Sivu 1/8
2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 10:46
Kirjoittaja Vilijami
Nokialla pääsin vihdoin kokeilemaan tätä ihmettä ja rakennuskuumetta koeajo ei ainakaan hillinnyt. Laitteessa on niin paljon hyviä puolia, etten voi ymmärtää miksi näitä ei ole olemassa?
Edut deltaan tai tadpoleen verrattuna:
-kaksiraiteisena helpompi väistellä kuoppia
-renkaat tulevat yksi kerrallaan poikittaisiin epätasaisuuksiin, esim. kanttikivet
-matala = ei kaadu helposti ja pieni ilmanvastus
-kuskin painopiste loistavasti sijoiteltu
-tehokas voimalinja
-kevyt rakenteensa vuoksi
-helppo kattaa
-penkki on osa runkoa
-yli puolet painosta vetävällä renkaalla
Mitä minulla jää huomaamatta tässä? Moittikaa nyt kovasti, etten turhaan ala rakentamaan.
Miinuspuolia en keksi kuin jonkun mielestä friikki ulkonäkö ja vie enemmän tilaa kuin timanttirunkoinen kilpapyörä?
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 10:58
Kirjoittaja jori
Naapurin poika kävi taas eilen ajelemassa tuolla ja mainitsi: "Tämä on hyvä pyörä, vähän niin kuin Jopo, sillä tällä voi (samoilla asetuksilla) ajaa monen kokoiset kuljettajat". Istuimen rakenne on sellainen, että siinä voi lyhyempi kuski rönöttää matalampana ja ylettää polkemaan samoilla säädöillä. 
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 11:02
Kirjoittaja jviirret
Tuollaisena vaikea säätää eri pituisille kuljettajille. Vältettävissä siirrettävillä kampilaakeripukeilla. edit: vaikka jori tuossa juuri mainosti rönöttämistä niin onkohan se hyvä idea jos pitää ajaa pidemmästi ja polkea tehokkaasti?
Pienirenkainen, mahdollista ehkä tehdä isommilla renkailla? Kumpi on talvella pahempi tämä 20" kiekoilla vai pythontrike 26" kiekoilla?
Ohjauksen mitoittaminen on tarkkaa, aiheuttaako sen että pienikin kuluminen nivelissä saa jonkun renkaan harittamaan haitallisen paljon?
Vetävän kiekon pinnat ovat lujilla oikealle kurvatessa. Jos painoa on tasaisella sen päällä yli 50% niin kurvissa helposti yli 100% 
Mutta joo, onhan tämä nerokas keksintö, en minä ainakaan mitää oikeasti pahaa miinusta keksi.
Jukka
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 11:12
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Tuollaisena vaikea säätää eri pituisille kuljettajille. Vältettävissä siirrettävillä kampilaakeripukeilla. edit: vaikka jori tuossa juuri mainosti rönöttämistä niin onkohan se hyvä idea jos pitää ajaa pidemmästi ja polkea tehokkaasti?
Siinä on siirrettävät laakeripukit. Toista päätä siirsin viime viikolla, kun ei ollut ketjulinja suorassa. Kaikki osat ovat klämpeillä kiinni ja purettavissa osiin, jotka mahtuvat matalaan (pahvi)laatikkoon vaikka Ikean varastoon. 

- Sori, huono tarkennus.
- Kampilaakerin pää65.JPG (128.69 KiB) Katsottu 6345 kertaa
Tuossa kampilaakeroinnissa on ideana, että laakeri on kiinteästi kiinni akselissa ja tuki on pallomaiseksi sorvattu pultin pää, jolla samalla pultilla kiristetään laakeripukki kiinni runkoputkeen.
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 12:02
Kirjoittaja PW
Kyllä miekin tätä oon ihaillu heti alkumetreiltä ja varsinkin kun pääsin ajamaan.
