Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Haarukka saatu Jorilta testiä varten, muutostyö vielä tekemättä.

Joo, haarukka oli kierteellinen, vaan ei tuumainen. Haarukka on 1 1/8" kierteellinen. Eli haettavan haarukan speksi muuttui. Kierrettä noin suurinpiirtein välille 110-140, saa olla toki pidempikin putki.

Edit: http://www.sheldonbrown.com/headsets.html sanoo: 1 1/8 Inch threaded headset (rare size, mostly 1990s bikes)

Edit2: Ei voi ihan tolkuttoman harvinainen olla, koska 2 kk sitten ostetussa pojan 24" helkamassa on tuollainen.

Viimeksi muokannut tavasti, 10 Syys 2009, 09:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tuohonhan saa sitten ohjainlaakerin vaihtamalla 1 1/8" kierteettömän haarukan, joka voi olla paljon helpompi löytää.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuohonhan saa sitten ohjainlaakerin vaihtamalla 1 1/8" kierteettömän haarukan, joka voi olla paljon helpompi löytää.

Onnistuuko, kun stemmiä ei voi vaihtaa? Tai voi, mutta se maksaisi rahaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

Onnistuuko, kun stemmiä ei voi vaihtaa? Tai voi, mutta se maksaisi rahaa.

Ei se stemmiä vaihtamatta onnistu.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tarkoitin vain sitä, että jos käyttää levyjarrua edessä, niin se 26" haarukka toimii myös 20" vanteella. V-jarrujen kanssa sama ei onnistu, kun tappeja vaikea siirtää. Tietty siinä on eroa, onko alla 20 tai 26 rengas. Niin joo ja se keula nousee 6" jos vaihtaa 20->26... Jossain kun oli että muuttuisi vain 3".

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ei se stemmiä vaihtamatta onnistu.

Jep, sitten ei auta. Tai ainakin luulen, että stemmi maksaisi hiukan liikaa. Tosin Nazcalta on saanut melko kohtuullisia hintoja pyörän osille.

visiopetteri kirjoitti:

Niin joo ja se keula nousee 6" jos vaihtaa 20->26... Jossain kun oli että muuttuisi vain 3".

Joo, tajusin tuon toki itsekkin. Tuli se kokeiltua, että ei tuntunut pahalta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

visiopetteri kirjoitti:

Niin joo ja se keula nousee 6" jos vaihtaa 20->26... Jossain kun oli että muuttuisi vain 3".

Minähän siitä höpisin heti alkuunsa blondi kun olen . :lol:

Mut eikös se riipu siitä onko se uusi jousitettu vaiko ei, näyttää meinaan aika isolta tuo originellin 20" haarukka kun siinä on tuota joustoa.
normi tilanteessahan tuo haarukan mitta jatkuu kyllä.

vai onko aivoni taas narikassa?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Ekat testit ajettu, hyvin toimii!

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pyörä ja Mopohuolto Laukkaselta löytyi sopiva haarukka. Eilen ehdin asetaa paikalleen, ja kokeilla lyhyesti (200m). Mainio peli!
Minun makuun jopa parempi ajettava kuin alkuperäinen, vähän rauhallisempi ohjaus kelpaa minulle. Testi tosin oli lyhyt, koska ei ollut vielä etujarruja, eikä lokaria.

Saas nähdä mahtuuko V-jarrut. Pidemmän tähtäimen tavoitteena olisi levyjarrut, mutta levyjarrukiinnikkeellistä haarukkaa ei ehkä kierteellisenä löydy.
Onkos kenelläkään ylimääräisiä haarukkaan hitsattavia levyjarrukiinnikkeitä? Täältä ainakin saisi http://www.gaerlan.com/bikeparts/frame/ ... zeons.html
IS-mount näyttää toki aika yksinkertaiselta, ettei tekeminenkään olis mahdoton osaavalle. Itselle toki varmasti ylivoimanen :-(

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ekat testit ajettu, hyvin toimii!

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

IS-mount näyttää toki aika yksinkertaiselta, ettei tekeminenkään olis mahdoton osaavalle. Itselle toki varmasti ylivoimanen :-(

Levyjarrun ripustus pitäisi olla tarkkaan samansuuntainen kuin akselin, joten on varmaan varauduttava siihen, että kun kiinnike on hitsattu haarukkaan, sen jälkeen varmistetaan vielä asiaankuuluvilla metallintyöstölaitteilla reikien ja pintojen suunta. Jopa teollisissa valmisteissa on tehtaalta lähetettynä niin paljon klappia että pyöräkorjaamot noita ajoittain sorvaavat parempaan vaateriin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ekat testit ajettu, hyvin toimii!

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Levyjarrun ripustus pitäisi olla tarkkaan samansuuntainen kuin akselin, joten on varmaan varauduttava siihen, että kun kiinnike on hitsattu haarukkaan, sen jälkeen varmistetaan vielä asiaankuuluvilla metallintyöstölaitteilla reikien ja pintojen suunta. Jopa teollisissa valmisteissa on tehtaalta lähetettynä niin paljon klappia että pyöräkorjaamot noita ajoittain sorvaavat parempaan vaateriin.

