Ei ole, deltassa eturengas kuljettajan etupuolella ja takarenkaat kuljettajan vieressä, tadpolessa eturenkaat kuljettajan vieressä ja takarengas takana. Merkittävää pituuseroa ei ole.
Pitä käydä ihan mittaamassa. Kettwiesel ja Anthrotech ovat +-3 cm tarkkuudella saman mittaisia. Anthrotech mitattu siis kampi suorana edessä, ajatuksella että jos katettaisiin niin kammet pitäisi mahtua pyörimään korin sisällä. Ja jos tadpole olisi makaavampi kuin anthrotech, niin pituutta tulisi heti lisää.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Mielestäni olen lähtenyt hyvin realistiselta pohjalta arvioidessani kinnerin painoa. Lähtökohtana omavalmiste hiilikuitutadpole, joka painoi 13kg ajokunnossa, tuskin deltaa löytyy paljonkaan kevyempänä, kuten kirjoittaja arvioi. Jos nyt lähden samoista lähtökohdista valmistamaan runkoa, jousitus nostaa painoa hieman, mutta samalla vaan pyöränripustukset vaihtuu, joten lopputulema ei paljon muutu. Katteelle jää näinollen runsaasti pelivaraa jäädäkseen alle 30kg:n, jos se nyt on mikään raja. Mielellään alle 25. "Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan."
Mielestäni olen lähtenyt hyvin realistiselta pohjalta arvioidessani kinnerin painoa. Lähtökohtana omavalmiste hiilikuitutadpole, joka painoi 13kg ajokunnossa, tuskin deltaa löytyy paljonkaan kevyempänä, kuten kirjoittaja arvioi.
Tuonne aiemmin linkittämäni hiilikuitu deltan väitetään painavan 9kg ilman katetta. On toki mitään säätömahdollisuuksia ja jousituksia sisältämätön.
JEF-40 kirjoitti:
Jos nyt lähden samoista lähtökohdista valmistamaan runkoa, jousitus nostaa painoa hieman, mutta samalla vaan pyöränripustukset vaihtuu, joten lopputulema ei paljon muutu. Katteelle jää näinollen runsaasti pelivaraa jäädäkseen alle 30kg:n, jos se nyt on mikään raja. Mielellään alle 25. "Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan."
Kyllähän tuo 30kg, ja jopa 25kg, on ihan realistinen tavoite hiilikuitua ja kevyitä osia käytettäessä, tadpolellekkin. Muistan kyllä tadpolesi ja uskon että sinä jos kuka kykenee tuollaisen tavoitteen saavuttamaan. Toin vain esille että tadpole ei ole paras mahdollinen lähökohta kinnerin alustaksi, mutta koska ilmeisesti olet päätöksesi tehnyt niin ei minun osaltani siitä enää sen enempää. Seuraan tätä projektia mielenkiinnolla, kovin montaa omavalmistetta kun ei suomesta löydy, varsinkaan alle 30kg omavalmistetta. Kaupallisetkin ovat 30kg:n kahden puolen, avo-ohjaamolla.
Ihmetyttää vain tämä kun asetetaan jotakin painotavoitteita ja esikuvaksi otetaan sitten joku jo lähtökohtaisestikkin raskas konstruktio
Samoin. Konseptien vertailu tavoitteiden suhteen on vaikea laji ja onnistuu vasta melko pitkällä kokemuksella. Yleensä aloittelija valitsee esikuvaksi valmiin laitteen eikä ymmärrä, että merkittävimmät mahdollisuudet vaikuttaa lopputuloksen ominaisuuksiin tehdään konseptivaiheessa, joka tavallaan ohitetaan silmät kiinni, kun esikuvaksi valitaan valmis tuote.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Öö, miten niin, tuohan on raskaampi kuin tuo mun linkittämä hiilikuitudeltakinneri.
F40 tyyppisessä konseptissa on vielä mahdollisuus hiilikuidulla keventää. Nokkakupukin on lasikuitua :-O
Valmistajan hiilikuitu-runkoinen R-84 on 5-8 lbs kevyempi kuin tuon F40 'runkona' oleva P-38.
Edelleen perus ongelma on sama kuin tadpolessakin: Tekniikka on kiinni keskilinjassa olevassa jäykässä rungossa ja hutera, pienillekkin kolhuille altis kori rakennetaan tikkujen nokkaan ympärille(ihan kuin autoteolisuudessa 40-luvulla). Itsekantavan korin idea on se, että nämä ovat samaa rakennetta. Näin säästyy painoa ja rakenne on kestävämpi, suojaa jopa kuljettajaa pienemmissä kolareissa.
Anteeksi, minun piti jo lopettaa tästä vaahtoaminen
Pitää vähän tarkennella tarkoitusperiä kinnerin rakentamiseeni, että ei kenellekään synny vääriä johtopäätöksiä. Ensinnäkin lähtöasetelma on tadpole. Toisekseen ei todellakaan ole tarkoitus yrittää maailman kevyintä kinneriä, vaan suht kevyttä, mutta kuitenkin lujaa ja turvallista. Kantava palkkirunko hiilikuidusta, johon kori ehkä kevlarista ja tai hiilikuidusta. Tein pienen koepalan 200gr kevlarista, vahvuus n. 0.2 mm. Se on erittäin taipuisa, pyöräyttää vaikka sormen ympäri murtumatta. Tällä tekniikalla tekee saman kuin Allewederin alumiinipellitys. 1mm alumiini painaa muistini mukaan 2,7 kg, jos käyttää kolme kerrosta 200gr lujitetta + epoksi ollaan noin reilussa kilossa per neliö. Siis kuidusta tehdään ohuita levyjä, jotka laitetaan alumiinin tapaan epoksilla kiinni. Tämän ekan kerroksen päälle sitten tuntuman mukaan kerros tai kaksi, ja tämä kuori todellakin vahvistaa ja jäykistää rakennetta. Siis ei todellakaan keppien nokkaan kankaita. Ei varmaan kevytversio, mutta kestävä. Mulla oli takavuosina kevlarista valmistettu WWR koskisyöksykajakki,pituus 4,2m ja paino 10kg. Todella luja ja siitä tämä idea on alkanut muhimaan. Jospa se siitä.
Ihmetyttää vain tämä kun asetetaan jotakin painotavoitteita ja esikuvaksi otetaan sitten joku jo lähtökohtaisestikkin raskas konstruktio
Samoin. Konseptien vertailu tavoitteiden suhteen on vaikea laji ja onnistuu vasta melko pitkällä kokemuksella. Yleensä aloittelija valitsee esikuvaksi valmiin laitteen eikä ymmärrä, että merkittävimmät mahdollisuudet vaikuttaa lopputuloksen ominaisuuksiin tehdään konseptivaiheessa, joka tavallaan ohitetaan silmät kiinni, kun esikuvaksi valitaan valmis tuote.
Mutta kun se toinen vaihtoehto on ihan uskomattoman ruma. Siis niin ruma, että sellaisen omistaessaan pitäisi kotipihalle rakentaa pieni karppiallas, jonka tyyntä pintaa voisi iltaisin meditoidessa katsella ja saavuttaa sisäinen rauha sen asian kanssa, että autotallissa odottaa maailman rumin polkupyörä. Paljon helpompaa on laittaa tadpole-mallin konstruktio, niin ei joudu pihalla lapiohommiin.
Enkä millään usko, että delta on nopeammin ajaessa käännöksissä vakaampi kuin tadpole. Ja se rumuus.
Pitää vähän tarkennella tarkoitusperiä kinnerin rakentamiseeni...
Tästä kannattaa varmaan aloittaa oma topic tuonne rakentelu-osioon, niin ei huku tänne linkkien sekaan
Nebulus kirjoitti:
Mutta kun se toinen vaihtoehto on ihan uskomattoman ruma. Siis niin ruma, että sellaisen omistaessaan pitäisi kotipihalle rakentaa pieni karppiallas, jonka tyyntä pintaa voisi iltaisin meditoidessa katsella ja saavuttaa sisäinen rauha sen asian kanssa, että autotallissa odottaa maailman rumin polkupyörä. Paljon helpompaa on laittaa tadpole-mallin konstruktio, niin ei joudu pihalla lapiohommiin.
Tällaine komentti kertoo paljon enemmän kommentin kirjoittajasta kuin deltan ja tadpolen eroista
Estetiikkaan vetoaminen on vetoamista traditioon. Muistatteko, miltä mäkihypyn v-tyyli näytti vuonna 1989.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Musta folio = Black Wrap = mustaa paksua mattaa alumiinifoliota. Kestää kuumaa. Käytetään valaisuhommissa. MArkkinoilla saattaapi olla tarrapohjaistakin.
Sitä se jopa voi olla. Kuulostaa oudolta, mutta jos tyypillä on sitä nyt rulla ollut niin sen saa hyvin istumaan kyllä moneen paikkaan. Painoa on saman verran kuin vastaavalla tarralla.
Mistä tätä saa?
Toisekseen saako tuollaista alumiinia mistään Suomesta?
Coroplasti kiinnostaisi, mutta miten sitä muovaillaan? Alumiinia voisi ehkä muovailla ihan puu"muotilla" ja kumivasaralla vähän naputellen?
tv.
Ari
Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!
Ligfietshop Tempelmanilla on esittelykäytössä ollut A4 melko edukkaalla hinnalla: http://www.ligfietsshop.nl/en/special-o ... er-a4.html
Puhuvat joulutarjouksesta, tiedä sitten onko jo vanhentunut, mutta kysymällä selviää.
p.s. voisiko ylläpito siirtää tämän ketjun kinneripuolelle? Siirretty t:Mustasudenkorento
Laitan tän nyt tähän, päivän Alleweder keskustelun jatkoksi. http://www.alligt.nl/bodies/alleweder-a4.htm
Alligt sivuilla sanotaan AllewederA4:n valmistuksen loppuvan heidän osaltaan tänä vuonna.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.