Tekeminen on jääny - näyttää meikäläisen taidoille vaikeelta rakentaa, ohjaus ja renkaiden ripustukset lähinnä. Se ottaa aikansa ennenku porukka ymmärtää nää "Jorin erikoiset" ja alkaa rakentaa niitä - naruperääkin kehuttiin vissiin yli 10vuotta ja nyt se on muodissa. Kaksraiteisen kanssa ei vissiin mee niin kauaa kun tämäkin ketju on rakentamis osiossa
Friikin ulkonäönkin laittasi + puolelle
Olikos tästä olemassa piirustukset näytillä? Ehkä tuossa Kaksraiteisen ketjussa?
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 12:25
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Olikos tästä olemassa piirustukset näytillä? Ehkä tuossa Kaksraiteisen ketjussa?
Tuolla pdf dokkarin viimeisillä sivuilla.
http://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/21911
EDIT: Poistin muut sivut - tossa piirustusosio, olkaa hyvä. https://dl.dropboxusercontent.com/u/337 ... tukset.pdf
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 12:33
Kirjoittaja PW
Itsellä kynnyksenä tämmösen rakentamiseen on ollu se ett tahtos katettuna, eli kinneri kiitos. Koska kolmipyörä miulla jo on mutt ei sill tuu ajeltuu - kinnerillä ehkä vois jos vauhti kasvas. Kaks raiteisen kattaminen tuntuu vielä haastavammalta projektilta ku esim deltan. No jos jättää kääntyvät kiekot ulkopuolelle ni homma helpottuu - jos ensi talvena kinneri, arvonta menossa millanen on geometria
Laita vaan Viljami se työn alle ni saadaan kokemusta lisää ja mahollisia kehitysideoita 
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 13:43
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Laita vaan Viljami se työn alle ni saadaan kokemusta lisää ja mahollisia kehitysideoita 
Vilijami tekee kai peilikuvan, eli oikealta vetävän ja vasemmalta ohjattavan. Mietin tuossa aamulla töihin ajaessani, että tuostahan saattaisi olla vain hyötyä, kun kuskin takapuoli mahtuisi vieläkin lähemmäs vetävän pyörän tasoa ja vieläkin suurempi osa painosta olisi vetävällä pyörällä. Toki siihen täytyy tehdä pidempi kampiakseli, joka kurkottaa enemmän oikealle, koska ketjulinja tulee rungon ulkopuolelle oikealle, mutta tämähän vain helpottaa rungon kuormituksia ja mahdollistaa kapeamman rungon mitoituksen.
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 16:27
Kirjoittaja pikametri
Jotenkin jäin koeajossa kaipaamaan kovan penkin tuomaa turvaa tuossa matalalla istuessa. Eli jos kovan penkin (tai edes takapuolen alusen) laittaisi kiinni naruihin, voisin ehkä jopa uskaltaa ajaa pidemmänkin pätkän. Aerodynamiikkahan tässä on kohdillaan niin kuin kaikki muutkin tekniset asiat. Minä veikkaan että näissä kiertokankiratkaisuissa tämä kiertokanki (ei pyöräilylle standardi osa) aiheuttaa hieman vierastusta (ainakin omalla kohdallani). Kiertokangen kun saisi hienosti koneistettua (ettei näyttäisi kovin paljon käsityöltä) ja niin että sen saisi purettua osiin vaikka ilman rälläkkääkin, niin voisi lisätä fiilistä että pyörän pystyy "huoltamaan" normaali ihminenkin (esim vaihtamaan laakerit polkimiin).
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 16:50
Kirjoittaja PW
pikametri kirjoitti:Jotenkin jäin koeajossa kaipaamaan kovan penkin tuomaa turvaa tuossa matalalla istuessa. Eli jos kovan penkin (tai edes takapuolen alusen) laittaisi kiinni naruihin, voisin ehkä jopa uskaltaa ajaa pidemmänkin pätkän. Aerodynamiikkahan tässä on kohdillaan niin kuin kaikki muutkin tekniset asiat. Minä veikkaan että näissä kiertokankiratkaisuissa tämä kiertokanki (ei pyöräilylle standardi osa) aiheuttaa hieman vierastusta (ainakin omalla kohdallani). Kiertokangen kun saisi hienosti koneistettua (ettei näyttäisi kovin paljon käsityöltä) ja niin että sen saisi purettua osiin vaikka ilman rälläkkääkin, niin voisi lisätä fiilistä että pyörän pystyy "huoltamaan" normaali ihminenkin (esim vaihtamaan laakerit polkimiin).
