Joo. Mä siis aattelin tätä mallia vaihtoehtona lasten pyörälle. Joten siis 40mm putkee ja pienempi. Se tässä siis takana. Lapset on noin 40 kilosii nyt. Vois siinä siis hitusen olla kasvunvaraa.
40mm putkikin kestää varmasti ainakin sata tai kakssataa kiloisen ukon. Ehdotettu 50mm on vaan "turvallinen" valinta, se ei taivu/kierry/punoudu liikaa normaaleilla nojapyöräily nopeuksilla, normaaleilla nojapyörän akseliväleillä, normaaleilla nojapyörän ketjuvoimilla ja normaali nojapyöräilykuormilla. Lasten kokoisena kaikki nämä alittuu huomattavasti joten ohuempaakin voisi käyttää. Alimitoittaminen näkyy ja tuntuu vetelyytenä ohjauksessa, eli kun ohjaustankoa kääntää ei rengas käännykkään välittömästi vaan ensin eturunko kiertyy, rengas kallistuu ja alkaa vasta sitten kääntymisen. Seuraavaksi sen huomaa rungon taipumisena polkemisen tahtiin ja sitten takarenkaiden kallistumisena yläreunoista lähemmäs toisiaan.
Siks mä aatteklinkin tota 40 milliin - sehän oli mulla itelläkin parissa pyörässä ihan riittävä. Joten kyllä se lapsille riittää todella tanakkaan menoon. Lasten rakkinehan tulee olemaan vähän pienempikin - siksi sitä leveyttä tässä pähkinöin.
Jos siitä tulee "liian leveä" niin mitä haittoja se aiheuttaa? 10cm pidemmät poikittaisputket ei paljon paina, joten ainoa mikä tulee mieleen on pienempi varastoimis leveys. Toisaalta sekin vähän keksitty syy, kun tämän saa seinää vasten pystyyn.
Tulipa mukavasti kannanottoja ja vinkkejä. Kiitos! Itse olin ajatellut runkomateriaaliksi 50x1,5 mm kalusteputkea. Rakenne tulisi mielestäni yksinkertaisemmaksi ja tukevammaksi, jos etupyörä olisi keskellä. Jarkon ehdottama poljinsysteemi tuntuu järkevältä. Tosin on suht. vaikea toteuttaa.
Tänään ajettiin vuokratulla autolla pitkin Aigean meren rantoja. Käytiin Zeuksen luolassa, jossa kerrotaan Zeuksen kylpeneen Afroditen kanssa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kun päädyit edes harkitsemaan etupyörän toispuoleista tuentaa, niin siitä syntyy mahdollisuus erittäin pieneen kääntösäteeseen toiseen suuntaan ja sitten tukivarren putken mutkan rajoittamana suurempana toiseen suuntaan. Jos etupyörä olisi kaksiraiteisen tapaan toisessa laidassa, pitäisi harkita kumpaan suuntaan suuremman kääntyvyyden käyttää; sivuvaunu ulkokaarteen vai sisäkaarteen puolella. Keskellä olevalla etupyörällä se on aikalailla sama, jos nyt istuin ei kovin painotu vetävän pyörän puolelle. Veikkaisin, että sivuvaunu kaarteen sisäpuolella olisi parempi jyrkän käännöksen suunta.
Tähän tosin saattaa vaikuttaa harjoitteluaikainen muisto, kun unohdin, että traktorin niittosilppurin vetoaisa oli paikallaan ja iltahämärissä koukkasin sähköpylvään siihen kynkkään ja koko linja menasi kaatua.
Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa Sakarin epäilyyn siitä, että tuollainen semikampiakseli on vaikea valmistaa. Niinhän se on, mutta vaikeus paikallistuu vain vasemmanpuoleisen kokokammen poljinosaan. Muu on standarditavaroilla tehtävissä. Polkimen akselin molemmissa päissä pitäisi olla polkemissuuntaan kiristyvä kierre ja sen pitäisi voida suunnata kammenvarret samansuuntaisiksi. Neliöakseli, kiila, putkisokka tms.
Lisäksi on huomioitava, että kampisysteemin viimeiseen mutkaan kohdistuu kaikki kahden jalan tuottama vääntömomentti, joten sen pitää olla tukeva.
Hyvin suunniteltuna tuostakin polkimesta saattaisi saada purettavan, klossikenkään sopivan ja ehkä kevyemmän ja tasapainnoisemman kuin putkesta väännetyissä kammissa on ollut pakko rakentaa.
Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.
Jos molemmissa runkopuoliskoissa on normaalit kampikeskiöt, ei vasemman jalan polkimen akselia tarvitse kiinnittää kuin oikeanpuoleisen kampiparin vasempaan kampeen. Vasemman kampiparin oikeaan kampeen se voi siirtää voiman polkimen akselin päällä työntämällä ilman jäykkää kiinnitystä tappi-reiässä-menetelmällä. Tällaionen liikkeen salliva rakenne mahdollistaa asennuksen ilman mittakellotarkkuutta. Jos nimittäin poljinakseli on hitsaamalla liitetty molemmista päistä, pitää molemmat kampikeskiöt olla aivan älyttömällä tarkkuudella samalla linjalla, eikä taipumia sittenkään voi täysin estää. Uiva asennus väistää ongelman.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.
Jos molemmissa runkopuoliskoissa on normaalit kampikeskiöt, ei vasemman jalan polkimen akselia tarvitse kiinnittää kuin oikeanpuoleisen kampiparin vasempaan kampeen. Vasemman kampiparin oikeaan kampeen se voi siirtää voiman polkimen akselin päällä työntämällä ilman jäykkää kiinnitystä tappi-reiässä-menetelmällä. Tällaionen liikkeen salliva rakenne mahdollistaa asennuksen ilman mittakellotarkkuutta. Jos nimittäin poljinakseli on hitsaamalla liitetty molemmista päistä, pitää molemmat kampikeskiöt olla aivan älyttömällä tarkkuudella samalla linjalla, eikä taipumia sittenkään voi täysin estää. Uiva asennus väistää ongelman.
Toisella kertaa lukemalla ymmärsin - kuullostaa nerokkaalta, kammella voi työntää
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikös tuolla Jorin kampi-idealla, tämän pysty toteuttamaan ihan normi osilla, 2keskiö, 2vasen kampi, 1oikeakampi ja 2poljin. Toiseen polkimeen varmaan saa tunnattua "työntöakselin" jatkoksi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Toiseen polkimeen varmaan saa tunnattua "työntöakselin" jatkoksi.
Ei kovin helposti Normaali polkimissa akseli on huomattavan ohut uloimmasta päästä ja loppuu paljon ennen polkimen ulkoreunaa. Se ei kestä paksuntamatta tuossa rakenteessa ja jos sitä paksuntaa niin vakiopoljin ei sovi paikoilleen.