Ligfietsplazalta löytynyttä: http://www.hupi.org/HPeJ/0017/0017.htm
Tuore tutkielma etuvetoisesta nojapyörästä jossa keskiö on integroitu etunapaan. Näissähän on ollut ongelmana sopivan napavaihteen puute, mutta mikäli sellainen joskus ilmaantuu, niin tämä olisi lähes ideaalinen rakenne! Ajatelkaa ei ketjua, ihanteellinen painonjakauma, 28" pyörät, keskiö alhaalla... Tutkielmassa on haettu kokeilemalla parasta ohjauskulmaa jolla poljennan vaikutus ohjaukseen on pienin. Lopussa on suositellut dimensiot taulukoitu. Lopputulos näyttää aika mukavalta, toivottavasti protokin tehdään:
Itse pyörä on kiinnostava laite. Mutta todella isoja pyöriä varten täytynee odottaa myös homo sapiensin seuraavaa pidempihaaruukkaista evoluutiomallia. Ilmeisesti se on tulossa betatestaukseen versiossa 1.5. Muutama epäonninen grc malli on jo ollut markkinoilla, mutta laajempaa tuotantoa ei näillä leveysasteilla (eikä etelämpänäkään) ole saatu järjestettyä. http://tinyurl.com/7hnxtk
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 22 Joulu 2008, 19:38
Kirjoittaja Jarcco
Juu, sinkulana 36" antaa siedettävän 2,9 m/kierros. Schlumpf tekee 2-v napaa http://www.schlumpf.ch/uni_engl.htm jolla pääsee 3,3 m/kierros 28" renkaalla. Omassa käytössä tarvitsen kuitenkin 2-8 m/k välityksiä. Mistä sitä tietää vaikka sopiva planeettapyörästö olisi olemassa jossain, teollisuudessahan niitä on käytössä kaikenlaisia.
Planeetta vaihteiston ongelma lienee tuo, että kovin suuria välitys suhteen muutoksia ei voi tehdä?
Jukka
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 22 Joulu 2008, 21:37
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Planeetta vaihteiston ongelma lienee tuo, että kovin suuria välitys suhteen muutoksia ei voi tehdä?
Jukka
Kaikki napavaihteet perustuvat planeettapyörästöihin (paitsi yksi kuulavariaattori perustainen taitaa olla). Lisää välityksiä saa tekemällä vaihteesta moniportaisen, ts. voima kulkee usean pyörästön läpi. Ikävä vain että hyötysuhde huononee joka portaassa. Tuossa Rohloffin sisäistä kauneutta: (Välitysalue 526%).
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 22 Joulu 2008, 22:04
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:
Lisää välityksiä saa tekemällä vaihteesta moniportaisen, ts. voima kulkee usean pyörästön läpi. Ikävä vain että hyötysuhde huononee joka portaassa. Tuossa Rohloffin sisäistä kauneutta: (Välitysalue 526%).
Juu, mutta eikös rohlofissa nopein vaihde ole alle 1.5x nopeampi kuin suora veto, joka on vaihteella 11? Näin ainakin tästä ymmärsin: http://www.rohloff.de/en/products/speed ... index.html
Montako planeettavaihteistoa pitäisi siis laittaa peräkkäin että saisi navan pyörimisnopeuden edes kolminkertaiseksia kampiin nähden?
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 22 Joulu 2008, 23:22
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Sturmey-Archerilla taitaa olla tuollainen napa jossa lyhyin vaihde on suora ja pisin vaihde kertoo kolmella. Tehty taittopyöriä varten. Ei siinä ole kuin kaksi planeettapyörästöä peräkkäin, nähdäkseni. Tuo riippuu ihan siitä millaisia planeettapyörästöjä tekee.
Heti kun vakuutatte S-A:n että tuollaiselle navalle on markkinat, niin eiköhän ne tuota. Rupesi ne tekemään tuota yllämainitsemaanikin.
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 23 Joulu 2008, 09:07
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:
Sturmey-Archerilla taitaa olla tuollainen napa jossa lyhyin vaihde on suora ja pisin vaihde kertoo kolmella. Tehty taittopyöriä varten. Ei siinä ole kuin kaksi planeettapyörästöä peräkkäin, nähdäkseni. Tuo riippuu ihan siitä millaisia planeettapyörästöjä tekee.
Tuollaista vaihdetta en heidän nettisivuiltaan löytänyt, mutta 8v navassa heillä näyttää nopein vaihde olevan 1:3(tai 3:1) http://www.sturmey-archer.com/hubs_8spd_XRK8.php
Tuo kampien kans samaan napaan antaisi 42/14 välitys suhdetta vastaavan avovaihteessa. Eli ei oikein piisaa kuin trikeen?
Pitäisi siis laittaa kolmas planeettavaihteisto tai rakentaa suurempi halkaisijainen napa, jolloin sisään mahtuisi suurempia hammasrattaita?
Jukka
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 23 Joulu 2008, 17:41
Kirjoittaja Jarcco
En oikein usko että suoravetonapaa pystyy modifioimaan napavaihteesta, koska läpimenevä akseli pitää olla huomattavasti paksumpi.
Eskon esittämällä tavalla olisi helpointa saada aikaan toimiva laite, vaikka siinä jää varsinainen jutun juju eli ketjuttomuus saavuttamatta.
