Jostakin syystä koen edelleen tarvetta perustella itselleni velomobiilin hankintaa. Koitan nyt kuitenkin vetää yhteen ensimmäisen vuoden kokemukset.
Hankinta:
Pitkäaikainen unelma jonka hankinnan laukaisi ilmoiltaan paska kesä 2015. Koko kesäloma meni vain säiden valittamiseen ja mökkeily sekä veneily jäi pois. Maastopyöräilyä yritin, mutta polut uivat vedessä ja oli kylmä. Oli siis aikaa surffailla netissä. Hakusana oli nopein velomobiili. Aika äkkiä valinta suppeni sitten Questiin. Nyt mentiin kuitenkin jo heinäkuun loppua ja homma oli tyssätä alkuunsa pitkään tilausaikaan. Tämän kerroin avoimesti valmistajalle ja niin heiltä kummasti löytyi 100km ajettu Quest. Kaupat lyötiin heti lukkoon ja sitten kuljetusta järjestämään. Loma ei nimittäin riittänyt itse hakemiseen. Lopulta noin kahden viikon kuluttua Quest oli Oulussa.
Alku:
Yllättäen perhe piti hankintaa aivan järjettömänä tuhlauksena. Meni ainakin 6kk ennenkuin vaimo leppyi. Eli kannattaa keskustella vähän ennen hankintaa. Tämä ei näköjään ole henkilökohtainen valinta vaan koko perheen.
Kaikki naarmut pohjaan tulivat ensimmäisten viikkojen aikana. Sitten oppi että missä pitää ajaa varovasti. Suosittelen siis ensin ajamaan reitin varovasti ja vain tutuilla reiteillä annetaan mennä. Tähän on varmaan vaikuttanut myös renkaiden vaihto jolloin maavaraan tullut noin sentti lisää. Pakko laittaa että noin sentti sillä täällä palstalla osa on fanaattisia yksityiskohdissa. Joku olisi heti korjannut että 9 milliä. Kojakit eivät kestäneet yhtään sepeliä ja kuluivatkin aika äkkiä. Syksy ajettin sitten marathon plussilla.
Talvi:
Lähes koko talvi vedettiin Questilla. Kun keskivauhti 28 asteen pakkasessa putosi 12km/h niin silloin päätin että jos on yli 15 astetta pakkasta niin ajan maastopyörällä. Tai jos on satanut tuoretta lunta. Tuo 15 astetta tuntui olevan raja jolloin vauhti hyytyi. Muutenkin talvella vauhti hyytyy ja etu on enää sääsuojassa sekä turvallisuudessa. Eteen laitoin nastarenkaat ja taakse kitkarenkaan. Mitään ongelmaa ei ollut pidon suhteen. Kun vauhti hyytyi niin ajelu jäi lähinnä työmatkoihin. Kuntoilumielessä tämä oli ihan tarpeeksi sillä energiaa kului varmaan tuplasti kesään verrattuna. Eli ympärivuotiseen ajoon suosittelen talviajaksi sähköavustusta. Pitää nyt vähän katsoa että hankkiiko sellaisen jo tälle talvelle.
Kevät:
Sorakausi vedettiin taas marathon plussilla. Ei aivan kesävauhtia menty ja voi johtua myös hiekasta ja sorasta pyöräteillä. Sitten vaihdettiin shreddat (44mm) alle niin jopa löytyi hyvät renkaat. Ovat kestäneet jopa sepelillä ajon. Nopeat ja mukavat.
Kesä:
Nyt taidettiin innostua vähän liikaa. Kesäkuussa toteutin pitkäaikaisen haaveen pyöräillä mökille. Ei se ole kuin 230km, mutta kuitenkin. Tuli sitten 550km viikonloppu kun pitihän se kierrellä myös perillä ja käydä Pietarsaaressa mutka. Heinäkuu menikin sitten lepäillessä kun krampit olivat niin pahat että ajamisesta ei tullut mitään.