Mie oon aina tykänny käsityön leimasta - pakko tykätä
Tuossa Jorin pyörässähän on vaihdettavat laakerit - kammen teko siinä sitt vaatii putkentaivuttimen ja ilmeisesti myös vähän silmää ett tulee suora. Mie oon noita kampiakseleita muutaman tehnty, eikä se kauheen vaikeeta oo - hitsata pitää osata ja jonkin sortin jigi tehdä mutt sitten ei tartte enää kampia käydä lyhennyttämässä
Polkimen laakerit miun kammissa on mallia rälläkälläirrotettava - aika pitkä noissa varmaan on laakerin vaihtoväli.
Jori on joskus luvannu piirtää sen jalustin tyyppisen poljin/kampi systeemin - josko siitä sais jotain mustaa ruudulle? 
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 19:00
Kirjoittaja Vilijami
Ööö...itse olisin piirtänyt 20-30 kuvaa enemmän ja mitoittanut jokaisen osan sekä kokonaisuuden. Nythän tuossa on vaan joitain osakokoonpanoja ja muutama mitta. Esim kääntyvät haarukat puuttuvat kokonaan.
Olenko liian vaativa?
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 19:03
Kirjoittaja Vilijami
Tein pikaisen kuvamanipulaation toisenkätisestä rakenteesta.
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 21:22
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
Ööö...itse olisin piirtänyt 20-30 kuvaa enemmän ja mitoittanut jokaisen osan sekä kokonaisuuden. Nythän tuossa on vaan joitain osakokoonpanoja ja muutama mitta. Esim kääntyvät haarukat puuttuvat kokonaan.
Olenko liian vaativa?
Lainaus Jorin tekstistä Kaksiraiteisen ketjussa: "Ahaa, työ on siis ilmestynyt jakoon kirjaston systeemiin. Minusta tämä on erinomainen työ, paitsi opinnäytteenä, myös suunnittelutyönä. Työn alkuosa on uustuotteen suunnittelun metodiikkaa, josta ei varsinaisesti konkreettista apua ole nojapyörän rakentajalle, mutta PDF-tiedoston sivulta 31 (sivunumero 25) lähtien esitellään varsin yksityiskohtaisesti pyörän suunnittelun ja valmistuksen periaatteet. Jos ja kun joku on kiinnostunut tarkemmista ohjeista tai piirustuksista, lisäillään niitä sitä mukaa tuohon oheen, niin saadaan tästä lopulta käyttökelpoinen ohje 2T3-pyörän rakentamiseksi. Opinnäytetyöhön ei kaikkia piirustuksia voi laittaa niiden tilantarpeen takia. Sellaiset Juhanilla kuitenkin on, joten ne voidaan liittää oheen sitä mukaa, kun joku niitä tarvitsee. Olisikohan tälle aiheellista avata oma otsikko tuonne Nojakki-wikin puolelle."
Jossain siis on tarkemmat piirrustukset, toivottavasti tallessa.
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 22:02
Kirjoittaja Vilijami
Miten tuo teksti ei ole sattunut silmään, vaikka mielestäni olen lukenut koko ketjun useasti läpi 
Re: 2T3, two track trike
Lähetetty: 17 Elo 2015, 22:38
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Ohjauksen mitoittaminen on tarkkaa, aiheuttaako sen että pienikin kuluminen nivelissä saa jonkun renkaan harittamaan haitallisen paljon?
Nokialla laitettiin tuo pyhäiltana ajokuntoon. Vivusto ei sattunut ihan kohdilleen ja joka nivelessä oli välystäkin. Ihan soiva peli siltikin. Ei sillä kyllä tehnyt mieli huippunopeutta kokeilla
Vähän jäi huono maku laitteesta, mutta luulen sen johtuvan juurikin reiluista välyksistä. Jospa Viljamin tuleva pyörä muuttaa asian 