Ranskalainen Aurelien on taas ollut huimassa vauhdissa ja ajoi uudeksi ME-tulokseksi 56.696 km.
pyöränä oli täälläkin esitelty dual 700C raaseri hyvin makaavalla ajoasennolla, lyhyet kammet, jaloille pienet kuomut polkimissa ja olkapäiden takana tötsät, joten tuskin menee kattamattomien luokkaa mutta lähelle kyllä.
Ilmeisesti ajossa oli ongelmia, oli kuuma, olkapääpehmikkeet antoivat periksi ja mies valui liian kaus polkimista. veikkaanpa että kovempi tulos on vielä tuloss
Barbara Buatois on myös ajanut uuden naisten maailman ennätyksen, trikellä tunnisa 56km:
Samalla meni uusiksi 100mailin ennätys ja lisää yrityksiä luvassa, mm. 24h ajossa.
Huh! Minä jo ehdin hämmästellä Barbaran ennätystä, että eihän se ole, kuin vajaan kilometrin Aurielin ennätyksestä.
Sitten katsoin linkin. Barbara ajoihin katetulla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuon jutun mukaan nojapyöräennätys syntyi, 56,15 km tunnin aikana.
Yrittää vielä lähiaikoina (lokakuussa) rikkoa UCI (pystypyörä) ennätyksen, joka on 56,375 km.
Ihan google translatella kääntelin, copy-paste tekstistä ja silleen.
Kääntäviä nettiselaimiakin toki löytyy.
No näitähän nyt pukkaa:
Francesco Russo on parantanut nimissään ollutta tunnin ennätystä lukemiin 92,439 km (katettu pyörä siis).
Paikkana Dekran testirata Klettwitzissä, Saksassa. http://www.russo-speedbike.com/
Tuon ennätyksen voisi heti rikkoa pienellä teknisellä muutoksella pyörään ja panemalla sama kuski uudelleen radalle.
Vetävän ketjun taittopyörä pitäisi siirtää kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs ja kasvattaa sädettä kaksinkertaiseksi, jolloin vetoketju olisi lähes suora. Paluuketjulle voisi käyttää tuota nykyistä rillaa. Taittokulma on niin loiva vetävällä ketjulla, että kannattaisi tehdä kokeet liukukiskon käytön mahdollisuuksista hukkatehon vähentämiseen. Joka tapauksessa tuo taittopyörän paikka on pöhkö.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuon ennätyksen voisi heti rikkoa pienellä teknisellä muutoksella pyörään ja panemalla sama kuski uudelleen radalle.
Vetävän ketjun taittopyörä pitäisi siirtää kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs ja kasvattaa sädettä kaksinkertaiseksi, jolloin vetoketju olisi lähes suora. Paluuketjulle voisi käyttää tuota nykyistä rillaa. Taittokulma on niin loiva vetävällä ketjulla, että kannattaisi tehdä kokeet liukukiskon käytön mahdollisuuksista hukkatehon vähentämiseen. Joka tapauksessa tuo taittopyörän paikka on pöhkö.
Näyttäis siltä että ketju ottaa penkkiin, jos vähänkin siirtäis ylemmäs. Taittopyörän säteen kasvattaminen kyllä varmasti auttais. Ketjun värähtely ja kiristyminen/löystyminen polkemisen tahtiin hukkaa monta wattia
Tuon ennätyksen voisi heti rikkoa pienellä teknisellä muutoksella pyörään ja panemalla sama kuski uudelleen radalle.
Vetävän ketjun taittopyörä pitäisi siirtää kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs ja kasvattaa sädettä kaksinkertaiseksi, jolloin vetoketju olisi lähes suora. Paluuketjulle voisi käyttää tuota nykyistä rillaa. Taittokulma on niin loiva vetävällä ketjulla, että kannattaisi tehdä kokeet liukukiskon käytön mahdollisuuksista hukkatehon vähentämiseen. Joka tapauksessa tuo taittopyörän paikka on pöhkö.
Näyttäis siltä että ketju ottaa penkkiin, jos vähänkin siirtäis ylemmäs. Taittopyörän säteen kasvattaminen kyllä varmasti auttais. Ketjun värähtely ja kiristyminen/löystyminen polkemisen tahtiin hukkaa monta wattia
Joo, ilmaisin itseni huonosti. Tarkoitin, että milloin vetoketju on suora, se kannattaa taittaa suuremmalla taittopyörällä, jollainen kyllä mahtuu tuohonkin, kun sen akseli asennetaan kymmenen senttiä taaemmas ja viisi ylemmäs. Ketjun linjaa takapuolen kohdalla ei tosiaan paljon voi tuosta muuttaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
M5 Recumbents kirjoitti Facebook -sivuillaan ihan mielenkiintoista tarinaa tehoista:
"Even the unofficial 20-year-old hour record (56.375 km) from Chris Boardman is improved by as much as 1.225 km. That's almost five whole laps!
This was also the last record which was not yet in the hands of a recumbent. We also have to realize that Chris Boardman probably produced more than 130 watts extra compared to Matthias. This makes it even more impressive. The top speed of a person like Chris Boardman on this M5 bike will result then in an astonishing 65 km or 40.4 miles. During one w h o l e hour ..."
Eli arvioivat, että Boardman on "Superman" ajoasennossaan (muistelen/oletan, että niin on ajettu toi pystypyörien epävirallinen ennätys) ajanut n. 130W kovemmilla tehoilla ja laskeskelivat, että niillä tehoilla mentäis tuolla kuvan nojakilla 65km tunnissa.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
M5 Recumbents kirjoitti Facebook -sivuillaan ihan mielenkiintoista tarinaa tehoista:
"Even the unofficial 20-year-old hour record (56.375 km) from Chris Boardman is improved by as much as 1.225 km. That's almost five whole laps!
This was also the last record which was not yet in the hands of a recumbent. We also have to realize that Chris Boardman probably produced more than 130 watts extra compared to Matthias. This makes it even more impressive. The top speed of a person like Chris Boardman on this M5 bike will result then in an astonishing 65 km or 40.4 miles. During one w h o l e hour ..."
Eli arvioivat, että Boardman on "Superman" ajoasennossaan (muistelen/oletan, että niin on ajettu toi pystypyörien epävirallinen ennätys) ajanut n. 130W kovemmilla tehoilla ja laskeskelivat, että niillä tehoilla mentäis tuolla kuvan nojakilla 65km tunnissa.
Tuo on vähän turhaa spekulointia. Ihminen ei kykene samaan polkemistehoon makuuasennossa kuin pystyssä jalkojen verisuoniston takia. Vaaka-asennossa tuotettua tehoa voi harjoitella, mutta jokainen ihminen, vaikka olisi kuinka innokas nojapyöräilijä, kierrättää verta jaloissaan –varsinkin verisuonten nopeimman kehityksen aikaan lapsuudessaan– suuremman määrän jalat alas päin kuin makuuasennossa. Tästä syystä verisuonisto sopeutuu paremmin pystyasentoon ja vaaka-asennossa teho jää heikommaksi, sillä valtimoiden kapasiteetti vaakasuuntaan on huonompi kuin alamäkeen.
Valtimot laajenevat veren paineen takia pystyasennossa. Jalkojen verenpaine on yli (10 kPa) 75 verenpainemittariyksikköä pienempi vaaka-asennossa kuin pystyssä. Tämä paine laajentaa nimenomaan jalkojen alimpien suonien virtauskanavaa ja saa pystyasentoisen jalan paremmin kestämään esim. pohkeen kuormitusta. Noja-asennossa jalkojen laskimot pääsevät vähällä kun vastapaine on tuon saman verran alempi ja jalat tavallaan kuivuvat.
Jos et usko tätä, voit kokeilla käsilläsi tehdä työtä vaikka pursitusvoimaharjoituslaitteella käsi ylhäällä ja samaa työtä käsi alhaalla. Tehoero on suuri. Sama tehoeromekanismi vaikuttaa niin käsissä kuin jaloissakin. Tästä syystä maksimiteho tulee aina olemaan suurempi pystyasennossa. Mitä pidemmästä suorituksesta on kyse, sitä vähemmän tuolla on vaikutusta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma