Kiinnitysongelma?
Kyllä päätyynkiin saa kiinni tukevasti, kun käyttää huonekaluista tuttua kiinnitystä.
esim.6x60mm pultti ja sivusta porattava vastakappale.2kpl "henkseliä" 4pulttia
vesa
Kiinnitysongelma?
Kyllä päätyynkiin saa kiinni tukevasti, kun käyttää huonekaluista tuttua kiinnitystä.
esim.6x60mm pultti ja sivusta porattava vastakappale.2kpl "henkseliä" 4pulttia
vesa
Ei ole oikeen puun jäykkyydestä kokemusta... kunhan pidät sen mielessä että ketjussa on voimaa 2-4kertaa poljin voima ja ketju on rungosta kaksi kertaa keskiölaakerin etäisyys, joten keskiölaakeriin vaikuttava voima on kovimmillaan noin 8kertaa poljinvoimasi. Eli kun painat poljinta 50kg voimalla niin keskiötä vinoon vääntävä voima on suurimmillaan noin 400kg.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllä 48 mm tammea kestää hyvintuollaiset väännöt. Jos keskiön laittaa puomin päähän, on etuvaihtajan asentaminen vakio-osin vaikeaa. Kyllä minun mielestä ei etuvaihdetta kannata jättää pois ellei asu aivan tasamailla.
Kun vääntiön upottaa puoleksi runkoon, tulee liitoksesta lujempi. Minusta nojakista tulee myös paremman näköinen, jos vääntiötä ei sijoita puomin päähän vaan sen päälle.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Voihan sen keskiön laittaa puomin alapuolellekin jos päällä on liian korkeella.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Minä poraisin lankuun tiukan reijän ja istuttaisin tälläsen siihen. Vähän kakskomponenti liimaa väliin.
Tämä löytyy täältä.http://www.pyoratohtori.fi/ Tulee siisti istutus ja helpo asentaa. Hinta näyttää olevan 39€ jotain .
irakas kirjoitti:Jos keskiön laittaa puomin päähän, on etuvaihtajan asentaminen vakio-osin vaikeaa. Kyllä minun mielestä ei etuvaihdetta kannata jättää pois ellei asu aivan tasamailla.
Istuttaa rungon päälle vaikka pätkän harjan vartta vaihtajaa varten...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Laitoin Sakarin neuvosta pyöränrungon etupäätyyn ja keskelle ohjausakselin kohdalle 6mm koivuvanerista vahvikkeet. Nyt tuo runko on puuosiltaan suunnilleen kunnossa.
Kävin viikolla Fillarikellarissa kyselemässä ratkaisua tuohon keskiölaakeriongelmaani ja kohta kädessäni oli Nojanallen ehdottama Fauber-adapteri. Fillarikellarissa se maksoi 34€.
Koska Fauber-adapteri on 45mm halkaisijaltaan, niin en ryhtynyt etupäätä kaventamaan. Jos olisin ottanut jostain vanhasta pyörästä kampikeskiön ja pätkän satulaputkea, niin olisin välttynyt etuvaihtajan kiinnitysputken askartelemiselta. Nyt aion rakentaa tuon kiinnitysputken seuraavasti:
Kuulin keskiviikkona, että pari vuotta sitten samaisella kurssilla joku oli rakentanut metallisen triken. Tuolla on ehkä jopa paremmat koneet metallipuolella, kuin puupuolella. Ainakin siellä pystyy hyvin tekemään vaikka täällä esitetyn Losna-pyörän, josta Nojanalle on laittanut mielenkiintoisen linkin.
-Klasu-
Pyöräprojektini on taas edennyt ja ensi kertaa tämä näyttää pyörältä, eikä design-tuolilta. Tosin tuossa ITE-designissa voisi olla parantamisen varaa
Yläkuvassa ei vielä näy etuvaihtajan tukipylvästä. Tarkoituksenani oli tehdä se pyörän satulaputkesta, mutta ikävästi Force10 satulaputki oli 28,6 mm halkaisijalta ja koulun pora vain 28 mm kokoinen. No, täytyy etsiä jostain 28 mm reikään sopiva teräsputki.
