Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14335
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 08 Elo 2025, 11:19

Taipuisa pollari kuullostaa hauskalta vitsiltä. Jäykkäniskasista useemmin kuullu :mrgreen:
Ja tietty vanhuudenhöperyydestä on hyvä syyttää meitä vanhuksia :mrgreen:

Minä syytän ennemminkin tätäkin liikennesuunnittelijaa ammattihöperyydestä. :mrgreen:
Yliopistoaikana hämmästelin ja yritin muuttaa kulttuurista käytäntöä, jossa tutkijat eivät koskaan kiistäneet toisen tutkijan, vaikka kuinka höperöä, tutkimusta. Milloinkaan ei kommentoitu kriittisesti edellisen työtä, vaikka todellakin olisi ollut aihetta. TÄstä syystä tutkimuksissa toistui lähteenä puhtaaseen väärinkäsitykseen perustuvia väitteitä.

Tämä vaikuttaa olevan jokin atavistinen piirre ihmisissä. Omaa pesää ei liata, vaikka se likaaminen on oikeasti sitä, että kieltäydytään korjaamasta ja näin edistetään hölmöjen näkemysten ja käytäntöjen jatkamista.

Minusta olisi reilua, että käyttäydyttäisiin niin kuin väitetään, eli kritiikillä karsittaisiin huonot ja edistetään hyviä käytäntöjä ja osaamista, niin maailma pelastuu. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2057
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Australiassa noissa rampeissa oli molemmin puolin tietä suuret kyltit, joissa oli koirankokoisin kirjaimin teksti:

Wrong way
Go back

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1943
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hyvä idea..joka liittymään tosiaan leppoisa Pollari päivystämään, niin helpottuu työllisyystilannekin maassa.
Toki jos ympyrän liittymät suunniteltaisiin ns myötäkarvaan liikennevirtaan nähden, voisi tulla pitkässä juoksussa vähän edullisemmaksi ja ehken ajaminenkin liittymistä on loogisempaa.

Tuskinpa tuommoisella suunnittelulla on perusteita millään erikoistilanteella. Siis jos on jotenkin helpompi viedä vaikkapa erikoiskuljetuksia tuollaisesta tms. Nää tuulimyllyt kun on alkaneet osaltaan vaikkuttamaan jo infaran suunnitteluun nykyään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1943
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Maailmalla aletaan siirtyä kohtaisia [siis kohti] nopeusrajoituksia..kevyessäkin liikenteessä.

Slovakiassa astuu vo8maan 6km nopeusrajoitus jalkakäytäville.

Viimeksi muokannut Härski, 01 Marras 2025, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14335
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 01 Marras 2025, 12:58

Maailmalla aletaan siirtyä kohtaisia nopeusrajoituksia..kevyessäkin liikenteessä.

Slovakiassa astuu vo8maan 6km nopeusrajoitus jalkakäytäville.

Niinhän siinä tapahtuu, että kerran läpi ajateltu asia saa enemmän potentiaalia läpilyöntiin myös muualla. Tätä ilmiötä on tutkinut Rupert Sheldrake. Hän nimittää sitä morfiseksi resonanssiksi ja on tehnyt runsaasti kokeita, jotka osoittavat tuon ilmiön olemassaolon.

Kun me muutama vuosi sitten jalkakäytävien ja pyöräteiden nopeusrajoitusasiaa ajoimme uuteen maaliikennelain uudusukseen, tuotimme morfista resonanssia, joka nyt purkautuu Slovakiassa. Slovakit ovat päätyneet hieman matalampaan nopeusrajoitukseen kuin me tuolloin, mutta periaate on sama. Meillä pyörivät jalkakäytävän nopeuksille 7-10 km/h. Tiedä häntä, ovatko slovakialaiset huomanneet, että tuo 6 km/h estää myös reippaan hölkän jalkakäytävällä. No, hällä väliä. Järkevään suuntaan on liikennesäännöstö lähtenyt muovautumaan.

Tässä linkki yhteen meidän aktivisminaikaiseen tekstiin. https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 675#p86675

ED. Kysäisin tekoälyltä tarkempia tietoja. Tässä jotain:

Grok kirjoitti:

"Vaikutus pyöräilyyn jalkakäytävällä nopeusrajoituksen alaisena

Pyöräily jalkakäytävällä on Slovakiassa sallittua tietyin ehdoin (esim. lapsille ja saattajilleen), ja 6 km/h rajoitus säilyttää tämän oikeuden, jos nopeutta ei ylitetä.

Sääntö mahdollistaa siis hitaan pyöräilyn, mutta se on käytännössä haastavaa: pyöräilijä vaikeasti ylläpitää tasapainoa alle 7–8 km/h nopeuksilla, varsinkin lapsilla.

Pyöräilyjärjestö Cyklokoalícia varoittaa, että tämä voi estää alle 10-vuotiaiden lasten pyöräilyn jalkakäytävillä tai opettaa heitä rikkomaan lakia.

Aikuisten osalta sääntö voi painaa pyöräilijöitä teille, missä riskit ovat suuremmat ilman parempaa infrastruktuuria. "

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin