Sivutuuli
Oli tuolla toisaalla juttua kiekkojen kattamisesta ja sen vaikutuksesta ajovastuksiin. Innostuin kirjoittamaan ohi alkuperäisestä otsikosta, joten pistin sen tähän.
mhelander kirjoitti:Asiasta aasinsillalla... BROL-foorumilla on mittaustietoa jossa kevyesti ja vahvemmin profiiliin rattaaseen laitetaan pinnasuojat ja tällainen ratas pesee mennen tulleen pirun kalliit suorat levykiekot.
Toki vauhtia on 30 mph eli 48 km/h mutta nuo enemmän linssin malliset takakiekot alkavat tuottamaan nostetta kuin purjeveneen purjeet... osahan purjeveneistä menee nopeampaa paikasta A paikkaan B luovimalla kuin suoraan myötätuuleen.
Nuo mittauskäyrästön erot tarkoittavat parhaan ja huonoimman välillä noin 7W tehoa tuossa vauhdissa, jossa kokonaisteho lienee 400W luokkaa. Merkitseehän sekin, ei kuitenkaan mitään hirveitä.
Käyrästön alareunassa muuttuvat tuulen tulokulmat ovat vähän vaikeita hahmottaa, mutta jos ne muutetaan suoraan sivulta puhaltavaksi tuuleksi, huomataan, että lähes aina tuulee vähintään tuon viisi astetta sivusta, eikä 15 astettakaan ole mikään erikoistilanne. 5 asteen tulokulma vastaa siis tuolla 30 mph = 13,4 m/s vauhdissa vain reilua metriä sekunnissa sivutuulta ja 16 astettakin vain noin neljää metriä sekunnissa. Aina tuulee siis -ei vastaan, vaan etuviistosta.
Käyrästöön on mitattu vain vastusvoimaa, eikä huomioitu lainkaan sivuvoimia, joita katetut kiekot tuottavat dramaattisesti enemmän kuin kattamattomat. Arvioisin sivuvoiman katetulla kiekolla olevan 15 asteen kohtauskulmalla 700 mm kiekolla ainakin 2000 grammaa (noilla kuvan yksiköillä ilmaistuna). Kiekon sivuvoima on siis ainakin kymmenkertainen verrattuna vastusvoimaan.
Tuollainen sivuvoima vaatii jo hiukan nojaamista tuulen suuntaan. Asteen nyt vaan, mutta kuitenkin. Se ei kuulosta paljolta, mutta kun tuulen pyörteen aiheuttaessa tuulen hetkellisen loppumisen, täytyy tehdä korjausliike sellaiseen suuntaan, että aerodynaaminen voima entisestään pienenee pienentämällä (etu)kiekon kohtauskulmaa ja sivutuulen tuottama häiriö vain vahvistuu, siksi ajamisesta tulee sivutuulessa pirullista eikä sivutuulta kannata hyödyntää ainakaan pelkillä kiekkokatteilla.
Ängesevä etukiekon takareunaan kiinnitettynä helpottaa hiukan poistamalla sivutuulen suoran vaikutuksen ohjauskulmaan, mutta ei tuo autuutta. Runkoon kiinnitetty kate käyttäytyy tässä mielessä paremmin, sillä sen kohtauskulma tuuleen ei muutu läheskään niin rajusti ohjausliikkeiden mukana ja rungon sivutuuliherkkyys jopa osittain kompensoi etukiekon heilahtelua vahvistavaa ominaisuutta kaatumisliikkeen tuoman sivutuulikomponentin verran.
Jos sivutuulta haluaisi käyttää oikeasti hyväkseen kaksipyöräisessä fillarissa, pitäisi laatia pysty siipi viirin tilalle, jonka kohtauskulmaa säädettäisiin ohjauskulman kanssa ristiin. Kun käännät ohjaustankoa oikealle, siipi kääntyisi vasemmalle ja päinvastoin. Tämän lisäksi vielä tietenkin tuulen suunnan mukaan skuuttikulman säätö. Tuo ristiin menevä liike vahvistaisi ohjausliikkeen vaikutusta ja pyörä pysyisi luonnollisesti pystyssä, vaikka tuuli vaihtelisi ja purjesiipi voisi olla korkeampikin. Samaan tapaan kuin purjelaudalla.
Pitäisi varmaan kokeilla. Tuolla menetelmällä saattaisi saada aikaan myös joskus pohtimani yhtä ratakiskoa pitkin kulkevan polkupyörän.