Huomasin eilen kauhuikseni, ettei näitä nikkarointi-iltoja ole enää jäljellä kuin viisi, joten kiire tulee tämän projektin kanssa. Aivan selvältä näyttää, etten viimeisellä kerralla polkemalla poistu Havukosken koululta, vaan joudun ketjut vaihteistoineen kotona virittelemään. Istuimen rakentamisesta aion livetä tilaamalla http://www.bus-velomo.de/bikeparts/hibone -sivulta puisen HiBone -istuimen. Tuo ei ole edes kohtuuttoman kallis (59€ + rahti 20 – 25€).
Nyt minulla on hyvin aikaa suunnitella seuraavaa nikkarointi-iltaa, joka on vasta hiihtoloman jälkeen 27.2. Tuolloin tarkoitukseni on yhdistää jollain nokkelalla tavalla puinen runko takahaarukkaan.
Olisinkin kysynyt teiltä miten tämä olisi viisainta tehdä? Itse olen ajatellut kahta pakoputkiklemmaria pitämään sopivaa teräsputkea paikoillaan ja tuo putkenpätkä takahaarukan kiinnikkeiden väliin.
Pelkäämpä kuitenkin, ettei ilman hitsausta kiinnityksestä tule kestävää.. Onko kellään ehdotuksia?
-Klasu-
KlausS kirjoitti:Olisinkin kysynyt teiltä miten tämä olisi viisainta tehdä? Itse olen ajatellut kahta pakoputkiklemmaria pitämään sopivaa teräsputkea paikoillaan ja tuo putkenpätkä takahaarukan kiinnikkeiden väliin.
Minusta tuo vaikuttaa ihan ok idealta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Samaa mieltä Jukan kanssa. En keksi parempaa ratkaisua. Olen aika paljon käyttänyt noita pakoputkiklemmareita eri paikoissa ja ovat olleet ihan luotettavia.
Tuon iskunvaimentimen kiinnitys kohtaa runkoon siirtäisin niin paljon eteenpäin kuin mahdollista.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Kuvassa lukee ruuvikiinnitys ,läpipultti olis kait parempi - ehkä sitä tarkotitkin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
irakas kirjoitti:Tuon iskunvaimentimen kiinnitys kohtaa runkoon siirtäisin niin paljon eteenpäin kuin mahdollista.
Sakari
Näin ajattelin itsekin tuota iskunvaimentimen kiinnitystä. Olen näitä palasia yhteen mallatessani havainnut, että iskunvaimentimen sijainnilla vaikutetaan myös istuimen ja polkimien korkeuteen. Hyvä ratkaisu voisi myös olla useampi iskunvaimentimen kiinnitysreikä, kuten esim. Azubin ja Nazcan joissain malleissa on.
Pieni ehdotus, ota tuo jousi-iskunvaimennin kokonaan pois ja hitsauta sen korvakkeiden tilalle laippa ja laita siihen sellainen kumityyny vaimentimeksi. Kuin esimerkiksi Jukan pyörässä on. Halvoissa joustin systeemeissä on sellainen vika että ne pakkaa joustamaan liian pehmeästi ja lullaamaan .
KlausS kirjoitti:Olen näitä palasia yhteen mallatessani havainnut, että iskunvaimentimen sijainnilla vaikutetaan myös istuimen ja polkimien korkeuteen.
Vaikuttaa myös etupään kulmaan. Jos meinaat käyttää vakio etuhaarukkaa niin tähtää emäputki 65-70asteen kulmaan maatasosta niin jättö on sopiva.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Nojanalle kirjoitti:Pieni ehdotus, ota tuo jousi-iskunvaimennin kokonaan pois ja hitsauta sen korvakkeiden tilalle laippa ja laita siihen sellainen kumityyny vaimentimeksi. Kuin esimerkiksi Jukan pyörässä on. Halvoissa joustin systeemeissä on sellainen vika että ne pakkaa joustamaan liian pehmeästi ja lullaamaan .
Olen pari kertaa käynyt Ertan hyllyjä sillä silmällä katselemassa. En kuitenkaan osannut päättää lukemattomista kumityynyistä mikä olisi tähän sopiva. Osaatteko kertoa vähän tarkemmin millaisia osia olette käyttäneet?
-Klasu-