Vinkit:
Hyvät bluetooth kuulokkeet on ehdoton hankinta. Sen verran käy vinkka korviin että korvat on hyvä suojata. Lisäksi voit kuunnella matkalla mielimusiikkia tai uutisia. Taustamelun poisto on hyvä ominaisuus. Sen jälkeen tulee tunne että mennään liitokoneella äänettömästi ja kevyesti. Minun valinta on Nokia bh-905. Sen heikkous on vain mikrofonit eli puheluita varten pitää hiljentää. Ideaali olisi jos mikrofoni olisi varren päässä ja siinä tuulisuoja, vaikka niin että sen varren saisi helposti irti. Mietinnässä on myös älykello jolla voisi ohjata puheluita ja siitä näkisi navigointitietoja sekä pulssin.
Yhteenveto:
Ensimmäinen vuosi ja 8000km. Edelleenkin on kivaa. Meno on sikäli rauhoittunut että pelkästään arkiajo (jonka muuten ajaisi autolla) tuo jo niin paljon kilometrejä että se riittää. Kun käy töissä ja vaikka kaupassa, se on aina noin 50km. Eli tämä jos mikä on tehokasta ajankäyttöä. Työpäivän jälkeen ei tarvitse lähteä lenkille kun kaikki liikunta tulee pakollisista ajoista. Tämä on jopa nopeampi kuin auto noin 15km säteellä. Viikonloppuisin sitten voi harrastaa lähiseutumatkailua. Lempireitti on käydä Hailuodon Marjaniemessä syömässä. Se on 132km ja menee ihan heittämällä. Lauttamatkoineen se on kuin kävisi lomalla. Yllättävän paljon löytyy kivoja paikkoja kun voi käydä vähän kauempana.
No, kaduttaako hankinta? Ei. Suosittelenko? Ehdottomasti!
Moni pitää velomobiilia kalliina. Tätä kuulee koko ajan, paitsi pyöräharrastajilta. Tämä on käytännössä perheen kakkosauto, niin hauska että ei tarvitse miettiä millä lähtee. Ajoin sentään ennen leasing katumaasturi bemarilla ja tämä velomobiili on paljon hauskempi. Palkkakuittia kun katsoin niin velomobiilin hankinta vastasi parin tonnin palkankorotusta. Eli maksoin tämän käytännössä alta vuodessa. Yleinen laskukaava lienee että maksaa itsensä kahdessa vuodessa.
Hinta on niin suhteellista. Aina riippuu mihin vertaa ja mitkä ovat omat prioriteetit. Moottorikelkan hankintaa ei pidetä kalliina?
Muita vahinkoja ei ole tullut kuin liukautuin velon vieressä talvella ja painoin konepellin lyttyyn. Siitä korkkasi vähän maalia. Tässä on ilmeisesti aika herkkä ja ohut maalipinta. Tämä on ensimmäisiä joissa on vedetty metallinhohto automaalilla. Paikaksi pitää laittaa tarra tai käyttää maalattavana. Käyttöpeli tämä on eikä näyttelyesine.
Kuluihin pitää varmaan lisätä että vaatteet menee uusiksi. Vatsa häipyi ja vanhat vaatteet roikkuvat päällä. Siirryttiin juuri levelille 50v ja rasvaprosentti on nykyään 6%. Verenpaine 114/64 ja verisuonien kunto mittausten mukaan optimi, siis parempi kuin normaali. Jos en olisi niin huono kehumaan itseäni niin sanoisin että helvetin hyvässä kunnossa vaikka paljon kilometrejä takana
Ota vaikka lainaa, myy munuaisesi tai talo ja osta velomobiili. Kadut vain sitä että et hankkinut aikaisemmin. Hauskin peli mitä minulla on koskaan ollut.
Huonoja puolia:
Saat kylähullun maineen eli vaatii aika lailla itsetuntoa. Suurin este hankinnalle onkin että mitä se naapuri ajattelee.
Ajat sitten missä vain, aina tulee juttelijoita. Välillä ihan fiksuja tyyppejä. Tämä voi joskus rassata ja pitäisi vain kestää silloinkin kun on kiire. Kai tämä vähän sääliäkin herättää sillä viikonloppuna joku oli heitellyt kolikoita penkille.
Oletan että lisääntyvä velomobiilikanta helpottaa tilannetta ja sosiaalista painetta. Sitä kai tässä nyt ajan takaa?