Teemu Kalvas kirjoitti:tavasti kirjoitti:IS-mount näyttää toki aika yksinkertaiselta, ettei tekeminenkään olis mahdoton osaavalle. Itselle toki varmasti ylivoimanen 
Levyjarrun ripustus pitäisi olla tarkkaan samansuuntainen kuin akselin, joten on varmaan varauduttava siihen, että kun kiinnike on hitsattu haarukkaan, sen jälkeen varmistetaan vielä asiaankuuluvilla metallintyöstölaitteilla reikien ja pintojen suunta. Jopa teollisissa valmisteissa on tehtaalta lähetettynä niin paljon klappia että pyöräkorjaamot noita ajoittain sorvaavat parempaan vaateriin.
Nyt meen taas vahvasti mutulla, mutta ei jarrutella liikoja tässä kohtaa
Eli, hyllystä löytyy avidin Juicy 5 jarrut (hydrauliset levyjarrut siis). Noita kun katselin, niin IS-kiinnikkeisiin tulee adapterit satuloille, kun noi satulat ovat alunperin post mount tyyppiset. Noh, se adapteri rungon/haarukan IS kiinnikkeisiin ja sitten satula siihen adapteriin. Tuon satulan kiinnittämiseen on sellaiset pulttien aluslevyt, joista toinen on tavallaan puolipallo ja toinen on kuppi. Noiden aluslevyjen ja sopivien reikien kanssa noissa onkin jo jonkin verran pelivaraa tuon satulan asennon ja paikan säätämisen kanssa. Joten, uskoisin että sen IS kiinnikkeen ei tarvi olla ihan totaalisen suorassa rungossa/haarukassa ja siltikin noilla säätösysteemeillä nuo satulat saa istumaan suoraan suhteessa levyyn. Ensi viikolla saan maastopyörääni keulan ja askartelen noitten levyjarrujen kanssa, joten luultavasti sitten on jo jotain käsitystä siitä, miten hyvin noissa riittää säätövarat. Asia kiinnostaa itteäni ainakin sen verran, että ajatuksissa pyörinyt jo pitkään se yksipuolinen levyjarru etuhaarukka 20" vanteelle... jos tuo vaikuttaa säätöjen suhteen passelilta, niin pitää alkaa piirteleen kuvia ja leikkuuttaa lasukalla osia Sopivalla muotoilulla kun tuo dropoutti ja satulankiinnityskorvake saadaan yhdestä palasta (ei tosin välttämättä onnaa sen yksipuoleisen haarukan kanssa), niin kyllä tuossa pitäs olla kohtuu hyvät mahdollisuudet siihen, että se satulan kiinnityskorvake on riittävän tarkasti paikoillaan.
Noista Juicy 5 satuloista vielä... Muistelisin että jossain fillari-lehden numerossa noita levyjarruja testattiin ja samassa testissä oli juttua noitten satuloiden säädöistä. Osassa se säätäminen on tosi vittumaista tai lähes mahdotonta (eli jos korvake on kiero, niin satulaa ei vaan saa istumaan) ja taas vastaavasti noissa Juicyissä se säättäminen oli suht nopeaa helppoa jne, eli jos noita hommaa, niin kannattaa selvittää mikä malli sopii omiin tarpeisiin parhaiten. Niin joo ja ne post mount tyyppiset kiinnikkeet taitaa löytyä lähinnä noista joustohaarukoisa, kun valussa saadaan noi hommat osumaan paremmin suoraan. Hitsatuissa korvakkeissa (jäykät haarukat + rungot) tunnutaan suosivan noita IS kiinnityksiä. Eihän se post mount takanakaan ole mahdoton, jos esim se taka dropout on koneistettu kalikka johon on koneistettu myös ne postmount kiinnityksen reiät jne.