Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Onkohan tuo haarukan pää muuten hitsattu vai juotettu?

No bitti-insinööri on huono tuota arvioimaan, mutta niin siisti oli sauma että juotettua veikkaan.

visiopetteri kirjoitti:

Tosin, tuohonhan voisi tehdä myös sellasen palikan, jossa on haarukanpää ja sen jarrusatulan kiinnitysreiät samassa palikassa.

Ei haiskahda triviaalilta tehtävältä. Palikka ei voine olla suora palikka, koska levarikiinnike tulee X mm sivuun drop-outista?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Tosin, tuohonhan voisi tehdä myös sellasen palikan, jossa on haarukanpää ja sen jarrusatulan kiinnitysreiät samassa palikassa.

Ei haiskahda triviaalilta tehtävältä. Palikka ei voine olla suora palikka, koska levarikiinnike tulee X mm sivuun drop-outista?

Totta, näkys olevan äkkiä mitattuna 5mm ero, eli se jarrusatulan korvake(sisäreuna) on 5mm ulompana kuin haarukanpää (sisäreuna).

Jos noista ehdotetuista keuloista ois joku valittava, niin se viimeinen, kun siinä näyttäs olevan teräsjousi + ilmajousi ja vaimennus. Noissa halvemmissa on teräsjousi (alkuherkkyys)+ elastomeeri (tönkkeli joka ei pompi kovasti, eli siinä on "sisäinen vaimennus"), noi ovat siis yhtä kehittyneitä kun 90-luvun lopun halpis haarukat. Kokeilujen mukaan jäykkä on selkeästi parempi ja keveämpi kuin halpa ja huono joustohaarukka.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nyt lokari ja jarrut. Kävin vähän ajelemassa, tarkoituksellisesti kovaa monttuihin. Jousitukselle olisi tilaus, mutta ilmankin pärjää.
Pidemmästä matka-ajosta ei ole vielä kokemusta.
Racer-asennossa (jousitus keski-asento, penkki alhaalla)
Kuva

Ja jousitus yläasennossa, penkki yläasennossa:
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Hyvännäköinenhän siitä tuli. Kulmatkin näyttää hyviltä. Ei varmaan ollut mitään ihmeellistä ohjauskäyttäytymistä?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Hyvännäköinenhän siitä tuli. Kulmatkin näyttää hyviltä. Ei varmaan ollut mitään ihmeellistä ohjauskäyttäytymistä?

Ei mitään moitittavaa. Mielestäni ohjaus on parempi noin, alkuperäinen turhankin levoton, nyt on juuri passeli. No, ajo on toistaiseksi vähäistä (noin kilometri soratiellä), eikä tiedä koska ehtisi enemmän ajelemaan, mutta raportoin kun ehdin ajella.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tästä tulee mieleen, että voisi korottaa oman Fieron 20-20:sta 26-26:ksi, jos saisi jostain sopivan (eli pitemmän) takaswingin. Optiman takaswingejähän saa niiden verkkokaupasta, mutta onkohan noissa erilainen tuo nivelpiste. Eihän siinä mitään mullistavaa ole, swingissä on reikä josta menee leveä pultti läpi, mutta jos swingin leveys ja reiän koko ei ole samat, pitää tehdä sovitteita. Tietääkö kukaan?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Eihän siinä mitään mullistavaa ole, swingissä on reikä josta menee leveä pultti läpi, mutta jos swingin leveys ja reiän koko ei ole samat, pitää tehdä sovitteita. Tietääkö kukaan?

Ainoa vähän vaikeampi sovitettava on haarukan liika kapeus laakeriholkin pituuteen nähden. Kaikki muu on melko helposti sovitettavissa.
Miksi Optiman swingi. Eiköhän se Nazcakin myy varaosia pyöriinsä. Luulisin, että tuo explorerin swingi sopisi heittämällä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jori kirjoitti:

Miksi Optiman swingi. Eiköhän se Nazcakin myy varaosia pyöriinsä. Luulisin, että tuo explorerin swingi sopisi heittämällä.

Optiman varaosakauppa löytyi helposti...

Nyt kun katson tarkemmin, Optiman ratkaisu on erilainen: swingi tulee sisälle ja rungon kiinnikkeet swingin ympärille. Nazcalla on toisin päin. Pitää kysellä Nazcalta jos noita Explorerin takapäitä saisi.

Zoomailin tuossa mitä muuta voisi tehdä, ja olen sitä mieltä että jos penkin ja rungon väliin tekisi kunnon korotuspalat, voisi tehdä suoran alaohjauksen niin että kaikki ohjausmateriaali tulisi runkoputken yläpuolelle. Tosin istumakorkeus alkaa hipoa tällaisen 183-senttisen pätkän ylärajoja siinä vaiheessa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tästä tulee mieleen, että voisi korottaa oman Fieron 20-20:sta 26-26:ksi, jos saisi jostain sopivan (eli pitemmän) takaswingin.

Ääni sille, että kysy Nazcalta. Olen itse kysellyt Ronin kautta monenlaisten osien hintoja, vastaukset tulevat nopeasti, ja hinnat kohtuullisia. Esim tarjous 20" levarikiekosta 67€, etupuomi vaihtajan putkella 70€ (hinnat muistaakseni noin)

Samalla saat suoraan tiedon mikä Nazcan haarukoista sopii mitenkin. Ron ja Nazcan tyypit tietäåvät modaukseni, ja suhtautuivat viritykseen positiivisesti, eli ei kun kysymään.

Kävin tänään ajelemassa noin 70 km (ei mittaria). Loistava peli! Ohjauksessa ei ole mitään vikaa, ja 26" renkaalla voi ajaa päin kanttikiviä ja urbaanin ympäristön pikku monttuja. Hetken kun oli ajanut lopetti kanttikivestä alimman kohdan etsimisen, ei kun päin vaan. En tiedä olisiko jousitus mukava lisä, vai tulisiko jousituksesta vain epävarma olo jos yhtään pompottaisi.

Matalimmissa asennoissa niska meinaa väsyä, kun ei ole tottunut.

Selvästi olen ollut ihan oikeassa siinä, että 26/26 pyörä olisi minulle oikea, tuo Paseo vaan tuurilla tuli sopivasti käytettynä käsiin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Mittailin vähän. Nykyisellään penkin etureuna on 52 cm tiestä. Penkkiä pitäis korottaa 7 cm rungosta että mahtuisi alaohjaus rungon yläpuolelle mutta penkin alle. 20->26 -konversiosta tulis 15 cm. Yhteensä siis 74 cm. Keittiön pöytä on sopivasti 75 cm, kävin siinä istumassa kokeeksi. Pystyasennossa ei mitään ongelmaa, mutta kunnon takanojassa on suoraan sanottuna hankalaa ylettyä kunnolla lattiaan. Voi olla, että ei kannata tuunata noin korkeaksi näin lyhyen miehen. Tai sitten siihen tottuu, en tiedä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Mittailin vähän. Nykyisellään penkin etureuna on 52 cm tiestä. Penkkiä pitäis korottaa 7 cm rungosta että mahtuisi alaohjaus rungon yläpuolelle mutta penkin alle. 20->26 -konversiosta tulis 15 cm. Yhteensä siis 74 cm. Keittiön pöytä on sopivasti 75 cm, kävin siinä istumassa kokeeksi. Pystyasennossa ei mitään ongelmaa, mutta kunnon takanojassa on suoraan sanottuna hankalaa ylettyä kunnolla lattiaan. Voi olla, että ei kannata tuunata noin korkeaksi näin lyhyen miehen. Tai sitten siihen tottuu, en tiedä.

Ei tosiaan kannata! Vaikka joten kuten jalat yltää maahan, on muistettava, että, jos pysähtyessä jalan alle osuu irtohiekkaa, jäätä tai muuta liukasta, on kaatuminen hyvin lähellä. Tottuminenkaan ei auta, jos ei huomaa liukkautta. Sen olen kokenut monta kertaa. Siksi pyrin uusissa versioissa pysyttämään istuimen maksimikorkeuden 45 cm:ssä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juu, kyllä tuommoset yli 70cm istumakorkeudet on liikaa makaavassa ajoasennossa, mutta pystymmissä asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Suoraan tai liki suoraan alaspäin oleva jalka on tukevampi pysähtyessä, varsinkin äkkitilanteissa, kuin koukussa tai etuviistoon oleva jalka. Talviajossa mataluudesta on enempikin haittaa kuin hyötyä, kun tasapainon pitokin on korkeammalla helpompaa.
Uusimmalla(lowLWB) en uskalla edes liukkaalla kokeilla, kun paikoillaan pystyssä pysyminekin on käsi maassa helpompaa kuin jalka maassa. Tässä istuma korkeutta n.25cm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tuo 52 cm on minusta kyllä melko matala. Kymmenen senttiä lisää lähinnä parantaisi pysähtyneenä tasapainon pitämistä, sen jälkeen voisi alkaa taas heikentyminen. Penkkihän ei ole mitenkään hirveän makaava, muttei kauhean pystykään. Kuvia nykytilasta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Noita kuvia kun katselin niin tuossa firossa tuskin suora alaohjaus olisi kovinkaan toimiva ratkaisu. Jos tangon tuo "stemmillä" niin kauas taakse ettei ole alas laskettujen jalkojen edessä tulee ohjaukseen hirmu laajat sivuttais liikkeet. Itse säilyttäisin siis ohjauksessa välitangon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Epäsuora alaohjaus vain vaatii jonkun kiinnityspisteen järjestämistä haarukassa. Satunnaisella joustohaarukalla tehtävä voi olla hyvinkin hankala. Tämän takia mietin suoraan vaihtamista. Olet kyllä ihan oikeassa tuossa että sivuttaisliikettä tulee reilusti, jos suoraan vaihtaa tuolla pyörällä.

Epäsuoran alaohjauksen kiinnityspisteen voisi järjestää haarukkaan, jossa sellaista ei ole, näppärällä sovitinpalikalla joka kiristettäisiin haarukan ohjainputkeen ohjainlaakerin alle. Sellainen vain on mitoituksen suhteen nirso vempele, enkä ainakaan itse osaa niin tarkkaa työtä metallista tehdä. Nuo valmiit tällaiset, joita recumbentparts.com:issa näin, saavuttavat kiertosuuntaan tukevuuden sillä, että niissä on pultti joka menee haarukan kruunussa olevan jarrun kiinnitysreiän läpi. Joustohaarukoissa usein ei tuossa kohdassa mitään reikää ole. Tuo kiristys ohjainputken ympärille olisi universaaliratkaisu. Samalla tavalla toimii kierteettömien stemmienkin kiinnitys.

Vastaa Viestiin