Entäs Post-mount kiinnitys? Ja onkohan tämä juuri post-mount kiinnike?

www.gaerlan.com kirjoitti:

Kuva
SURLY disk brake housing guide

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tuo on vaijerikiinnike, ei jarrun kiinnike. Post mountinkin pitää olla suunnilleen suora, tosin postmountiin tulevissa jarrusatuloissa on yleensä sellaiset hassut kartiomutterit joilla saa korjattua virhekohdistusta muutaman asteen.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ekat testit ajettu, hyvin toimii!

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Teemu Kalvas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

IS-mount näyttää toki aika yksinkertaiselta, ettei tekeminenkään olis mahdoton osaavalle. Itselle toki varmasti ylivoimanen :-(

Levyjarrun ripustus pitäisi olla tarkkaan samansuuntainen kuin akselin, joten on varmaan varauduttava siihen, että kun kiinnike on hitsattu haarukkaan, sen jälkeen varmistetaan vielä asiaankuuluvilla metallintyöstölaitteilla reikien ja pintojen suunta. Jopa teollisissa valmisteissa on tehtaalta lähetettynä niin paljon klappia että pyöräkorjaamot noita ajoittain sorvaavat parempaan vaateriin.

Nyt meen taas vahvasti mutulla, mutta ei jarrutella liikoja tässä kohtaa :mrgreen: Eli, hyllystä löytyy avidin Juicy 5 jarrut (hydrauliset levyjarrut siis). Noita kun katselin, niin IS-kiinnikkeisiin tulee adapterit satuloille, kun noi satulat ovat alunperin post mount tyyppiset. Noh, se adapteri rungon/haarukan IS kiinnikkeisiin ja sitten satula siihen adapteriin. Tuon satulan kiinnittämiseen on sellaiset pulttien aluslevyt, joista toinen on tavallaan puolipallo ja toinen on kuppi. Noiden aluslevyjen ja sopivien reikien kanssa noissa onkin jo jonkin verran pelivaraa tuon satulan asennon ja paikan säätämisen kanssa. Joten, uskoisin että sen IS kiinnikkeen ei tarvi olla ihan totaalisen suorassa rungossa/haarukassa ja siltikin noilla säätösysteemeillä nuo satulat saa istumaan suoraan suhteessa levyyn. Ensi viikolla saan maastopyörääni keulan ja askartelen noitten levyjarrujen kanssa, joten luultavasti sitten on jo jotain käsitystä siitä, miten hyvin noissa riittää säätövarat. Asia kiinnostaa itteäni ainakin sen verran, että ajatuksissa pyörinyt jo pitkään se yksipuolinen levyjarru etuhaarukka 20" vanteelle... jos tuo vaikuttaa säätöjen suhteen passelilta, niin pitää alkaa piirteleen kuvia ja leikkuuttaa lasukalla osia Sopivalla muotoilulla kun tuo dropoutti ja satulankiinnityskorvake saadaan yhdestä palasta (ei tosin välttämättä onnaa sen yksipuoleisen haarukan kanssa), niin kyllä tuossa pitäs olla kohtuu hyvät mahdollisuudet siihen, että se satulan kiinnityskorvake on riittävän tarkasti paikoillaan.

Noista Juicy 5 satuloista vielä... Muistelisin että jossain fillari-lehden numerossa noita levyjarruja testattiin ja samassa testissä oli juttua noitten satuloiden säädöistä. Osassa se säätäminen on tosi vittumaista tai lähes mahdotonta (eli jos korvake on kiero, niin satulaa ei vaan saa istumaan) ja taas vastaavasti noissa Juicyissä se säättäminen oli suht nopeaa helppoa jne, eli jos noita hommaa, niin kannattaa selvittää mikä malli sopii omiin tarpeisiin parhaiten. Niin joo ja ne post mount tyyppiset kiinnikkeet taitaa löytyä lähinnä noista joustohaarukoisa, kun valussa saadaan noi hommat osumaan paremmin suoraan. Hitsatuissa korvakkeissa (jäykät haarukat + rungot) tunnutaan suosivan noita IS kiinnityksiä. Eihän se post mount takanakaan ole mahdoton, jos esim se taka dropout on koneistettu kalikka johon on koneistettu myös ne postmount kiinnityksen reiät jne.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tässä ois jäykkä haarukka levyjarrukorvakkeella 63 eurolla, eli ei nuo valmiinakaan maksa mahdottomia. Vai olikos tuossa Paseossa se ongelma, että se vaati 1" ohjainlaakerilla olevan haarukan?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Tässä ois jäykkä haarukka levyjarrukorvakkeella 63 eurolla, eli ei nuo valmiinakaan maksa mahdottomia. Vai olikos tuossa Paseossa se ongelma, että se vaati 1" ohjainlaakerilla olevan haarukan?

Paseossa on 1 1/8 kierteellinen (luulin että 1" kierteellinen). Eli tuollainen normaali 1 1/8 kierteetön ahead ei kelpaa, eikä ole tiedossa mistä saisi sopivaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ite kyllä tekisin rälläkällä ja poralla 6mm latasta korvakon. Kiinnittäisin korvakon satulaan ja satula oikeaan kohti levyä. Jarrua puristamalla pitäisin satulan korvakoineen kohdillaan ja hitsaisin kiinni. Ei voi mennä pahasti pieleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin