ajarmala kirjoitti:Mutta eikös lika haittaa tässä suhteessa merkistä riippumatta kaikkia pyöriä, joissa on satulaputken pikalukitus?
Rakenteella on iso vaikutus likaantumisen määrään ja sen vaikutukseen. Toiset vaan toimii paremmin
ajarmala kirjoitti:Mutta eikös lika haittaa tässä suhteessa merkistä riippumatta kaikkia pyöriä, joissa on satulaputken pikalukitus?
Rakenteella on iso vaikutus likaantumisen määrään ja sen vaikutukseen. Toiset vaan toimii paremmin
jooseha kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Mutta eikös lika haittaa tässä suhteessa merkistä riippumatta kaikkia pyöriä, joissa on satulaputken pikalukitus?
Rakenteella on iso vaikutus likaantumisen määrään ja sen vaikutukseen. Toiset vaan toimii paremmin
Näinhän se teoriassa on. Kovasti kiinnostaisi, josko tälle voisi jotain tehdä, tai ainakin välttää vastaava ongelma omissa tekeleissä. En ole täysin selvillä, millaisesta pyörästä on kyse, joten voisitko laittaa rutunen kuvan ongelmasta. Olemme me tällä sivustolla pahempiakin ongelmia ratkoneet.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Biltsun taittopyörä. Olisko tää?
Satulaako et sitten saanut painumaan alas, kun kuraa oli jossain, missä. Ota lähikuva, niin tutkitaan yhdessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Satulaako et sitten saanut painumaan alas, kun kuraa oli jossain, missä. Ota lähikuva, niin tutkitaan yhdessä.
Toihan se on. Se on niin yksinkertainen laite etten keksi miten sitä voisi sen kummemmin tutkia, mutta kiitos ehdotuksesta. Se nyt vaan on rakennettu niin, että sinne väliin menee töhnää tavalla tai toisella jos ajat sateella, ja kun näin tapahtuu, niin satulaputki ei sen levikeosan kanssa enää mahdu sisälle koska kitka on niin suuri. Satulaputkea nostaessa joutuu käyttämään niin paljon voimaa että satula lähtee ennemmin irti satulaputkesta. Läpipulteilla tuota ongelmaa ei pitäisi tulla, miksi siis aion laittaa ne.
Quest Carbon -2015
Välys lukitus auki on vissiin turhan pieni, kun ei pientä likaa siedä
Nii, jos reikä on putkelle liian ahdas niin ei kai läpipultilla lukitus sitä avarra
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
"Levikeosa" ei hahmottunut minulle. Olisiko kyse muoviholkista rungon ja satulaputken välissä, jolloin korjaus on helppo. Pelkkä viilaus väljemmäksi riittää. Jos runkoputken ja satulaputken välissä ei ole erillistä holkkia, on homma vaikeampi, sillä ainoa mahdollisuus taitaa olla rungon reiän laajentaminen. Yleensä niissä kuitenkin on suulla paksunnos ja varovasti rotanhäntäviilalla pyyhkimällä voi paikkoja väljentää.
Yleisesti ottaen satulaputken ja rungon liitos kyllä jumahtaa kiinni, jollei sitä liikuttele säännöllisesti. Jos se on helppo liikuttaa, tulee liikuteltua ja pysyy liikkuvana. Jos on hankalaa, ei liiku, kun viimein on tarpeen.
Satulansäätöohje:
Aina ennen kuin liikutat satulaa alas, liikuta ensin ylös, jolloin saumaan jäänyt kura pääsee irtoamaan raosta ja satulatolppa mahtuu rungon reikään. Ei väkisin yhteen suuntaan, vaan edestakaisin nylkyttämällä. Heti jos jumittaa, liikuta toiseen suuntaan, jolloin kiilautuvat murut pääsevät pois välistä kiilaamasta ja sitten uudelleen suuntaan, johon alunperin yritit.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Helpolla pääset kun kiilotat tuon satulanputken ja siihen teollisuus teflonia pintaan .
jviirret kirjoitti:Nii, jos reikä on putkelle liian ahdas niin ei kai läpipultilla lukitus sitä avarra
Jukka
Ei avarrakaan mutta silloin voi heittää sen metallisen, satulatolpan (aiemmin mulla tais mennä tolppa ja putki sekaisin, no ihan sama) ympärille tulevan holkin mäkeen, jolloin välys on sen verran iso että jumittumisriskiä ei ole.
Quest Carbon -2015
Nojanalle kirjoitti:Helpolla pääset kun kiilotat tuon satulanputken ja siihen teollisuus teflonia pintaan .
Mulla on ollut perinteinen tapa näissä vanhanaikaisissa tai halpis pyörissä tehdä niin että kun se satulaputki on kerran saatu (koko kylän voimin ja rautakanget yms apuna) irti niin sitten siitä kiillotetaan hapettumat pois (jos on alumiinia, tai hiotaan & maalataan jos terästä). Sitten rapsutellaan kaikki ruoste lika yms rungon sisäpuolelta pois.
Ja rungon sisälle runsaasti grafiittivaseliinia ja myös satulaputkeen, sitten kokonaisuus nippuun. Jos kiristystä varten runkoputkessa on hahlo josta voisi päästä vettä ja likaa väliin niin siihen päälle sellaista paksua rasvaa ettei pikkusateesta liukene pois.
Ei ehkä siistein vaihtoehto tuollaiseen jossa pitää pystyä satulaputki painamaan sisään ja takaisin tai irroittamaan koko penkki putkineen. Tähän värkkäisin sisäkumista tms nippusiteitä käyttäen sellaisen "säärystimen" tuohon kiristyskohdan päälle että suoja avataan, tehdään säätötoimenpiteet, sitten suoja suljetaan limittämällä. Näin roiskeet eivät pääse suoraan väliin mutta on edes jotenkin käytettävissä. Voihan näitä löytyä valmiinakin...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
jori kirjoitti:"Levikeosa" ei hahmottunut minulle. .
Bilteman taittopyörässä on satulaputken sovitteena 0,3 mm:n paksuisesta alumiinista tehty sovitekappale, joka näkyy seuraavassa kuvassa satulaputken ympärillä.
OTOH, kyseessä on jatkettu satulaputki, koska alkuperäisen säätövara ei riittänyt pitkäjalkaiselle. Hitsautin kesällä paikallisella konepajalla jatkopalan satulaputkeen ja toimii hyvin.
Muuten, kuvassa oleva Bilteman tönäri toimii loistavasti, koska se ei tarvitse pattereita ollenkaan! Erinomaisen hienoa ja kehittynyttä tekniikkaa, kiitos siitä.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Ahaa, katsoinkin Bilteman kuvasta, että ainakaan paksua holkkia ei väliin mahdu. Oikein katsoin.
Alumiini ja teräs ovat puristusliitosparina juuttuvaa laatua. Kannattaisi purkaa auki ja hiomanauhalla vanhan kengänkiillottajan tyyliin silittää satulaputki aivan sileäksi sieltä alhaalta, josta on rungon sisällä ja samaa hiomanauhaa putken päälle kiertämällä siihen päälle tuota alumiiniholkkia hankaamalla silittää sen sisäpinta mahdollisimman sileäksi, tai ainakin sorvausnaarmut pois. Sitten huolellisesti mutta ohuesti vaseliinia molempiin osiin ja takaisin kiinni. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin, että liitosta availlaan ja säädetään riittävän usein, jotta hapettuma teräksen ja alumiinin välissä ei pääse kasvamaan paksuksi.
Yhtään ei haittaa, vaikka tuohon satulaputkeen (kai noin 28 mm paksu) pujottaa pätkän ohutrenkaisen sisäkumin pätkän, jonka alapään venyttää klämpin päälle putkihameeksi tähän tapaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Painetta nosti taas kun auto meinas ajaa päälle, kevarilla Kirkon pihasta läks auto ja käänty tulemaan kevaria myöten kohti. Pysähty vasta ku nousin pyörän päältä pois. Kysyin miten hää siinä ajaa? Vastaa:No ku olin parkissa tuossa. Huom. Kirkon portaiden eessä ei oo parkkipaikkaa, eikä siihen kadulta pääse autolla. Sinne se jatko kevarii myöten ja luikahti kadulle, kohdassa jos oli matalampi reunakivi.
ketuttaa ku olin taas niin hidasälynen, enkä tajunt laittaa sitä peruuttamaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Painetta nosti taas kun auto meinas ajaa päälle, kevarilla
Kirkon pihasta läks auto ja käänty tulemaan kevaria myöten kohti. Pysähty vasta ku nousin pyörän päältä pois. Kysyin miten hää siinä ajaa? Vastaa:No ku olin parkissa tuossa. Huom. Kirkon portaiden eessä ei oo parkkipaikkaa, eikä siihen kadulta pääse autolla. Sinne se jatko kevarii myöten ja luikahti kadulle, kohdassa jos oli matalampi reunakivi.
ketuttaa ku olin taas niin hidasälynen, enkä tajunt laittaa sitä peruuttamaan.
Sattuuhan näitä, ei niistä kannata hermojaan repiä. Ota seuraavalla kerralla kuva kännykällä, tai ole edes ottavinasi. Se yleensä riittää, niin ei ainakaan sama henkilö uudelleen tee tuota. Eihän tuo nyt niin vaarallista ole, jos ajaa aivan ryömintävauhtia. Ymmärrän kyllä, että harmittaa, kun auton ohi ei pääse ajamatta ulos kevarilta. Pitää kuitenkin muistaa, ettei kaikilla voi olla omaa väylää ja yhteisväylät mahdollistavat paremman liikennejärjestelmän. Se, että liikennesuunnittelijat eivät sitä osaa suunnitella ja merkitä niin ettei tule ongelmia on se ainoa ongelma näissä.
Lainaan tähän googlella löytämäni kommentin hommafoorumilta:
requiem:
Menee offtopiciksi, mutta itseäni on jo pidempään kutkuttanut ns. "Shared Space" kaupunkisuunnittelu/liikennesuunnittelu. Ei, nyt ei ole kyseessä mikään anarkomarkojen hihhulointi, vaan EU tasolla kokeilussa oleva konsepti-idea.Idea lyhykäisyydessään. Poistetaan keskustasta kaikki ylimääräiset liikennemerkit, tiemerkinnät ja pyörätiet. Kontrollia poistamalla ihmiset saadaan valppaammiksi ja ajamaan varovaisemmin. Tilastojen mukaan tulokset ovat olleet hyvinkin positiivisia. Mutta antaa projektin esittelyvideoiden kertoa lisää
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma