Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei tullut mieleen tukikolmion kapeneminen pitkäperäisessä tadpolessa. Toisaalta pitkä takakate tavarankuljetustiloineen on toiveissani muutenkin aerosyistä tadpolekinnerissä mataluuden ohella. Se ajaa ohi kaikesta, joten saisi aina ajaa kuorma perässä. Se olisi kyllä pääasiallinen käyttötarkoitus kinnerille muutenkin. Jos liukkaasti liikkuva pyörä vaatii mutkassa hidasta vauhtia, mutta kiljuu mennessään suoralla, se vie pisimmälle maantiellä ja on hyvä vaihtokauppa niin kauan kuin ei henkeä vaaranna väistöissä. Kaupungissa ketteryys tri pyörällä voittaa, joten ultimaattinen ketteryys ja pulmakulmat eivät ole ihan pahin juttu, vaikka reissun alussa ja lopussa 90 asteen mutkia pyöräteillä onkin. Tosin lähellä on typeriä korkeusvaihteluja A Kiven kadun pyörätiellä poikittaisten katujen kohdalla, joten monessa akselissa saa miettiä asioita. Ei toivoa Milanin maavaran riittävyydestä täällä. Se haastaa painopisteen mataluutta geometriasta riippumatta. Sen tiedän, että täällä on pakko ottaa aerossa pataan nostamalla pohjaa maavaran saamiseksi, kun kääntösäde yksinään haastaa liikaa ilman kippaustakin, joten pohjakosketusta ei kaipaa lisäkiusaksi.

Muistin Petrin pyörän vähän väärin ja onhan siitä vielä enemmän makaava alemman painopisteen versio tehtävissä taaemmalla painopisteellä. Kun vielä kotelon saisi leveäksi vasta takana lisäämättä volyymiä eteen vs tadpolen pakollinen leveys edessä, näyttää delta pienellä maavaralla ja aggressiivisella nojakulmalla takapainoisena paljon paremmalta kuin olin kuvitellut. Ehhehe! Nam. Hyvä että toi Petrin pyörän kuva tuli katsottua Jorin viisaudella lisättynä, näin valon, kun huomasin parannusvaran. Reilulla takakenolla takapainoisena ei ehkä tarvitse kaupunkiin ylileveää raideleveyttä. Mäen päällä (19 % jos olen oikein mitannut) asuvana etuveto ja pito pitäisi varmistaa kostealla alustallakin. Jos muu ei auta, kuljetustilaa nokkaankin, jotta tavaroiden siirrolla voi tilanteen mukaan säätää painopistettä etu-taka-akselissa.

Sellaista mietin, että jarruttaessa alamäessä delta siirtyy etupainoiseksi ja raideleveys sekä renkaiden kallistus haastetaan sivukippauksen välttämisessä. Tadpolessa takajarrutus voi auttaa kitkalla hieman perän nostoa vastaa . Sen vaikutuksen jälkeen perä ilmassa on etuna deltan renkaan leveyden levyiseen kallistuksen vastustukseen kahden renkaan raideleveys. Rajanopeudella ja -kääntösäteellä kaksi eturengasta on maassa, karvan yli päädytään deltan kontaktipintaan yhden renkaan ollessa maassa paitsi, että rengas ei ole keskilinjalla. Kun tadpole yhdellä eturenkaalla on juuri yli kallistuksen rajan, rengas on sivussa, eikä keskellä, kuten deltassa. Auttaako se vastaohjaustilanteessa yhdessä etupäässä vipuvarren päässä oleva ilmassa olevan pyörän massa muiden toiseen suuntaan takaisin toista pyörää maahan palauttavien massojen kanssa enemmän kuin deltan taaempana oleva keskiviivalla olevasta renkaasta oleva lyhyemmän vipuvarren massa? Tässä saatan olettaa väärin, että etupäässä tadpolessa maassa olevasta eturenkaasta, perä ilmassa, sivuun vetävä massa x vipuvarsi on suurempi kuin deltassa puolen pyörän levyinen vipuvarsi x pienempikö massa? Vastaohjatessa lisämassa x lisävipuvarsi palauttaa sivusuunnan nopeammin, mutta kumpi on parempi geometria?

Toinen juttu on painoarvo alun perin kallistuksen välttämisen ja rajan ylityksen jälkeen kontrollin palautus vastaohjauksella. En osaa arvioida kummankaan asian voimia ja merkitystä turvallisuuden puntaroimiseksi. Ideaaliversioilla.

En edes tiedä, minkälainen olisi ihanne tadpole, kun kaupungissa asuvana kääntösäteellä on iso merkitys ja lienee hankalaa saada ketteräksi niin pitkäperäinen tadpole, että painopiste on alhaalla ja takana jyrkällä nojakulmalla. Mikä sekään on, riippuu laseista, ehkä 15 astetta?

Reliantiin pätee samat fysiikan lainalaisuudet kuin kaikkiin muihinkin deltoihin ja on varoittava esimerkki luultavasti liiasta etupainosta ja ylikorkeasta painopisteestä. Ei ongelma tosi makaavalla penkillä. Mulla on pilottilasit, jotka tekevät minusta sarjamurhaajan näköisen, mutta mahdollistaa näkemisen jyrkästä nojakulmasta aukkarien lisäksi. Hmm pitääkö tehdä silmälaseihin sopiva pyörä?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin 50cm leveen vanerin penkiksi - selän ja niskan takaa hihnat tukemaan vaneria. Aikasempaa pystympi asento - ongelmaks tulee, ett kädet ei meinaa mahtua kun joudun pitämään niitä koukussa ja makaavassa asennossa ne mahtuu olemaan suorempana sylissä :?
Tartteis ehkä tehdä semmonen kuppipenkki, jonka sisään mahtuu kyynärpäätkin - aikasemminkin tommosta ajatusta pyöritelly. Järkevintä tuommonen penkki olis kai tehdä kuidusta. Jos noin järee penkki kuidusta, miks ei sitt koko laitos.
Tässä kirjottaessa ja pyörää takaa kattellessa, pälkähti jos penkki olis kyynärpäiden kohdalta viel leveempi - niin levee ku renkaiden väliin mahtuu, ni katekangas saattas riittää pitämään kyynärpäät paikoillaan, eikä ne puristus liikaa. Joutuu viel ajattelemaan ja kokeilemaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

20161017_165019.jpg
20161017_165019.jpg (226 KiB) Katsottu 2276 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onkos tuossa kinnerin kuorimuotit nurmikolla kumollaan :mrgreen:

vaaka kirjoitti:

Mäen päällä (19 % jos olen oikein mitannut) asuvana etuveto ja pito pitäisi varmistaa kostealla alustallakin.

Jos pyörittää osaat, niin puolet painosta vetävällä eturenkaalla riittää kesäkelillä joka mäkeen - tiellä. Joku oikein pomppuinen ja irtosorainen jyrkkä mäki voi tehdä poikkeuksen. Itse en ole sellaista vielä löytänyt 8)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Onkos tuossa kinnerin kuorimuotit nurmikolla kumollaan :mrgreen:

:D Keulamuotin tuosta kyllä sais, eipä oo tullu mieleen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1841
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mä tein kerran kuidusta puolipallon käyttämällä muottina valurautapadan emaloitua(?) sisäpintaa. Hyvin onnistu!

Et ei muuta kö koria leipomaan, näin pimenevien iltojen ratoks..

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En aja Kivikon frisbeegolfradalla olevaa 19 % max hiekkatietä, mutta kerrankos sääennuste kusee ja taivas sen jälkeen? Vesi vähentää pitoa. Käsittääkseni puolet painosta eturenkaalla deltassa on ihan liikaa vakaan ohjauksen takaamiseksi kovissa vauhdeissa. 30 % on turvallisempi, mutta missä vaiheessa nokka nousee ilmaan, kun painopiste siirtyy taakse? Ylämäki töyssyssä retkitarvikkeet (muuttuu massaltaan syödessä ja juodessa sekä lastin hölskyessä, jos ei ole kiinnitetty) takana kuinka jyrkässä mäessä nokka nousee millä painojakaumalla? Mikä on laskukaava nokan keulimiselle painojakauman ja nousukulman suhteessa?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuossa uskossa kannattaa unohtaa koko ajatus :roll:

Mites pw tämä nojakulman nostaminen? Ennakoiko se jo tulevaksi talveksi kattamista :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Mites pw tämä nojakulman nostaminen? Ennakoiko se jo tulevaksi talveksi kattamista :?

Pienen pientä yritystähän tässä on Viljamin innon innostamana syntymässä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

20161018_164235.jpg
20161018_164235.jpg (223.17 KiB) Katsottu 2058 kertaa

Leveeselkäsempi penkki viritys, tuntuu jo paremmalta, lähes erinomaiselta. Mustat liinat kiristyy niin korkeelle, ettei polvikuppeja ehkä tarttekaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

20161018_175327.jpg
20161018_175327.jpg (153.21 KiB) Katsottu 2024 kertaa

Vanha purje - päänaukko ja ylimääräset saksin pois, onko se sitten kinneri? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Vanha purje - päänaukko ja ylimääräset saksin pois, onko se sitten kinneri? ;)

Se se on, se se on, se se on, se se on, on kinneri kotoisin Afrikasta

Vai olikse kameli.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Muattava kolmijalkainen putkikamelj :mrgreen:

En ymmärrä yhtään, mitä jooseha tarkoitti viime viestissään. Mä en usko mitään, vaan haluan selvittää asian, jottei käytettävyyteen tule kuprua. Jos kaikki asiat näyttävät vihreää valoa, edistys on helpompaa. Jos on punainen valo, pitää keksiä korjaus tai arvata, kuinka usein ja kuinka pahasti haittaa sekä löytyykö korjaava niksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vanha purje - päänaukko ja ylimääräset saksin pois, onko se sitten kinneri? ;)

Se se on, se se on, se se on, se se on, on kinneri kotoisin Afrikasta

Vai olikse kameli.

:mrgreen: M. A. On ihan paras! 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

20161019_095657.jpg
20161019_095657.jpg (213.87 KiB) Katsottu 1886 kertaa

Leikkasin enimmät pois ja sidoin reunoista runkoon. Ajoinkin vähän, jotta ymmärtäisin miten pitää muokata. Kylälle kun tuolla erehtyy ni maine kasvaa - hullun maine;)
Olisko kangas helpoin virittää, niin ett polvien kohdalle tekee kaaren ja etukankaan pingottaa siihen "kiinteesti" ja takaosa olis keskeltä aukeeva ja pingottus kuskin painosta?
Tuo ny ei vielä näytä, unelmien kinneriltä - värikäs kiiltävä sukkula, joka kulkee ajatuksen nopeudella:?;)
Tuolla kylälle lähtiessä kannatta varmaan jättää se valkoinen tötteröhattu kotiin;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin