Sivu 1/3

Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 09:41
Kirjoittaja Nojailija

Ranskalainen Aurelien on taas ollut huimassa vauhdissa ja ajoi uudeksi ME-tulokseksi 56.696 km.

pyöränä oli täälläkin esitelty dual 700C raaseri hyvin makaavalla ajoasennolla, lyhyet kammet, jaloille pienet kuomut polkimissa ja olkapäiden takana tötsät, joten tuskin menee kattamattomien luokkaa mutta lähelle kyllä.

Ilmeisesti ajossa oli ongelmia, oli kuuma, olkapääpehmikkeet antoivat periksi ja mies valui liian kaus polkimista. veikkaanpa että kovempi tulos on vielä tuloss :D

lisää täällä:
http://www.recumbents.com/forums/topic. ... hichpage=3
ja täällä:
http://velorizontal.bbfr.net/t19311p120 ... -bonneteau


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 10:33
Kirjoittaja jviirret

Barbara Buatois on myös ajanut uuden naisten maailman ennätyksen, trikellä tunnisa 56km:

Samalla meni uusiksi 100mailin ennätys ja lisää yrityksiä luvassa, mm. 24h ajossa.

Jukka


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 11:12
Kirjoittaja jori

Huh! Minä jo ehdin hämmästellä Barbaran ennätystä, että eihän se ole, kuin vajaan kilometrin Aurielin ennätyksestä. :shock:
Sitten katsoin linkin. Barbara ajoihin katetulla. :)


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 14:55
Kirjoittaja PW

http://www.ligfiets.net/news/5297/matth ... ecord.html
Tunnin ennätystä taas yritetty, en kyllä saa jutusta suomenkäännöksellä selvää menikö rikki - ilmeisesti ei. Kuinka tuo hollanista käännetään englanniksi?


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 15:13
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

http://www.ligfiets.net/news/5297/matth ... ecord.html
Tunnin ennätystä taas yritetty, en kyllä saa jutusta suomenkäännöksellä selvää menikö rikki - ilmeisesti ei. Kuinka tuo hollanista käännetään englanniksi?

Tuon jutun mukaan nojapyöräennätys syntyi, 56,15 km tunnin aikana.
Yrittää vielä lähiaikoina (lokakuussa) rikkoa UCI (pystypyörä) ennätyksen, joka on 56,375 km.

Ihan google translatella kääntelin, copy-paste tekstistä ja silleen.
Kääntäviä nettiselaimiakin toki löytyy.


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 15:34
Kirjoittaja PW

Onko tuo ketjun ekan viestin ennätys sitten hylätty, niiden polkimien takia?


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 22:57
Kirjoittaja tm

No näitähän nyt pukkaa:
Francesco Russo on parantanut nimissään ollutta tunnin ennätystä lukemiin 92,439 km (katettu pyörä siis).
Paikkana Dekran testirata Klettwitzissä, Saksassa.
http://www.russo-speedbike.com/


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 23:12
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

Onko tuo ketjun ekan viestin ennätys sitten hylätty, niiden polkimien takia?

Niin tuo taisi mennä (?), eipä ainakaan WRRA:n ennätyslistoille ole päässyt...


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 18 Syys 2016, 21:58
Kirjoittaja PW

http://www.ligfiets.net/news/5388/nieuw ... oenig.html
Uus tunnin ennätys, ymmärsinkö oikein, ett vanha pystärien enkkakin rikottu - hyvä nojakit! 8)


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 19 Syys 2016, 09:17
Kirjoittaja PW

Kuva
Sivukuva ennätyskoneesta ja sen "koneesta" 8)


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 19 Syys 2016, 10:10
Kirjoittaja jori

Tuon ennätyksen voisi heti rikkoa pienellä teknisellä muutoksella pyörään ja panemalla sama kuski uudelleen radalle.
Vetävän ketjun taittopyörä pitäisi siirtää kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs ja kasvattaa sädettä kaksinkertaiseksi, jolloin vetoketju olisi lähes suora. Paluuketjulle voisi käyttää tuota nykyistä rillaa. Taittokulma on niin loiva vetävällä ketjulla, että kannattaisi tehdä kokeet liukukiskon käytön mahdollisuuksista hukkatehon vähentämiseen. Joka tapauksessa tuo taittopyörän paikka on pöhkö.


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 19 Syys 2016, 10:23
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Tuon ennätyksen voisi heti rikkoa pienellä teknisellä muutoksella pyörään ja panemalla sama kuski uudelleen radalle.
Vetävän ketjun taittopyörä pitäisi siirtää kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs ja kasvattaa sädettä kaksinkertaiseksi, jolloin vetoketju olisi lähes suora. Paluuketjulle voisi käyttää tuota nykyistä rillaa. Taittokulma on niin loiva vetävällä ketjulla, että kannattaisi tehdä kokeet liukukiskon käytön mahdollisuuksista hukkatehon vähentämiseen. Joka tapauksessa tuo taittopyörän paikka on pöhkö.

Näyttäis siltä että ketju ottaa penkkiin, jos vähänkin siirtäis ylemmäs. Taittopyörän säteen kasvattaminen kyllä varmasti auttais. Ketjun värähtely ja kiristyminen/löystyminen polkemisen tahtiin hukkaa monta wattia :?


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 19 Syys 2016, 10:50
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuon ennätyksen voisi heti rikkoa pienellä teknisellä muutoksella pyörään ja panemalla sama kuski uudelleen radalle.
Vetävän ketjun taittopyörä pitäisi siirtää kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs ja kasvattaa sädettä kaksinkertaiseksi, jolloin vetoketju olisi lähes suora. Paluuketjulle voisi käyttää tuota nykyistä rillaa. Taittokulma on niin loiva vetävällä ketjulla, että kannattaisi tehdä kokeet liukukiskon käytön mahdollisuuksista hukkatehon vähentämiseen. Joka tapauksessa tuo taittopyörän paikka on pöhkö.

Näyttäis siltä että ketju ottaa penkkiin, jos vähänkin siirtäis ylemmäs. Taittopyörän säteen kasvattaminen kyllä varmasti auttais. Ketjun värähtely ja kiristyminen/löystyminen polkemisen tahtiin hukkaa monta wattia :?

Joo, ilmaisin itseni huonosti. Tarkoitin, että milloin vetoketju on suora, se kannattaa taittaa suuremmalla taittopyörällä, jollainen kyllä mahtuu tuohonkin, kun sen akseli asennetaan kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs. Ketjun linjaa takapuolen kohdalla ei tosiaan paljon voi tuosta muuttaa.


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 19 Syys 2016, 12:09
Kirjoittaja J-Drums

M5 Recumbents kirjoitti Facebook -sivuillaan ihan mielenkiintoista tarinaa tehoista:

"Even the unofficial 20-year-old hour record (56.375 km) from Chris Boardman is improved by as much as 1.225 km. That's almost five whole laps!

This was also the last record which was not yet in the hands of a recumbent. We also have to realize that Chris Boardman probably produced more than 130 watts extra compared to Matthias. This makes it even more impressive. The top speed of a person like Chris Boardman on this M5 bike will result then in an astonishing 65 km or 40.4 miles. During one w h o l e hour ..."

Eli arvioivat, että Boardman on "Superman" ajoasennossaan (muistelen/oletan, että niin on ajettu toi pystypyörien epävirallinen ennätys) ajanut n. 130W kovemmilla tehoilla ja laskeskelivat, että niillä tehoilla mentäis tuolla kuvan nojakilla 65km tunnissa.


Re: Tunnin aika-ajon ME

Lähetetty: 19 Syys 2016, 13:26
Kirjoittaja jori
J-Drums kirjoitti:

M5 Recumbents kirjoitti Facebook -sivuillaan ihan mielenkiintoista tarinaa tehoista:

"Even the unofficial 20-year-old hour record (56.375 km) from Chris Boardman is improved by as much as 1.225 km. That's almost five whole laps!

This was also the last record which was not yet in the hands of a recumbent. We also have to realize that Chris Boardman probably produced more than 130 watts extra compared to Matthias. This makes it even more impressive. The top speed of a person like Chris Boardman on this M5 bike will result then in an astonishing 65 km or 40.4 miles. During one w h o l e hour ..."

Eli arvioivat, että Boardman on "Superman" ajoasennossaan (muistelen/oletan, että niin on ajettu toi pystypyörien epävirallinen ennätys) ajanut n. 130W kovemmilla tehoilla ja laskeskelivat, että niillä tehoilla mentäis tuolla kuvan nojakilla 65km tunnissa.

Tuo on vähän turhaa spekulointia. Ihminen ei kykene samaan polkemistehoon makuuasennossa kuin pystyssä jalkojen verisuoniston takia. Vaaka-asennossa tuotettua tehoa voi harjoitella, mutta jokainen ihminen, vaikka olisi kuinka innokas nojapyöräilijä, kierrättää verta jaloissaan –varsinkin verisuonten nopeimman kehityksen aikaan lapsuudessaan– suuremman määrän jalat alas päin kuin makuuasennossa. Tästä syystä verisuonisto sopeutuu paremmin pystyasentoon ja vaaka-asennossa teho jää heikommaksi, sillä valtimoiden kapasiteetti vaakasuuntaan on huonompi kuin alamäkeen.

Valtimot laajenevat veren paineen takia pystyasennossa. Jalkojen verenpaine on yli (10 kPa) 75 verenpainemittariyksikköä pienempi vaaka-asennossa kuin pystyssä. Tämä paine laajentaa nimenomaan jalkojen alimpien suonien virtauskanavaa ja saa pystyasentoisen jalan paremmin kestämään esim. pohkeen kuormitusta. Noja-asennossa jalkojen laskimot pääsevät vähällä kun vastapaine on tuon saman verran alempi ja jalat tavallaan kuivuvat.

Jos et usko tätä, voit kokeilla käsilläsi tehdä työtä vaikka pursitusvoimaharjoituslaitteella käsi ylhäällä ja samaa työtä käsi alhaalla. Tehoero on suuri. Sama tehoeromekanismi vaikuttaa niin käsissä kuin jaloissakin. Tästä syystä maksimiteho tulee aina olemaan suurempi pystyasennossa. Mitä pidemmästä suorituksesta on kyse, sitä vähemmän tuolla on vaikutusta.