Näitä juttuja ovat monet tuumineet aiemmin, tuossa yksi pyöräilijä joka on tehnyt vaihdenapansa itse: http://harper.unicyclist.com/
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 23 Joulu 2008, 20:11
Kirjoittaja jviirret
Sopivaa vaihteistoa huutaa tämä jo tuotannossa oleva pyöräkin:
Merkkiltään Triton. Ajovideota, jossa näkyy hyvin mitä hankaluuksia takaohjattavassa trikessä on:
Jukka
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 24 Joulu 2008, 10:04
Kirjoittaja jori
Kyllä tuollaisen ylennysvaihteellisen navan saa aikaiseksi, jos sille on oikeasti tarvetta. Näpavaihteesta sitä ei kuitenkaan kannata yrittää modifioida, sillä napavaihteen momentit on mitoitettu ketjuvälityksen verran pienemmiksi. Tällaisesta suoravälityksellisestä vaihdenavasta tulisi väkisinkin melko suuri ja painava. Ei se silti mahdoton ole tehdä. Tuulivoimaloista löytyy ylennysvaihteen mallia vaikka minkälaista. Mutta miksi niitä ketjuja pitäisi vältellä?
Kiertyväketjisia etuvetoisia on moitittu vetävän pyörän pidon takia. Niissä on kuitenkin paljon enemmän painoa vetävällä pyörällä kuin tässä. Kuskin paino siirtyy väkisinkin liian kauas vetävän pyörän päältä, kun ajoasento on nojapyörämäinen.
Huvittava tämä Jukan laittama video. Siinä on oikein kouluesimerkki siitä, miten ei ainakaan saisi nojapyörää tehdä. Ainoa onnistunut asia oli, että välityssuhteen takia nopeus ei noussut niin suureksi, että se olisi ollut vielä vaarallinenkin. Huomatkaapa kuinka etupyörä vatkaa poljettaessa. Kampipuomi on nojapyörän osista tiukimmalla, eikä siinä pikkuputket kestä.
Hyvää JOulua
JOri
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 26 Joulu 2008, 12:21
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:
Kyllä tuollaisen ylennysvaihteellisen navan saa aikaiseksi, jos sille on oikeasti tarvetta. Näpavaihteesta sitä ei kuitenkaan kannata yrittää modifioida, sillä napavaihteen momentit on mitoitettu ketjuvälityksen verran pienemmiksi. Tällaisesta suoravälityksellisestä vaihdenavasta tulisi väkisinkin melko suuri ja painava. Ei se silti mahdoton ole tehdä. Tuulivoimaloista löytyy ylennysvaihteen mallia vaikka minkälaista. Mutta miksi niitä ketjuja pitäisi vältellä? JOri
No ainakin tässä tapauksessa olisi paremman näköinen, ja ne housunlahkeetkin pysyisi puhtaampina. Eräs sakemanni on patentoinut suoravetoiseen vaihdenavan, mutta innostus tai rahat lienee loppunut kesken. IHPVA:n sivuilta löytyy juttu, ainakin tällä hetkellä. Ihpva nimen käyttöoikeudesta ja domainista on käyty jotain kärhämää. http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp49-1999.pdf (s.11)
jori kirjoitti:
Kiertyväketjisia etuvetoisia on moitittu vetävän pyörän pidon takia. Niissä on kuitenkin paljon enemmän painoa vetävällä pyörällä kuin tässä. Kuskin paino siirtyy väkisinkin liian kauas vetävän pyörän päältä, kun ajoasento on nojapyörämäinen. JOri
Suoraveto varmaan käy parhaiten tähän LWB-tyyppiseen malliin, jossa on mahdollista saada 50/50 painonjakauma.
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 27 Joulu 2008, 11:14
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:
Kiertyväketjisia etuvetoisia on moitittu vetävän pyörän pidon takia. Niissä on kuitenkin paljon enemmän painoa vetävällä pyörällä kuin tässä. Kuskin paino siirtyy väkisinkin liian kauas vetävän pyörän päältä, kun ajoasento on nojapyörämäinen. JOri
Suoraveto varmaan käy parhaiten tähän LWB-tyyppiseen malliin, jossa on mahdollista saada 50/50 painonjakauma.
Eipä tuolla painonjakaumalla taida olla tällaisessa pyörässä juuri merkitystä. Tuskin nimittäin talvella tai jyrkässä soraylämäessä toimii, kun pitäisi pystyä samanaikaisesti polkemaan voimalla ja ohjaamaan tarkasti. Tietenkin trikenä menis, jolloin ohjauksen kans ei olisi niin tarkkaa. Silloin kyllä auttamatta liian takapainonen, kun olisi pakko tehdä matala kaatumisherkkyyden minimoimiseksi.
Jukka
Re: Tutkielma suoravetoisesta nojakista
Lähetetty: 22 Heinä 2011, 22:52
Kirjoittaja TeemuN
Nyt kun olen ollut ilman nojakkia jokusen viikon ja pystyssä vastatuuli riesaa, olen antanut ajatuksen lentää ja cruzbike tyylinen oli mielessä peruskäyttöpyöräksi. Mutta budjettivajeen johdosta mielikuvitukselle kasvaa suuremmat siivet ja jotenkin ajatukset lähti harhailemaan juuri velosipedi tyyliseen järjestelmään. Tuntien nettiselailulla löytyi tämäkin keskustelusäie. Alfine 11 napavaihteena olisi houkutteleva mutta juuri tuo välityssuhde tuottaa päänvaivaa. Kunnes näin tämän:
(Klikkaamalla kuvaa ko. keskusteluun)
Tosin ei aivan suoravetoinen ja vaatisi kikkailua mutta saisi ainakin välitykset kohdilleen.
Kallistuva delta trike niin fiilikset olis ainakin kohdallaan...