2015 kauden ajoin Flevotrikellä jolla kaaduin parikymmentä kertaa ja aina kävelyvauhdissa. Keula pyrkii kaatumaan liian herkästi. Ohjauksen jättö on tässä 80-100mm positiivisella puolella ja kallistusnivelen jättö on noin 2000mm positiivisella. Tällä opilla laite on erittäin vakaa yli 20km/h nopeudesta ylöspäin.
2016 kauden olen ajanut Luggarionilla jossa ohjauksen jättö on 215mm negatiivisella. 25km/h nopeuteen asti on riittävän vakaa, mutta siitä ylöspäin meno menee hutjakaksi.
2017 Kaudelle pitäisi saada jotain tältä väliltä
Flevotriken tuotekehitys
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Flevotriken tuotekehitys
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Joten jospa pidentäisin eturunkoa 130-150mm, niin jättö olisi 50mm negatiivisen puolella. Efektiivinen jättö säilyisi positiivisena, mutta ei liikaa. Tällä saattaisi voida ajaa hiljaakin?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Vaiheessa 2 voisi kallistusnivelenkin jätön muuttaa samaan -50mm paikkaan. Toivottavasti näillä muutoksilla tulisi liikkeellelähtöön ja pysähtymiseen toivottua vakautta, eikä nopea ajo kärsisi ainakaan pahasti. Painoa on reilusti kummankin nivelen ylä/etupuolella, jolloin stabiilisuus pitäisi säilyä?
Re: Flevotriken tuotekehitys
Ilmeisesti kaipaat lisää tukevuutta sivusuunnassa tohon taka-akselin kallistukseen.. Mun nähdäkseni vaihtoehdot on joko pienentää kallistusta aiheuttavaa voimaa, joka on kallistusakselin ja painopisteen(napa) välinen etäisyys kertaa kulmakiihtyvyys, tai vaihtoehtoisesti lisätä kallistusta vastustavia voimia eli jäykistää jousia (olikohan täs sellaset?), tai ajaa hiljempaa.
Siis pointti oli toi painopisteen ja akseli välinen etäisyys, mikä taitaa tolla muutoksella vaan kasvaa. Lisäksi mitä pystympään taka-akselin kallistus kääntyy, sitä enemmän perän kallistus rupeaa ohjaamaan vekotinta.
En nyt jaksa kelata loppuun ajatusta, mut mites toi takapään kallistus toimis jos kallsitusakseli kulkisi renkaan maakosketuspsteen ja painopisteen välisellä linjalla? Eiks sen sit pitäis olla aika stabiili sivuvoimille? Silloin kyl akseli tulee tosi pystyyn ja perän jousto ohjaa melkoisesti.
Re: Flevotriken tuotekehitys
Miusta etuvetosessa pyörässä kuskin ja painon, pitäs olla lähempänä etukiekkoa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Härski kirjoitti:Ilmeisesti kaipaat lisää tukevuutta sivusuunnassa tohon taka-akselin kallistukseen..
Kaipaan kumpaankin niveleen lievää itseoikaisua, ikään kuin pyyttonissa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
PW kirjoitti:Miusta etuvetosessa pyörässä kuskin ja painon, pitäs olla lähempänä etukiekkoa
Ei pitäs, tämä on pyörähtäny nokan kautta ympäri useasti.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Säädettävä etupuomin jatkopala.
- Liitteet
-
- 20160926_181936.jpg (131.84 KiB) Katsottu 7172 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Flevotriken tuotekehitys
Akselivälin pidentäminen tuntuu hyvältä idealta ja tuollahan se vahvistetaan:
http://wannee.nl/hpv/variatie/e-var-7.htm
Takapäätä kun pidentää, niin ei tarvitsisi jatkaa jalkoja
Itse ihmettelen miksi Flevo on päätynyt 45 asteen ohjauskulmaan. Pystympi 55 -60 kulma ja pieni positiivinen jättö on todettu toisaalla hyvin toimivaksi, miksei se pelaisi Flevossakin?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Jalkoja ei tarvi jatkaa. Tällä hetkellä pitää olla 170mm kammet säädettynä niin eteen kuin mahdollista, että polkimet on tarpeeksi kaukana.
45 asteen emäputken kulma on vain valmistustekninen asia. Koko peli on tehty helppoa valmistusta silmällä pitäen. Eikö flevo alunperin ollut joku koululaisten metallityöharjoitus
muoks. flevon historiajutusta:
"Kouluprojekti
Koululla, jossa Johan oli opettajana, hän oli erittäin tunnettu siitä hänen oudosta polkupyörästään. Moni ihmisistä nauroi sille, eräät muut taas olivatkin innostuneet. Johan järjesti koululla Hollannin HPV-kerhon (NVHPV:n) teknillisen kokouksen, ja siitä tuli suuri menestys. Niinkin menestyneesti onnistunut, että hän päätti aloittaa koululla polkupyöränrakennusprojektin oppilaille, jotka halusivat rakentaa oman. Tällä tavalla 25 oppilasta rakensivat oman Flevo-polkupyörän (FlevoBike:n) omana työkappaleenaan"
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Eilen palautui flevo kotiin, oltuaan kesän vävypojalla lainassa. Heti on helpompi olo, kun ei ole pelkästään yhden nojapyörän varassa. Kyllä vähintään kolme ajokuntoista pitäisi tallista löytyä, niin on särkymä- ja kyllästymisvara
Mittailin tuota, niin 75mm etupuomia pystyy kohtuudella jatkamaan. Silloin 170-->130mm kammet ja takimmaisessa säädössä, polkimet pysyvät paikoillaan. Jättö on nyt tarkistusmitattu 75mm, eli jättö nollautuu. Voi olla hyvä yhdistettynä 45° emäputkeen?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Nollasin jätön ja lyhensin kammet. Tuli huomattavasti mukavampi ajaa. Nyt voi ajaa hiljaa rennon letkeästi. Kallistusnivelelle en taidakaan tehdä mitään.
- Liitteet
-
- 20161002_141445.jpg (220.84 KiB) Katsottu 6941 kertaa
-
- 20161002_141415.jpg (243.74 KiB) Katsottu 6941 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Flevotriken tuotekehitys
Tuliko kerralla hyvä. Kokeile nyt vielä pienillä muutoksilla jätössä suuntaan ja toiseen, niin voit sitten poistaa säätöpalan välistä, hitsata kiinteän jatkon tilalle ja piirtää flevo 2.0 piirustukset näkyviin ja sitten julkaista havaintosi kansainvälisesti. Tiedä vaikka tämä flevo-tyyppinen pyörä muuttuisi kuinka suosituksi, kun tuo vaivannut etupyörän alle kaatuminen saadaan pois. Flevo on ollut erinomainen rotvallien ylitykseen tuon taakse joustavan etujousituksen takia. Jos ajettavuus tällä keinolla helpottuu, saattaa se kokea renesanssin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Flevotriken tuotekehitys
Täälläkin kerkisi jo Flevotunteet lämmetä kun kehitystä tapahtui.
Hieno homma taas kerran!!
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevotriken tuotekehitys
Pitää varmaan se 1000km koeajo tehdä, ennen kuin suosittelen muille? En käynyt vielä edes kokeilemassa +30km/h nopeuksia.