Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Yksi HePon jäsen kävi laskemassa n. 25 minuutin aikana iltapäivällä klo 14-15 välillä tapahtuvia väistämis tilanteita tuossa kyseisessä risteyksessä ja kas kummaa autoilijat oli todellisuudessa ne jotka rikkoivat sääntöjä eniten kun eivät antaneet esteettömän kulun jalankulkijoille.

Sinne tien varteen autokaistalle opastemerkki: Autoilija väistää suojatietä ylittävää jalankulkijaa! Tällainen. :D

pyorailija_vaistaa.jpg
pyorailija_vaistaa.jpg (30.4 KiB) Katsottu 3263 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Onneksi raskaimmalla ajoneuvolla, mitä suojatien yli mennään, saattaa selvitä peltivaurioin, kun työntää edestä hidasteet. Eli sikäli raskaampi väistää sääntö olisi hyvä. Kun vielä raskaammat ovat nopeampia, ei väistöön kulu kauheaa aikaa, joten tappio ei ole sietämätöntä väistäjälle.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja juuva »

Wacky kirjoitti:

Yksi HePon jäsen kävi laskemassa n. 25 minuutin aikana iltapäivällä klo 14-15 välillä tapahtuvia väistämis tilanteita tuossa kyseisessä risteyksessä ja kas kummaa autoilijat oli todellisuudessa ne jotka rikkoivat sääntöjä eniten kun eivät antaneet esteettömän kulun jalankulkijoille.

Tätä "tutkimusta" ehkä pitää hieman kritisoida ajankohdan valinnan takia. Esimerkiksi tänään aamulla menin ainakin kymmenen muun samaan suuntaan liikkuvan pyöräilijän letkassa yli. Autoja odotti kyseisen suojatien jatkeen kummallakin puolella, Mannerheimintien suunnasta oli ainakin kaksi bussia ja kolme-neljä pienempää ajoneuvoa pysähtyneenä. Toiseen suuntaan vain yksi auto taisi joutua pysähtymään tuossa tilanteessa.

Mikään ongelmahan oikeuksista luopumisessa ei ole kun liikennettä on vähän ja molemmat osapuolet ymmärtää mitä tapahtuu, mutta jos joukolla liikutaan niin siinä olisi usean tulkittava tilannetta ja päädyttävä sujuvuuden vuoksi samaan lopputulokseen. Ei ole nimittäin ole yksi kerta kun olen hiljentänyt samaiseen risteykseen ja joku on ohi painunut..

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/113044/ ... -Appelscha
Erikoisuus Hollannista, robottibussi ajaa pyörätietä :shock: Ymmärtäny, ett Hollanti on pyöräilyn edelläkulkijamaa. Kieltä en ymmärrä mutt olisko siinä vähän urputusta :?
Kesällä Helsingin Hernesaaressa tommonen pyöri, ilmeisesti ihan ensikokeiluja.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/113044/ ... -Appelscha
Erikoisuus Hollannista, robottibussi ajaa pyörätietä :shock: Ymmärtäny, ett Hollanti on pyöräilyn edelläkulkijamaa. Kieltä en ymmärrä mutt olisko siinä vähän urputusta :?
Kesällä Helsingin Hernesaaressa tommonen pyöri, ilmeisesti ihan ensikokeiluja.

Tuo oli lyhyt kuuden viikon kokeilu, joka toteutetaan, missäpä muualla, kuin pyörätiellä. Mitäs sitä muualta joutavaa tilaa löytäisi. Taas nähtiin, että pyöräilijä väistää aina –jopa Hollannissa. :evil:

Eipä tuossa muuta voi, kuin vaatia oikeutta valita pyöräilyväylänsä vapaasti. En ole varma, ainakin tuossa jutussa pyöräilijöitä kehotettiin ajamaan ajoradalla, jos pitää päästä tuon ohi. Liekö laillista sitten Hollannissa. Jos näin on, tuossa ei ole muuta ongelmaa kuin että taas se on pyöräilijä joka väistää muita –myös uusia liikennemuotoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Ehkä liikenne muuuttuu sittenkin luonnostaan vasenkätiseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei ole ainakaan parantunut pyörätienkäyttäjien kinkeäminen vasempaan reunaan ja vasemmalta puolelta väistämään yrittäminen. Kännykää tuijottavia omaa vasenta reunaansa vastaan alamäkeen pyöräileviä tulee yhä vastaan joka päivä. Ei niillä olisi mitään mahdollisuutta väistää, jos en vartavasten väistäisi jo ajoissa aivan reunaan tai jopa pyörätien nurmikolle törmäyksen välttämiseksi. En ole uskaltanut mennä muuttamaan liikennettä vasenkätiseksi ja ohittaa vapaammalta puolelta vasemmalta, jos vaikka heräävät sitten ja alkavat väistää oikein. :shock:

Kaksi rinnan tulevat juoksijat tai pyöräilijät pitävät itsestään selvänä, että minä väistän, eikä heidän tarvitse korjata ajolinjaa yhtään piirua omalle oikealleen, jotta minä näkisin, että ovat minut nähneet. Tänään kaksi MAMILia ja kaksi 10-vuotiasta ja yksi kännyttkää tuijottava tyttö, joka ei varmaan huomannut minua lainkaan. :( Olenkohan muuttunut näkymättömäksi, kun ei näytä kenelläkään olevan tarvetta väistää minua missään olosuhteissa. Ehkä olen vanhemmiten kutistunut niin pieneksi, ettei minua näy. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ehkä liikenne muuuttuu sittenkin luonnostaan vasenkätiseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Ei ole ainakaan parantunut pyörätienkäyttäjien kinkeäminen vasempaan reunaan ja vasemmalta puolelta väistämään yrittäminen. Kännykää tuijottavia omaa vasenta reunaansa vastaan alamäkeen pyöräileviä tulee yhä vastaan joka päivä. Ei niillä olisi mitään mahdollisuutta väistää, jos en vartavasten väistäisi jo ajoissa aivan reunaan tai jopa pyörätien nurmikolle törmäyksen välttämiseksi. En ole uskaltanut mennä muuttamaan liikennettä vasenkätiseksi ja ohittaa vapaammalta puolelta vasemmalta, jos vaikka heräävät sitten ja alkavat väistää oikein. :shock:

Kaksi rinnan tulevat juoksijat tai pyöräilijät pitävät itsestään selvänä, että minä väistän, eikä heidän tarvitse korjata ajolinjaa yhtään piirua omalle oikealleen, jotta minä näkisin, että ovat minut nähneet. Tänään kaksi MAMILia ja kaksi 10-vuotiasta ja yksi kännyttkää tuijottava tyttö, joka ei varmaan huomannut minua lainkaan. :( Olenkohan muuttunut näkymättömäksi, kun ei näytä kenelläkään olevan tarvetta väistää minua missään olosuhteissa. Ehkä olen vanhemmiten kutistunut niin pieneksi, ettei minua näy. :shock:

Tuossa saattaa olla kaupunkikohtasia eroja, niinku esim suojatiekäyttäytymisessä. Imatralla kävilijät jos tulevat vastaan samalla puolella (miun oikeella), väistävät monesti toiselle puolen - aivan kuin vasemmalla ei saiskaan kävellä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tuossa saattaa olla kaupunkikohtasia eroja, niinku esim suojatiekäyttäytymisessä. Imatralla kävilijät jos tulevat vastaan samalla puolella (miun oikeella), väistävät monesti toiselle puolen - aivan kuin vasemmalla ei saiskaan kävellä.

Taisin ilmaista itseäni huonosti. Nuo olivat kaikki pyöräilijöitä pyörätiellä. :?
Ymmärrän kyllä, että ovat oppineet sinua väistämään kun olet ajellut räyhäkällä terävät sarvet edellä. Pitäisiköhän minunkin rakentaa tuollainen, että huomattaisiin. :twisted:
Kuva
Eihän ne sarvet mahdu edes kuvaan. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Ok, no kyllä täälläkin joskus tuntuu, ett jotukut pitää oikeutenaan ajaa rinnan vastaan ja tiukkaa tekee ett mahtuu - yleensä pidän härskisti linjani - kyllä ne sarvia sitten väistää 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Täällä rinnan ajo on "spesiaaleista" ideoista kärkeä ja yieisintä. Jos jonkinmoista spesiaalilahjaa pyörii kaikilla kulkuvälineillä ja ilman täällä. Kaikilla kaistoilla, lienevät kaistapäitä. Spessun pyörällä ajavana tuntuu, että kerrankin jenkki on viisaampi kuin finskien iso osuus. Aargh! :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Lueskelin hieman, mitä jalankulkijan paikasta sanotaan laissa. Siellä on, harkiten tai harkitsematta, jätetty määrittelemättä jalankulkijan kulkupuoli kevytväylällä. Ajoradalla se on vasen puoli, milloin se on haitatta mahdollista, pyörätiellä kumpi tahansa reuna ja reunaahan sitten koko ajan vaihdetaan, eli hoiperrellaan puolelta toiselle missä vain. :evil:
Näin sanoo laki:

Finlex kirjoitti:

40 §

Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan
color=#0000FF[/color]reunaa.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En laita parhaat kommentit ketjuun, kun pystärillä tein työmatkan. Viime viikolla Koskelantiellä kaksi poliisiautoa sulki tien kahta puolta, kun kahden lanssin miehistöt hoitivat kolmea viileästi pukeutunutta tajutonta miestä ajokaistalla ja yhden paita oli leikattu auki ja rinta veressä. Tänään hyvä meno ravintoloissa jatkui, kun ylämäkeen lopetin polkemisen kaukaa nähtyäni kävelijän liikkuvan asiallisen näköisesti. Hyvä tsemppi oli päällä siitä päätellen, että ylitettyään pyöräkaistan suojatietä pitkin ja katsottuaan kohti varmaan yli viisi sekuntia hän sammalsi pari s ohitettuani hänet: "Oho valo".

Facepalm, eipä ollut tämäkään sankari liikenteessä "valot päällä". Kontrasti oli suuri virheettömän kävelyn ja päätelmän välillä, ei oikeellisuudessa, mutta noin 7 s prosessointiajassa ohituksen jo tapahduttua. Taitava juoja, kun on treenannut selvältä näyttävän kävelyn. Olisiko ollut poliisin tain poken kanssa ollut ongelmia ja pitänyt opetella pinnistys edes kävellessä?

Jännä työmatka mulla, taas pollarit vastassa, kuten kuukauden päälle putkeen. Ei minua vastassa, mutta joko liikkuen tiellä tai juna-asemalla kytiksellä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä vielä mieliaiheeni, pyöräilijän sortaminen lainsäädännössä. Sähköajoneuvo rinnastetaan jalankulkijaan ja häntä siis pitää väistää suojatiellä, jos ajaa jalankulkunopeutta ja väistelee jalankulkijoita. Pyöräilijää ei tarvitse väistää, eli pyöräilijä on ainoa lainsuojaton suojatiellä ajamaan pakotettu. :evil:

Finlex kirjoitti:

45 § (30.12.2015/1610)

Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen käyttö

Pyörätuolia tai muuta vastaavaa moottoritonta apuvälinettä käyttävään sovelletaan jalankulkijoita koskevia säännöksiä.

Sama koskee sitä, joka kävelynopeudella kuljettaa käsikäyttöistä tai sellaista jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Muutoin hänen on noudatettava polkupyöräilijöitä koskevia säännöksiä.

45 a § (30.12.2015/1610)

Kevyen sähköajoneuvon käyttö

Kevyen sähköajoneuvon kuljettajaan sovelletaan polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä.

Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuitenkin kävelynopeudella kuljettaa myös jalkakäytävällä noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hitsin rakenteellinen nopeus 15 km/h estämässä käsipyörän tai käsi/jalkapyörähybridin käytön jalankulkijana. Jos ei porsaanreikää löydy rakenteellisen nopeuden ylityksestä. Entä jos ylittää silti rakenteellisen nopeuden, kun on supermiesvaatteissa? Warp speed Mr. Sulu! :mrgreen: 8) :lol:

Niin mites jos mä laitan käsiveivin oikealle ja sanon: "Käteni on rakenteellisesti tohjona ja kirurgisesti muutettu pysyvästi pois synnyintilastaan, joten rakenteellinen nopeus käsiveivilläni on nolla"? Tämä on totta ja heti syyte vammaisten syrjinnästä stna, jos väittävät vadtaan ja sortavat kele. Ja varmaan nääs tulee vielä 999 W moottori avuksi sekä täyskate prkl. Rakenteellinen nopeus nolla ja TMS jää sprintissä taakse häh?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Hitsin rakenteellinen nopeus 15 km/h estämässä käsipyörän tai käsi/jalkapyörähybridin käytön jalankulkijana. Jos ei porsaanreikää löydy rakenteellisen nopeuden ylityksestä. Entä jos ylittää silti rakenteellisen nopeuden, kun on supermiesvaatteissa? Warp speed Mr. Sulu! :mrgreen: 8) :lol:

Niin mites jos mä laitan käsiveivin oikealle ja sanon: "Käteni on rakenteellisesti tohjona ja kirurgisesti muutettu pysyvästi pois synnyintilastaan, joten rakenteellinen nopeus käsiveivilläni on nolla"? Tämä on totta ja heti syyte vammaisten syrjinnästä stna, jos väittävät vadtaan ja sortavat kele. Ja varmaan nääs tulee vielä 999 W moottori avuksi sekä täyskate prkl. Rakenteellinen nopeus nolla ja TMS jää sprintissä taakse häh?

Silkkaa apartheidia ja korruptiota tuo on, kun katsoo alimman kappaleen "itsestään tasapainottuvan ajoneuvon" oikeuksia. Vaikka rakenteellinen nopeus on 25 saa sillä ajaa, paitsi pyöräilijän säännöillä, myös jalankulkijoiden seassa luultavasti jalankulkijan oikeuksin.

Kevyen sähköajoneuvon kuljettajaan sovelletaan polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä.

Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuitenkin kävelynopeudella kuljettaa myös jalkakäytävällä noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin