Minkähän lainen tämä yksisuuntaneulalaakeri on. En löytänyt kuvaa netistä.
Aina, kun joku homma on ratkaisematta, se kiusaa mielessä niin kauan, kunnes on ainakin jonkinlaisen ratkaisun asialle kehittänyt.
Piirsin kuvan polkimen pidentämisestä:
Minkähän lainen tämä yksisuuntaneulalaakeri on. En löytänyt kuvaa netistä.
Aina, kun joku homma on ratkaisematta, se kiusaa mielessä niin kauan, kunnes on ainakin jonkinlaisen ratkaisun asialle kehittänyt.
Piirsin kuvan polkimen pidentämisestä:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
MM kirjoitti:Kun nyt neulalaakereista puhutaan polkimen yhteydessä, olisi seuraava innovaatiohyppy jorin keksimänä yksisuuntaneulalaakerin käyttö, jolloin polkimen leveys, ja miksei ainakin kantapäähän päin koko jalkoterän pituus voitaisiin hyödyntää kammenpidentäjänä kampikierroksen tehollisisimmassa suunnassa eli työnnössä ja vedossa. Tästä oli puhetta kampiakselipolkimien vaikean jalkaankytkemisen kohdalla, mitä haittaa ei keskeltä laakeroidussa polkimessa tietenkään ole.
Tästä en taas tajunnu mitään Miten polkimen leveys, pidentää kampea
Miten yhteen vain suuntaan pyörivä laakeri?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.
Hyvä Vilijami! Ajattelin tuota kirjoittaessani myös sinun alumiinipoljintasi ja sen pituutta kantapään suuntaan, josta päkiään verrattuna saisi lisää yli kymmenenkin senttiä vetovaiheessa, jos kantapää olisi kiinnitetty levyyn.
Sakarille: Vapaakytkinneulalaakeri on samanlainen kuin neulalaakeri, mutta itse vapaakytkinosuutta sen rakenteessa ei voi käyttää laakerina. Esim. nettilaakerin vapaakytkimissä on varsinaisen vapaakytkimen päissä sitten neulalaakerikehät, jotka toimivat laakereina ja antavat vapaakytkiosan toimia vain vapaakytkimenä. Sen takia ovat muutaman euron kalliimpia kuin pelkät vapaakytkimet.
Tässä kuva ilman noita päätylaakereita. http://www.laakerikauppa.fi/VAPAAKYTKIN ... /pHF+1616/
Ja päätylaakerireiden kanssa: http://www.schaeffler.fi/content.schaef ... utches.jsp
Vilijami kirjoitti:Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.
Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:
Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.[/quote]
Ajatus on, että poljin toimii kampea pidentävästi vain työnnössä ja vedossa, mutta ei ylös/alas -vaiheissa. Ihan niinkuin soikhia ratas.
Sakarin ketjua väärinkäyttäen lisään vielä, että vapaakytkimellä voisi ratkaista molempien takapyörien vedon, varsinkin vasemmanpuoleisen ketjurattaan harvinaisuuden. Ponkalan mukaan vielä normaalia vapaaratasta hiljaisemmin ilman raklatusta.
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.
Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää
Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa
![]()
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.
Niin pitääkin lyhentää ja tuolla järjestelyllä voi lyhentää vielä lisää, jolloin normaali ajotilanteissa voi nautiskella lyhyestä kammesta, mutta tiukassa tilanteessa saa lisävääntöä. Eihän jalkajarrullistakaan voi pyöritellä taakse päin, eikä se ajamista juuri haittaa?
PW kirjoitti:Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää
Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa
Kehitys kehittyy, aikansa kun kehitetään niin huomataan että se 172,5mm kampi yhdistettynä pyöreään hammasrattaaseen onkin se kaikista paras kombinaatio
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Kehitys kehittyy, aikansa kun kehitetään niin huomataan että se 172,5mm kampi yhdistettynä pyöreään hammasrattaaseen onkin se kaikista paras kombinaatio
Jukka
Ei se voi olla hyvä, koska sitä on 99% kaikissa maailman historian pyörissä
Olisiko se laakeri siis laakeroitu etu/yläpäästään? Ja lukitus olis toisessa päässä?
Joo, kyllä - hankaloittaako tommonen poljin lukon laittamista klossiin?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
MM kirjoitti:Ajatus on, että poljin toimii kampea pidentävästi vain työnnössä ja vedossa, mutta ei ylös/alas -vaiheissa.
Mites tuo "pidentäminen" onnistuu sekä työnnössä että vedossa?
Ja onko siitä oikeasti edes hyötyä?
PW kirjoitti:Olisiko se laakeri siis laakeroitu etu/yläpäästään? Ja lukitus olis toisessa päässä?
Joo, kyllä - hankaloittaako tommonen poljin lukon laittamista klossiin?
Alunperin oli juurikin tarkoitus ratkaista kampiakselin polkimien hankala kenkäänlaitto lukitsemalla poljin vapaakytkinlaakerilla sellaiseksi, ettei se ylöspäin nostettaessa pyörähtäisi alta pois. Jori sitten keksi, että jos tällaista poljinta polkeekin aivan siitä ylälaidasta, pidentää se kammen tehollista mittaa ja sama toisinpäin kantapäällä vedettäessä. Empiirisiä kokeita ei vielä ole, pitäisiköhän myytinmurtajia vaivata.