nähden freesi, pelkäsin paljon pahempaa. Katotaan olenko huomenna aamulla samaa mieltä :)

Kokkola-Pietarsaari-Seinäjoki-Kankaanpää-Huittinen-Loimaa-Somero-Kirkkonummi noin karkeasti reittinä.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 887
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja Mahe » 27 Heinä 2020, 19:30

TMS kirjoitti:Ohtakarilla teltassa pötkötellessä on hyvä kirjoittaa muutama sananen päivän reissusta. Saukki kyllä tarjosi yöpaikkaakin, mutta päädyin kuitenkin telttamajoitukseen ihan testi/harjoitusmielessä. Perille siis päästiin, 545 km oli Ohtakarilla mittarissa. Keskinopeudeksi mittari näytti 49 km/h, kyllä se vaan osaa noiden katteiden ja nopeampien renkaiden kanssa pyörä kulkea. Tampereen ja Virtojen väli on kohtuullisen mäkinen, mielenkiintoista nähdä miten huomenna tasaisempi lännempää kulkeva reitti sujuu. Kurun jälkeen oli aika messeviä alamäkiä, 100 km/h tuli rikottua kahdessa eri mäessä, 105 km/h oli mittariin jäänyt pohjalukema. Homma järkevyydestä en kyllä tiedä, mutta tulipahan kokeiltua.

Nyt on yllättävän freesi olo ruuan ja uinnin jälkeen, mutta nähtäväksi jää miten huomenna jaksaa polkea. Voi olla että luonnostaankin tulee ajettua hieman rauhallisemmin.


Jos ei olis nähnyt sun kisasuorituksia aikaisempina vuosina, näitä voisi pitää kalajuttuina tai yrityksenä lannistaa kilpakumppanit ennen kisoja :D

Tolkutonta menoa, hattu päästä.
Markus Heikkilä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 869
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja TMS » 27 Heinä 2020, 21:24

No niin, hetki sitten kotiuduin. Ei näkynyt Härskiä pikkuhousuissa matkan varrella (vai miten se nyt menikään), tosin en ollut erityisen pettynyt siitä :wink:

Mutta siis reissu onnistui, täytyy olla tyytyväinen. Tänään 565 km mittarissa keskinopeudella 45 km/h, eli vauhti tippui eilisestä aika selvästi. Jalat oli aika makaronia varsinkin loppumatkasta. Nopeutta pudotti myös osan matkasta puhaltanut vastatuuli sekä osittain aika pahastikin pieleen mennyt reittivalinta, turhan paljon pieniä heikkokuntoisia teitä oli tullut valittua reitille. Jos joskus lähden sitä Hanko-Nuorgamia kokeilemaan (juuri nyt ei tunnu siltä :wink: ), niin luulen läntisen reitin olevan kuitenkin kinnerin kanssa nopeampi, kunhan sen hyvin suunnittelee. Kyllähän siellä selvästi vähemmän mäkiä on.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4418
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Heinä 2020, 08:40

Hurjia on päivämatkat!
Jos saisit palkkaa pyöräilystä, niin mikä olisi se jatkuva päivämatka ympäri vuoden? Siis keskiverto palkansaajan rytmillä 5 päivää ajoa ja viikonloput vapaata. Ja jätetään hangessa rypeminen pois, eli lämpötila ois koko ajan selvästi plussan puolella.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 869
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hanko-Nuorgam

ViestiKirjoittaja TMS » 30 Heinä 2020, 20:45

Vilijami kirjoitti:Hurjia on päivämatkat!
Jos saisit palkkaa pyöräilystä, niin mikä olisi se jatkuva päivämatka ympäri vuoden? Siis keskiverto palkansaajan rytmillä 5 päivää ajoa ja viikonloput vapaata. Ja jätetään hangessa rypeminen pois, eli lämpötila ois koko ajan selvästi plussan puolella.


Hyvin vaikea sanoa, kai se elimistö tottuu useampaankin tuntiin ajoa päivässä, kunhan intensiteetti vain on sopivan alhainen. Spekuloidaan nyt kuitenkin, jos heittäisi että vaikka 4h päivässä varmaan ajaisi, jos viikonloput lepäisi. Kinnerillä hyvissä olosuhteissa sopivalla reitillä siis karkeasti 200 km/pv. Kaiketi ammattitason kestävyysurheilijat harjoittelevat noin 1000 h vuodessa. Jos työpäiviä on noin 200 vuodessa, niin sitten tuo 4h/pv tekisi 800 h vuodessa, eli ehkä onnistuisi? Toisaalta vuonna 2017 Amanda Cokerin tekemä 1 vuoden ajon ennätys 139269 km kertoo, että aika paljon suurempaankin rasitukseen voi elimistö tottua (vaikka en toki kuvittelekaan että itse voisin tuollaista tehdä). Tuohan tarkoittaa siis noin 382 km/pv. Keskinopeudella 30 km/h tuo tekisi hieman vajaa 13h/pv, vuoden verran putkeen, en kyllä voi käsittää noita ajotunteja/kilometrejä.

No sinänsähän tämä spekulaatio ei juuri aiheeseen liity, mutta kuitenkin.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa