jviirret kirjoitti:Sen pitää olla paksumpi. Koko vasemman jalan poljinvoima vääntää tuota ohutta ja jatkettua polkimen akselia ihan päästä. Ei siinä mikään 6mm kierretanko kestä jollainen tuossa polkimen akselin ulommassa päässä on. Jos kestäisi niin miksi me tehdään S-kammet 20x2 putkesta 
Tuo kahden kampisetin laakerointi omilla laakereillaan muuttaa tuota väliin jäävää poljinta pitkin kulkevan kuormituksen väännöstä paljon pienemmäksi leikkausvoimaksi. Oikealla jalalla polkaiseminen kuormittaa vasenta poljinta samalla tavalla, kuin polkaisu aivan polkimen päästä. Vasemmalla jalalla polkaisu, kuten eri suuntaan, mutta muuten saman verran.
Tuohon riittäisi ketjupyörän puolen kampeen pätkä putkea, joka tukee polkimen päähän kuvan mutterin kohdalle. Oikein jos haluaa hifistellä, voisi tuon tehdä kahdesta polkimen akselista niin, että niiden puolesta välistä katkaistut päät menevät samaan holkkiin ja poljin istuu molempien poljinakseleiden kammenpuoleisten laakerikartioiden päällä. Akselia ei siis tarvitse hitsata yhteen, ellei halua. Asentaminen kyllä onnistuu yhteenhitsatullekin kaksipäiselle polkimelle, sillä siinä on päissä erikätiset kierteet. Polkimen kokoaminen tuollaisen akselin päälle olisi kuitenkin vaikeaa, joten itse kallistuisin holkin avulla yhdistettävään rakenteeseen.
Polkimen akselien katkaisu ja holkki niiden päiden väliin on helppo homma. Ainoa vähän hankalampi nikkaroitava on poljin, jossa on kaksi sisälaakeria. Ei sekään niin kovin vaikea kuitenkaan, varsinkaan jos polkimen laakereiksi vaihtaa konelaakerit.
Tällainen kolmesta palasta tehty olisi vasemman polkimen akseli. Tuohon päälle sitten poljin, johon on tehty kaksi sisäpäätä. Kuvassa akseli on liian lyhyt, kun kuva-ala loppui kesken. 

- axle-assemblyIMG_5670.JPG (22.72 KiB) Katsottu 3109 kertaa