Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Penkin kiinnikkeitä vaille koeajokunnossa.

Liitteet
20161026_200753.jpg
20161026_200753.jpg (153.91 KiB) Katsottu 2290 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Pysyisköhän polkimet tuommosilla stauffeilla? Laakerin ulkohalkaisija on 42mm ja tuo kiinnike on tarkoitettu 40mm putkelle. Sain runnottua kuitenkin paikoilleen.

Mistäs tommosia kiinnikkeitä saa? Näyttäs miun silmiin riittävän kestäviltä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kaikista hydrauliikkaliikkeistä ja varmaan maatalouskaupoistakin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eka koeajo tehty. Yllätysyllätys kaipaisin ohjausiskaria ja keskitysjousta :mrgreen:
Muuten fiilis: ajoasento on täydellinen ja tosi ketterä.
Huomaa lihakoukkujarrukahva.

Liitteet
20161027_163121.jpg
20161027_163121.jpg (187.61 KiB) Katsottu 2183 kertaa
20161027_163142.jpg
20161027_163142.jpg (185.73 KiB) Katsottu 2183 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Hulppeelta näyttää! Hienoa!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos laittaisit sellaisen keskittävän kumin tuohon ohjaukseen . Sellaisen jota käytetään noissa käsinpoljettavissa . Voisi rauhoittaa käytöstä sillä . Se on sellainen tiimalasin näköinen . Jori varmaan tietää sen nimen . Aivot nyt narikassa . :oops:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja vph »

Melkosen virtuoosimainen maantielaiva on syntymässä, mielenkiinnolla odotan katteen ilmestymistä päälle. Lihakoukkujarrukin on ihan parasta, tres cool!

Ajatuksia, joita tuli päähän kuvia katsoessa:

  1. Onko ohjauksen vivustojen suhteet sellaiset, että esim 5 asteen kulmamuutos ohjaustangossa aiheuttaa 10 asteen muutoksen ohjauksessa? Kuvaa katsoessa näyttää tuon suuntaiselta. Jos näin, niin ohjauksen rauhattomuus voi tulla ihan vaan tuosta, toisinpäin olisi rauhallisempi - niinhän se on oikeissa autoissakin.
  2. Putket näyttää kyllä ohuilta, varsinkin kun tuossa ei ole diagonaalista rakennetta. Ilmeisesti ajatus on, että koppa tulee olemaan osa kantavaa rakennetta?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vph kirjoitti:

Melkosen virtuoosimainen maantielaiva on syntymässä, mielenkiinnolla odotan katteen ilmestymistä päälle. Lihakoukkujarrukin on ihan parasta, tres cool!

Ajatuksia, joita tuli päähän kuvia katsoessa:

  1. Onko ohjauksen vivustojen suhteet sellaiset, että esim 5 asteen kulmamuutos ohjaustangossa aiheuttaa 10 asteen muutoksen ohjauksessa? Kuvaa katsoessa näyttää tuon suuntaiselta. Jos näin, niin ohjauksen rauhattomuus voi tulla ihan vaan tuosta, toisinpäin olisi rauhallisempi - niinhän se on oikeissa autoissakin.
  2. Putket näyttää kyllä ohuilta, varsinkin kun tuossa ei ole diagonaalista rakennetta. Ilmeisesti ajatus on, että koppa tulee olemaan osa kantavaa rakennetta?

1. Siirsin ohjausvivut pykälää lähemmäs ohjausvipuakselia. Nyt ohjaus on suunnilleen 1:1. Koeajolla parani, mutta ei vielä tarpeeksi.

2. Runkoon pitää lisätä yläputket, joustaa liikaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistäs se notkuu? Vetopuolella on pitkän matkaa kuitenkin kaks putkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.

Viimeksi muokannut PW, 27 Loka 2016, 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ohjaus puoltaa polkiessa vasemmalle ja rullatessa oikealle. Onko tämä vika vai ominaisuus? :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Mistäs se notkuu? Vetopulella on pitkän matkaa kuitenkin kaksputkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.

Kääntyvä puoli taipuu päälle istuessa ja vetopuoli taipuu alaspäin jarruttaessa. Vain vetävässä renkaassa on jarru.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mistäs se notkuu? Vetopulella on pitkän matkaa kuitenkin kaksputkee rinnan ja aika lyhyt tuo yksrunkonen osuus. Kääntyvällä puolen runko taas on aika pitkä. Jorin pyörässä tais olla 30mm putkee.

Kääntyvä puoli taipuu päälle istuessa ja vetopuoli taipuu alaspäin jarruttaessa. Vain vetävässä renkaassa on jarru.

Taipuuko se putki jarruttaessa, vai niiaako vasemmasta etukulmasta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Taipuuko se putki jarruttaessa, vai niiaako vasemmasta etukulmasta?

Oikea etukulma niiaa jarruttaessa. Ymmärsinkö kysymyksen oikein?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ohjausiskarille löytyi luonteva paikka helposti. Ohjausvivun alimmaisesta reijästä tuohon stauffiin. Pitää käydä iskariostoksilla.

Liitteet
20161027_192304.jpg
20161027_192304.jpg (154.14 KiB) Katsottu 2064 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Ohjauksen rauhattomuuden tuntu johtuu pyörän tosiasiallisesta takaohjattavuudesta. Painopiste on kiinteän pyörän takapuolella. Kun takimmainen pyörä on vielä positiivisella jätöllä ja lisäksi täysin ohjautuva, aiheuttaa ohjauksen kääntäminen painopisteen liikkumista ulommas kaarteessa, eli kyseessä on kinemaattisesti takaohjattava ajoneuvo, vaikka etupyörä ohjaakin kaukana edessä. Tästä syystä siinä meidän 2T3 pyörässä oli se kainaloshaveri. :) Sinulla näyttäisi keskipyörä olevan reiden yläosan kohdalla, kun painopiste on tuossa asennossa navan takana kehon sisällä.

Takaohjattavuuden ongelmasta pääsee eroon tekemällä takaohjauksesta progressiivisen niin, ettei takimmainen pyörä ohjaa lainkaan pienillä ohjausliikkeillä, vaan vasta suurilla. Takapyörään jämy keskitysjousi ja takaohjauksen varteen pieni säädettävä välys, joka mahdollistaa ohjauksen pienen liikkeen etuohjauksena ja vasta merkittävissä ohjausliikkeissä lähtee kääntämään takapyörää. Sama idea kuin etuvetoisessa "vain vähän etupyöriä kääntävässä". Suoraan ajetaan etuohjauksella ja ketteryys tehdään takaohjauksella (ja etuohjauksella yhdessä tässä tapauksessa). Avus proton takapyörän keskitysjousimekanismi voisi olla soveltuva tähän käyttöön.

Jotenkin näin.

Takaohjausmekanismi.JPG
Takaohjausmekanismi.JPG (46.61 KiB) Katsottu 2050 kertaa

Tuo kuopan merkki asennetaan niin, että ohjaavan pyörän asennon saa asetettua täsmälleen vetävän pyörän suuntaiseksi, kun rulla on kuopassa. Liikutettava kuopan merkki tai asennoltaan säädettävä jousilatta. Näin päästään eroon aurausvirheestä ja saadaan menoon junamaista rauhallisuutta. Pienillä ohjauskulmilla takapää laahaa kuten jäykkä teli. Kun ohjausvivulla rulla väännetään ylös kuopasta saadaan käyttöön ylivertainen ketteryys. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin