Kinnereitä on hyvin harva nähnyt. Niistä ketkä on nähny, monet ei tiedä mikä se oli - ufo outo. Ne harvat jotka kiinnostuu, niin paljon ett ottaa selvää ja uskaltaa lähestyy kysymyksillä, järkyttyy hinnan kuullessaan.
Koska auto. Koska pitää polkea. Koska tulee hiki.
Polkuauto Ruotsista, Podride
Re: Polkuauto Ruotsista
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Polkuauto Ruotsista
jooseha kirjoitti:Ei mahda kovin moni viitsiä ajaa ilman sähköjä nopeasti.
Mitä nyt noita muutamaa Mango-videota katsoo, niin aika haipakkaa pojat kyllä menevät tuolla maakunnissa. Varsinkin, jos tie viettää hiukankin alaspäin. Hurjaa kyytiä.
Sähkösysteemiä on niin moneen lähtöön. Verrattuna 48V-volttisella akulla ajettuun vaikkapa 1000-wattiseen suoravetomoottoriseen kinneriin niin moottoriton on nopeampi tai yhtä nopea tasaisella ja huomattavasti nopeampi alamäissä. Se moottorillinen kun ei kulje yli 45 km/h vaikka huutaisi ukkosenjumalaa apuun, kun moottori muuttuu siinä vauhdissa suureksi generaattoriksi ja alkaa jarruttaa. Se, miten kukin sähköpyörällä ajaa on persoonallisuuskysymys lähinnä. Toinen ajaa hiljaa, toinen lujempaa, ja pari hullua täysillä kunnes Darwin ottaa tilanteen haltuunsa.
Ylämäet ovat sitten tietenkin toinen asia
Käytetyn auton hinta lienee yksi hyvä vertailukohta suurelle yleisölle. Toinen on, että sen täytyisi mennä suht kevyesti ja suht mukavaa vauhtia.
Kun kaupan on 45 km/h sähkökinnereitä alle 2000 euroa, niin sitten aletaan puhua busineksesta. Tuo vaatii tietenkin taakse suurta rahaa ja suuria sarjoja, ja verottomuutta valtion taholta.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
Re: Polkuauto Ruotsista
Niin pääseehän kovakuntoiset normipystärilläkin kovaa. Itsekin ajoin nuorena vaihteettomalla pyörällä reilun kahden tunnin lenkin yli komenkympin keskarilla. Jostain syystä ei onnistu enään :(Massat ajaa hitaampaa. Ei kunto eikä viitseliäisyys riitä kovaa ajamiseen
Jos nopeudessa haluaa kilpailla, tarttis olla autoa nopeampi. Ei onnistu kuin rajoittuneesti urbaaneissa ympäristöissä.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Polkuauto Ruotsista
Ihmisillä on taipumus voimakkaasti aliarvioida aina sellaisen harrastuksen kustannukset, jota he eivät arvosta, pidä oikein minään. Lennokkitouhu nykyään on tästä ehkä vielä kärjekkäämpi esimerkki.
Scalepiireissä keskimääräisen harrastajan ikä on nykyään 60v ja vuosibudetti noin 5000e. Keskimäärin. Yksi tähtimoottori tai suihkumoottori maksaa jo monta tuhatta euroa. Kone voi maksaa saman verran. Pieni radiohäiriö, ja tarttee laittaa uusi taas tilaukseen. Kisapaikoille ajetaan tuhansia kilometrejä vuodessa. Kärri perässä, koska kamat eivät mahdu perhefarmariin. Yli 40-vuotiaana olin monessa kisassa nuorin osallistuja. Silti ihmiset mielikuvat sanasta "lennokki" ovat siellä Toka-liidokin tasolla jota lennättää 12-vuotias. Sähköpyörä on toinen hyvä esimerkki asiasta, josta ihmisillä jotka eivät koskaan ole omistaneet sellaista on hyvin vahvat ennakkoluulot ja mielikuvat. Muutama päivä sitten sporapysäkillä kuulin vierestä seuraavanlaisen keskustelun, kun luultavasti tällekin foorumille rekisteröitynyt trike-kuski ajoi pysäkin ohi pitkin Hesaria.
(kaksi keski-ikäistä naista)
Ooh!
Tommonen matala
Täytyy olla joku vamma
Täytyy olla
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
Re: Polkuauto Ruotsista
Mie sanoin kerran ett ei oo ku päässä vikaa ku tämmösellä ajelen Tuohon vois jatkaa ett ei vaan pysty korkeella - huimaa, korkeen paikan kammo
Mitenhän asiat aateltais jos olis niin ett 99% pyöräilijöistä ajais noja-asennossa ja sitten joku keksis pystärin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Polkuauto Ruotsista
PW kirjoitti:Mie sanoin kerran ett ei oo ku päässä vikaa ku tämmösellä ajelen
Tuohon vois jatkaa ett ei vaan pysty korkeella - huimaa, korkeen paikan kammo
![]()
Mitenhän asiat aateltais jos olis niin ett 99% pyöräilijöistä ajais noja-asennossa ja sitten joku keksis pystärin
Kyllä siinä ihmeteltäis etteikö sillä kaadu nenälleen kun jarruttaa tai vastaavaa
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polkuauto Ruotsista
Wacky kirjoitti:PW kirjoitti:Mie sanoin kerran ett ei oo ku päässä vikaa ku tämmösellä ajelen
Tuohon vois jatkaa ett ei vaan pysty korkeella - huimaa, korkeen paikan kammo
![]()
Mitenhän asiat aateltais jos olis niin ett 99% pyöräilijöistä ajais noja-asennossa ja sitten joku keksis pystärinKyllä siinä ihmeteltäis etteikö sillä kaadu nenälleen kun jarruttaa tai vastaavaa
Joo, ja kypäräpakkoa vaadittaisiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Polkuauto Ruotsista
PW kirjoitti:Mitenhän asiat aateltais jos olis niin ett 99% pyöräilijöistä ajais noja-asennossa ja sitten joku keksis pystärin
Aika turhaa pohtia tuollaisia. Ainakin 100vuotta polkupyörät kehittyi olosuhteissa joissa aina ei onnistunut kunnolla edes kävelemällä liikkuminen. Jos ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt polkupyörä olisi ollut nojapyörä olisi firma ollut konkurssissa puolessa vuodessa. Jos/kun kansantalous tässä jatkaa köyhtymistä niin voipa olla että taas tulevaisuudessa nojapyörä Suomessa on vain muisto taloudellisen hyvinvoinnin ajalta
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Polkuauto Ruotsista
E-Cruiser kirjoitti:Muutama päivä sitten sporapysäkillä kuulin vierestä seuraavanlaisen keskustelun, kun luultavasti tällekin foorumille rekisteröitynyt trike-kuski ajoi pysäkin ohi pitkin Hesaria.
(kaksi keski-ikäistä naista)
Ooh!
Tommonen matala
Täytyy olla joku vamma
Täytyy olla
Mitenhän keskustelu menee kun itse ajat pysäkin ohi, kinnerilläsi ois kiva kuulla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Polkuauto Ruotsista
Eiköhän se suunnilleen samoja ratoja mene silloinkin. Onneksi on kuulo jo hiukan heikentynyt Tinnuttaa. Ei siinä mitään, hymyyn on mukava aina vastata hymyllä
Kyllä jo kahdella testilenkillä olin havaitsevinani yllättyneisyyttä, kun nousin välillä kinneristä pois. Ihmisten silmissä ehkä kuin pyörätuolin käyttäjä, joka nousee välillä verryttelemään.
Raporttia seuraa.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Polkuauto Ruotsista
Aikoinaan kun aloin ajella nojakilla niin luulin niiden lyövän läpi muutamassa vuodessa . Nyt olen jo realistisempi, tämä tuskin tapahtuu lähiaikoina jos ikinä. Edelleen näkee hämmästyneitä ilmeitä ja peukkua näytetään. Nämä ok, mutta torven tööttääjille tekisi mieli opettaa milloin sitä käytetään ja milloin ei
Mutta asiaan, toinen svenskien proto, polkupaku:
http://www.ecoprofile.se/thread-2702-Ve ... html#22230
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Polkuauto Ruotsista
Et ilmeisesti ole tutustunut Veloven proto 3. ja 4. jotka on aika erimallisia eikä muistuta autoa yhtään enempää kuin tuo.
Proto 3.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Polkuauto Ruotsista
Näyttää olevan valittu tilaa vievä ja painava taka-akseliratkaisu. Kun kerran autoista on katsottu mallia, niin se mitä näihin kaivataan on kompakti etuvetorakenne. Niitä on tehty ja tiedetään että on mutkikas ja siten kallis valmistaa. Mutta ainetta lisäävä valmistus eli 3D-tulostus voi tehdä tälläiset kooltaan pienehköt useista toleroiduista osista tehdyt rakenteet hinnaltaan järkeviksi. Pitäisi suunnitella apurunko jossa olisi kaikki tarvittavat voimaniirto, ohjaus ja jousituskomponentit samassa paketissa. Tätä voisi käyttää hyvin erityyppisissä polkulaitteissa, tavarapyöristä velomobiileihin.
Mallia voi katsoa tuosta:
http://www.dbtrikes.com/index.htm
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Polkuauto Ruotsista
Jarcco kirjoitti:
Tuohon saattaisi mahtua sivuketjuveto? Kun akseliväli on riittävän lyhyt niin ei haittaa vaikka häiritsee eturenkaan kääntymistä. Vetopito olisi suurin ongelma
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Polkuauto Ruotsista
Tämä video saa suupielet ylöspäin : https://www.youtube.com/watch?v=gkDmHQRFtO0
Hassun näköinen mutta toimii! Pitempi akseliväli olisi ehkä kuitenkin parempi..
Saisko tämän runkorakenteesta joku ideoita?