Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Onko se alaohjaus niin ehdottoman hyvä, että yläohjaus kannattaa unohtaa? Miettiin vaan, että sen yläohjauksen järjestäminen onnistunee aika helpolla vrt tuo epäsuora alaohjaus. Jäykän haarukan tapauksessa varmaan helpoin ja kevein ratkaisu olisi hitsata korvake mihin se välitanko tulee kiinni. Joustohaarukan kanssa sitten saisi miettiä vähän enemmän :roll: Miten tuo alaohjauksen tanko muuten estää pyörän päälle/pois nousemista, jos siis pyörän nostaa 26" renkaille, vai onko se edes mikään ongelma?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

visiopetteri kirjoitti:

Onko se alaohjaus niin ehdottoman hyvä, että yläohjaus kannattaa unohtaa?

On.

visiopetteri kirjoitti:

Miten tuo alaohjauksen tanko muuten estää pyörän päälle/pois nousemista, jos siis pyörän nostaa 26" renkaille, vai onko se edes mikään ongelma?

Kyse oli siis siitä itse ohjaustangosta. Jos se nostetaan runkoputken päälle, ja se on kuitenkin penkin etureunaa edempänä, penkin reunalla istuessa kantapäät maassa se ohjaustanko vähintäänkin painaa takareisiin, saattaa olla jopa tiellä. Jos käytetään epäsuoraa alaohjausta, tanko on helpompi pitää runkoputken alapuolella, jolloin tätä vaivaa ei ole.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Siitä kumpi parempi, ylä- vai alaohjaus, on kiistelty näillä palstoilla pitkään. Mielipiteeseen vaikuttaa ratkaisevasti se kumpaan on tottunut ja kummalla siis on ajanut enemmän. Itse molempia kokeneena olen alaohjauksen kannalla monestakin syystä.

Nyt kyseessä olevaan Nazca Paseoon voi mielestäni hyvin asentaa suoran alaohjauksen. Sopivan muotoinen ohjaustanko voi olla rungon alapuolella istuimen etureunan kohdalla tai vähän taaempana. Kun laittaa sellaisen ohjaustangon, jossa kädensijat ovat melkein vaaka-asennossa, voi ohjaustanko kääntyä tarvittaessa istuimen alle, jolloin tanko mahtuu kääntymään enemmän, eikä ohjausliikkeestä tule liian laajaa. Alaohjausta on pidetty huonompana suuremman ilmanvastuksen vuoksi, mutta, jos ohjaustanko tehdään edelläolevasti, voi kädet kovemmissa vauhdeissa viedä ohjaustangossa osittain istuimen alle ja pitää käsivarret vartalossa kiinni jolloin ilmanvastuspinta-ala pienenee.

Suoran alaohjauksen etuja ovat välyksettömyys ja huoltovapaus (ei niveliä)

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Itse asiassa Sakarin äskeisestä viestistä jostain syystä tuli mieleen, että toki sen suoran alaohjauksen voi tehdä ihan vakio-osilla niinkin päin, että tanko on rungon alla. Laittaa vain tavallisen ohjainkannattimen ohjainlaakerin alle, eikä päälle. Pientä kikkailua tulee alalaakerin kanssa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä missään nimessä.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Itse asiassa Sakarin äskeisestä viestistä jostain syystä tuli mieleen, että toki sen suoran alaohjauksen voi tehdä ihan vakio-osilla niinkin päin, että tanko on rungon alla. Laittaa vain tavallisen ohjainkannattimen ohjainlaakerin alle, eikä päälle. Pientä kikkailua tulee alalaakerin kanssa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä missään nimessä.

