Alkuperäinen suunnitelmani oli tehdä etuvetoinen malli, vähän niin kuin Sakarin Tiira 1 ( Ymmärtääkseni tuollaiseen Cruz bike malliseen etuohjattavaan pyörään liittyy ajettavuusongelmia ja kun olen aloittelija pyöränsuunnittelussa, niin helpoimmalla kuvittelen pääseväni valmiilla piirustuksilla. Vaan ei tämäkään ongelmatonta ole, sillä jo rautakaupan alumiinilistat ovat erimittaisia kuin piirustuksissa mainitaan.
K-raudasta löytyi 40x40 mm L-kiskoa, mutta se on ohutta, eikä sellaista tähän kriittiseen kohtaan uskalla käyttää. Luulenkin, että vastaava, mutta paksumpi rautakisko toimii paremmin. Vanhoissa Helkama-pyörissä takavaihtajaa ei suoraan kiinnitetä takahaarukkaan, vaan rungon ja vaihteen välissä on erillinen dropout. Tässä kohden piirustuksia ainakin pitää muuttaa.
Muutenkin jaan Jukan huolen rungon kiertojäykkyydestä, enkä ole kovinkaan tyytyväinen lopputulokseen, jos väsäykseni osoittautuu vispiläksi Siksi en lähdekään tekemään runkoa väliseinätolpasta, vaan pysyttelen piirustuksen 86 x 50mm mitoissa.
Olen asettanut itselleni tämän projektin kohdalla seuraavia kunnianhimoisia tavoitteita.
- Tehdä pikkurahalla ja kaupunkiasunnossa toimiva nojapyörä ilman, että siitä seuraa häätö tai avioero.
- Joku toinenkin voi toistaa tämän projektin.
No niin, keskiviikkona menen ensimmäistä kertaa tuonne Havukosken koululle. Silloin (toivottavasti) suoritan pakollisen koneajokortin, jotta saan käyttää pylväsporaa ja sirkkeliä. Onhan minulle kaikenlaiset puu- ja metallityökoneet vuosien takaa tuttuja, mutta ei sitä tiedä miten kädettömäksi olen muuttunut toimistotöissä
-Klasu-