Vilijami kirjoitti:Halpismuuntajalla on ihan toivotonta,
Mäkin uskoin ennen tuota kaikkialta kuultua "totuutta". En usko enään sen jälkeen, kun lainasin valovirtamuuntajan. Nyt epäilen osaako moittijat hitsata
Vilijami kirjoitti:Halpismuuntajalla on ihan toivotonta,
Mäkin uskoin ennen tuota kaikkialta kuultua "totuutta". En usko enään sen jälkeen, kun lainasin valovirtamuuntajan. Nyt epäilen osaako moittijat hitsata
PW kirjoitti:Voishan tästä kehittää ikioman taiteenlajinsa
Kaikki tietäs kuka on hitsannu
Sitähän Eila Hiltunen kokeili jo omana aikanaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sibelius-monumentti
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Halpismuuntajalla on ihan toivotonta,
Mäkin uskoin ennen tuota kaikkialta kuultua "totuutta". En usko enään sen jälkeen, kun lainasin valovirtamuuntajan. Nyt epäilen osaako moittijat hitsata
Miul oli edellinen hitsauskone, Walliuksen pieni - mikä lie. Sillä hitsattiin kaivinkoneen kauhat ja kuorma-auton lavat kuntoon. Yhtenä kesänä oli ammattikoulunkäyny levyseppähitsaaja töissä ja kun kuorma-auton perälautaa piti hitsata, aattelin ett hitsatkoon ammattimies - yhen kerran ajoin bobcatin lavalle, ni perälauta läks irti
Hitsasin sitten ite
Ammattilainen kiros kun konekin on tämmönen paska
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pitäskö tää hitsaushöpötys siirtää tuonne hitsausketjuun? Jostain syystä en sitä löytäny kun alotin hisausvalittamisen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Pitäskö tää hitsaushöpötys siirtää tuonne hitsausketjuun? Jostain syystä en sitä löytäny kun alotin hisausvalittamisen
Joo, se on nimellä "Hitsaus" ja löytyy alueelta: "Muut aiheet - Off topic" Pitänee siirtää hitsausketju rakenteluosioon ja nämä tämän ketjun hitsuuviestit sinne perään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No niin, nyt on Hitsaus niminen hitsausketju, jossa puhutaan hitsaamisesta ja hitsaaminen on kaiken keskiössä, siirretty rakenteluosioon. (Laittelin näkyviin noita hitsaamiseen liittyviä sanoja tunnistesanoiksi, jotta löytyy myöhemmin etsi-komennolla tämä hitsaamiseen littyvä ketju.)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Halpismuuntajalla on ihan toivotonta,
Mäkin uskoin ennen tuota kaikkialta kuultua "totuutta". En usko enään sen jälkeen, kun lainasin valovirtamuuntajan. Nyt epäilen osaako moittijat hitsata
Joo, hitsaaminen onnistuu kyllä ja vielä ihan mukavasti jos ei paremmasta tiedä. 27 vuotta hitsausta ja 5 omaa hitsauskonetta myöhemmin en huolisi valovirtamuuntajaa millään.
Irroitin runkoputkeen hitsattua korvaketta ja kävipäs niin että lentävä haukkasi myös perusaineeseen. Ei mennyt läpi, ehkä 0,5 -1 mm syvä ura, 30 mm pitkä. Ura on pituussuuntaan, poikkileikkauksesta katsottuna kello 10 kohdalla kun 12 on ylin kohta. Putki on tavallista Ø50x1,5 kalusteputkea, siis rakenneterästä. Hitsatun korvakkeen tilalle tulee säädettävä, joten mitään vahvikkeita tai edes hitsisauman kupua ei putkeen voi jättää.
Kysymys tietäjille: Miten korjaisitte tilanteen, kun halutaan minimoida väsymismurtuman riski:
1)Tehdään korjaushitsaus ja hiotaan tasaiseksi? Hitsatessa sauman viereen syntyy muutosvyöhyke ja mahdollisuudet pilata homma hitsausvirheillä kuten reunahaava olemassa.
2)Ei hitsata, mutta hiotaan uran reunat jouhevaksi jotta eliminoidaan lovivaikutus?
3)Ei hitsata eikä hiota, vaan kittiä ja maalia päälle. Nautitaan pullollinen mallasjuomaa onnistuneen korjauksen kunniaksi?
Jarcco kirjoitti:Irroitin runkoputkeen hitsattua korvaketta ja kävipäs niin että lentävä haukkasi myös perusaineeseen. Ei mennyt läpi, ehkä 0,5 -1 mm syvä ura, 30 mm pitkä. Ura on pituussuuntaan, poikkileikkauksesta katsottuna kello 10 kohdalla kun 12 on ylin kohta. Putki on tavallista Ø50x1,5 kalusteputkea, siis rakenneterästä. Hitsatun korvakkeen tilalle tulee säädettävä, joten mitään vahvikkeita tai edes hitsisauman kupua ei putkeen voi jättää.
Kysymys tietäjille: Miten korjaisitte tilanteen, kun halutaan minimoida väsymismurtuman riski:
1)Tehdään korjaushitsaus ja hiotaan tasaiseksi? Hitsatessa sauman viereen syntyy muutosvyöhyke ja mahdollisuudet pilata homma hitsausvirheillä kuten reunahaava olemassa.
2)Ei hitsata, mutta hiotaan uran reunat jouhevaksi jotta eliminoidaan lovivaikutus?
3)Ei hitsata eikä hiota, vaan kittiä ja maalia päälle. Nautitaan pullollinen mallasjuomaa onnistuneen korjauksen kunniaksi?
Tekstistäsi ei selviä, missä kohdassa runkoa tuo korvake oli ja tulee olemaan. Pituussuuntainen ura ei juurikaan haittaa taivutusjännitysten suhteen ja väännössäkin taitaa ongelmana olla enempi vääntymä kuin jännitys. Jos tuo uusi korvake tulee klämppimallinen, eli putkipuristimella runkoputken ympäri ja mikäli tuossa kohdassa ei ole erityhisen suurta vääntörasitusta, suosittelisin korjausmenetelmäksi versiota 3. Jos vääntörasitus on iso, verio 1 on hyvä, kun käytössä on pehmeä rakenneteräs. Versio 2 on tarpeen vain, jos ura on poikittain jännitystrajektorioiden suuntaan nähden. Pitkittäinen ura on tässä mielessä melkoisen ongelmaton.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Tekstistäsi ei selviä, missä kohdassa runkoa tuo korvake oli ja tulee olemaan.
Oiskohan kampipuomin säätö?
Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:Tekstistäsi ei selviä, missä kohdassa runkoa tuo korvake oli ja tulee olemaan.
Oiskohan kampipuomin säätö?
Ei, penkin etummainen kiinnityskohta. Lähes keskellä runkoa siis. Klamppi kiinnitys siihen tulee kuten Jori arveli. Vääntörasitusta ei käsittääkseni paljon tule tuohon kohtaan.
jori kirjoitti:jännitystrajektorioiden...
??? enpä ole moisista kuullutkaan.
Taidan päätyä vaihtoehtoon 3.
Jos käytössäsi on happi-asetyleenivehkeet, niin pronssilla täyttämällä ja ylimääräiset pois hiomalla saisi hyvän korjauksen? Ei lohkeile niinkuin kitti ja on aika vahvaa tavaraakin.
Lidlissä oli automaattihitsausmaski 35€. Onhan loistava peli, varsinkin näin ykskätiselle. Aurinkokennolataus, eli lataa akun hitsiliekistä ja säädettävä tummuus. Helpottui hitsaaminen aivan tosi paljon, kun koko ajan näkee!
Nykyään ilmeisesti riittävän nopeitakin, ettei "kuvan himmeneminen" johdu sokaistumisesta vaan riittävän nopeasta lasin tummumisesta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Nykyään ilmeisesti riittävän nopeitakin, ettei "kuvan himmeneminen" johdu sokaistumisesta vaan riittävän nopeasta lasin tummumisesta.
Jukka
Tuntuu olevan. Ihan eri luokkaa kuin joskus vuosia sitten testaamani.