SH29:n etenemistä on hidastanut intoutuminen tuplatandem SH30:n kehittelemiseen. Sen suunnitelmat ovat nyt paperilla 1/5 koossa, runkomateriaalit on hankittu ja odottavat syksyä ja kansalaisopiston alkua.
SH29:n eteenpäinvieminen on nyt sitten jatkunut, ja hitsautin paikallisella, mainiolla Erkki Könösen autokorjaamolla, rungon alle ohjausvaijerikehikon. Ensimmäisen koeajon tein tuossa illalla. Ohjaus oli tuolla mitoituksella kovin hidas. Ohjausvaijerin kiintopisteitä ohjaussauvoissa täytyy nostaa ylemmäksi ja lisätä vaijeriin sopivanjäykkä kierrejousi.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ei oikein tyydyttänyt vaijeriohjaus. Vaikka nostin vaijerin kiinnityspisteitä ohjaussauvoissa ylemmäksi ei ohjaus tuntunut vakuuttavalta.
Kokeilen äärimmäisen yksinkertaista alaohjausta. Ohjaustangolla siirretään suoraan siinä kiinteästi olevalla vivulla raidetankoa. Vivun päässä on hahlo, jossa raidetankoon kiinnitetty tappi liukuu, kun raidetangon etäisyys ohjausakselista muuttuu. En ole vielä koeajanut systeemiä, kun täytyy huomenna käydä hitsauttamassa vipu tukevasti ohjausakseliin Könösellä.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Joo, vaijeriohjaus näytti niin monimutkaselta, etten taas ymmärtäny toimintaperiaatetta Eikä tarvii sitä miulle selittääkään, en tommosta taida tarvita - simppeli on aina simppeli
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun kaksi aiempaa variaatiota ei oikein pelittänyt, tein kolmannen, joka muistuttaa oravaohjausta. Kahden ensimmäisen suurin ongelma oli, että sivuille jäi liian vähän tilaa käsille vaihteille ja jarruille. Aikomushan on laittaa lentokonevanerinen korikin kaiken päälle.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Polttomaalaamossa menikin aikaa, kun siellä sattui olemaan kovasti kiireitä (=tekevät hyvää työtä ja sen takia saavat paljon tilauksia). Sain kuitenkin tässä muutama päivä sitten SH29:n osat maalattuina kotiin, ja kasasin sen kokoon tänään. Olen yllättävän tyytyväinen valitsemaani väriin Azur siniseen.
SH29:nhän on tarkoitus kattaa lentokonevaneerilla velomobiiliksi ja maalata sen yläosa tällä sävyllä (Azur sininen). Eivät vaan vaan sävyt nyt oikein synkkaa tuon sivukuvan kanssa, ja tuli tuo yksi kuva jostain syystä väkiselleen kahteen kertaan niinkuin joskus ennenkin on tullut. Systeemissä on joku vika.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ennustan, että nojapyörärakentelijoiden tuloskehitys noudattaa lentokoneiden kehityskaarta kattamattomista kangas- ja vanerikatettujen kautta komposiittikuorisiin ja sieltä takaisin komposiitti-kangas yhdistelmällä katettuihin ultrakevyisiin. Kaikki katerakenteen mallit elävät edelleen, eikä komposiittimuoviset rajun 70-luvun invaasionsa jälkeen kuitenkaan syrjäyttäneet vanhoja rakenteita muualla kuin liikenneilmailussa ja kilpakäyttöön tehdyissä purjekoneissa.
Tässä takakatettu malli 30-luvulta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kun et kiristä liikaa, niin ei kumise edes vanerin vertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ennustan, että nojapyörärakentelijoiden tuloskehitys noudattaa lentokoneiden kehityskaarta kattamattomista kangas- ja vanerikatettujen kautta komposiittikuorisiin ja sieltä takaisin komposiitti-kangas yhdistelmällä katettuihin ultrakevyisiin. Kaikki katerakenteen mallit elävät edelleen, eikä komposiittimuoviset rajun 70-luvun invaasionsa jälkeen kuitenkaan syrjäyttäneet vanhoja rakenteita muualla kuin liikenneilmailussa ja kilpakäyttöön tehdyissä purjekoneissa.
Tässä takakatettu malli 30-luvulta.
Näin varmaan kun kokenut vanerirakentaja tuossa miettii kangaskatetta ja mie, rättikinneristinä mietin vanerikatetta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun et kiristä liikaa, niin ei kumise edes vanerin vertaa.
Joo, tää onkin hyvin tärkeä pointti, kun kammoksun kuminaa ja melua.
Mutta teinhän minä nuorna poikana 1950-luvulla rima/kangasrakenteisen kanootinkin ja meloin sillä monta vuotta. Kangas oli jokamiehen lakanakangasta. Käsittelin sen vernissalla ja maalasin öljymaalilla. Hyvin piti. Latekseja ei vielä silloin tunnettu.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kun et kiristä liikaa, niin ei kumise edes vanerin vertaa.
Joo, tää onkin hyvin tärkeä pointti, kun kammoksun kuminaa ja melua.
Mutta teinhän minä nuorna poikana 1950-luvulla rima/kangasrakenteisen kanootinkin ja meloin sillä monta vuotta. Kangas oli jokamiehen lakanakangasta. Käsittelin sen vernissalla ja maalasin öljymaalilla. Hyvin piti. Latekseja ei vielä silloin tunnettu.
Kanootista puolirakenteisena oli aikoinaan kuva Lapin kansassa. Löytyisi varmaan lehden arkistosta.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kännykkä tai google sekosi ja ei avaa kuvaa Fokker Eindecker hävittäjästä, jonka kangaspinta pinnoitettuna jollain sopivalla materiaalilla on pinnoitteeltaan läpinäkyvä. Kuva on aika ylhäällä listassa. Onko tietoa, mikä kangas ja pinnoite? Tuo voi olla kätevää kinnerissä edessä ja ylhäällä jollain matkaa, jotta näkee eteen lähelle esteitä. Liian suurena varmaan kuumentaa auringon paisteella, joten hyvä kylmällä säällä ja karmea kesällä.