Tossa tuli äskettäin asenneltua se uus keula maastopyörään.. Se haarukan kaulaputken alapää on paksumpi siitä alalaakerin kohdalta, eli tarvisi sorvata sopiva holkki jotta sen alakoolin saa istumaan kunnolla ja tiukasti. Siihen kans kiinnitin huomiota, että noi ohjainkannattimien pinnat ei ole välttämättä suoria. Jos siis jonkin randomi kannattimen laittaa siihen kaulaputkeen alimmaksi, niin se pinta, mitä vasten laakerin alakooli pitäisi laittaa, ei välttämättä olekaan suora, joten sen kannattimen ylä ja alapinnat pitäisi oikasta suoriksi... toisaalta kun etsii sellasen kannattimen, minkä voi kääntää nousevaksi ja laskevaksi, niin sitten ei tarvi alkaa oikomaan. Onneksi nuo ei ole ongelmia, vaan asioita jotka pitää huomioida ja ratkaista systeemit sen mukaan 8)

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa tuli sellainenkin mieleen, että fieron penkkiä ei taida kannattaa kovin pystyyn asentaa. Hyvä penkki makuu asennossa ei ole hyvä pystympänä ja päin vastoin. Voi myös lantiokulmaltaan mennä liian jyrkäksi, eli ajoasento on "kippura".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

visiopetteri kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Itse asiassa Sakarin äskeisestä viestistä jostain syystä tuli mieleen, että toki sen suoran alaohjauksen voi tehdä ihan vakio-osilla niinkin päin, että tanko on rungon alla. Laittaa vain tavallisen ohjainkannattimen ohjainlaakerin alle, eikä päälle. Pientä kikkailua tulee alalaakerin kanssa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä missään nimessä.

Tossa tuli äskettäin asenneltua se uus keula maastopyörään.. Se haarukan kaulaputken alapää on paksumpi siitä alalaakerin kohdalta, eli tarvisi sorvata sopiva holkki jotta sen alakoolin saa istumaan kunnolla ja tiukasti. Siihen kans kiinnitin huomiota, että noi ohjainkannattimien pinnat ei ole välttämättä suoria. Jos siis jonkin randomi kannattimen laittaa siihen kaulaputkeen alimmaksi, niin se pinta, mitä vasten laakerin alakooli pitäisi laittaa, ei välttämättä olekaan suora, joten sen kannattimen ylä ja alapinnat pitäisi oikasta suoriksi... toisaalta kun etsii sellasen kannattimen, minkä voi kääntää nousevaksi ja laskevaksi, niin sitten ei tarvi alkaa oikomaan. Onneksi nuo ei ole ongelmia, vaan asioita jotka pitää huomioida ja ratkaista systeemit sen mukaan 8)

Tiedän kyl että niissä putkissa on alapäässä se levennys interference fitiä varten. Siihen tarvitaan sopiva sovite (liuska 0,2 mm alumiinia tms kelpaa hyvin), ja sitten sellainen laakeri jonka alakooli on halkaistu ja suunniteltu toimimaan ilman interference fitiä. Esim FSA:lla on useita tällaisia laakereita.

Jos kannattimien pinnat eivät ole suorat, se on sekundaa ja lähtee takaisin kauppaan nopeampaa kuin ehtii kissaa sanoa.

Mutta joo, tällaiset asiat on tällaisessa säädössä huomioitava, muuten menee metsään niin että kolisee.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nazcalta Pioneerin jäykkä etuhaarukka levyjarukiinnikkeellä 65€ + toimituskulut.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nyt on ajeltu muutaman kerran pidempiä reissuja. Pitkissä, jyrkissä ylämäissä ohjaus tuntuu vähän levottomalta, mutta ei mikään kohtuuton.
Asento on melko makaava, tottumattomalla meinaa pitkillä reissuilla niska puutua. Valojen viritys saattaa mennä uusiksi, kypärään kiinnitetty valo saattaa huitoa taivaalle. Toisaalta, tällä ajetaan vain klo 08-19, ja kun tiet ovat sulat, eli enimmäkseen valoisassa. Lisäksi kypärässä oleva valo saattaa uudessa asennossa valaista häiritsevästi omia jalkoja eikä tietä. Korkeutta en ole mieltänyt mitenkään hankalaksi, pyörälle nouseminen ja jalan saaminen maahan eivät tuota mitään vaikeuksia. Tai ainakaan en ole yhtään edes miettinyt asiaa, joten siitä päätellen kaikki on kunnossa.

Jäykkä etupää 26" renkaalla on minusta parempi kuin 20" jousitettu. Isommat montut täräyttävät, mutta kaupungissa kanttikiviä päin voi ajaa reilusti hidastelematta kun on isompi rengas. Ajotuntuma on varmempi, ja luottamus eturenkaan pitoon tiukoissa paikoissa on parempi. En tiedä tuleeko parempi fiilis isommasta renkaasta vai jousituksen puuttumisesta. Jousitettu 26" etuhaarukka jäänee kokeilematta elen jostain saa sopivaa lainaan. Jos jollakin on 1 1/8" kierteellinen joustohaarukka mieluusti kokeilisin.

Nopeudesta on vaikea sanoa, vain yksi reissu ajettuna mittarin kanssa, ja keskinopeus putosi vähän, mutta lämpötilakin oli pudonnut 20 astetta, ja oltiin nollan seudulla.

Kaiken kaikkiaan, pyörästä tuli parempi. Arveluni, että 26/26 nojakki on minun pyöräni oli oikea. Jos tuntuu ettei niska totu matalampaan asentoon pitänee alkaa säästää Pioneerin/Gauchon/Ibexin/Maxin ostoa varten.

Kiitokset Jorille ideasta, Jukalle irc-konsultaatiosta purkamisessa ja kokoamisessa ja Jarcolle rohkaisusta!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Arveluni, että 26/26 nojakki on minun pyöräni oli oikea. Jos tuntuu ettei niska totu matalampaan asentoon pitänee alkaa säästää Pioneerin/Gauchon/Ibexin/Maxin ostoa varten.

Kyllä se kulma vähän turhan makaavalta tuntuu, mutta taitaa penkki olla melkolailla samassa kulmassa kuin on noissa mainitsemissani. Osasyynä niskan väsymiseen saattaa olla kypärälampun käyttö. Niskaa joutuu jännittämään enemmän kun pitää suunnata valo oikeaan paikkaan.

Taidan viritellä penkin yläkiinnikkeen ja penkin väliin vähän koolausta, niin jo helpottaa. Harvoin mutta pitkästi kerralla ajelevalla ei ehdi kroppa tottua makaavaan asentoon.
Samalla aloin suunnitella tailboxiakin. Tarakka ja lokari pois, tilalle 8x1 teräsputkikehikko ja päälle kangasta.

Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tavasti kirjoitti:

Samalla aloin suunnitella tailboxiakin. Tarakka ja lokari pois, tilalle 8x1 teräsputkikehikko ja päälle kangasta.

Suunnittele samalla siten että voit sinne laittaa tavaraakin.
Itse harkitsisin tarakan käyttöä apurunkona moiseen viritykseen tai ainakin sen kiinnikkeitä..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mustasudenkorento kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Samalla aloin suunnitella tailboxiakin. Tarakka ja lokari pois, tilalle 8x1 teräsputkikehikko ja päälle kangasta.

Suunnittele samalla siten että voit sinne laittaa tavaraakin.
Itse harkitsisin tarakan käyttöä apurunkona moiseen viritykseen tai ainakin sen kiinnikkeitä..

Isomman tavaramäärän laittaminen noin ylhäällä olevaan boxiin tekee nojakista hankalan käsitellä ja huteran, kun painopiste tulee noin ylös.

Niskan puutumisen voi estää niskatuella.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Siirretään tämä keskustelu uuteen säikeeseen Tailboxia tekemässä

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tilasinpa Nazcalta 26" takahaarukan, kun nurkkiin on kertynyt näemmä ylimääräisiä 26" kiekkoja ja Wigglen välipäiväalesta tarttui yksi joustokeula mukaan. Tosin menee kuulemma pari kolme viikkoa. Mutta eiköhän tämä tästä etene. Etupään tekemiseen on nyt useampiakin ajatuksia.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Noni, nyt tuli Fierosta 26/26. Penkki nousi 12 senttiä. Laitoin näin aluksi jäykän etuhaarukan minimoidakseni penkin korkeuden. Alaohjaus voi käydä ongelmalliseksi jos tuota tuosta yhtään enää nostaa.

Ajo-ominaisuudet ovat käsittämättömän paljon paremmat kun alla on Nokian Extreme 294:t eikä niitä Marathon Wintereitä. Kysymykset siitä että onko näin korkealta helppo tai vaikea laittaa jalkaa maahan eivät ole niin oleellisia kun ei tarvitse laittaa jalkaa maahan...

Vastaa Viestiin