Sykemittarit ja ajotietokoneet

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja terppa »

Sorruin ostamaan uuden puhelimen ilmaisen navikoinnin persolla, Nokia C7 -puhelimesta oli kiva kytkykauppatarjous ja samalla oli tarkoitus kokeilla Sports trackkeria josko se olisi kiva lisä pyöräilyyn, sykevyö on vielä ostamatta mutta Sports trackeria olen opetellut käyttämään parin lenkin verran ja kyllähän se on ihan kiva apuväline esim. vakiolenkkien vertailuun eri vuodenaikoina. Tässäpä kuva korkeus ja nopeuskäyristä:

käppyrä1.jpg

Tuo vissiin laittaa ylös nopeuden ja korkeustiedot 0,5 km välein kun aloitus- ja loppetuspaikka on sama mutta korkeuskäppyrässä on 10 metrin heitto... puhelimessa käppyrän saa näkyviin tarkemmin esim. nopeuden vaihtelut joka metriltä mutta en taas trackkerin nettipalvelussa samaa ominaisuutta löytänyt, no pitää klikkailla kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja niin samalla kai sen käytön oppii. Puhelimen akkua tämmöinen syö mutta onneksi on pyörässä laturi.

Pyörän mittariin tuli muistaakseni 160 metriä enemmän ja keskinopeus oli oli 18,7 kun Nokian mielestä se oli 18,3 km/h, ehkäpä se vaikuttaa kun pysähtyessä nostelee ohjaustankoa niin puhelin liikkuu siinä mukana ja "tauko" keskeytyy, samoin kun ajoi rakennuksen varjoon niin kone välillä ilmoitti vauhdiksi 2 km/h vaikka pyörä nökötti paikallaan jalan varassa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

terppa kirjoitti:

Tuo vissiin laittaa ylös nopeuden ja korkeustiedot 0,5 km välein kun aloitus- ja loppetuspaikka on sama mutta korkeuskäppyrässä on 10 metrin heitto...

GPS:n korkeusmittaus on valitettavan epätarkkaa. Jos korkeustiedot ja -profiileita haluaa saada just kohdalleen, pitää hankkia barometrisella anturilla varustettu GPS. Se mittaa korkeuden siis ilmanpaineen muutoksista ja tavallisella tunnin lenkillä se antaa hyvinkin tarkkaa tietoa korkeudesta, koska säätilan aiheuttamat paineen muutokset eivät lyhyessä ajassa ole merkittäviä.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itselläni on niin ikään Sports Tracker Nokian kapulassa ja vihdoin kunnon vedentiivis kotelo jotta saan kapulan tankoon kiinni kunhan mun Bufo ilmestyy maisemmin. Perfomerin kanssa käytin muutaman kerran niin että puhelin oli taskussa jolloin en päässyt nauttimaan tiedosta matkan aikana.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuli hommattua mittari kun Nokialla kuitenkin tarttee. Cat eye velo 8 merkiltään ja langallinen. Sain sen asenneltua ja vähän matkaa ajelin kunnes rengas puhkes, tuohan se ajamiseen taas yhen puolen lisää ku voi seurata vauhtia ja matkaa, tulee varmaan entistä enemmän kisattua ittensä kanssa.
Asennuksessa ihmettelin sitä ett kuvan mukaan etuhaarukkaan asennettiin tuo anturi haarukan ulko ja vielä ulopuolelle mutt tarkemmassa kuvassa ilmotettiin ett magneetin ja anturin välin pitäs olla n. 5 mm. Piti rakennella siihen anturin alle tavaraa niin paljon ett se on riittävän lähellä pinnoja. Mökillä kun olin niin ensimmäinen matsku mitä tuohon löysin tuohon oli kattohuopa, josta pyöräytin suikaleen haarukan ympärille ja anturi nippusiteillä kiinni :D No nyt pelaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

...Piti rakennella siihen anturin alle tavaraa niin paljon ett se on riittävän lähellä pinnoja. Mökillä kun olin niin ensimmäinen matsku mitä tuohon löysin tuohon oli kattohuopa...

Hätä keinot keksii :) . Yksi keino on kiinnittää se pinnaan tuleva magneetti lähemmäs pyörän napaa kuin vannetta. Silloin on magneetti on valmiiksi lähempänä haarukkaa ja anturia. Tämä tietysti vain sillä ehdolla, että mittarin piuhassa on riittävästi pituutta. Nojakeissa kun tuo ohjaustanko tahtoo olla yleensä kauempana etuhaarukasta kuin pystypyörissä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin, etuvedossa tuo haarukka on niin paljon leveämpi ku normi haarukka ett väkisin joutuu askartelemaan, ja levyjarru vielä toiselta puolelta leventää haarukan mallia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Niin, etuvedossa tuo haarukka on niin paljon leveämpi ku normi haarukka ett väkisin joutuu askartelemaan, ja levyjarru vielä toiselta puolelta leventää haarukan mallia.

Mangeetti jarrulevyyn :shock: Ok, en ole kokeillut että onnistuuko se :oops: mutta skoottereissa näkee tällaisia virityksiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Niin, etuvedossa tuo haarukka on niin paljon leveämpi ku normi haarukka ett väkisin joutuu askartelemaan, ja levyjarru vielä toiselta puolelta leventää haarukan mallia.

Petri

Totta turiset, ajattelin enemmän noita tavallisia fillarin etukiekkoja. Kyllähän magneetin saa hyvällä liimalla tai jollain muulla sopivalla kiinnityksellä jarrulevyssäkin toimimaan.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Se hyvä puoli tässä lowdire sivustossa on että monenlaista näkökantaa ja ideaa. Tuo levyyn kiinitettävä magneetti kuulostaa hyvältä. Täytyypä siirtää seuraavassa huolossa se siihen. Niin saa sen lähelle etuhaarukkaa ja muutenkin viksumpi paikka . :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja tavasti »

(Lainaus tuolta Lowride 12h threadistä http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... &start=278 )

irakas kirjoitti:

Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia? :roll:

Itselle silmille osunut halvin ei-motonet missä olisi keskisykekkin on varmaan tämä:
http://www.bike-components.de/products/ ... -Man-.html (translatella sama: http://translate.google.com/translate?j ... -Man-.html)

Tai jos pelkkään pyöräilyyn, niin pyörän mittari samassa:
http://www.bike-components.de/products/ ... 12-6-.html (translatella sama: http://translate.google.com/translate?h ... 12-6-.html )

Sitten jos halutaan kerätä tietoa enemmän, ja latailla tietokoneelle, niin sitten on noita kalliimpia, liekkö ylärajaa hinnalle olemassakaan.
Ja motonetissä on jotain, ominaisuuksista, toimivuudesta, jne ei tietoa. Onko jollakin kokemusta?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pari kaveria on hankkinut poistokorista Suunnon T4c ja T6c malleja. Molemmissa on comfort sykevyö ja ne osaavat ANT-tekniikan turvin pyörän sensorit kuten foot-podin jos juoksu kiinnostaa.

Hinnat olleet aika hyviä, Suunnolla ilmeisesti uusia malleja tulossa. Myös pyöräkittejä on saanut halvalla (kello + pyöräteline + nopeusanturi)...

Suurin ero T4 ja T6 -tyyppisten välillä on se että 4:n tekee kuntoilijalle statistiikkaa ilman tietokoneita ja 6:n osaa tehdä lennosta EPOC-arvion (joka on todella arvio) ja tietokoneella/palvelulla sitten tarkempaa analyysiä voi tehdä jos kiinnostaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni on Suunto M1 ja olen tyytyväinen siihen että se on perus sykemittari ja näen siittä tärkeimmät mitä tarvitsen. Itse en tarvitse mitään korkeus mittaus ja muuta tietoo. Tärkeintä että sen voi myös liittää kuntosalien ohjelmitoihin ja lukee niistä syketierot. Lenkin alin, keski, ja ylä sykkeet mäkee ja harjotuksen tehon prosenteina. On kai siinä muutakin. Mutta tavalliseen tapaan ne käyttämättä jää. Kun en ole niin kauhee tilasto riikki. Nopeuret näkee pyörää ajaessa omista mittareista ja kellonsta koska olis olla syytä koto puolessa , ettei kaivata. :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Juu, tuo comfort-vyö on sellanen "dual" eli siinä on Polar-tyyppinen magneettinen lähetys ja Suunnon kellolle ANT joka on radiotaajuinen. Näin vyö pelittää myös siellä kuntosalilla...

Minulle taas antaa uusia kiksejä nämä lisäarvot joita kello mittaa. 90-luvun jaksoin pitää pyörämittaria jossa kadenssi ja matka/nopeus sekä ajanotto. Kun siitä piuhat petti niin heitin veks ja treenasin vain sykkeellä ja tuntemuksilla.

Nyt on eri kiva katsoa tutuilla lenkeillä miten on harjoitus sujunut suunnitelmaan tai edellisiin suorituksiin verrattuna. Ja oudoilla on kiva nähdä paljonko oli nousuja ja laskuja ja millaisilla -nopeuksilla. Pelkkä syke kun ei suhteuta paljon mitään...

Samoin tuon T6c:n mittaamat Training Effect ja EPOC arvot ovat suuntaa antavia lukuja siitä miten moottoria on kuormitettu. Voisivat toimia hyvin juuri tuollaisen monituntisen pinnistyksen maaliin jaksamisen arvioinnissa. Tunnin tms suoritukseen ei kiinnosta muu kuin kadenssi, syke ja nopeus. Jälkikäteen voi sitten ihmetellä muita mitattuja arvoja.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja PW »

Kävin paikallisessa urheiluliikkeessä ihmettelemässä minkälaisia nu sykemittarit on. Semmosia kellon näkösiä laitteita joissain oli vissiinkin pyörän nopeuksia ym muitakin mittauksia. Halvinkin tais maksaa 100 € , läksin miettimään tuon tarvetta kun on yli 50 v pärjänny ilman :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä sitä ilmankin pärjää. Vaikka itselläni on käytössä ollu kymmeniä vuosia. Sillä on helpo seurata kehitymistään ja huomaa onko lenkit olleet liian löysiä , vai onko mies menny liian suurilla sykkeillä. Itse pirän sykemittaria tärkeänä jos haluaa systemaattisesti saavuttaa jonkin kuntotason . :)

Vastaa Viestiin