Noniin, Tähän väliin on pakko antaa vinkkiä: Unohda levarit ja V/H-jarrut ja yleensä vaijerivälitteiset alati säätöä vaativat hillitsimet; Suosittelen hommaamaan Maguran HS33 hydrauliset vannejarrut.
Onkos noiden HS33 pito hyvä myös märkänä? Ilmeisesti HS11 teho on vähän huonompi, mutta paljonko on paljon...
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
En ole huomannut mitään eroa tehossa kuivalla/märällä. Hs11-jarruja en ole ikuna omistanut, mutta käsittääkseni tehoissa ei ole mainittavia eroja, lähinnä valmistusmateriaaleissa. No, voihan joku propellipää laskea ja testata eroja noin nanomillibarin verran, mutta tosielämässä ei eroa huomaa. Edelleen en muita vannejarruja käytä.
-JTH MCM #50
" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"
On niissä varmaan märkänä muutaman kymmenen prosenttia huonompi pito, mutta käytännössä sitä ei tunne ollenkaan, kun lähtötaso on riittävän kova. Ihmisaivo kompensoi tuollaiset erot automaattisesti.
Sit jos olisi joku huono jarru joka on kuivanakin siinä rajalla että jaksaako puristaa niin kovaa että se jarruttaa, tilanne olisi eri, kun se muutama kymmenen prosenttia huononnusta ei olisikaan enää kompensoitavissa. Sitten tulee se fiilis että eihän tämä pysähdy märkänä ollenkaan.
Hyvät jarrupalat (jotka Magurassa arvokkaina jarruina varmaan automaattisesti on) saattaa pienentää tuota kuivan ja märän eroa.
Kokemusta on wanhoista HS33 jarruista, jotka ostin 99. Näyttää siltä, että kymmenessä vuodessa ei ole kummosia muutoksia tullut, lähinnä kahvat on muuttuneet aika reilustikin. Noissa 11 ja 33 sarjan jarruissa on samat työsylinterit joihin ne jarrupalat kiinnitetään, joten isoin ero on edelleen noissa kahvoissa. Se palojen etäisyyden pikasäätö tais olla isoin käytännön ero, tosin ihan tarpeellinen ominaisuus se on. Ihmeen hyvin nuo pelaa maastokäytössä vaikka mutaa ja märkää piisaakin, enempi melkein huolettaa se, että miten paljon vanne tykkää kyttyrää, kun palalla hierotaan kuraa vannetta vasten. Nyt nuo jarrut on nojakissa, eikä tehosta ole ollut pulaa. Takajarrulla vaan huomaa, että tuo tooooo-della pitkä jarruletku aiheuttaa vastusta niin paljon, että palat eivät palaudu jarruttamisen jälkeen likellekään yhtä nopeasti vrt. etujarruun. Tuokaan ei ole ollut mikään iso murhe, ainakaan vielä.
Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena
Onkos noiden HS33 pito hyvä myös märkänä? Ilmeisesti HS11 teho on vähän huonompi, mutta paljonko on paljon...
Saatujen kommenttien perusteella vaikuttaisi HS33 tai HS11 oikein potentiaalisilta jarruilta, vielä kun saisi jostain selvyyden kuinka korkeat ovat, eli mahtuvatko pyörääni.
Eli paljonkohan tuo punaisen viivan pituus on?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Noissa 11 ja 33 sarjan jarruissa on samat työsylinterit joihin ne jarrupalat kiinnitetään, joten isoin ero on edelleen noissa kahvoissa. Se palojen etäisyyden pikasäätö tais olla isoin käytännön ero, tosin ihan tarpeellinen ominaisuus se on.
Ainoa ero on juurikin kahvoissa. HS33 kahvoilla saa kai vähän suuremman tehon, männän halkaisija eri. Ja HS33 kahvat ovat kai laadukkaampaa/laadukkaamman oloista materiaalia.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miksi pikasäätö on tarpeellinen? Kuullut väitteen, että HS33/HS11 palat kestävät pitkään, joten ei ainakaan jarrupalojen kulumisen takia tarvitse kesken ajamisen säätää?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Toi on kyllä tosi, pikasäätö on hyvä ominaisuus. Tarkemmin kun ajattelen, en ole sitä palojen kulumisen takia tarvinnut, oikeastaan en juurikaan ole tarvinnut missään TE-kloonissa on vanhat HS22 kahvat ja siinä palojen etäsyys säädetään kuusiokoloavaimella ja sitä olen takajarrussa kerran tarvinnut.
Mittoja en tiedä, mutta näissä vanhemmissa on aikalailla säätövaraa, alapään sylintereiden kiinnikkeet voi asentaa kahdella tavalla. Joko kapeammalle tai leveämmälle haarukalle jne. Tossa ylempänä olevassa kuvassa, eli uudemmissa mitä mulla on, kiinnikkeet näkyy olevan " keskellä". Mutta buusterin kanssa ei vielä ole tullut liian isoa kumia etteikö mahtuis. Ja nuita letkuja voi vaihtaa helpolla pidempiin, siis alasylinterien yhdistävä letku.
Maguran sivuilla oli ainakin joskus mittoja, en ole viime aikoina kattonut.
-JTH MCM #50
" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"