Ohhoh. Olispa komeaa ajaa tuolla. 100km/h huiput ja 17% nousu
Formulahistoriasta, ja erityisesti tästä radasta, olin joskus kovastikin kiinnostunut, mutta niin se vaan on jäänyt käymättä radalla vuokra-autolla.
Tänä vuonna ajankohta näkyy olleen heinäkuun viimeinen viikonloppu -> heikosti sopii yhteen Nokian tapahtuman (elokuun ensimmäinen viikonloppu) kanssa. Mutta varsinkin jos Ratareisi-tapahtuma jostain syystä lakkaa olemasta, niin olisihan tuo hieno reissu...
Forza sarjan peleistä tuttu rata muutenkin kuin autourheilun historiasta. On muutkin luokat käyttäneet rataa maailmanennätystenkin tekoon. Luultavasti siellä tehtyjä enkkoja on vielä voimassa joissain luokissa. Viime talvena luin voimassa olevista enkoista. Velodromilla kannattaa harjoitella kalliatuksissa ajamista ennen kuin tuonne menee, kun sielläkin on kallistettuja mutkia. Houkuttavaa olisi, mutta ei liene halpa reissu. Taidan tyytyä Forzalla radan kuluttamiseen.
Ymmärrän kiellon monista mutkista johtuen. Ainakin yksi on tiukka ilman kallistusta. Jos pystärit toteavat nopeuserojen olevan liikaa kääntyilevälle paljon nousuja ja laskuja sisältävälle 27 kilsan radalle, että tuolla matkalla jäävät jalkoihin nöyryyttävästi?
Ymmärrän kiellon monista mutkista johtuen. Ainakin yksi on tiukka ilman kallistusta. Jos pystärit toteavat nopeuserojen olevan liikaa kääntyilevälle paljon nousuja ja laskuja sisältävälle 27 kilsan radalle, että tuolla matkalla jäävät jalkoihin nöyryyttävästi?
Taitaa kuitenkin järjestäjän kannalta olla ne nopeuserot turvallisuusriski, eikä niinkään mikään nöyrryytyksen aihe. Nojapyörien pienemmän ilmanvastuksen takia ne menevät alamäissä niin paljon kovemmin kuin pystypyörät ja toisaalta ylämäissä jäävät jalkoihin nopeimmille pystypyöräilijöille. Kaiken lisäksi nopeuserot ovat niin suuria, että nopeuseron aiheuttamat ohitukset toistuvat jokaisessa mäessä, joita tuolla reitillä oli paljon. Liian paljon väkeä radalla, jotta yhtenään ohittamista vaativa ajo olisi turvallista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mikä on human powered vechilen määritelmä? Luulis ett pystäritkin on?
Hyvä huomio. Rikkovatko omia sääntöjään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mahtaakohan maailmalla olla missään velomobiileille avointa ratakilpailua, jossa ajettaisiin vastaavan jyrkkyyden ja mutkaisuuden mäkiä? Jotenkin helppo ymmärtää, että järjestäjä näkee velomobiilien vauhtivarat tuollaisessa maastossa ihan oikeana turvallisuusriskinä.
Itsellänikin on sellainen käsitys, että VM:ien ajo-ominaisuudet ovat tasamaalle ja suorille teille tehtyjä, samoin kuin tarjolla/käytettävissä oleva rengasvalikoimakin. (Huom: tämä ei ole millään lailla velomobiileja väheksyvä kannanotto, ne on vaan mun käsityksen mukaan tehty niille luontaiseen maastoon käytettäväksi!)